Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Geert »

Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Geplaatst op: zaterdag 4 augustus 2012 21:23
Laatst bijgewerkt: zaterdag 4 augustus 2012 21:25


De Fyra, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en de Belgische grens, lijkt na jaren van tegenslag en mismanagement toch een succes te worden.

Uit cijfers die NS beschikbaar heeft gesteld blijkt dat de reizigersgroei van vorig jaar zich dit jaar heeft doorgezet. Zo werd er in de afgelopen maand juli 19 procent meer treinreizen verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Sinds de start van dienst in september 2009 is het het aantal reizen bijna verviervoudigd, tot bijna 240.000 verkochte reizen per maand. “De Fyra raakt bekend bij het publiek”, zo zegt een woordvoerder van NS.

De Fyra-verbinding was tot nu toe het symbool van het debacle rond de hsl. De aanleg van deze hoge snelheidslijn richting de Belgische grens kostte miljarden meer dan begroot. Toen de spoorlijn werd opgeleverd, bleken de treinen van de Italiaanse firma Ansaldobreda niet klaar voor gebruik, en bleken de ramingen van NS voor de exploitatie te hoog gegrepen.

Pas nadat NS de toeslagen terugbrachten tot eenderde van het oorspronkelijke bedrag groeide het aantal reizigers op de Fyra tot ruim 200.000. Deze maand verkocht NS 237.844 reizen over de hsl.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door zone5324bericht... »

en natuurlijk, omdat de gewone treinen er een stuk langer over doen
en omdat je nu nog maar 1x per uur rechtstreeks van Rotterdam naar Schiphol kan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Suus »

Tot september twee keer per uur over de oude route, dan tot december een keer per uur en daarna niet meer behalve in een paar daluren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door robert55 »

Er staat [natuurlijk :mrgreen: ] niet bij hoeveel verschuiving er van de gewone IC is, oftewel: hoeveel reizigers extra.

Overigens [als ik berichten op somda goed begrijp] blijft er na december een rechtstreekse IC Rtd - Shl, in de vorm van een IC Vlissingen - Schiphol - Almere - (Zwolle).
VIRM
Berichten: 7567
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door VIRM »

En wat is nu het financiele plaatje? Je kunt als NS wel heel erg hard 'hoera! we hebben extra reizigers! *stuiterdestuiter*' gaan roepen, maar is het nu ook winstgevend?
Daarnaast hoeft de NS dus minder te betalen voor de concessie. Maar wat is het risico dat DB/Arriva of Virgin de staat voor de rechter slepen voor illegale staatssteun?
En de allermooiste vraag... wanneer worden de oude blikken vervangen door V250's? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Suus »

Het antwoord op je laatste vraag: Volgende maand *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Suus »

En in het weekend zou de Fyra bijna moeten ontploffen als men een echte koopjesjager is, want dan is de Fyra goedkoper dan de normale trein tussen dezelfde plaatsen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door midnet »

nou-gisterochtendm, vroeg, ZO 5/8-dus bepaald niet. Zat in een ''SPR;; nar Leiden en zag hem in Hooffddorp voorbijkomen-eerst rechts, toen links; 0 reizigers te zien. Die trendyluxecoffeeketen **bucks is blijjkbaar ook niet zo onder de indruk.
Misschien tellen ze al die weekenden mee, dat hij ''gratis'' was omdat er werkzaamheden waren bij de Moerdijkbrug?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Chauf21 »

Dat er op een zondagochtend niet zo veel reizigers in zitten, zegt niet zo veel. In z'n algemeenheid is er op zondagochtend namelijk vrij weinig menselijke activiteit te bespeuren.

Afgelopen zaterdag heb ik 's avonds met de Fyra gereisd; het was een uitdaging om een vrije zitplaats te vinden. De trein lijkt dus zeker wel aan populariteit te winnen *O*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door AppleMoose »

Vorige week tijdens de dinsdagavondspits liep de fyra van Rotterdam naar Amsterdam ook behoorlijk vol.
Tussen Breda en Rotterdam was de trein nog vrij leeg.
Een jaar daarvoor was het tijdens de avondspits zoeken naar mensen in de trein, nu dus naar een lege zitplaats.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door ODRAIL »

Chauf21 schreef:Afgelopen zaterdag heb ik 's avonds met de Fyra gereisd; het was een uitdaging om een vrije zitplaats te vinden. De trein lijkt dus zeker wel aan populariteit te winnen
Was deze reis met of zonder toeslag?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Meltrain »

Ik reisde 12 juli aan het eind van de middag met de Fyra van Schiphol naar Rotterdam en een vrije tweezitter vinden was al onmogelijk. Hij was dus nog niet zitvol, maar absoluut niet leeg.
Dit was een dag waarop er niet toeslagvrij gereisd mocht worden.

Ik vind het trouwens wel knap lullig dat per september de s600 opgeheven wordt. :x
Gelukkig komt er per medio december wel weer twee keer per uur een rechtstreekse verbinding Rotterdam - Schiphol. *O*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Klaasje »

De rechtstreekse verbinding Rotterdam - Schiphol is nooit weggeweest. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Meltrain »

Klopt, maar over het normale net is die tussen september en december 2012 wel slechts 1x/uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Chauf21 »

KM46 schreef:
Chauf21 schreef:Afgelopen zaterdag heb ik 's avonds met de Fyra gereisd; het was een uitdaging om een vrije zitplaats te vinden. De trein lijkt dus zeker wel aan populariteit te winnen
Was deze reis met of zonder toeslag?
Dat weet ik niet.
Ik kan geen aanleiding vinden waarom de lijn toeslagvrij zou zijn geweest. Mijn trein werd echter niet omgeroepen (meestal wordt de toeslagverplichting of -vrijstelling dan gemeld), dus uitsluiten kan ik het niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:Ik vind het trouwens wel knap lullig dat per september de s600 opgeheven wordt. :x
Gelukkig komt er per medio december wel weer twee keer per uur een rechtstreekse verbinding Rotterdam - Schiphol. *O*
Erg vol zit die s600 meestal niet. Ik denk niet dat hij door heel erg veel mensen gemist wordt, in de spits is de Fyra drukker dan die s600.
(Overigens is er vanaf september nog steeds 2x/uur een verbinding naar Schiphol vanaf Rotterdam, je moet er alleen wat meer voor betalen ;))
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Klaasje »

(Dat tussen de haakjes van Geert bedoelde ik ook..)
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door RoelZ1 »

Geert schreef:(Overigens is er vanaf september nog steeds 2x/uur een verbinding naar Schiphol vanaf Rotterdam, je moet er alleen wat meer voor betalen ;))
3x per uur dus zelfs :)

Overigens zal ik de s600 echt wel missen. Hij is voor mij echt ideaal. Vanuit Delft naar Amsterdam Centraal net zo snel of sneller dan de s2200 / s2100 en er zit geen kip in, dus elke ochtend midden in de ochtendspits een vrij tweetje voor mezelf en mijn kopje koffie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Daniel »

Om nog even op de drukte terug te komen: zondagmiddag, 16.25 uur, station Breda ri. Amsterdam
Ja, echt overvol :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door RoelZ1 »

Het drukke deel is altijd Rotterdam - Schiphol. Schiphol - Amsterdam is redelijk gevuld en Rotterdam - Breda is bijna leeg. Dat laatste natuurlijk omdat dat bijna alleen aantrekkelijk is voor reizen van Breda naar Schiphol en Amsterdam Centraal. Die worden gewoon niet zo vaak gemaakt. Voor Rotterdam - Breda heeft bijna niemand de toeslag over.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Daniel »

Voor Breda - Utrecht is 'ie ook nog aantrekkelijk, daar vult de Fyra precies de gaten op tussen de verbinding per s3600 en s800 waarmee een kwartiersdienst ontstaat. Maargoed, daar heb je ook nog stevige concurrentie van de Brabantliner die er slechts luttele minuten langer over doet dan de trein.

(Ik had dit keer wel de toeslag ervoor over om een kwartier eerder thuis te zijn, wat uiteindelijk zelfs een halfuur eerder werd doordat de Fyra een paar minuten te vroeg in Rotterdam was zodat ik nog de s2800 kon halen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Geert »

Sowieso is zondagmiddag niet zo representatief, doordeweeks (in de spitsen) is Fyra een stuk drukker. En inderdaad, vooral tussen Rotterdam en Amsterdam. Breda is niet zo'n belangrijke en drukke bestemming.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Daniel »

Nouja, d'r werd hierboven gesteld dat 'ie ook in het weekend goed vol zat. En Breda is kennelijk belangrijk genoeg om een Fyra-bestemming te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door RoelZ1 »

Het is niet belangrijk genoeg om Fyra-bestemming te zijn, de overheid heeft geëist dat Fyra naar Breda rijdt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Het antwoord op je laatste vraag: Volgende maand *O*
Volgende maand gaan de V250's wel rijden, maar ze vervangen de getrokken treinen voorlopig niet. Daarvoor zijn er nog niet genoeg V250's inzetbaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten