3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door fred1954 »

Leuk filmpje (HD) voor de geïnteresseerden: 3 gekoppelde Düwags (bijna 85 meter totale tramlengte) in Düsseldorf tijdens een tentoonstelling (Messe) . Dit zie je niet erg vaak: http://www.youtube.com/watch?v=B2dzkQcddY8&hd=1
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door BrengMe »

Dat is echt lang zeg! :shock:
Laatst gewijzigd door BrengMe op di 07 aug 2012, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Ik wist niet dat ze het in Düsseldorf ook deden, aangezien er hiervoor een uitzondering op de wetgeving aangevraagd moet worden. In Duitsland mogen "straßenabhängigen Bahnen", oftewel stedelijk railvervoer dat mengt met het overige verkeer slechts 75 meter lang zijn volgens de wet.

Van Hannover wist ik wel dat er tijdens grote beurzen met extra lange trams (tot wel 100 meter) gereden wordt, bijvoorbeeld met de CeBIT in maart, maar deze rijden wat minder pontificaal over straat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door hauptbahnhof »

Dit hebben ze volgens mij altijd gedaan op de U78. Ben het ook alleen maar op die lijn tegengekomen.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op di 07 aug 2012, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Alle Stadtbahnlijnen in Düsseldorf beginnen met U7, welke van die lijnen bedoel je precies :wink:

In de VRR hebben ze een indeling in regio's en op basis daarvan wordt het eerste cijfer van het lijnnummer vastgesteld :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door hauptbahnhof »

Bedoelde U78. dacht ook dat ik het had getypt. Maar ja, haastige spoed enzo...

Overigens is de verdeling van de lijnnummers van de VRR mij bekend.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef:Dit hebben ze volgens mij altijd gedaan op de U78. Ben het ook alleen maar op die lijn tegengekomen.
Klopt, als er iets in de "Messe" te doen is, dan wordt de U78 verlengd. Heb trouwens een filmpje gevonden van üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe van een "Vierwagenzug", waar Bee het over had. Dat is inderdaad minimaal 100 meter tram :Y

http://www.youtube.com/watch?v=y3bvohns ... ure=relmfu
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door R-Flow »

En dan doen ze hier moeilijk over om tram 26 in dubbelbedrijf te laten rijden, omdat dat de doorstroming te veel negatief zou beïnvloeden... :')
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door hauptbahnhof »

Je krijgt op termijn je zin hoor R-flow. Ze hebben een tijd geleden er al mee getest. Overigens kun je dat straatgedeelte van U78 niet vergelijken met de PH-kade!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Je krijgt op termijn je zin hoor R-flow. Ze hebben een tijd geleden er al mee getest. Overigens kun je dat straatgedeelte van U78 niet vergelijken met de PH-kade!
Ik ben er nooit geweest, maar zo uit het filmpje op te is het een vrije baan met her en der een gelijkvloerse overgang. In welk opzicht is het anders dan de Piet Heinkade-IJburg? Minder druk of zo? Maar goed om te horen dat ze dan toch in dubbel bedrijf gaan rijden op de 26.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door hauptbahnhof »

Het is idd een heel rustig stuk waar ze daar over straat rijden. Volgens mij tussen 3 haltes. Het zullen ook caak stoplichten zijn die anders dan hier werken.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Het is idd een heel rustig stuk waar ze daar over straat rijden. Volgens mij tussen 3 haltes. Het zullen ook caak stoplichten zijn die anders dan hier werken.
Stoplichten kunnen anders ingesteld worden. Kwestie van de software anders instellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door Suus »

Verkeerslichten is een Nederlandse specialiteit, onze verkeerslichten horen tot de best ingestelde verkeerslichten ter wereld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door hauptbahnhof »

Het beste zou zijn dat kruisend verkeer pas groen/wit krijgt, als de gehele tram over de kruising is. Lijkt mij niet zo moeilijk te realiseren (vetaglus voor de kruising en na de kruising). Zo kan een 100m-lange voertuig ook gewoon over straat rijden.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door RoelZ1 »

hauptbahnhof schreef:Het is idd een heel rustig stuk waar ze daar over straat rijden. Volgens mij tussen 3 haltes. Het zullen ook caak stoplichten zijn die anders dan hier werken.
Ik ben er laatst een weekendje geweest en ik zou eerder zeggen dat bij de Piet Heinkade de situatie stukken veiliger en afgeschermder is. In Düsseldorf rijden U78 en U79 zelfs gemengd met het autoverkeer over dezelfde rijstroken. Bij een aantal verkeerslichten hebben ze niet eens een eigen verkeerslicht en rijden gewoon mee met het overige verkeer.

Hier een aantal sfeerplaatjes van de route waar dus tot 3 gekoppelde hogevloers Stadtbahnwagen rijden, nog het meest vergelijkbaar met de wagens van M51. Het stukje waar het zo 'erg' is is inderdaad maar ongeveer een kilometer, daarbuiten is het vooral een middenbermligging met grasbaan, vergelijkbaar met de Amstelveenlijn.
https://maps.google.com/?ll=51.248875,6 ... .7,,0,9.89

https://maps.google.com/?ll=51.249607,6 ... 7,,0,17.42
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door hauptbahnhof »

En dat bedoel ik ook. Het is een recht stuk en redelijk kort. PH kade is ook niet zo lang maar behoorlijk druk qua auto's en bussen en de trams (die trucks ipv draaistellen hebben) maken ook nog bochten. Dan kun je beter zoiets hebben.

Overigens ben ik wel een voorstander van gekoppelde stellen op 26 hoor. Alleen moet er idd iets worden gedaan aan de verkeerslichten want als je met dan vanaf de middentoegangsbrug de PH-kade op gaat met een gekoppelde tram, blokkeer je de auto's wel heel lang.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door fred1954 »

De mensen die beslissen over dit soort zaken hier in Amsterdam moesten maar eens verplicht op stage in Duitsland in bijvoorbeeld het VRR- of VRS-gebied. Dan leren ze wel hoe ze in DE dit soort zaken aanpakken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door Chauf21 »

Discussies over lijn 26 in Amsterdam n.a.v. de gekoppelde trams in Düsseldorf kunnen in dit topic: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB.
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: 3 gekoppelde Düwags in Düsseldorf

Bericht door ArnoArriva »

Ik heb nog mooie video gevonden 4 gekoppelde stellen, die rijdt alleen Dusseldorf HBF-Heinrich-Heine-Allee.
Zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=rZHzHS6C ... plpp_video
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten