Frankrijk zomer 2012

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Frankrijk zomer 2012

Bericht door Caspar »

Frankrijk zomer 2012

Hierbij een reisverslag in foto's van mij en Dexter van een rondrit door Frankrijk.

De reis ging per IC vanaf Hoorn naar Amsterdam, per Fyra naar Rotterdam, per IC-Brussel naar Mechelen, IR naar Brussel en Thalys naar Paris Nord. Tussendoor hebben we in een hotel in het centrum van Mechelen gelogeerd, waarbij ik ook voor het eerst eens ben in en uitgestapt op station Mechelen Nekkerspoel, wat direct tegen het centrum aanligt, in tegenstelling tot Mechelen zelf.

Parijs:
Afbeelding

Deze trip was eigenlijk als verrassing voor Dexter bedoeld, dus hij wist niet waar we heen gingen. 8-)
Vanaf het Gare Du Nord gingen we met metro 5 naar Campo Formio, wat in het 13e arrondisement ligt.
Daar in de buurt duikt de metro de grond in, voordat ie een kilometer ervoor de Seine overbrugd heeft.
Afbeelding

Tussen dit metro station en de Seine ligt het station Paris Gare D'Austerlitz.
Dit station is op dit moment aan een grote verbouwing onderhevig. Overdag vertrekken er slechts een paar treinen per uur, maar 's avonds is het er een enorme drukte. Er vertrokken op de vrijdagavond een hele hoop nachttreinen, naar onder andere Nice, La Tour De Carol, Bourg st. Maurice, St Gervais les Bains, Port Bou, Madrid, Tarbes en nog een aantal andere bestemmingen. Het station was ook afgeladen vol, op wat de ANWB een ''zwart weekend'' noemt. Samen met het weekend van 28 juli is afgelopen weekend het drukst in Frankrijk wat betreft spoor en wegverkeer.
Helaas werden de sporen voor vertrektijd afgezet met een lint en een paar controleurs die de toestroom van de reizigers reguleerden, waardoor er op het perron geen foto's gemaakt konden worden.

Maar uiteraard was niet ieder perron afgezet:
Afbeelding

Afbeelding

Hotel trein Talgo naar Madrid:
Afbeelding

De dag erop leek het vanuit een schuin ooghoek even alsof er een 1700 loc het station binnen kwam gereden:
Afbeelding

Met een vrij bijzondere sleep achter zich...
Afbeelding

Vanuit Austerlitz gingen we verder per Corail Intercités naar Amboise, een stadje aan de Loire.
Dexter had verder geen enkel idee waar ik hem mee naar toe nam, dus dat was voor mij ook wel een beetje spannend of het programma wat ik had bedacht in de smaak zou vallen.

De reis tussen Parijs en Amboise (met tussenstops in Les Aubrais Orléans en Blois) gaat groot en deels met 200km/h.

Aankomst in Amboise:
Afbeelding
De vogel onder de ruitenwisser heeft de 200km/h helaas niet overleefd.

Station Amboise:
Afbeelding

Het stadje:
Afbeelding

Bekend van het kasteel aan de Loire:
Afbeelding

Na een wandeling door het stadje en een lunch met voetenbad in de Loire ging het verder naar:
Afbeelding

Een mooie stad met klein oud centrum en mooi station:
Afbeelding

Afbeelding

Waar een grote stad klein in kan zijn...
Afbeelding

Ook Tours ligt aan de Loire:
Afbeelding

En heeft een tram...
Afbeelding

...Of toch nog niet...
Afbeelding
De tram gaat er in ieder geval spoedig aankomen.

Na overnacht te hebben in een heel leuk hotel met een uitstekende gastvrijheid tegen een lage prijs, hebben we in de knusse binnentuin 's ochtends een lekker Frans ontbijtje genoten waarbij de hotel-hond lekker tegen me aan kwam liggen in de ochtendzon :)

Daarna koers naar het zuiden via St. Pierre Des Corps:
Afbeelding

Waar we op de TGV stapten naar Bordeaux. Helaas was het weer daar niet echt om over naar huis te schrijven:
Afbeelding
Bordeaux St. Jean.

Afbeelding
Tram aldaar.

Afbeelding

Afbeelding

Stationshal:
Afbeelding

Omdat het weer dus niet echt om over naar huis te schrijven was, besloten we verder te reizen naar een bestemming waar het wel mooi weer zou moeten zijn, of net zo te lang te blijven zitten totdat het tropisch warm zou zijn 8-)

Dat ging met de trein naar:
Afbeelding

Kaartje in de trein:
Afbeelding

Het werd in eerste instantie alleen maar donkerder:
Afbeelding
Om 15uur 's middags nabij Toulouse. De bliksem sloeg aan alle kanten om ons heen in, maar de Corail Téoz reed onvermoeibaar met 160km/h door richting de Middellandse zee.

Langs:
Afbeelding

en langs:
Afbeelding
Waar het al aanzienlijk tropischer aanvoelde dan in Bordeaux. Het grote aantal Amerikanen en Interrailers viel op wat hier uitstapte.
De hele route rijdt de trein bijna parallel aan het Canal Du Midi, een kanaal wat amper breder is dan een meter of 10 maar waar veel plezier bootjes varen en waar je helemaal langs kan fietsen. Mooie route door leuke plaatsjes.

Wij verlieten de trein in:
Afbeelding
De Téoz bestond uit 14 rijtuigen, die helemaal volgeboekt was, en waar nog wat mensen op de balkons stonden te hangen.
Zoals al eerder gezegd was het dus een enorm druk weekend op het spoor, zeker naar de Zuid Franse kusten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stad Narbonne is wel aardig, maar het lijkt alsof men daar een eeuwige siësta erop na houdt, waardoor het er enigszins doods is. Narbonne:
Afbeelding

Daarom besloten we na een leuke stadswandeling nog even 15 kilometer door te treinen naar het leuker en mooier en bruisendere Béziers:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens per TGV via Lyon en Parijs terug naar Nederland.
Het was een reis om nooit te vergeten. :D
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door Michael »

Leuke foto's :D
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door Dexter »

En een verrassing, dat was het zeker! Na mijn vroege dienst zaten we aan het avondeten, toen Caspar opeens zei: "Kom, we gaan!" :shock: Binnen een half uur zaten we in de trein, maar waarheen...?

Het werd een van de meest veelzijdige en avontuurlijke reizen die ik tot nu toe heb gemaakt. Op de tweede dag liepen we s'ochtends nog in de drukte in Parijs en s'middags zaten we met onze voeten in de Loire op een eilandje. De dag erna reden we via Bordeaux, waar het stortregende, naar een tropisch Béziers, waar we nog tot laat in de avond op een gezellig terras zaten te tafelen aan een sfeervol verlicht pleintje met een kathedraal. Het contrast had niet groter kunnen zijn. 8-)

@Caspar: Bedankt, de verrassing was meer dan geslaagd! Het was inderdaad een reis om nooit meer te vergeten, onze "Tour de France"! :D
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door Cookie »

Gaaf verslag! :pos:
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door waldo79 »

Wow :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door Meltrain »

Jullie gaan echt veel te vaak op vakantie, hè? :lol: (Ja, ik ben jaloers, ja. :mrgreen: )
Maar wederom een mooi verslag van een dito reis.
(@ Dexter: zijn niet al jullie reizen onvergetelijk? ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door Dexter »

@Meltrain: Ja daar heb je gelijk in, ze zijn allemaal onvergetelijk. :D En steeds als ik denk dat het niet nog gekker of origineler kan, word het elke keer weer leuker. 8-)
Vallend blad maakt rails glad.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door Timon91 »

Top verslag! Jullie hebben een mooie vakantie gehad zo te zien 8-)
Mijn Flickr account.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door deadlock »

8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Frankrijk zomer 2012

Bericht door Ronald »

Zo, eindelijk eens wat tijd gevonden om de reisverslagen hier eens door te nemen (wat wil je ook anders met al die vakanties :mrgreen: ).
Leuke reis weer, vooral zo'n verrassingstochtje :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten