Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

Vossloh heeft een slijptrein ontwikkeld die met 80 km/h het spoor kan slijpen. Dat betekent dat dit soort onderhoud voortaan zonder buitendienststelling zou kunnen worden uitgevoerd. Duitsland en Zwitserland maken er al gebruik van. Kijk maar even naar het filmpje. Dit ziet er kansrijk uit :pos:

Bron en meer
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door deadlock »

Wow wat een vette techniek!

Maar daar staat wel een andere techniek tegenover dat die head dingessen met de nieuwste technieken 90% minder voorkomen maar dan moet het wel op de conventionele manier geslepen worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

Ik weet niet wat je bedoelt. Ik erken wel dat er met die nieuwe techniek VAKER geslepen moet worden, maar dat maakt niet uit want het kan gewoon in de reguliere dienst. Je flikkert er gewoon een goederentrein uit :mrgreen: En dan elke week of zo :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Suus »

Ik blijf toch met een aantal vragen zitten.

Hoe vaak wordt er nu geslepen en hoe vaak zou dat moeten als je op deze manier gaat slijpen?

In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?

Is dit veilig in combinatie met spoorwegovergangen?

Werkt het ook goed bij lagere snelheden dan 80 kilometer per uur?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

Bee schreef:In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?
Nee, er zitten meerdere van die roterende units achter elkaar, en er draait er maximaal één tegelijk door.
Is dit veilig in combinatie met spoorwegovergangen?
Waarom niet? :?:
Werkt het ook goed bij lagere snelheden dan 80 kilometer per uur?
Waarom niet? :?:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Ik weet niet wat je bedoelt. Ik erken wel dat er met die nieuwe techniek VAKER geslepen moet worden, maar dat maakt niet uit want het kan gewoon in de reguliere dienst. Je flikkert er gewoon een goederentrein uit :mrgreen: En dan elke week of zo :Y
In een vrij recente Rail Magazine werd het uitgelegd. Door de druk op de spoorstaaf krijg je head checks. Een head check is een zeer gevaarlijke conditie van de spoorstaaf. http://www.voestalpine.com/railpro/nl/o ... liteit.pdf

Sinds niet zo lang geleden wordt er op een andere manier geslepen en worden nieuwe spoorstaven op een iets andere manier geproduceerd zodat de kans op deze head checks geminimaliseerd wordt. Deze techniek kan niet gebruikt worden onder hoge snelheid, dat kan je ook zien in het filmpje wat er getoond wordt van Vossloh. Door op deze manier te slijpen hoef je 80% minder te slijpen als ik het me goed herinner. Ik vraag me af hoe dat in verhouding staat met het snelle Vossloh-slijpen en of Vossloh-snelslijpen dan nog steeds voordeliger is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door deadlock »

Bee schreef:In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?
Ja dan heb je ongeslepen spoor.
Is dit veilig in combinatie met spoorwegovergangen?
Volgens het filmpje werkt het ook op spoorwegovergangen en wissels terwijl dit bij conventioneel slijpen lastiger gaat.
Werkt het ook goed bij lagere snelheden dan 80 kilometer per uur?
Rare vraag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door R-Flow »

In het filmpje wordt gezegd dat zo'n slijptrein maar 40 km rails in "one go" kan doen. Je moet dus om het half uur stoppen als je 80 km p/u rijdt? Die volg ik niet helemaal hoor... :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

deadlock schreef:
Bee schreef:In het filmpje zie je tijdens het rijden de rollen draaien? Wordt het spoor dan wel geslepen of heb je stukjes ongeslepen spoor?
Ja dan heb je ongeslepen spoor.
Nee.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door BrengMe »

Wat een techniek! Zal en stuk minder tijd en geld kosten. Gaat dit ook in Nederland ingezet worden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Hoe vaak wordt er nu geslepen en hoe vaak zou dat moeten als je op deze manier gaat slijpen?
Dat is situatieafhankelijk. Wissels, overwegen en duikers zijn plaatsen waar treinen vaak slingers over het spoor maken en het spoor dus relatief snel slijt. Op volledig recht spoor zal dus minder geslepen worden, op spoor met veel overwegen etc meer.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

Waarom? Volledig recht spoor met of zonder overwegen, wat maakt dat uit? Die paar honderd kilo per rubber bandje wat er ook nog overheen gaat? :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Nee.
Op het moment dat die rollen verwisselen en er een draai van 90% gemaakt wordt, wordt er niet geslepen gedurende enkele seconden aangezien er maar één set rollen per spoorstaaf is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Wubbo »

Fles schreef:Waarom? Volledig recht spoor met of zonder overwegen, wat maakt dat uit? Die paar honderd kilo per rubber bandje wat er ook nog overheen gaat? :')
Ja. Daardoor ontstaan kleine oneffenheden, die groter worden door er dan weer met treinen overheen te rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Suus »

Echte drukke spoorwegovergangen worden steeds vaker geëlimineerd, maar bij Bleiswijk had je altijd een spoorwegovergang in de N209 direct naast de A12 waar heel veel vrachtwagens overheen gingen van en naar de veiling. Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets echt goed is voor het spoor (de weg had ook heel veel last van spoorvorming om die reden).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Echte drukke spoorwegovergangen worden steeds vaker geëlimineerd, maar bij Bleiswijk had je altijd een spoorwegovergang in de N209 direct naast de A12 waar heel veel vrachtwagens overheen gingen van en naar de veiling. Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets echt goed is voor het spoor (de weg had ook heel veel last van spoorvorming om die reden).
Weet je wat de druk per cm2 is van zo'n vrachtwagen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door MdJ »

Spoor met ballast heeft de eigenschap om te "veren"(lees: zakt een stukje) als er een trein overheen rijdt.

Kunstwerken zijn beter gefundeerd: net na het kunstwerk ondervindt de trein dus van een stugge constructie naar de verende constructie: daardoor "valt" de trein ineens in het "diepe", waardoor daar de meeste slijtage optreed.
Bij twijfel: gebruik beton.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

deadlock schreef:
Fles schreef:Nee.
Op het moment dat die rollen verwisselen en er een draai van 90% gemaakt wordt, wordt er niet geslepen gedurende enkele seconden aangezien er maar één set rollen per spoorstaaf is.
Er zijn vier sets rollen per spoorstaaf, kijk dan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Er zijn vier sets rollen per spoorstaaf, kijk dan.
Ja, 360/4=90. Een draai van 90 graden kost enkele seconden dus er wordt enkele seconden niet geslepen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Thom91 »

Beetje jammer inderdaad dat hij slechts 40 km achter elkaar tegelijk kan slijpen. Maar je kan in principe even een zijspoor op, dingen verwisselen. Terug het spoor op en weer verder. Overigens staat in het artikel eronder dat hij opereert bij 60 tot 100 km/h. En head checks zijn scheurtjes in het spoor, en die zijn gevaarlijk ;). Waarschijnlijk gaat dit ook squats tegen :)
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

deadlock schreef:
Fles schreef:Er zijn vier sets rollen per spoorstaaf, kijk dan.
Ja, 360/4=90. Een draai van 90 graden kost enkele seconden dus er wordt enkele seconden niet geslepen.
Hardleers figuur :')

Er draait maar 1 set slijprollen per keer door. At any given time hebben minimaal 3 van de 4 sets slijprollen contact met de spoorstaaf.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door deadlock »

Euh, graag de tijd in het filmpje waar je dat vandaan hebt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

1:08, 1:12, 2:53, 4,25, 4:55.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door deadlock »

Fles schreef:1:08, 1:12, 2:53, 4,25, 4:55.
1:08 - 1:12 "It's what makes our innovative service so successful."
2:53 - "At a freight trains speed of 80km/h the grinding train simply goes with the flow of the regular services"
4:25 - Een man die een slijpsteen verwisselt
4:53 - Er wordt 700kg slijpsel verzameld onderweg

Euh :?:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorslijpen met 80 km/h zonder buitendienststelling

Bericht door Fles »

KIJKEN. zie die 4 gele dingen die onder die trein hangen dan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten