Het grote computertopic! #8

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Ik dacht gisteren het beeld op de monitor van mijn PC al een beetje te zien bibberen, maar dacht dat het maar inbeelding was. Vandaag zet ik me PC aan; geen beeld meer...

Pff dat ding is amper 1,5 jaar oud... De voorganger (zelfde merk en type) heeft het 35 maanden volgehouden en is dus nog net binnen de garantietermijn van 3 jaar vervangen. Uiteraard had de vervangende monitor (die er vandaag mee opgehouden is) slechts 1 maand garantie.
Ik heb nu even tijdelijk een 15 inch monitor van zolder gehaald, pff wat is dat beeld onscherp, verschrikkelijk. Maarja, het was destijds een van de allereerste platte schermen, dus de techniek stond er nog van in de kinderschoenen.
Morgen maar eens bij de computerwinkel in Echternach kijken voor een nieuwe monitor.

Mijn computer is acht jaar oud en alle onderdelen zijn nog origineel, op de videokaart en monitor na, die zijn beiden al zo idioot vaak vervangen, niet te geloven gewoon.
De vroegere computer in het kantoortje had precies hetzelfde kwaaltje; elke twee à drie jaar de videokaart of monitor defect.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Geen idee of het merk AOC goede monitoren produceert, maar ik had vanmiddag de keus tussen AOC en AOC.
Eventueel konden ze bij dat computerwinkeltje ook wel monitoren van LG bestellen maar dat merk heb ik liever niet meer, gezien de slechte ervaringen.
Het is een AOC 23.5 inch LED monitor geworden, ik had liever iets kleiner gehad (zo rond de 21 inch) maar dat moest dan ook weer besteld worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Gezien het grote assortiment, wat kon je nog wel kiezen? :P

Heb overigens zelf een 21.5 inch LG panel, een van de eerste goedkopere met LED backlight, na twee jaar nog tevreden mee, maar het is mn tweede scherm naast laptop. Wordt overigens nu mn TV - er zit HDMI op, en dit weekend al proefgedraaid met UPC HD :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Ik kon kiezen uit de merken AOC en LG in de afmetingen zo tussen de 21 en 25 inch, waarvan de meeste dus niet op voorraad waren. Volgens mij telt hun assortiment zes monitoren, misschien nog een zevende.

De AOC 23.5 inch LED monitor die ik gekocht heb was de enige in hun assortiment met HDMI aansluiting, maar dat is voor mij niet belangrijk, ik gebruik DVI-D.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Het moederbedrijf van AOC is TPV en dat is ook de producent van Philips TV's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Bij mijn opa en vader ging/gaat alles van Philips stuk, bij mij is er tot op heden nog nooit iets van Philips vroegtijdig stuk gegaan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Het moederbedrijf van AOC is TPV en dat is ook de producent van Philips TV's.
En waar komt de technologie van LG vandaan? ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door ODRAIL »

deadlock schreef:
Bee schreef:Het moederbedrijf van AOC is TPV en dat is ook de producent van Philips TV's.
En waar komt de technologie van LG vandaan? ;)
Uit Eindhoven :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Nouja, in Eindhoven wordt het al niet gemaakt sinds LG en Philips hun monitorenproductie samenvoegden (en waarschijnlijk al veel eerder niet meer) maar de technologie zal er zeker en vast wel vandaan komen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Heeft Philips die tak niet al weer verkocht aan LG?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Ik kwam er door die nieuwe monitor gisteravond achter dat onze camping-website in het "linkerhoekje" wordt gedrukt bij grotere monitoren. Waarschijnlijk hebben al duizenden mensen met grote monitoren daar verbaasd van opgekeken, dat de rechterhelft van de webbrowser blanco bleef bij het bezoeken van onze website, maar als je uitsluitend monitoren in de maat 15 - 19 inch hebt (zoals bij ons) merk je daar helemaal niks van, zodoende wist ik niks van dat mankement af. Net even snel de instellingen aangepast, dat het wel beeldvullend is.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Sinds die nieuwe monitor valt mijn computer af en toe spontaan uit en begint te herstarten. Na de herstart krijg je te zien "Windows is hersteld van een ernstige fout". Trekt de videokaart het niet ofzo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daniel »

De keer dat ik dat heb gehad (op m'n PC op het werk) moest de harde schijf vervangen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Als het vaak gebeurd is er idd iets meer aan de hand, maar of het de monitor is... Zit er een koeler op je videokaart en zo ja doet draait die ook?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Het probleem is echt pas ontstaan sinds de nieuwe monitor en doet zich voornamelijk voor bij het starten van PowerDVD. De videokaart heeft geen ventilator, de PC-behuizing heeft twee fikse ventilatoren (1x voorzijde, 1x achterzijde).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Ik heb gisteren de kleuren van 32 naar 16 bits teruggezet, sindsdien geen problemen meer gehad met vastlopen/uitvallen van de PC en ik zie eigenlijk nauwelijks verschil aan het beeld.

De videokaart zal waarschijnlijk wel een beetje te weinig geheugen o.i.d. hebben, 128 MB heeft deze. Maargoed, heeft ook maar 15 euro gekost en gaat nu al een jaar of drie mee, dus zal wel zo'n beetje aan het einde van zijn levensduur zitten. Alle voorgaande (dure)videokaarten (met veel meer geheugen) zijn na anderhalf à twee jaar defect geraakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Hmm, het plastic van de Magsafe kabel van mijn MacBook is vlakbij het kopje opengescheurd en de ingewanden komen eruit, maar even een afspraak maken met de Genius Bar of dat onder de garantie valt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Dus... de ICT perikellen beginnen nu ook al bij ons. Maandag hadden we opeens geen internet meer en 15 min later stond er een mannetje van KPN te graven in onze gangkast. Geen internet - maar als je DNS invoerde lutke het wel (beperkt). Aantal collega's probeerde dat maar deden het fout, waardoor ze niet meer konden inloggen -o- . Inmiddels heeft de vervangende systeembeheerder (die eigenelijk teamleider is) maar het internet modem helemaal losgekoppeld zodat we sowieso geen internet hebben.
Zeer vervelend als software ontwikkelaar om geen internet te hebben - je gaat zo vaak even iets googelen. Leukste is dus dat onze echte systeembeheerder tot maandag op vakantie is, dus dan pas enige hoop voor het internet.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Meestal geeft men bij Wifi-apparatuur doormiddel van signaalstreepjes of procenten aan, hoe sterk de verbinding is. Echter bij de nieuwe apparatuur van de 802.11a 5Ghz verbinding tussen het voorste en achterste kampeerveld, niet. EnGenius drukt het uit in "Noise level dBm" en "Signal strength dBm", maar zijn die 45 en 95 waarden nou eigenlijk hoog/maximaal, of hoe zit dat?

Afbeelding

Wat kun je een waslijst aan kanaalnummers op die 5Ghz band kiezen zeg. Bij de gewone 2.4Ghz access points hebben we onderhand alle even-kanaalnummers in gebruik; 2 en 12 voor de privenetwerken en 4, 6, 8 en 10 voor het kampeerdernetwerk.

Het internet op het achterste deel van de camping weet dankzij die nieuwe apparatuur haast de maximale bandbeedte te halen, van wat we via de telefoonprovider binnen krijgen. Zulke hoge resultaten haal je gek genoeg geen eens op het voorste veld via een van de andere access points. Ik zou het toch eerder andersom verwachten; op het voorste veld de maximale waarde en op het achterste veld een klein beetje minder.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Volgens Wikipedia is -10 tot -30 dBm typisch voor draadloze netwerken. -45 is dus niet erg sterk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Oeh, de IT van de UvA is veel verder ontwikkeld dan die van de HvA, ze kunnen zelfs serviceberichten naar alle computers sturen dat er een virus ontdekt is op de netwerkschijven en dat alle toegang ertoe geblokkeerd is voor onbepaalde tijd :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

webguy schreef:Volgens Wikipedia is -10 tot -30 dBm typisch voor draadloze netwerken. -45 is dus niet erg sterk.
Komisch dat jij precies het omgekeerde zegt; ik had het bij de leverancier nagevraagd en die gaf juist aan dat -45 extreem sterk is.
Kan ook eigenlijk niet zwak zijn want het is apparatuur die geschikt is om enkele kilometers te overbruggen en bij ons is het slechts 250 meter. Er zitten ook indicatielampjes op: rood = zwak, oranje = redelijk, groen = goed. En bij ons is het groene lampje aan.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Een aantal weken geleden had ik het erover dat je een certificaatfout te zien krijgt als je naar de inlogpagina wilt gaan van het kampeerder-internet:
Afbeelding

Geert antwoorde daarop:
Dat lijkt me sterk. Een verbinding over HTTP heeft geen SSL-certificaten nodig, dus waarschijnlijk werd je onder water toch doorgestuurd naar een HTTPS-verbinding.
Ik heb me na die opmerking rot gezocht in het toegangssysteem, maar kon geen enkele instelling daarover vinden. Ook in het script van de inlogpagina kwam totaal geen HTTPS voor.
Daarnet ontdekte ik ergens diep weggestopt in allerlei vervolg-menu's een tweetal functies:
"inloggen aan/uit"
"gecodeerd inloggen aan/uit"

Na gecodeerd inloggen op uit te hebben gezet is die certificaatfout bij Internet Explorer, Firefox, Safari en Google Chrome verdwenen, maar bij Opera krijg je nog altijd dezelfde melding (met als enige verschil dat de foutmelding eerst met https begon en nu met http). Maargoed, bijna niemand gebruikt Opera, dus dat is niet zo erg.

Blijft toch jammer dat de handleiding zo onduidelijk is als wat, sommige instellingen komen er totaal niet in voor en andere instellingen staan er zo in:

XYZ123 AAN/UIT: Hiermee kunt u XYZ123 aan of uit schakelen.
Pff, dan weet je toch nog steeds niet wat XYZ123 precies is... :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Geert »

Mooi dat je het toch gevonden hebt dan :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Op het werk worden de computers al sinds gisteren geteisterd door het Dorifel-virus. Daarom heeft men direct allerlei schijven offline gehaald om verdere besmetting te voorkomen en ze te scannen op eventuele problemen. Toen ik om vijf uur wegging was het laatste bericht dat er nog een bedrijfsonderdeel was waar men nog steeds bezig was de schade te herstellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 6 gasten