Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Timon91 »

Vanuit Sarandë was de volgende etappe een oversteek van het Balkanschiereiland naar Turkije, naar Istanbul. Dat gaat uiteraard niet in één keer, maar met een aantal tussenstops. We hadden ook een makkelijkere weg kunnen kiezen, via Griekenland, maar dan mis je wel een mooie steden en landen onderweg.

1. Na een paar heerlijk relaxte dagen aan het strand en in de omgeving van Sarandë gingen we via dezelfde weg terug naar het noorden, met de bus naar Tiranë. Hier zijn we net de bergpas ten oosten van Sarandë over en komen we de extreem droge vallei van Gjirokastër binnen. Hier heeft het al een paar maanden niet meer geregend en de rivier door de vallei staat extreem laag. Bosbrandjes hebben we onderweg genoeg gezien.

Afbeelding
Valley of Gjirokastër, Albania by Timon91, on Flickr

2. De bus tijdens de stop onderweg. Dit keer hadden we wel een gewone touringcar.

Afbeelding
On the road in Albania by Timon91, on Flickr

3. Niet heel scenic, maar dit is het straatje waar onze hostel zat in Tiranë. Het ziet er erger uit dan het is, het is een prima buurt. Toen we de hostel maar niet konden vinden stonden er binnen twee minuten vijf mensen om ons heen die wel wilden helpen. Albanezen zijn heel erg vriendelijk en ze vinden het heel erg leuk dat jij als toerist de moeite neemt om hun land te bekijken :)

Afbeelding
Backstreet in Tiranë by Timon91, on Flickr

In Tiranë bleven we twee nachten en hadden we één volledige dag. Dat is wel genoeg om de hoogtepunten van de stad te zien. Een leuke bijkomstigheid was de inauguratie van de nieuwe Albanese president op de dag dat wij er waren. Het was best interessant om die hele show eens te bekijken. Vroeg naar bed moesten we echter wel, want om 6 uur 's ochtends vertrok onze bus naar Prizren, Kosovo. Waar de 280 km lange reis van Sarandë naar Tiranë nog zo'n 7 uur duurt, duurt de 200 km lange reis van Tiranë naar Prizren slechts 2,5 uur - inclusief grenscontrole. In Albanië ligt er nu een prachtige snelweg door de bergen naar Kosovo toe. Veel verkeer was er niet. Hoogtepunt van de snelweg is een tunnel van 6,5 km die qua uiterlijk een stuk mooier is dan menig tunnel in het rijkere deel van Europa. Nog een saillaint detail: volgens onze reisgids, die gedrukt is vóór dat de snelweg open ging, duurt de busrit van Tiranë naar Prizren maar liefst 10 uur.

4. Hier een plaatje van de snelweg onderweg. Wegen fotograferen vanuit een bus is niet makkelijk, maar het gaat om het idee :wink:

Afbeelding
Albanian A1 to Kosovo by Timon91, on Flickr

5. Een stuwmeer tijdens een koffiestop net voorbij Kukës. Een geweldige espresso kost maar liefst €0,30.

Afbeelding
Lake near Kukës by Timon91, on Flickr

6. Onze bus. Hij was ongeveer voor de helft gevuld. Een enkele reis Tiranë-Prizren kost overigens €10. Leuke bijkomstigheid: de bus was vroeger Nederlands, alle bordjes waren dus in het Nederlands :P

Afbeelding
Bus Tiranë-Prishtinë by Timon91, on Flickr

7. Na een snelle grenscontrole (Kosovo stempeltje!) werden we, samen met wat andere reizigers, langs de snelweg afgezet. Hier zou "a Mercedes" ons op komen halen om ons naar Prizren zelf te brengen. Dat zat allemaal ingebrepen bij het busticket. De bus vervolgde zijn weg naar Prishtinë.

Afbeelding
Motorway in Kosovo by Timon91, on Flickr

Na een paar minuten kwam er inderdaad een Mercedes opdagen die ons naar het centrum van Prizren ging brengen. De auto had geen werkende snelheidsmeter/kilometerteller, die stond stil op 350.000 km. Volgens de chauffeur was dat al 8 jaar zo, dus die auto heeft inmiddels heel wat meer kilometers gemaakt. We zaten met vier passagiers in de auto: twee Albanese vrouwen, mijn reisgenoot en ik. In Prizren hadden we geen idee waar we heen moesten (routes plannen in Google Maps gaat niet in Kosovo), maar de Albanese vrouwen zouden ons wel even brengen. Eerst moesten we per se een museum in over Albanese tradities en heritage, wat speciaal voor ons werd open gemaakt. Daarna was de hostel snel gevonden en konden we de stad in. Prizren is een heel leuk stadje, echt een aanrader! Een dag later zijn we met de bus naar Prishtinë gegaan (2 uur rijden), maar dat is al een stuk minder leuk. Wel is het een echte hoofdstad. Verder hebben we nog op het treinstation uitgezocht hoe laat de trein naar Skopje zou vertrekken de volgende ochtend.

8. Toen we net wegliepen van het station kwam er een trein aan, deze zou een half uurtje later terug rijden naar Pejë (Peć). Aangezien er maar drie treinen per dag rijden vanaf station Prishtinë was het wel leuk om deze even te zien :)

Afbeelding
Train at Prishtina train station by Timon91, on Flickr

9. 's Nachts kreeg ik helaas last van een kleine voedselvergiftiging, met als resultaat dat ik 's ochtends vroeg, zonder enige energie, 2,5 km mocht lopen naar het station. Gelukkig was het wel heuvel af en de twee dextrotjes deden hun werk goed. Dit is station Prishtinë van de straatzijde gezien. Heel groot is het niet.

Afbeelding
Prishtina train station by Timon91, on Flickr

10. Stationsbordje.

Afbeelding
Prishtina train station by Timon91, on Flickr

11. De dienstregeling van Kosovo. Het grootste station van het land is Fushë Kosovë (Kosovo Polje). Vroeger, in de Joegoslavische tijd, reden er nog nachttreinen van Beograd naar Kosovo Polje, iets van nu ondenkbaar is.

Afbeelding
Kosovan timetable at Prishtina train station by Timon91, on Flickr

12. Het perron.

Afbeelding
Prishtina train station by Timon91, on Flickr

13. De trein naar Skopje, een oude Zweedse DMU. We hadden gehoopt op een oude Noorse trein zoals in foto 8, maar helaas.

Afbeelding
Train to Skopje in Prishtina by Timon91, on Flickr

14. Het interieur, comfortabel genoeg :)

Afbeelding
Train interior by Timon91, on Flickr

15. En nog maar even de voorkant van de trein op de foto gezet.

Afbeelding
Train to Skopje in Prishtina by Timon91, on Flickr

16. Na bijna anderhalf uur rijden werden we de trein uitgeschopt in Kaçanik en moesten we in een oude Duitse stadsbus gaan zitten. Schijnbaar waren er werkzaamheden. In Hani i Elezit, de Kosovaarse grensplaats, konden we een andere trein in. Ditmaal was het een diesellok met één (Macedonisch) rijtuig.

Afbeelding
Train to Skopje in Hani i Elezit by Timon91, on Flickr

17. Stationsbordje. Toen ze zeker wisten dat iedereen die mee moest in de trein zat begon de grenscontrole welke ongeveer 10 minuten duurde.

Afbeelding
Hani i Elezit train station by Timon91, on Flickr

18. Daarna verlieten we Hani i Elezit, op weg naar Macedonië!

Afbeelding
Leaving Hani i Elezit train station by Timon91, on Flickr

19. Het grensbaanvak, door de achterruit gezien. Of dit ook de echte grens is is lastig te zeggen, maar als ik zo op Google Maps kijk zou het best wel eens zo kunnen zijn.

Afbeelding
Kosovan-Macedonian border by Timon91, on Flickr

20. In Macedonië volgde opnieuw een grenscontrole, ditmaal werden de paspoorten ingenomen (geen stempeltje :cry:). Hier het perron aan de andere kant van de trein.

Afbeelding
Macedonian border station by Timon91, on Flickr

21. De trein bij aankomst in Skopje. Station Skopje is trouwens het lelijkste station ooit, dat je het maar even weet :wink:

Afbeelding
Skopje train station by Timon91, on Flickr

22. Na een dagje Skopje, waar we door mijn voedselvergiftiging niet zoveel gezien hebben als we hadden gehoopt, vertrokken we alweer. Links staat de stoptrein naar Bitola gereed, wij wachten op onze nachttrein.

Afbeelding
Skopje train station by Timon91, on Flickr

23. Prachtig, die ondergaande zon! :)

Afbeelding
Skopje train station by Timon91, on Flickr

Naast de trein naar Kosovo is de enige andere internationale trein die vanuit Macedonië rijdt de nachttrein naar Beograd (en inmiddels ook één keer per weer een treintje naar Thessaloniki). De dagtrein naar Beograd is pas geleden opgeheven. Echter, éénmaal per week in de zomer, op vrijdagavond, rijdt er een couchetterijtuig naar Sofia (en Burgas) mee, welke in Niš aan de nachttrein Beograd-Sofia gehangen wordt. Dit rijtuig staat in de Thomas Cook European Rail Timetable als kleine voetnoot genoemd en ook vagonweb.cz laat het zien. Volgens het World On Rails forum konden we er vanuit gaan dat het bestond. Bij het loket in Skopje hadden ze nog nooit van dat rijtuig gehoord, dus we waren er eigenlijk al vanuit gegaan dat we een hele fijne nachtelijke overstap in Niš mochten gaan maken....

24. ....maar het rijtuig bleek wel degelijk te bestaan! De conducteur was lichtelijk verbaasd dat er mensen mee wilden, naast ons was er nog een groepje van vijf Deense jongens die ook naar Sofia gingen. Hier het koersrijtuig Skopje-Niš-Sofia-Burgas.

Afbeelding
Train to Sofia at Skopje train station by Timon91, on Flickr

Er volgen nog 11 foto's, maar om wat voor reden dan ook kan ik die niet hierbij plaatsen (dan krijg ik een leeg bericht)....
Mijn Flickr account.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Timon91 »

25. De andere kant op gekeken, de andere drie rijtuigen gingen gewoon naar Beograd.

Afbeelding
Train to Beograd at Skopje train station by Timon91, on Flickr

26. Koersbordje van ons rijtuig.

Afbeelding
Train to Sofia at Skopje train station by Timon91, on Flickr

27. Bij vertrek uit Skopje, het begint al aardig donker te worden.

Afbeelding
Train Skopje-Sofia by Timon91, on Flickr

28. Station Kumanovo 's avonds. Dit is de eerste stop na Skopje en tevens de laatste stop voor de grenscontrole in Tabanovce.

Afbeelding
Kumanovo train station by Timon91, on Flickr

In Tabanovce en Preševo volgen de Macedonische en Servische grenscontrole. De Servische grenspolitie heeft onze Kosovo stempels gelukkig niet gevonden, die stonden ook heel tactisch op de laatste pagina van ons paspoort. Verder hebben ze niet in onze bagage gekeken. Gelukkig maar, want daar zat o.a. een klein Kosovaars vlaggetje in wat ik als souvenirtje had gekocht (wel goed weggestopt in een berg wasgoed). Met een tevreden gevoel gingen we slapen, we hadden een zespersoonscoupétje met z'n tweeën. Helaas kreeg mijn reisgenoot die avond ook last van voedselvergiftiging, dus die voelde zich niet heel best de volgende ochtend.

29. Station Kalotina Zapad. Hier vindt de Bulgaarse grenscontrole plaats. Deze hoort eigenlijk om 06:40 te beginnen, wat gezien het tijdsverschil tussen Servië en Bulgarije als 05:40 voelt, maar gelukkig hadden we een uurtje vertraging.

Afbeelding
Kalotina train station by Timon91, on Flickr

30. Het stationsgebouw van Aldomirovtsi, voor een niet-planmatige stop. Het was inmiddels alweer goed heet aan het worden buiten.

Afbeelding
Aldomirovtsi train station by Timon91, on Flickr

31. En het perron.

Afbeelding
Aldomirovtsi train station by Timon91, on Flickr

Om 9 uur 's ochtends kwamen we aan in Sofia. Daar hebben we meteen een reservering gemaakt voor die avond, voor de trein naar Istanbul. Sofia zelf hebben we, net als in Skopje, behalve de standaardsights niet heel veel van gezien, ditmaal door de voedselvergiftiging van mijn reisgenoot. Ikzelf voelde me alweer wat beter na een goede nacht slaap, maar nog niet topfit. 's Avonds om 19:15 vertrok de trein naar Istanbul. Het treindeel uit Beograd bestaat niet meer dus is er nog één Turks couchetterijtuig over wat van Sofia naar Turkije rijdt. Daarnaast was er nog een zitrijtuig, echt een rijdend wrak. Volgens het koersbordje zou deze meerijden tot Dimitrovgrad, maar hij reed gewoon mee naar Turkije.

32. Het koersbordje van ons rijtuig. De trein rijdt door werkzaamheden in Turkije niet meer naar Istanbul, maar tot de grens in Kapıkule. Daar wordt je om kwart voor twee 's nachts de trein uit gezet, moet je een visum kopen en door de grenscontrole heen en dan vervolgens met de bus naar Istanbul.

Afbeelding
Balkan Express Sofia-Istanbul by Timon91, on Flickr

33. De trein, met het couchetterijtuig en het zitrijtuig. In de verte, op hetzelfde spoor, is de nachttrein naar Moskva te zien.

Afbeelding
Bosphor Express in Sofia by Timon91, on Flickr

34. De nachttrein naar Beograd.

Afbeelding
Train Sofia-Beograd in Sofia by Timon91, on Flickr

Stipt om 19:15 vertrokken we, om twee minuten later weer op een ander perron het station in gesleept te worden. Geen idee waarom, er werd ook niks aangekoppeld. We vertrokken een half uur later weer. We hoopten op zoveel mogelijk vertraging, aangezien we dan later bij de grens zouden zijn en we meer slaap zouden kunnen scoren. Helaas werd na Plovdiv de vertraging weer goed gemaakt en waren we stipt op tijd in Svilengrad voor de Bulgaarse controle. Van Svilengrad heb ik geen foto's, maar stel je maar een hoop beton, prikkeldraad, onkruid en communistische betongebouwen voor en je komt een aardig eind :P Om 01:45 waren we in Kapıkule, waar we eerst met de hele trein bij één loketje een visum (stickertje) mochten kopen voor Turkije (€15). Daarna mochten we met de hele trein naar één ander loketje, om een stempel te halen. Tenslotte moesten we de bus in die ons naar Istanbul ging brengen. Om 3 uur vertrok de bus, om half 7 waren we bij Istanbul Sirkeci. In Istanbul zijn we één nacht gebleven, zodat we daar twee dagen hadden. Ik was graag langer gebleven, maar met een Interrail van drie weken gaat dat lastig. Volgende keer ga ik meerdere weken, het is een fantastische stad :P

35. Nog één plaatje, van station Istanbul Sirkeci. Op het spoor links kwam de Balkan/Bosphor-Express altijd aan, nu is dat nagenoeg ongebruikt. Rechts komen de forenzentreinen aan, dat wordt nog wel vrij goed gebruikt.

Afbeelding
İstanbul Sirkeci train station by Timon91, on Flickr

Tot zover deel 2, hopelijk vonden jullie het wat!

(Schijnbaar was het gewoon te lang voor 1 post? Raar, want ik heb eerder al wel langere verslagen gepost)
Mijn Flickr account.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Michael »

Leuke foto's :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Etienne »

Foto's zien er goed uit :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage weer. :pos:
De foto's van Ìstanbul zelf komen in het volgende verslag?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Freek »

Mooie serie maak je weer. En blijkbaar ben ik niet de enige gek die vlaggetjes meeneemt van plaatsen/landen waar ik geweest ben.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Caspar »

Wat ontzettend mooi zo´n reis. En wat jammer dat er in die regionen zo weinig mensen met de trein onderweg zijn. Hopelijk bestaat over een jaar of 25 het fenomeen trein daar überhaupt nog wel...?
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Timon91 »

Bedankt allemaal!

@Meltrain: foto's van Istanbul was ik eerlijk gezegd niet van plan te posten, het blijft een OV-forum :P Heel veel foto's heb in Istanbul ook niet gemaakt, ik vond het een heerlijke stad om rond te lopen, maar niet om te fotograferen eigenlijk :P

@Freek: ik doe het ook niet vaak, maar voor Albanië en Kosovo vond ik het wel een toepasselijk souvenirtje, omdat je die dingen daar overal kunt kopen. Ze zijn ook erg trots op hun land (en hun vlag).

@Caspar: ik vrees het ergste. Het zou binnen een paar jaar wel eens over kunnen zijn met vrijwel alle internationale treinen in deze regio. Als je ziet wat er ooit gereden heeft is dit ook nog maar een fractie. Het worden er in ieder geval steeds minder. De dagtrein Beograd-Sofia/Skopje lijkt nu ook te zijn geschrapt, de nachttrein wordt ook alleen nog maar door backpackers gebruikt. Ik las ook op Skyscrapercity dat Kroatië aan het eind van dit jaar nagenoeg al z'n internationale treinen gaat schrappen. Het is maar een forumpost (weliswaar van een forumlid die als zeer betrouwbaar bekend staat), maar het toont wel de tendens aan. Ik kreeg heel sterk de indruk dat de TCDD van de Balkan/Bosphor-Express af wil. Het personeel op de bus naar de Turkse grens was ronduit onbeschoft tegen iedereen. Het blijkt wel dat mensen massaal op de bus zijn overgestapt, nu de wegen een stuk beter zijn. De bus is bijna altijd sneller en in de meeste gevallen ook goedkoper. Alleen in de trein van Beograd naar Bar kreeg ik de indruk dat daar nog vrij veel locals in zaten. Logisch ook, want naar Montenegro ligt nog geen snelweg. We zullen in ieder geval zien hoe het zich gaat ontwikkelen in die regio, ik vrees zelf het ergste....
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Interrail 2012 deel 2: van Sarandë naar Istanbul

Bericht door Meltrain »

Timon91 schreef: @Meltrain: foto's van Istanbul was ik eerlijk gezegd niet van plan te posten, het blijft een OV-forum :P Heel veel foto's heb in Istanbul ook niet gemaakt, ik vond het een heerlijke stad om rond te lopen, maar niet om te fotograferen eigenlijk :P
In Istanbul is anders ook een goed OV netwerk hoor. ;-)
Vooral die schattige oude trammetjes tussen Taksim en Tünel zijn erg leuk (en druk :X ).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten