Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Frank »

Freek heeft bij lijn 3 ook "daluren" staan in het overzicht.

En ik geloof dat men na de gereedkoming van de spoorkuil ook een tijdje geklaagd heeft dat er minder bussen over de Annastraat reden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Freek heeft bij lijn 3 ook "daluren" staan in het overzicht.

En ik geloof dat men na de gereedkoming van de spoorkuil ook een tijdje geklaagd heeft dat er minder bussen over de Annastraat reden.
Fout gelezen door mij. Er staat "Groesbeek alleen in de spits als vervanger van huidige 25." Inderdaad niet dat de hele lijn 3 een spitslijn zou zijn. Ik moet morgen eens terug zoeken in het topic wat de bedoeling in het vorige lijstje precies was.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Het gejank van het Waterkwartier is schijnbaar aanhoort en wat bussen gaan via de Marialaan. Is al duidelijk of Hermes weer lijn 99 gaat rijden of blijven ze die uitbesteden aan OAD? Ik had het er twee geleken geleden met een chauffeur van OAD over en toen zei hij dat ze bij OAD nog niet wisten hoe het met de lijndiensten zou doorgaan. Of dragen ze hem geheel over aan Arriva om af te zijn van dat gezeik van dubbele dienstregelingen, dubbele tarieven, dubbele producten etc?
Oad heeft hier natuurlijk niets over te zeggen en is alleen uitvoerder. Als Hermes besluit om zelf te rijden heeft Oad niets in te brengen, en als Oad geen zin meer heeft zal Hermes iemand anders moeten zoeken. Overigens zou het niet zo verkeerd zijn on een vervoerder op de lijn te zetten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
fogeltje schreef:Het gejank van het Waterkwartier is schijnbaar aanhoort en wat bussen gaan via de Marialaan. Is al duidelijk of Hermes weer lijn 99 gaat rijden of blijven ze die uitbesteden aan OAD? Ik had het er twee geleken geleden met een chauffeur van OAD over en toen zei hij dat ze bij OAD nog niet wisten hoe het met de lijndiensten zou doorgaan. Of dragen ze hem geheel over aan Arriva om af te zijn van dat gezeik van dubbele dienstregelingen, dubbele tarieven, dubbele producten etc?
Oad heeft hier natuurlijk niets over te zeggen en is alleen uitvoerder. Als Hermes besluit om zelf te rijden heeft Oad niets in te brengen, en als Oad geen zin meer heeft zal Hermes iemand anders moeten zoeken. Overigens zou het niet zo verkeerd zijn on een vervoerder op de lijn te zetten.
Dat bedoel ik dus, ze hebben bij OAD nog niets van Hermes gehoord of ze met hun verder willen of niet. Dat "Of dragen ze" sloeg op Novio/Hermes, niet OAD. Had ik wellicht even wat duidelijker moeten neerzetten.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Frank »

Ik kan hem nog niet direct via de website van het Rocov vinden maar wel via google:

http://www.rocovgelderland.nl/download/publicaties/20

Het oorspronkelijke advies van Rocov over de dienstregelingswijzigingen.

Aantal opmerkingen:
* Opmerkelijk dat er niks wordt gemeld over de enorme schrapactie in de Liemers. Een aantal kwartiersdiensten en halfuursdiensten buiten de spits wordt afgebroken. Op sommige plaatsen wordt straks (naar mijn idee zeer inefficient) driemaal per uur gereden (en ik neem aan niet in een 20-minutendienst). In Duiven Noord rijden nu lijnen 60, 61, 63, 65 en 69. Straks alleen de 60 met amper een hogere frequentie.
* Bediening Elderveld mag van Rocov ten koste gaan van frequentie drukke stadsdiensten. De frequenties van de stadsdiensten zijn in Arnhem de laatste jaren toch al gestaagd verminderd (meest recent: lijn 2 in spits terug naar tweemaal per uur, lijn 3 in spits terug naar viermaal per uur, lijn 10 opgenomen in lijn 5 met amper uitbreiding dienstregeling lijn 5 - hoewel lijn 10 ook pas ontstaan was natuurlijk). Voorheen heeft ook lijn 1 nog zesmaal per uur gereden in de spits, lijn 7 achtmaal per uur in de spits. Etc. Weet niet of het zo slim is om op die lijnen nog verder te snijden. Gelukkig ben ik er niks van tegengekomen in het laatste lijstje van Freek :D .
* Een rechtstreekse verbinding Arnhem - Renkum - Bennekom - Ede (dus niet via Wageningen) is in het verleden uitgevoerd door lijn 88 (Elst - Ede). Die is destijds opgeheven. Zou de verbinding nu wel kans hebben?
* Lijn 15: nuttige suggestie. Ik neem aan dat hierdoor lijn 14 wordt verlengd naar het Afrikamuseum. En dat lijn 3 hieruit is voortgekomen. Hoewel je jezelf kunt afvragen hoe sterk die stadslijn gaat worden.
* Avondbediening Heyendaal: wederom een nuttige opmerking. Aan de oostzijde van de universiteit rijden straks in de avonduren de lijnen 9 (lange route naar CS), 13 en 14. Als lijnen 13 en 14 ongeveer in een kwartiersdienst rijden heb je daar geen problemen meer mee. Aan de westzijde rijden de lijnen 6, 9 (wederom lange route) en 83. Lijn 13 komt bij de halte Bestuursgebouw. Ook daar zou een kwartiersdienst gerealiseerd kunnen worden. In beide gevallen zelfs haast tot middernacht, aan de oostzijde is dat nu nog niet het geval.
* Lijn 300/325: ik zie het probleem van samenvoeging nog niet. Als lijn 300 extra capaciteit nodig heeft en er zit geen hond in lijn 325 dan is 1+1=2. Maar goed, ik ben iemand die me altijd al enorm heeft geërgerd aan de Waalsprinter (niet de RijnWaalsprinter) dus ik ben misschien wat partijdig.
* Lijn (3)31: lijn 31 heeft ook 's avonds heel veel aansluitingen. Een andere belangrijke aansluiting 's avonds zou vanuit Arnhem Zuid op de treinen naar de Randstad kunnen zijn (of naar Zwolle). Die rijden dan ook maar tweemaal per uur. (Ik weet niet of lijn 14 die aansluiting ook zou kunnen bieden, maar ik neem aan dat die lijn 's avonds maar eenmaal per uur rijdt tussen Arnhem en Nijmegen?).
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door BrengMe »

Misschien is een buurtbus naar het Afrikamuseum wel beter, kunnen ze hem direct verlengen naar Berg en Dal en het Duitse Wyler.

En wat de lijnen 300 en 325 betreft, moet de ROCOV niet zeuren. Als een buslijn bijna niet wordt gebruikt kunnen ze hem gewoon opheffen en integreren in andere lijnen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Maar goed, ik ben iemand die me altijd al enorm heeft geërgerd aan de Waalsprinter (niet de RijnWaalsprinter) dus ik ben misschien wat partijdig.
Er is toch niks fijner dan een kwartier met 50+ mensen op station Heyendaal te staan, vijf bussen vol richting station zien doorrijden en twee keer een lege Waalsprinter over de Heyendaalseweg zien rijden? Ben blij als dat ding eruit gaat.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

BrengMe schreef:Misschien is een buurtbus naar het Afrikamuseum wel beter, kunnen ze hem direct verlengen naar Berg en Dal en het Duitse Wyler.
Dat is ook een suggestie die gedaan wordt in het document (na, alleen een buurtbus, niet verlengen naar B&D en Wyler).
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Freek »

Frank schreef: Aantal opmerkingen:
* Een rechtstreekse verbinding Arnhem - Renkum - Bennekom - Ede (dus niet via Wageningen) is in het verleden uitgevoerd door lijn 88 (Elst - Ede). Die is destijds opgeheven. Zou de verbinding nu wel kans hebben?
Volgens mij wordt er daarom ook gevraagd om nader onderzoek.
Frank schreef: * Avondbediening Heyendaal: wederom een nuttige opmerking. Aan de oostzijde van de universiteit rijden straks in de avonduren de lijnen 9 (lange route naar CS), 13 en 14. Als lijnen 13 en 14 ongeveer in een kwartiersdienst rijden heb je daar geen problemen meer mee. Aan de westzijde rijden de lijnen 6, 9 (wederom lange route) en 83. Lijn 13 komt bij de halte Bestuursgebouw. Ook daar zou een kwartiersdienst gerealiseerd kunnen worden. In beide gevallen zelfs haast tot middernacht, aan de oostzijde is dat nu nog niet het geval.
Aannemelijk heb je geen kwartiersdienst met de 13, 14, 6 en 83 de knoop op het station zal blijven bestaan dus bussen zullen gelijktijdig op het station moeten zijn en dus ook ongeveer even laat op Heyendaal weg rijden. De 9 speelt weer geen rol omdat deze in avond aannemelijk terugzakt naar 1x per uur en daarmee dus een gat laat. Grote vraag is wat de 300 doet, deze kan in de knoop komen maar ook los daarvan. Bovendien wil je twee kanten op een kwartiersdienst bieden en zul je dus weer rekening moeten houden met het rondje rijden. Nu zit de 300 bij de halte Erasmusgebouw redelijk tussen de 3/4 in, maar omdat deze het rondje nog rijdt ben je ongeveer even laat op het station en is het dus geen toevoeging.
Frank schreef: * Lijn 300/325: ik zie het probleem van samenvoeging nog niet. Als lijn 300 extra capaciteit nodig heeft en er zit geen hond in lijn 325 dan is 1+1=2. Maar goed, ik ben iemand die me altijd al enorm heeft geërgerd aan de Waalsprinter (niet de RijnWaalsprinter) dus ik ben misschien wat partijdig.
Lijnen worden ook gewoon samengevoegd, dus je kan stoppen met je te ergeren. :wink:

Nog een update ten aanzien van het netwerk:
In Nijmegen gaat lijn 1 op werkdagen en zaterdag door rijden naar plein '44 om Hazenkamp met het centrum te verbinden.

In Arnhem-Alteveer wordt de route van lijn 3 anders dan eerste voorgesteld. 3 gaat nu rijden: Beethovenlaan, Cattepoelseweg, Schelmseweg, Burgers' Zoo, De wolflaan, Anrooylaan, van Beinumlaan. Lijn 8 rijdt vervolgens via Alteveer zodat die verbinding gehandhaafd blijft en wordt dan: Wagnerlaan, Cattepoelseweg, Rontgenweg, Buysweg, Schelmse weg richtig Monninkhuizen/Geitenkamp. Verder gaat lijn 8 in de ochtendspits als sneldienst rijden tussen CS en Kronenburg waarbij bij geen enkele halte gestopt gaat worden.

Verder nog goed nieuws voor Frank, lijn 31 gaat per december ook tussen Elst en Arnhem HAN 4x per uur rijden, frequentie is daar dus verdubbeld.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door BrengMe »

Freek schreef: Verder nog goed nieuws voor Frank, lijn 31 gaat per december ook tussen Elst en Arnhem HAN 4x per uur rijden, frequentie is daar dus verdubbeld.
Gaat er toch 4x per uur gereden worden op op het traject tussen Elst Station en Arnhem Brabantweg?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Frank »

Is het al bekend van de lijnen 8, 43 en 61 of ze de huidige route kunnen blijven rijden? Lijn 8 als sneldienst alleen in de ochtendspits moet ik nog even over nadenken. Ik heb het nog niet gehoord, maar gaat die lijn straks ook 's avonds rijden voor bediening noordkant Vredenburg? Of moeten die reizigers straks naar een halte van lijn 4 lopen?

Gezien alle nieuwe wijzigingen krijg ik het idee alsof ze in de regio steeds meer geldkraantjes weten te vinden (of ik moet het helemaal verkeerd inschatten). In ieder geval opmerkelijk.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Freek »

Exacte tijdpaden heb ik nog niet, dus daar kan ik niets over zeggen. 8. 43 en 61 mogen inderdaad nog wel via huidige route blijven rijden in het centrum, dat probleem is ook opgelost.

@Brengme, vraag je nou mijn citaat te bevestigen of snap ik je verkeerd?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door BrengMe »

Freek schreef:@Brengme, vraag je nou mijn citaat te bevestigen of snap ik je verkeerd?
Nou, in het vervoerplan staat dat er dit jaar nog 2x per uur tussen elst en arnhem word gereden, dus snap ik het niet helemaal meer :?:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Frank »

Het vervoersplan is volgens mij niet de definitieve dienstregeling.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door BrengMe »

weet ik, ik hou me alleen vaak vast aan dingen die mijn worden verteld
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door BrengMe »

Freek schreef:Exacte tijdpaden heb ik nog niet, dus daar kan ik niets over zeggen. 8. 43 en 61 mogen inderdaad nog wel via huidige route blijven rijden in het centrum, dat probleem is ook opgelost.
gelukkig is dat hoofdstuk dan ook weer voorbij
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door BrengMe »

ow, wacht ik heb een regel over het hoofd gezien:

frequentie is dus verdubbeld zei je
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21358
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Meltrain »

Freek schreef: In Arnhem-Alteveer wordt de route van lijn 3 anders dan eerste voorgesteld. 3 gaat nu rijden: Beethovenlaan, Cattepoelseweg, Schelmseweg, Burgers' Zoo, De wolflaan, Anrooylaan, van Beinumlaan.
En vervolgens wordt er naar het Rijnstate gereden en zo verder richting Station of is de Van Beinumlaan het eindpunt en wordt er volgens dezelfde route teruggereden?
Freek schreef:Lijn 8 rijdt vervolgens via Alteveer zodat die verbinding gehandhaafd blijft en wordt dan: Wagnerlaan, Cattepoelseweg, Rontgenweg, Buysweg, Schelmse weg richtig Monninkhuizen/Geitenkamp.
Dus dan wordt er via de N784 naar de Weg achter het Bos gereden om daar de huidige route op te pakken?
Lijn 8 gaat zo wel nog meer omrijden dan nu al gebeurt, maar goed reizigers voor Geitenkamp nemen toch wel lijn 7. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door BrengMe »

Meltrain schreef:Dus dan wordt er via de N784 naar de Weg achter het Bos gereden om daar de huidige route op te pakken?
Ik denk dat die na de schelmseweg over de Monnikensteeg gaat. De enige halte die dan volledig vervalt is Saksen Weimar Kazerne, maar die kan makkelijk verplaatst worden.
Meltrain schreef:Lijn 8 gaat zo wel nog meer omrijden dan nu al gebeurt, maar goed reizigers voor Geitenkamp nemen toch wel lijn 7. :P
En reizigers naar Presikhaaf nemen lijn 5 :wink:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Freek »

Meltrain schreef:
Freek schreef: In Arnhem-Alteveer wordt de route van lijn 3 anders dan eerste voorgesteld. 3 gaat nu rijden: Beethovenlaan, Cattepoelseweg, Schelmseweg, Burgers' Zoo, De wolflaan, Anrooylaan, van Beinumlaan.
En vervolgens wordt er naar het Rijnstate gereden en zo verder richting Station of is de Van Beinumlaan het eindpunt en wordt er volgens dezelfde route teruggereden?
Inderdaad naar Rijnstate, vergeten te melden. De 3 maakt in 't Cranevelt dus een rondje tegen de klok in. Burgers' zoo is het theoretische eindpunt.
Meltrain schreef:
Freek schreef:Lijn 8 rijdt vervolgens via Alteveer zodat die verbinding gehandhaafd blijft en wordt dan: Wagnerlaan, Cattepoelseweg, Rontgenweg, Buysweg, Schelmse weg richtig Monninkhuizen/Geitenkamp.
Dus dan wordt er via de N784 naar de Weg achter het Bos gereden om daar de huidige route op te pakken?
Lijn 8 gaat zo wel nog meer omrijden dan nu al gebeurt, maar goed reizigers voor Geitenkamp nemen toch wel lijn 7. :P
Nee, n784 wordt niet bereden, gaat verder over de Schelmse weg en dan via de Monnikensteeg naar de Zaslaan. Lijn 8 krijgt daarmee wel een langere rijtijd, maar zoals gezegd zal de bus vanuit Geitenkamp richting CS niet gebruikt worden en het geeft Alteveer wel een snelle verbinding met CS. Daarom is de wijziging van de 3 ook mogelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21358
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt voor de antwoorden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Frank »

Heb de wijzigingen die Freek heeft aangegeven voor de dienstregeling van komend jaar even in het tijdelijke artikel op de wiki verwerkt. De aangepaste versie kan hier gevonden worden. Gezien het feit dat er nu nog steeds dingen wijzigingen in de plannen zijn denk ik dat ik het pas aandurf het artikel definitief een plekje op de wiki te geven als de dienstregelingen online staan (tot die tijd zijn er ook nog een aantal kleine onduidelijkheden, hier en daar dingetjes in de frequentie en, minder belangrijk, namen van nieuwe haltes).
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Joshua »

Of het is toeval de afgelopen 3 dagen dat ik in de bus heb gezeten. Of Breng/Hermes/Connexxion heeft in Nijmegen alle blauwen kastjes om reisproducten op te halen uit de bus gesloopt. Weet iemand waarom?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door koekje »

Joshua schreef:Of het is toeval de afgelopen 3 dagen dat ik in de bus heb gezeten. Of Breng/Hermes/Connexxion heeft in Nijmegen alle blauwen kastjes om reisproducten op te halen uit de bus gesloopt. Weet iemand waarom?
Die dingen werden nooit/nauwelijks gebruikt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Freek »

die dingen zijn er misschien al wel een jaar uit. kosten besparen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten