[GVB] Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

[GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door JWM »

De stadsregio Amsterdam is onlangs akkoord gegaan met het vervoerplan 2013 van GVB. Weinig schokkends, de belangrijkste zaken:
Stadsregio Amsterdam schreef:- In Amsterdam Noord wordt het Waddenviaduct gesloopt en vervangen door een ‘bypass’ voor het Stadsdeelkantoor (lijn 33, 37 en 38)
- De wijk Elzenhagen Noord is bijna klaar. Daarom wordt half 2013 lijn 38 omgeklapt naar deze wijk.
- De routes van lijn 22 (Amsterdam Oost) en lijn 48 (Sloterdijk) worden versneld.
- In het nachtnet worden vier aanpassingen gedaan om reizigers sneller op hun bestemming te krijgen.
- De frequentie van een aantal lijnen wordt aangepast om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten. Zo wordt een forse toename van reizigers verwacht op de tramlijnen 2 en 5 wanneer in 2013 verschillende musea weer open gaan.

Bron (pdf)
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door FLJ »

Niks schokkends inderdaad, ben alleen wel bang dat lijn 22 mijn haltes, Dapperstraat en Eerste van Swindenstraat, straks niet meer aan doet.

Ook leuk om te lezen dat er niet gesneden gaat worden in het tramnet, dat betekend dat de komende tijd de Blokkendozen nog blijven rijden. Iemand enig idee waar ik het volledige Vervoerplan 2013 ergens kan vinden?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door Jef400 »

Wat schuiven ze onder het versnellen van de 48. Als ie niet meer via de Contactweg rijdt heb ik een grote uitdaging.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door JWM »

Niet meer over de vertragingsgevoelige Transformatorweg maar via de Contactweg - Sloterdijkweg - Changiweg - Kingsfordweg - Arlandaweg naar Sloterdijk
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Bussen die een sluiproute gaan nemen... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Ik hoop voor de 1000 studenten aan de Rode Kruislaan in Diemen niet dat het rondje Diemen richting de Bijlmer bedoeld wordt met "aanpassing zodat de reizigers van de nachtbus sneller op hun bestemming komen".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Dat rondje is ooit ingevoerd toen ik in Diemen woonde. :lol:
Dus die studenten hebben lang niet altijd hun nachtbus gehad. Geen idee eigenlijk of de bezetting verbeterd is, ik heb er wel een paar keer nuttig gebruik van kunnen maken :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Als je het goed zou willen doen moet je eigenlijk ook voor een aansluiting van Echtenstein en Develstein op het nachtnet zorgen, daar wonen ook studenten waar de bus nu niet direct stopt. De uitstappers voor Echtenstein hebben met Eeftink nog wel een redelijk alternatief maar voor Develstein moet je behoorlijk omlopen vanaf zowel Eeftink als Dolingadreef.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door STF »

Ik vermoed dat het op en neer pendelen naar station Lelylaan door bus 353 een van die vier "nachtbus-verbeteringen" is. En het op en neer pendelen naar Gaasperplas door bus 357, terwijl de 355 daar al langs komt.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

FLJ schreef:Ook leuk om te lezen dat er niet gesneden gaat worden in het tramnet, dat betekend dat de komende tijd de Blokkendozen nog blijven rijden.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik heb het idee dat ze met de extreem ruime rijtijden van sommige lijnen gaan kloten waardoor er minder dienstwagens nodig zijn.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door midnet »

Vinny schreef:Dat rondje is ooit ingevoerd toen ik in Diemen woonde. :lol:
Dus die studenten hebben lang niet altijd hun nachtbus gehad. Geen idee eigenlijk of de bezetting verbeterd is, ik heb er wel een paar keer nuttig gebruik van kunnen maken :mrgreen:
ze kunnen er enkel mee thuiskomen-andere kant op is die omweg er niet. Overigens nooit protest gehoord van (Surinaamse?) studenten die juist in die Bemre tot bam willen doorgaan. Misschioen wonen de echte nachtbusgebruikende uitgaande types wel in dat nerdy- Diemen Noord.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door JWM »

STF schreef:Ik vermoed dat het op en neer pendelen naar station Lelylaan door bus 353 een van die vier "nachtbus-verbeteringen" is. En het op en neer pendelen naar Gaasperplas door bus 357, terwijl de 355 daar al langs komt.
Geen nieuwe koelkast voor de camping :lol:. Het gaat o.a. om het inkorten van de lijn naar Amstelveen (354) en niet meer heen en weer naar Muiderpoort voor de lijn naar IJburg (359).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door STF »

Pff met dat Muiderpoort blijven ze ook eindeloos aan de gang he; dan weer een paar jaar overslaan, dan weer een paar jaar erheen rijden, over enkele maanden dus weer overslaan...
En ja de 354 is ook wel weer toe aan een nieuwe route he, ik heb enkele maanden geleden een drietal voormalige routes van de 354 in de OVNL Wiki gezet, maar dat zijn ze nog lang niet allemaal. Die lijn heeft er een periode bij gehad rond begin jaren 2000, dat er elk halfjaar anders werd gereden in Amstelveen.
Dan gaan ze hem nu zeker inkorten tot Amstelveen busstation? Niet de meest geweldige ontwikkeling, tenzij de N70 van Connexxion een centralere route krijg in het oosten van Amstelveen. Galjoen is natuurlijk een kansloos eindpunt voor een nachtbus, maar in de voorgaande wijken en straten stappen er nog heel wat mensen in/uit.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door FLJ »

Off topic, maar twee Blokkendozen (de door een onderlinge aanrijding beschadigde 785 en 810) zullen de dienstregeling 2013 niet gaan halen, deze zullen worden afgevoerd. Kortom, er zullen nog maar 14 Blokkendozen over blijven.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

jippie! *O*
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door FLJ »

Hauptbahnhoff ik kan je comment uitermate niet waarderen! Een emotioneel moment, de voorraad Blokkendosen is nu meer dan gehalveerd, echt veel variatie in het trammaterieel blijft er zo niet over..
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door R-Flow »

Tot paar jaar geleden waren die Blokkendozen nog wel "OK" om in te reizen, maar het comfort van zo'n rit holt de laatste tijd achteruit. Laatst stond zo'n ding zo hard te loeien toen we de brug over moesten dat ik effe bang was dat ie uit elkaar zou spatten. Links en rechts omaatjes met rollators die ons inhaalden. De geur van slippende wielen (of wat dan ook) was ook niet echt optimaal.

Die blokkendozen zijn altijd wel mijn favoriete trams geweest, ze zijn nu gewoon nagenoeg op.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 07 aug 2012, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Je kan ook overdrijven :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door R-Flow »

Kan je het loeiende geluid nog herinneren dat die aller oudste gele trams op het laatst maakte? Zoiets vergelijkbaars was het. Zelfs de bestuurder riep om dat het niet helemaal lekker ging. En je moet een beetje beeldend spreken toch? :P
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

FLJ schreef:Hauptbahnhoff ik kan je comment uitermate niet waarderen! Een emotioneel moment, de voorraad Blokkendosen is nu meer dan gehalveerd, echt veel variatie in het trammaterieel blijft er zo niet over..
Mijn mening is vooral gebaseerd op het feit dat ik soms die trams moet rijden.
* de cabine is KRAP
* ik moet me behoorlijk omdraaien tijdens kaartverkoop en is onder andere hierdoor niet te doen tijdens het rijden.
* het zijn notoire glijders (vorig jaar heb ik op lijn 7 eentje moeten rijden. Door al dat geglij kwam ik met +12 aan op Sloterparkbad).
* de cabine kan niet dicht
* remmen met zo'n tram gaat heel irritant. De knuppel moet geleidelijk aan naar achteren worden getrokken en pas in de laatste stand staat de tram als het goed is stil (handrem). Plus het feit dat hoe harder je rijdt, hoe eerder de tram zal beginnen met remmen als je de knuppel in het remgebied trekt. Met andere woorden, je zit constant je "functionele rem" te zoeken omdat je snelheid natuurlijk steeds anders is.
* de deuren sluiten trager (duurt langer op het moment dat er niemand in of uitstapt voordat ze beginnen met sluiten). dit is heel irritant als er snel moet worden gedaan om vertraging in te halen of krappe rijtijden in te halen.

Sommige van deze punten gelden ook voor de trapwagens maar daarmee hoef je toch niet zo met je hart in je keel bonkend door de stad te rijden.

Het is niet voor niks dat er tot vorig jaar die ouwe trams zelf door de bestuurders werden geruild met combino's die naar binnen gingen, en sinds dit jaar worden de ouwe trams alleen maar op dagdiensten ingedeeld, en in principe niet op zondag.

Het enige voordeel van deze trams is dat ze normale draaistellen hebben waardoor ook minder geleidelijke bochten goed gaan en in minder mate ook dat er minder kinderwagens meegaan.
R-Flow schreef:Kan je het loeiende geluid nog herinneren dat die aller oudste gele trams op het laatst maakte? Zoiets vergelijkbaars was het. Zelfs de bestuurder riep om dat het niet helemaal lekker ging. En je moet een beetje beeldend spreken toch? :P
Dat loeien heeft te maken met slippende wielen. Dat kan in principe "makkelijk" verholpen worden door de knuppel naar de 0 (nul) terug te schakelen en weer beetje bij beetje op te schakelen. Alleen bij echte gladheid (herfst of motregen) is er dus niks makkelijks aan.

Nadeel is ook dat als je als bestuurder niet vast op een lijn zit waar die trams rijden, je ze niet zo vaak zult rijden. Ik heb voor het laatst zo'n tram een maand geleden gereden. Het lekkere was dat dat heel vroeg was dus met weinig verkeer was het wel te doen. Alleen schrik je wel als je op het eindpunt aankomt en je de tram achter een andere gaat zetten en op het moment dat je de handrem inschakelt, de tram een hele meter gaat glijden richting de tram voor je. Gelukkig was ik extra voorzichtig en stond ik nog ver achter de tram voor me.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door STF »

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door FLJ »

Lijn 9 in de avondspits naar een frequentie van 10 keer per uur, het is opvallend hoe veel drukker deze lijn de afgelopen jaren lijkt te zijn/is geworden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Het is ook deels om het wegvallen van lijn 22 in de Dapperbuurt te compenseren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Terwijl ik het best wel vind meevallen. Op Ma-do vind ik lijn 9 sowieso te vaak rijden (elke 7,5 minuten). De echte drukte komt toch op de gemeenschappelijke stukken: Waterlooplein - CS. En nu hebben we ook weer lijn 4 op Rembrandtplein dus het zou misschien minder moeten worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [GVB] Dienstregeling 2013

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:En nu hebben we ook weer lijn 4 op Rembrandtplein dus het zou misschien minder moeten worden.
Rijdt die alweer door de Utrechtsestraat?
Uitschieters zijn de metrolijnen 50 en 51, met beide 106 klachten in de categorie dienstregeling. Dit betrof voornamelijk uitval en te korte metrostellen. GVB heeft voor deze problematiek een separaat Plan van aanpak gemaakt dat tot een beter resultaat zal leiden.
Namelijk?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten