Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door huibf »

Hoezo heeft de cxx app wel alle bussen. Zoek maar een halte in Venlo. Mij lukt het niet op lijn 83 na... Van cxx.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Daniel »

Bee schreef:De Connexxion-app heeft wel alle bussen, maar de 9292-app heeft dezelfde vertragingsinformatie over de Connexxion-bussen dus op dat punt presteren ze niet beter t.o.v. elkaar.
Alleen bussen van Connexxion en dochters, rest staat er niet in. 9292 heeft alle vervoerders en ook bijna allemaal met de vertragingsinfo.
De weergave van de vertrektijden bij de halte vind ik in de Connexxion-app zeer rommelig t.o.v. de lijstweergave van de 9292-app.
Eens, beetje raar om ritten naast i.p.v. onder elkaar te zetten.
De 9292-app heeft een extra tussenstap in de reisplanner (na het invoeren van je reis krijg je nog verschillende reissuggesties. De Connexxion-app gaat meteen naar een reisadvies toe).
Die lijst heb je ook wel hard nodig in de 9292-app gezien het ontbreken van knoppen "eerder" en "later" die de CXX-app wel heeft. Het hangt van de situatie af wat handiger is.
De 9292-ov app weet alle omleidingen, de CXX app alleen van Connexxion, maar bij Connexxion zijn ze wel netjes op provincie gesorteerd.
Tja, en waar 9292 ze op sorteert geen idee. Op ingangsdatum ofzo? Die lijst is verre van overzichtelijk net als hun manier van omleidingsinfo geven. De info in de CXX-app is duidelijker vooral ook omdat die de vervangende haltes per vervallen halte geeft i.p.v. alle vervallen en vervangende haltes achter elkaar.
De 9292-ov app gebruikt iig op de iPhone het standaard-kleurenschema, de Connexxion-app een wagelijk groen kleurenschema.
In de android app ziet dat kleurenschema er wel wat beter uit.

Maar het grootste voordeel aan de CXX-app vindt ik vooralsnog toch wel dat die aanzienlijk sneller is dan de 9292 app. Even getimed: de CXX-app doet er via de optie "in de buurt" in totaal 15 seconden over om me de volledige lijst met vertrektijden van de dichtstbijzijnde halte te tonen (inclusief het selecteren van de halte op de kaart is dat).
De 9292 app heeft om hetzelfde te doen 55 seconden nodig en dan had ik nog het geluk dat 'ie dit keer zowaar in één keer de tijden van de juiste locatie gaf. Als ik de kaart daarin nog zou moeten laden om een halte te kiezen zou het nog langer geduurd hebben.
CXX geeft hier, door het maken van een keuze op de kaart, ook veel meer mogelijke haltes (in een omgeving met heel veel haltes zoals hier). 9292 geeft er slechts drie waarvan er één nogal zinloos is, die's wel het dichtstbij maar daar stopt alleen een paar keer per dag een scholierenlijn. Een andere halte kan ik hier vanuit m'n raam zien liggen, maar die geeft 'ie niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Suus »

De 9292ov-app geeft bij mij binnen 5 seconden de tijden van de haltes in de buurt zonder uitzondering, ik ben er dus niet van overtuigd dat het alleen aan de app ligt dat de laadtijden zo lang zijn. Het feit dat ik met de 5 seconden ook nog ver onder de tijden van jouw exemplaar van de CXX-app zit geeft al een hint :wink:

In het reisadvies van CXX zitten wel alle bussen, zie bijvoorbeeld dit standaardritje:
Afbeelding
Onderstaande klopt precies met waar ik ben (en dit overzicht van meerdere haltes zit niet eens in de Cxx-app, terwijl dat ideaal is als je op een T-splitsing woont, zoals ik).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Suus op vr 03 aug 2012, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Geert »

Bee schreef:De 9292ov-app geeft bij mij binnen 5 seconden de tijden van de haltes in de buurt zonder uitzondering, ik ben er dus niet van overtuigd dat het alleen aan de app ligt dat de laadtijden zo lang zijn. Het feit dat ik met de 5 seconden ook nog ver onder de tijden van jouw exemplaar CXX-app zit geeft al een hint :wink:
Jij hebt een iPhone, Daniel heeft een Android-applicatie. Je vergelijkt dan twee verschillende systemen. De implementatie is nogal verschillend.
Gezien de kwaliteit van de andere onderdelen van de 9292 Android app zal de halteselectie waarschijnlijk omslachtig en slecht geïmplementeerd zijn. Ik herken Daniel zijn opmerkingen volledig. Zelfs als ik thuis ben en al in een andere app een goede GPS-fix heb krijgt 9292 het voor elkaar om 1 minuut te laden en dan nog de verkeerde halte als dichtstbijzijnde te kiezen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Daniel »

@Bee: Je plaatjes doen het niet :wink:

Kom nu trouwens wel een bug tegen in de CXX-app: hij zet soms de bestemming een vakje naast lijn en vertrektijd neer. Zo krijg ik nu bij halte Varkensmarkt in Amersfoort een lijn 5 om 00.29 zonder bestemming te zien met ernaast een lijn - om - naar Vathorst. En had er net ook een lijn 5 naar Leusden tussen staan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Stéphane »

Een flitslamp voor donkere bushaltes, om de vertrekstaten te kunnen lezen? Of welk idee zit daarachter?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Chauf21 »

De buschauffeur erop attenderen dat je mee wilt. In het donker kan het lastig zijn om mensen bij een halte te zien staan. Als je als wachtende reiziger dan even een lampje/schermpje van je telefoon laat oplichten, dan weet de chauffeur eerder dat er iemand staat te wachten en kan hij of zij daarop anticiperen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door marvinkok »

Al heb je in Twente op meerdere plekken in het buitengebied een kastje aan de haltepaal hangen met 2 rode knipperende LEDjes, valt ook wel op. Alleen had ik laatst iemand die dan vervolgens precies voor die LEDjes ging staan waardoor je het nog niet zag :')
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door huibf »

Chauf21 schreef:De buschauffeur erop attenderen dat je mee wilt. In het donker kan het lastig zijn om mensen bij een halte te zien staan. Als je als wachtende reiziger dan even een lampje/schermpje van je telefoon laat oplichten, dan weet de chauffeur eerder dat er iemand staat te wachten en kan hij of zij daarop anticiperen.
In SRE hebben ze die ook. Je kan op een knopje drukken en dan gaan er 2 ledtjes knipperen.
Ook hebben ze er verlichte haltevertrekstaten. Ik weet alleen niet hoe die werken. Boven de haltestaat hangt een balk (iets breder dan een haltevertekkastje en een cm of 5 hoog. Er komt daar geen licht uit. De haltevertrekstaat zelfs is op een doorzichtig kunststof paneel gedrukt...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door marvinkok »

Ik heb ze wel proef ergens gezien met LED-balkjes langs de zijkanten meen ik. Die gingen aan door een bewegingsmelder, zodat ie niet onnodig brand..
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Stéphane »

Eigenlijk wel goed gevonden. :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Vinny »

Eigenlijk is het te zot voor woorden dat in heel Nederland de hele nacht de straatverlichting gewoon blijft branden, maar als een paar grapjassen het ledlampje bij een bushalte aanzetten dit een dermate aanslag op het milieu en de leefomgeving is dat we dat zo veel mogelijk moeten voorkomen.... :')

Investeren in een goede natriumlamp zodat de chauffeur altijd gemakkelijk kan zien of er een reiziger wil in stappen is natuurlijk te veel gevraagd... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Geert »

Ik denk dat vooral de kosten om een stroomkabel te trekken niet opwegen tegen een paar ledlampjes en een batterijtje. De bewegingsensor voorkomt dat het batterijtje dan elke week vervangen moet worden... :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Vinny »

Vreemd, als je ziet wat voor overbodige straatverlichting er 's nachts brandt, dan denk ik bij mezelf: dat kan ook allemaal wel een tandje minder. Juist op de plekken waar het nodig is (zoals bij bushaltes) ontbreekt het dan weer...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Chauf21 »

Er waren ook wel plannen om echte lampen te plaatsen. Er schijnen tegenwoordig namelijk oplossingen te zijn waarbij je een lamp en een zonnepaneeltje op de haltepaal kan plaatsen. Het voordeel daarvan is dat je niet alleen de aanwezigheid van een reiziger kenbaar kan maken, maar ook de directe omgeving van de halte kan verlichten (wat ook weer andere voordelen met zich meebrengt). Deze oplossing was in sommige gevallen zelfs goedkoper dan het plaatsen van LED-lampjes. Ik weet niet of het plan is doorgezet of dat er andere keuzes zijn gemaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Suus »

Als je zoals ik amper een steek ziet in het donker ben je maar wat blij met de openbare straatverlichting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door STF »

We hebben hier vorig jaar een kampeerder op de camping gehad, die in het dagelijks leven, beheerder van straatverlichting en verkeerslichten is. Hij vertelde mij dat minstens driekwart van de straatverlichting 's avonds laat en 's nachts op een laag pitje draait; bij een zebradpad of kruispunt/rotonde wel op volledige sterkte, maar voor de rest alles op 30, 50 of 70% lichtsterkte (afhankelijk van de breedte van de weg, afstand tussen de masten, etc.).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Daan »

Dat klopt ook. Hier bij mij in de straat branden na 12 uur alleen nog de lantaarns bij kruisingen en bochten.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door BrengMe »

marvinkok schreef:Al heb je in Twente op meerdere plekken in het buitengebied een kastje aan de haltepaal hangen met 2 rode knipperende LEDjes, valt ook wel op. Alleen had ik laatst iemand die dan vervolgens precies voor die LEDjes ging staan waardoor je het nog niet zag :')
Die hebben ze ook in de Krimpenerwaard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten