Het grote tramtopic #2

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Op http://www.linied.net/aktuelles/2012_mo ... _3234.html zijn enkele foto's te zien van de gemoderniseerde GT8SU in Düsseldorf. Hoewel de trams volgend jaar 40 jaar oud worden is besloten ze toch nog een renovatie totdat ze in 2017 uit dienst gaan.

Of het ook echt een verbetering is weet ik niet, zeker omdat de leren bankjes gesneuveld zijn voor hardschalen banken met blauwe gestoffeerde zitjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

Bee schreef: GT8SU
:D er is in elk geval geen geld verkwist aan een reclamebureau voor een gelikte naam als "RegioCitadis" of zo :pos:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Fles schreef::D er is in elk geval geen geld verkwist aan een reclamebureau voor een gelikte naam als "RegioCitadis" of zo :pos:
"RegioCitadis" voor een Citadis die de regio in kan is natuurlijk ook absoluut niet voor de hand liggend.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Meltrain »

Wegens werkzaamheden op het Gemeenteplein in Mortsel (eindpunt van de lijnen 7 en 15) is de Antwerpse lijn 15 reeds afgelopen maandag verlengd naar het nieuwe eindpunt Boechout. Lijn 7 rijdt t/m 31 augustus niet verder dan de halte Koninklijkelaan.
Bron: De Lijn
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

R-Flow schreef:
Fles schreef::D er is in elk geval geen geld verkwist aan een reclamebureau voor een gelikte naam als "RegioCitadis" of zo :pos:
"RegioCitadis" voor een Citadis die de regio in kan is natuurlijk ook absoluut niet voor de hand liggend.

Je bent niet echt ZO dom he, toe, zeg het :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Het was trouwens in eerste instantie de bedoeling dat lijn 15 vanaf deze maand wel naar Boechout zou gaan rijden maar dat reizigers volgende maand pas welkom waren, blijkbaar is men op het laatste moment toch bijgedraaid :)

Ow, wacht, toch een typisch Belgisch dingetje: pas op 1 september zullen de dienstregelingen op de haltes van lijn 15 vervangen worden. Tot die tijd mag niemand weten waar de tram naartoe gaat en hoe laat deze zal vertrekken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Meltrain »

Ik neem aan dat op de haltes Linkeroever t/m Gemeenteplein de tijden t/m 1 september hetzelfde blijven als voor de verlenging. Op 1 september gaat de nieuwe dienstregeling pas in en dan worden de vertrekstaten vervangen (en bij de overige haltes dus pas opgehangen).
De huidige situatie moet ook meer gezien worden als 'omleiding' en bij omleidingen worden er meestal ook geen nieuwe vertrekstaten gedrukt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ronald »

Vanochtend een ritje gemaakt met de Thüringerwaldbahn (streektram naar Gotha). Zeker een aanrader:-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Waar rijdt dat tegenwoordig mee? Het laatste nieuws was dat ze bezig waren de Düwag-wagens eruit te werken en alleen nog maar Tatra's in te zetten toen ze opeens tweedehands Düwags-wagens uit Mannheim opkochten :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ronald »

Dit:

Afbeelding

Afbeelding

Tatra's dus. Andere types heb ik niet gezien, maar zo veel trams rijden er nou ook weer niet. En die lijn 4 is geweldig *O* .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Ah. En rijdt op lijn 6 nog steeds die in elkaar geknutselde tweerichtings-Tatra? (de enige ter wereld!)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ronald »

Grappig dat je dat vraagt. Ik zag vanuit lijn 4 inderdaad de tram op lijn 6, en zat sterk te twijfelen of het een tweerichtingstram was. Hij heeft gewoon deuren aan één kant en ik kon de achterkant niet goed zien. Het moet haast wel, anders zouden alle trams moeten driehoeken op het eindpunt Waltershausen Gleisdreieck. Vanavond zal ik een foto ervan plaatsen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ronald »

Dit is het trammetje van lijn 6 bij Waltershausen Gleisdreieck waar aansluiting gegeven wordt op lijn 4 naar Gotha:

Afbeelding

Inderdaad een tweerichtingstram, op de foto zijn duidelijk de buitenspiegels aan de "achterkant" en de afwijkende voor-/ achterlichten te zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Zoals wellicht wel bekend is er in Ludwigshafen am Rhein een sinds eind 2008 ongebruikte tramtunnel tussen het Hbf en Rathaus-Center. Deze zomer is de noordelijke aansluiting van deze tunnel op het tramnet tussen de haltes Gartenstraße en Hemshofstraße opgebroken.

Nu heb ik ook vernomen dat men van plan is de tunnel op te vullen zodat er geen onderhoud meer aan gepleegd hoeft te worden. Hoewel de tunnel gesloten is moet er nog steeds onderhoud aan gepleegd worden om de veiligheid van het stukje tunnel bij het Hbf dat nog wel gebruikt wordt te waarborgen.

De tunnel is nooit een succes geworden omdat er door aandringen van de plaatselijke winkeliers geen verbinding tussen Mannheim en het nieuwe Hbf van Ludwigshafen mocht komen. Ze wilden namelijk niet dat de mensen die uit de trein stapten direct door zouden gaan naar Mannheim zonder hun geld in Ludwigshafen uit te geven. Echter, doordat het nieuwe Hbf de treinverbindingen naar Mannheim verbeterden stapt er bijna niemand meer in Ludwigshafen uit, ging er dus ook niemand meer naar het station van Ludwigshafen maar met de directe tramlijnen naar Mannheim, precies de lijnen die niet door de gebouwde tunnel liepen. Nadat er dichter bij de binnenstad en bij het centrale tramknooppunt ook nog een nieuw treinstation werd geopend was het helemaal gedaan met de reizigers van en naar het Hbf en daarom werd vanaf 2002 de tunnel alleen nog maar in de spitsuren gebruikt, tot men in 2008 besloot dat de duizend reizigers per dag die nog door de tunnel gingen het onderhoudsgeld niet waard was.

Ludwigshafen zich een paar decennia geleden zoveel dure infrastructuur heeft aangemeten dat de gemeente nu met een enorme kostenpost zit en dus moet er dus drastisch gesneden worden in de infrastructuur. Dat houdt ook in dat een deel van de op palen gebouwde snelwegen rondom de binnenstad afgebroken zal moeten worden omdat de kosten van renovatie onbetaalbaar zijn. Bovendien hebben ook deze snelwegen ze de stad niet opgeleverd wat er van verwacht werd: Auto's zouden snel naar de binnenstad van Ludwigshafen kunnen rijden zodat de inzittenden daar hun geld konden uitgeven, maar dat werd dat auto's snel Ludwigshafen passeerden en snel naar Mannheim doorreden waarna de inzittenden daar hun geld uitgaven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ronald »

Ze hebben daar in Ludwigshafen wel een beetje last van een minderwaardigheidscomplex denk ik zo :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Tja, dat krijg je als je eigenlijk als een buitenwijk van een grote stad gesticht bent maar in een andere deelstaat bevind, dan wordt je zelfstandig en krijg je dit soort toestanden van "wie heeft de grootste". De oorspronkelijke planning van alle tramtunnels in Ludwigshafen (waarvan alleen tunnel C is gebouwd) ging er vanuit dat de stad in 2010 225.000 inwoners zou hebben, het zijn er nu 164.000...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Met 225.000 inwoners kan je hier een eigen tramnet vergeten.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ronald »

Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Jef400 »

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

R-Flow schreef:Met 225.000 inwoners kan je hier een eigen tramnet vergeten.
Aan de andere kant van de Rijn ligt gelukkig nog een stad met 313.000 inwoners. Ooit werd het tramnet in Ludwigshafen door het trambedrijf van Mannheim uitgebaat, maar in de jaren 60 is dat opgesplitst en eind jaren negentig is het weer gefuseerd, waarbij ook de twee streektrambedrijven en het trambedrijf van Heidelberg in opgenomen zijn. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Ronald schreef:Tsja... _O-
Nordhausen (43.000) en Halberstadt (41.000) hetzelfde laken een pak :mrgreen:

Gotha heeft ook nog een oude traditie van trambouw, van de Gothawagen zijn maar liefst 3000 exemplaren geproduceerd die tot halverwege de jaren 90 nog in algemene dienst deden, nu rijden ze alleen nog bij een aantal zeer kleine bedrijven en bij de museumtram in Naumburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Anne »

Met 14.200 inwoners kan je ook al een tramlijntje hebben in West-Europa.
Gmunden *O*
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

avl schreef:Met 14.200 inwoners kan je ook al een tramlijntje hebben in West-Europa.
Gmunden *O*

Ja! Daar ben ik geweest *O*

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=2908
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Raymond »

avl schreef:Met 14.200 inwoners kan je ook al een tramlijntje hebben in West-Europa.
Gmunden *O*
Niet al te lang meer, want in niet al te lange tijd wordt het tramlijntje gekoppeld aan de spoorlijn naar Vorchdorf en komen er nieuwe trams. Wel leuk om je kaartje gewoon bij de machinist te kunnen afrekeken op die spoorlijn trouwens.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ronald »

Fles schreef:
Ja! Daar ben ik geweest *O*

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=2908
Ik krijg ineens wel trek van die foto's :mrgreen:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten