Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Een bus is volgens mij nog wel net wat meer handwerk in tegenstelling tot de productie van auto's die redelijk gerobotiseerd is. Maargoed, ik kan me best voorstellen dat de touringcars momenteel wat minder hard lopen en daarmee kan VDL doen wat ze eerder al eens gedaan hebben: een extra OV-bus productielijn in Valkenswaard (VDL Bova) opstarten om Heerenveen te ontlasten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Deze ruim 100 zijn niet eens alle Citea's dit jaar: de order-teller stond al op 201!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael »

Daniel schreef:Een bus is volgens mij nog wel net wat meer handwerk in tegenstelling tot de productie van auto's die redelijk gerobotiseerd is. Maargoed, ik kan me best voorstellen dat de touringcars momenteel wat minder hard lopen en daarmee kan VDL doen wat ze eerder al eens gedaan hebben: een extra OV-bus productielijn in Valkenswaard (VDL Bova) opstarten om Heerenveen te ontlasten.
En vervolgens ze in Breda bij VDL Steelweld stallen zeker? Hebben ze met de Ambassadors voor Israël ook gedaan. Althans het lijkt me niet dat ie daar gebouwd zijn. Er stonden er toch wel een behoorlijk aantal Ambassadors op het terrein een aantal jaar geleden.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door greyhound »

Volgens mij staan er op het terrein van VDL nog wel een aantal ingeruilde Ambassadors, die tijdelijk ingezet zouden kunnen worden......ik weet alleen niet of connexxion een clausule in het verkoop kontrakt heeft opgenomen waarin staat dat bussen niet aan concurenten verkocht of verhuurd mogen worden.

Die voldoen dan misschien niet helemaal aan de normen, maar dat Arriva pas zo laat kan bestellen is het gevolg van de door de provincie geregiseerde aanbestedingsprocedure. Die kunnen van Arriva niet het onmogelijke vragen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

@Michael: Arriva zal wel ergens een terrein huren om ze op te slaan na aflevering. Zo stonden de nieuwe bussen voor HWGO kort voor de start van de concessie op een afgesloten terrein van Netwerk in Dordrecht opgeslagen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Etienne »

Buslijn 90 weg uit Vogelenzang, Heemstede en Haarlem

HAARLEM - Bus 90 verdwijnt uit Vogelenzang, Heemstede en Haarlem. De lijndienst Den Haag-Haarlem krijgt vanaf 9 december na De Zilk een andere route richting Hillegom en Nieuw-Vennep.

Lijn 90 rijdt al vele jaren tussen Haarlem en Den Haag via de Vogelenzangseweg, waar de bus onder meer de Waterleidingduinen en dorp Vogelenzang aandoet. De lijndienst is echter in nieuwe handen overgegaan: van Connexxion naar Arriva. Deze vervoersmaatschappij wil de lijn een andere route geven, richting Haarlemmermeer.

De provincie Noord-Holland zoekt naar alternatieven om in elk geval iets te doen voor het dorp Vogelenzang, dat straks zonder bus zit. De provincie is daarover in gesprek met Connexxion.

Het is de tweede buslijn die de gemeente Bloemendaal kwijtraakt. Eind vorig jaar verdween bus 80 uit dorp Bloemendaal.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

En het nut hiervan is wat?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

Waarschijnlijk een betere ontsluiting met de Haarlemmermeer en een efficiëntere inzet van de bussen in het eigen concessiegebied. Lijn 90 rijdt al gauw een half uur per rit in het gebied Haarlem. Dat is te rechtvaardigen als er genoeg reizigers zijn, maar Arriva is blijkbaar van mening dat er meer reizigers kunnen worden bediend met/naar andere plaatsen/stations. Op zich is Noordwijk-De Zilk-Hillegom-Nieuw-Vennep zo'n gekke nog niet.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Het treurige van lijn 90 is dat die altijd schromelijk verwaarloosd is door Connexxion. Jarenlang is de frequentie steeds een stukje verlaagd tot de kale uurdienst van nu. Jammer is dat de 90 op station Heemstede nooit goed heeft aansloten op de trein van en naar Amsterdam. Als Connexxion dat consequent wel had gedaan, was de 90 wellicht een populaire lijn geweest voor inwoners van de dorpen tussen Noordwijk en Vogelenzang die naar Amsterdam reizen. Er zitten daarnaast ook genoeg hotels, vakantieparken en congrescentra langs de route van lijn 90 om wat reizigers te trekken, wanneer de bus vaker zou rijden en in Heemstede goed zou aansluiten.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door david_meyer24 »

Is er bekend hoe de dienstregeling er uit komt te zien van Arriva.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Nee, nog niet. Vaak lekt de dienstregeling in dit gebied vroegtijdig uit door het ROM (vorig jaar al in mei), maar ik heb voor volgend jaar nog geen documenten gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door david_meyer24 »

En wat is het ROM eigenlijk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Klaasje »

Reizigersoverleg Midden Holland?
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door david_meyer24 »

http://www.40jaarrover.nl/gouda/index.p ... &Itemid=42 hier staat een leuk stukje over Gouda.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Op de implementatiesite van Arriva staat bij Materieel tekeningen van de Citea's en de Volvo 8900's, maar ook een tekening van een Ambassador ALE-106. :shock:
Laatstgenoemde wordt toch niet meer geproduceerd? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael »

Volgens de VDL website wordt de Ambassador ALE-106 nog wel geproduceerd:

http://www.vdlgroep.com/?division/3391/ ... rvoer.aspx
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

En die zijn bedoeld voor de stadsdienst van Alphen en Gouda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Oke....
Ik dacht dat de Ambassador helemaal niet meer geproduceerd werd. Dat de korte versie nog wel gemaakt wordt, was mij tot op heden niet bekend.

@ Bee: op de stadsdienst van Alphen wordt nu toch grotendeels met hybride bussen gereden? Aangezien Arriva de hybride bussen overneemt, heb je enig idee waar ze dan wel heen gaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Naar Leiden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael 1988 »

Ik zag op een andere video (eerder geplaatste video is verwijderd) nog iets opvallends. Weet iemand of en waar de Irisbus/Heuliesbus GX 127 gaan rijden want die zag ik tussen de Amba en Optare staan (bron). Overigens wel opvallende kleurstelling van de Amba. Ik kan niet zo 1,2,3 boven water halen van welke vervoerder dat Wit/geel is/was.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op wo 15 aug 2012, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Heeft men niet gewoon een selectie aan midibusjes daar neergezet? Ik zag namelijk ergens verstopt op de achtergrond ook zo'n FIAT-ding (als ik me niet vergis) dat onder andere in de Achterhoek wordt ingezet staan. Wel geinig dat die Irisbus GX127 er eentje in de Dordtse citybus-kleuren is en niet gewoon een Arriva-kleurige.

Edit: zo een FIAT dus, als buurtbus kennelijk al stond er ook gewoon een Sprinter tussen de bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael 1988 »

Je hebt gelijk, die Fiat en die sprinter zag ik in eerste instantie niet. Overigens lijkt het mij wel leuk om meerdere type bussen te zien rijden in dit gebied, zoals wat ook gebeurt bij Arriva in DAV en HGWO. En natuurlijk ook bij enkele andere vervoerders. Overigens wel even een kleine opmerking. Die Fiat-bus is eigenlijk een Tribus Civitas. Het is wel een Fiat Ducato bus, maar het type heet Tribus Civitas door de aanpassingen die er aan zijn gedaan door het Nederlandse concern Tribus (zie o.a. hier en hier).

Even offtopic. Dit is ook een leuke toevoeging om te weten dat er voor 1998 een bedrijf bestond dat al Q-bus heette, dat de voorganger was van Tribus. Waarschijnlijk om die reden heeft Qbuzz hun naam met een Z i.p.v. een S.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Op de Arriva-site voor deze concessie staan inmiddels tekeningen van de kleurtjes die de bussen gaan krijgen: http://www.arriva.nl/zuidhollandnoord/materieel/

Valt me vooral op dat de Volvo 8900's de blauwe Qliner-kleuren gaan krijgen en niet een kleurstelling die al vooruit loopt op het toekomstig opgaan van deze lijnen in R-NET.
En een ander detail: volgens de vragen-pagina zouden de hybride bussen groen blijven. Leuk, Connexxiongroene Arrivabussen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Dat staat er al een tijdje trouwens...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Arriva presenteert nieuwe bus voor Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Daniel schreef: Valt me vooral op dat de Volvo 8900's de blauwe Qliner-kleuren gaan krijgen en niet een kleurstelling die al vooruit loopt op het toekomstig opgaan van deze lijnen in R-NET.
Wat mij nog meer opvalt is dat ik nog niks gehoord heb over een onderaannemer zoals TCR, omdat Arriva zelf deze bussen koopt. Misschien, als de Haagse Interliners weer spitsbussen worden (dalritten rijden echt léég), zouden deze ritten wel ver-TCR-t kunnen worden.

Anders nog: de plannen van de provincie voorzien flinke frequentieverhogingen op enkele lijnen, in het kader van het HOV-net ZHN. Het aantal bussen van Arriva (230) is echter exact hetzelfde aantal als bij CXX nu. Iemand enig idee hoe men dit wil opvangen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten