Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Timon91 »

Deze zomervakantie ben ik op interrailvakantie geweest. Voor mij was het de eerste keer interrailen en het is erg goed bevallen! Ik zal het reisverslag in drie delen plaatsen, in het eerste deel reizen we vanuit Nederland naar het uiterste zuiden van Albanië, naar Sarandë. Dit deel bestaat uit 28 foto's en is daarmee het kleinste deel. Veel leesplezier!

1. We beginnen in Nederland, op station Hengelo. Om 08:27 hebben we de trein vanuit Enschede gepakt, zodat we in Hengelo nog even tijd hadden voor een bak koffie. Vanuit Hengelo vertrekt onze eerste internationale trein, de IC Berlin. Hiermee reizen we tot Hannover Hbf.

Afbeelding
Hengelo train station by Timon91, on Flickr

2. Station Bad Bentheim, 20 minuten na vertrek. Hier konden we even de benen strekken tijdens de lokwissel (al was dat nog niet echt nodig na 20 minuten).

Afbeelding
Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr

3. Na een weinig bijzondere rit waren we op tijd in Hannover. De trein was vanaf Osnabrück helemaal volgeboekt, dus we waren wel blij dat we een reservering hadden. Vanuit Hannover hadden we om 12:26 de ICE naar München Hbf. Helaas bleek dat het treinstel met rijtuigen 31-37, waar wij een reservering in hadden, ontbrak. Het andere deel zat uiteraard tjokvol. We hebben ons maar in de Bistro genesteld en een kop koffie besteld. Daar hebben we tot Würzburg gezeten, want vanaf daar was ons treindeel er weer. Ik heb nog nooit zo lang met een kop koffie gedaan trouwens :lol:

Afbeelding
ICE Bistro by Timon91, on Flickr

4. Station Donauwörth onderweg.

Afbeelding
Donauwörth train station by Timon91, on Flickr

Door de extra overstap in Würzburg en de Grote Volksverhuizing die daar plaatsvond hadden we een kwartiertje vertraging bij aankomst in München. Ons hostel zat vlak naast het Hauptbahnhof, dus dat hadden we snel gevonden. München zelf vonden we niet echt leuk, gezien de grote drukte. Gelukkig was de bar van de hostel wel erg gezellig, daar hebben we de hele avond gezeten. Heel laat hebben we het niet gemaakt, we moesten er weer bijtijds uit.

5. Onze volgende trein, de volgende ochtend: de EC naar Klagenfurt Hbf.

Afbeelding
EC München-Klagenfurt by Timon91, on Flickr

6. De buitenkant van de trein.

Afbeelding
EC München-Klagenfurt at München Hbf by Timon91, on Flickr

In deze trein zaten we tot Villach Hbf, daar hadden we aansluiting op de EC "Sava" naar Beograd. Tot vorig jaar reed deze trein mee tot München Hbf (als koersrijtuigen), maar omdat de Sava nogal vaak vertraging had rijdt hij sinds december vorig jaar als aparte trein vanaf Villach. In Villach hadden we 9 minuten overstaptijd. Volgens de conducteur wacht de Sava op de EC uit München, maar volgens een man in onze coupé, die regelmatig naar Jesenice reist, is dat in de praktijk lang niet altijd zo. Wij waren in ieder geval erg blij dat we op tijd in Villach waren.

7. De CTA op Villach Hbf.

Afbeelding
EC "Sava" at Villach Hbf by Timon91, on Flickr

8. Het interieur van het Servische rijtuig. Heel comfortabel ziet het er niet uit, maar de stoelen zaten verrassend goed.

Afbeelding
EC "Sava" Villach-Beograd interior by Timon91, on Flickr

9. De buitenkant van de trein tijdens de lange stop te Ljubljana. Direct rechts was ons rijtuig.

Afbeelding
EC "Sava" at Ljubljana train station by Timon91, on Flickr

10. De Oostenrijkse lok bleef er tot Dobova voor staan.

Afbeelding
EC "Sava" at Ljubljana train station by Timon91, on Flickr

In Zagreb gingen de meeste backpackers eruit, wij bleven als enige in ons rijtuig achter. Ik zou toch denken dat er wel meer interrailers naar Beograd zouden gaan, maar dat viel tegen. Verder zat het rijtuig redelijk gevuld met locals, waarvan de meesten er in Slavonski Brod en Vinkovci uit gingen. De rit van Zagreb naar de Servische grens verder was erg mooi, de trein rijdt langzaam door het vlakke Kroatische landschap. In Vinkovci/Tovarnik volgt er Kroatische grenscontrole, in Šid (spreek uit als Shit of Shiet) de Servische. Na nog een paar uur rijden waren we om 23:40 in Beograd, on-Servisch stipt op tijd :')

11. Het plein voor het station in Beograd. In het eerste gebouw rechts van de bomen zat onze hostel. In Beograd zijn we twee nachten gebleven.

Afbeelding
Beograd train station square by Timon91, on Flickr

12. Vanuit Beograd reisden we verder naar Bar (Montenegro). Gezien het prachtige landschap onderweg hebben we ervoor gekozen om de dagtrein te nemen. Naast de dagtrein zijn er ook nog enkele nachttreinen. Hier het interieur van ons rijtuig.

Afbeelding
Train Beograd-Bar interior by Timon91, on Flickr

13. De voorkant van de trein. Aan de achterkant hing ook nog een autorijtuig, wat in Podgorica afgekoppeld werd.

Afbeelding
Train Beograd-Bar at Beograd by Timon91, on Flickr

14. Stationsbordje.

Afbeelding
Beograd train station by Timon91, on Flickr

15. Station Bijelo Polje, net over de grens met Montenegro. Vlak voor Priboj komt de trein ook nog een stukje door Bosnië-Herzegovina heen, maar daar stopt de trein niet en is er dus ook geen grenscontrole. De trein reed inmiddels met 15 minuten vertraging, wat volgens mij extreem weinig is voor deze verbinding.

Afbeelding
Bijelo Polje train station by Timon91, on Flickr

16. Het mooiste stuk van de reis is na Bijelo Polje, als de trein afdaalt naar Podgorica. Hier het uitzicht vanaf een brug onderweg.

Afbeelding
View from the train in Montenegro by Timon91, on Flickr

17. Bergen.

Afbeelding
View from the train in Montenegro by Timon91, on Flickr

18. De trein kan niet zo hard dalen, dus hij blijft heel lang hoog rijden. In combinatie met een prachtige ondergaande zon levert dat een prachtig uitzicht op.

Afbeelding
View from the train in Montenegro by Timon91, on Flickr

19. Onderweg passeer je ook nog "even" de hoogste spoorbrug van Europa (misschien wel van de wereld), de Mala Rijeka Most (198 meter hoog). Vlak na de brug maakt de trein een bocht en heb je een prachtig uitzicht op de brug.

Afbeelding
Mala Rijeka Most in Montenegro by Timon91, on Flickr

20. Bij aankomst in Podgorica waren we alweer gerust gesteld: we hadden alweer 45 minuten vertraging. Hier vertrekt de nachttrein Bar-Beograd uit Podgorica.

Afbeelding
Night train to Beograd in Podgorica by Timon91, on Flickr

21. Na Podgorica is het nog een klein uurtje naar Bar. Helaas was het net te donker om het meer van Shkodër goed te zien, maar het mooiste stuk is dan al geweest. Wel heb ik vlak na Podgorica nog even een paar foto's door de achterruit gemaakt. Rechts ligt volgens mij de spoorlijn naar Albanië, deze wordt voorlopig helaas alleen nog voor goederenvervoer gebruikt.

Afbeelding
Railway in Montenegro by Timon91, on Flickr

22. De vertraging betekende helaas ook dat we in Bar de laatste bus naar Ulcinj gemist hadden. Gelukkig was een taxi niet extreem duur, die kon ons bovendien dichterbij de hostel afzetten dan de bus. In Ulcinj hebben we nog een biertje gedronken en zijn toen vroeg naar bed gegaan. De volgende ochtend om 6 uur ging onze bus naar Shkodër al. Aangezien we nog helemaal naar Sarandë moesten en er maar twee busjes per dag rijden hadden we niet veel keus dan de vroege bus te nemen. Het scheelde wel dat we de 3 km naar het busstation nog in de koele ochtend konden lopen. Hier het bordje vooraan het busje: we gaan naar Albanië!

Afbeelding
Bus Ulcinj-Shkodër by Timon91, on Flickr

23. In Shkodër voegde er een minibusje naar Tirana achter ons in, dus die overstap ging vrij gemakkelijk. Om half 10 waren we in Tiranë, ik heb werkelijk geen idee waar we precies afgezet werden, maar er zat in ieder geval een pinautomaat, een koffietentje en er waren een paar taxi's. Eerst hebben we maar wat Albanese Lekë gepind, daarna zijn we koffie gaan drinken. We hadden geen idee waar we waren en waar de bus naar Sarandë zou vertrekken, bovendien was het al 35 graden. We zijn naar de eerste de beste taxichauffeur gelopen die we zagen en vroegen of hij ons naar de bus naar Sarandë kon brengen. Dat zou wel lukken, en voor een paar honderd Lekë zaten we aan de andere kant van de stad en hadden we de bus naar Sarandë gevonden. Hier het minibusje naar Sarandë op het busstation van Tiranë.

Afbeelding
Bus Tiranë-Sarandë in Tiranë by Timon91, on Flickr

24. Het busstation is gewoon een ongebruikt kavel achter een stel flats, maar je kan er nog wel wat eten en drinken krijgen.

Afbeelding
Tiranë bus station by Timon91, on Flickr

25. Om half 11 vertrok het minibusje naar het zuiden. De rit naar Sarandë, 280 km verderop, duurt zo'n 7 uur. Onderweg moesten we nog even tanken bij een zo te zien oud Duits pompstation.

Afbeelding
Petrol station in Albania by Timon91, on Flickr

26. Aan wegrestaurants in Albanië geen gebrek. De bus maakte onderweg één stop, na bijna 4 uur rijden. Het was een prima wegrestaurantje en het uitzicht was er prachtig.

Afbeelding
Roadside restaurant in Albania by Timon91, on Flickr

27. Het busje. De meeste bussen naar Sarandë zijn gewone touringcars, wij hadden toevallig deze "furgon" (minibus).

Afbeelding
Bus Tiranë-Sarandë by Timon91, on Flickr

28. Tenslotte nog een plaatje van het uitzicht bij het wegrestaurant. Schitterend!

Afbeelding
Landscape in Albania by Timon91, on Flickr

Om half 6 's middags waren we in Sarandë, waar we de hostel al vrij snel gevonden hadden. In Sarandë hebben we vier nachten doorgebracht, daarna zijn we verder gereisd. Tot zover deel 1, hopelijk vonden jullie het wat!
Mijn Flickr account.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Etienne »

Leuk om weer eens iets anders van Europa te zien. :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door mijack1985 »

Mooie reis heb je gemaakt, ben benieuwd naar de andere delen. :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Cookie »

Wederom een erg leuk verslag om te lezen, ben erg benieuwd naar de volgende delen! Ik vind de meeste rijtuigen in dit verslag er best wel modern eruit zien voor Oost-Europese begrippen, eigenlijk... :O
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Daniel »

Leuk eens wat uit deze uithoek van Europa te zien, ben benieuwd naar het vervolg!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Ardan »

Ik wil ooooooook :D :D :D :D :D :D
Ik doe ook maar wat
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Timon91 »

Bedankt allemaal!
Cookie schreef:Wederom een erg leuk verslag om te lezen, ben erg benieuwd naar de volgende delen! Ik vind de meeste rijtuigen in dit verslag er best wel modern eruit zien voor Oost-Europese begrippen, eigenlijk... :O
De echte rijdende wrakken hebben we in dit deel van de Balkan nog niet gezien. In Albanië zijn we niet met de trein geweest, maar dat land spant wel de kroon wat betreft "rijdende wrakken" :')
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Meltrain »

Ik wist al dat je verre reizen maakt en goede verslagen kan maken, maar dit spant echt de kroon. :o
Wat een ontzettend gaaf verslag. :D :pos:
Ik ben echt zeer benieuwd naar de volgende delen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Dexter »

Mooie reportage weer! Jij maakt altijd wel hele exotische reizen! :pos: Wat een ontzettend mooie landschappen daar... Het comfort en het uiterlijk van de rijtuigen vallen me alleszins mee, het ziet er allemaal vrij goed uit. De loc op foto 13 lijkt wel op een Roemeense loc serie 91.

In september ga ik samen met Caspar een rondreis maken door Kroatië, we vliegen naar Boedapest, vanaf daar per trein naar Zagreb en dan ter plaatse rondtreinen, -bussen en -varen, dus ik ben erg benieuwd!
Vallend blad maakt rails glad.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Interrail 2012 deel 1: Enschede-Sarandë (Albanië)

Bericht door Timon91 »

Thanks!

@Dexter: ik heb een foto gemaakt van een plaatje aan de zijkant van de lok. Volgens dat plaatje is de lok in 1979 gebouwd, in het Roemeense Craiova. Het zou goed kunnen kloppen dus!
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten