Nieuwe buurtbus Laarbeek

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

De voorpagina van de Laarbeeker van deze week meldt dat er vanaf 6 januari 2013 (waarom niet al met ingang van de nieuwe dienstregeling?) een nieuwe buurtbus door alle vier Laarbeekse kernen naar het ziekenhuis in Helmond zal gaan. De wens was verder naar het ziekenhuis in Geldrop, maar hier zien Hermes en het SRE vanaf. De route ligt nog niet vast, maar wordt vermoedelijke een route vanaf het Gemeentehuis in Beek en Donk via Mariahout naar Lieshout, verder naar Aarle-Rixtel en Helmond.

Hiermee ontstaat een mogelijkheid om een deel van Donk te gaan ontsluiten dat nooit OV heeft gehad, ook ontstaat er voor het eerst een mogelijkheid om rechtstreeks vanaf elke kern naar een willekeurige andere kern te reizen zonder overstap. Lieshout en Mariahout krijgen zo eindelijk een verbinding met het ziekenhuis in Helmond, het streekziekenhuis waarop Laarbeek gericht is.

Bij de Bavaria rotonde zal in ieder geval een vierde halte moeten komen omdat men daar anders richting Helmond kan instappen of uitstappen. Niet instappen is misschien niet eens zo een hele grote ramp (de bus rijdt immers door het dorp) maar ivm overstappen op snelle lijnen naar Eindhoven eventueel wel gewenst. Nu liggen er bij Bavaria twee haltes op de Beekseweg voor de lijnen 21/121/122 en eentje op de provinciale weg die het begin/eindpunt vormt van lijn 253. Die lijn wordt overigens ook aangehaald in het artikel dat deze in de toekomst zal moeten veranderen omdat het ziekenhuis in Veghel gaat verhuizen naar Uden. Dat zou wel eens het einde van deze zeer oude buurtbusverbinding kunnen zijn, zeker als de nieuwe Laarbeek bus na 2015 blijft bestaan.

Bijgevoegd het artikel:
Deel 1
Deel 2
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Niuewe buurtbus Laarbeek

Bericht door huibf »

Nou zo zeker weet ik het allemaal niet. Dr datum is niet geheel vreemd. Men wil dan pas overgaan met de nieuwe dienstregelingen. Iets wat ik erg raar vindt, maar meer ov bedrijven doen het... Meer over Dnst 2013 later dit jaar in het andere topic.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Niuewe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Dr datum is niet geheel vreemd. Men wil dan pas overgaan met de nieuwe dienstregelingen. Iets wat ik erg raar vindt, maar meer ov bedrijven doen het... Meer over Dnst 2013 later dit jaar in het andere topic.
Oh gaat de nieuwe dienstregeling ook pas op 6 januari in? Nee, dan is de datum van de nieuwe buurtbus wel logisch, ik dacht dat de dienstregeling al in december, zoals bij Hermes gebruikelijk is, ging wisselen. De laatste keer dat Hermes in januari een dienstregeling gewijzigd heeft was in 2006, daarna is het altijd in december met de spoorwegen gegaan. Veolia schijnt het wel eens vaker in januari te doen, Arriva idem. En dat vind ik inderdaad wel vreemd, want dan heb je ongeveer drie weken waarin bus en trein niet optimaal op elkaar aansluiten.
huibf schreef:Nou zo zeker weet ik het allemaal niet.
Ik mag hopen dat het toch wel zeker is dat die bus in ieder geval gaat komen, anders zet de gemeente zich mooi te kijk met dit artikel als het straks toch niet doorgaat. Let wel dat het enige wat volgens het artikel vaststaat de datum is, de globale rijtijden ("ongeveer" tussen 7 en 19 uur in een uurdienst), maar de precieze tijden en route nog niet (alleen "vanaf Gemeentehuis via Mariahout, Lieshout en Aarle-Rixtel naar Helmond"). Maar goed, als er geen vrijwilligers gevonden worden, dan kan het project natuurlijk inderdaad stranden voordat het begonnen is. Als ik zelf een rijbewijs had en ze ook op zaterdagen zouden rijden, dan zou ik me al haast opgegeven hebben.

Ze vermelden overigens wel in het artikel dat het nog niet helemaal zeker is. Er staat op een gegeven moment "Zoals het er nu naar uitziet rijdt de eerste bus op 6 januari", dus hebben zich wel ingedekt tegen uitloop.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Niuewe buurtbus Laarbeek

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:De laatste keer dat Hermes in januari een dienstregeling gewijzigd heeft was in 2006, daarna is het altijd in december met de spoorwegen gegaan. Veolia schijnt het wel eens vaker in januari te doen, Arriva idem. En dat vind ik inderdaad wel vreemd, want dan heb je ongeveer drie weken waarin bus en trein niet optimaal op elkaar aansluiten.
Ik vindt eerder het half december ingaan van de nieuwe dienstregeling vreemd. Voor het spoor maakt het moment in het jaar natuurlijk wat minder uit, maar met de bus zit je dan met één of twee weken normale dienst in de nieuwe dienstregeling en dan alweer een vakantiedienst waarmee de wijzigingen van vertrektijden elkaar wel erg kort opvolgen. Dan is een moment waarop er toch al een omschakeling is logischer, zoals in dit geval dus de overgang van de kerstvakantiedienst op de normale dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Niuewe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:
fogeltje schreef:De laatste keer dat Hermes in januari een dienstregeling gewijzigd heeft was in 2006, daarna is het altijd in december met de spoorwegen gegaan. Veolia schijnt het wel eens vaker in januari te doen, Arriva idem. En dat vind ik inderdaad wel vreemd, want dan heb je ongeveer drie weken waarin bus en trein niet optimaal op elkaar aansluiten.
Ik vindt eerder het half december ingaan van de nieuwe dienstregeling vreemd. Voor het spoor maakt het moment in het jaar natuurlijk wat minder uit, maar met de bus zit je dan met één of twee weken normale dienst in de nieuwe dienstregeling en dan alweer een vakantiedienst waarmee de wijzigingen van vertrektijden elkaar wel erg kort opvolgen. Dan is een moment waarop er toch al een omschakeling is logischer, zoals in dit geval dus de overgang van de kerstvakantiedienst op de normale dienstregeling.
Nou nee, ik vind ik het logischer dat je juist met de treinen "om" gaat om aansluitingen te blijven garanderen. Ik kan me herinneren dat dit enkele jaren terug in Brabant problemen vormde, toen in 2007 de spoorwegen flink wijzigden en de busdiensten pas in januari. Als reiziger zit je daar dan lekker mee. Dan kun je wel zeggen "ja, maar de helft van de tijd heb je toch vakantie"...dan hoeft niet voor iedereen te gelden EN je zit de andere helft met ellende. Dat weegt in mijn ogen zwaarder dan jouw punt wat ik overigens ook wel zeer valide vind.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Daniel »

Maar hoe vaak vinden dergelijke heel grote wijzigingen met landelijke gevolgen nu plaats. De Hanzelijn heeft bijvoorbeeld in december dit jaar in bepaalde regio's gevolgen voor de aansluitingen, maar in een heel groot deel van het land merk je er helemaal niks van.

Al herken ik de situatie wel hoor, die was er in Dordrecht ook toen in december 2006 de treintijden sterk wijzigden terwijl pas op 1 januari de nieuwe concessie voor de bussen in ging. Daarvoor vonden echter 6 jaar lang de grote wijzigingen in de dienstregeling altijd m.i.v. de zomerdienst plaats, zonder dat dat problemen met de treinaansluitingen opleverde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door huibf »

volgensmij is het een beetje een standaard regel dat 'de 2de zondag van december' de dienstregeling wijzigt, ook in de landen om ons heen. Waarom dan daar weer 4 weken vanaf wijken ?
Omdat je je moet onderscheiden van de rest ? Dat er in april, augustus nog herstellingen plaat vinden kan. Maar hou het gewoon op de voor iedereen bekende datum !
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Etienne »

Dan zullen we het nog maar niet hebben over De Lijn in België en dan met name West-Vlaanderen. Daar gingen de wijzigingen per regio in op 1 juli, 15 juli of 23 juli. Wat heet.... :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Daniel »

huibf schreef:volgensmij is het een beetje een standaard regel dat 'de 2de zondag van december' de dienstregeling wijzigt, ook in de landen om ons heen. Waarom dan daar weer 4 weken vanaf wijken ?
Je kan het ook andersom stellen: waarom de dienstregeling wijzigen op de 2e zondag van december en niet op de 1e zondag van januari. Net twee weken voor de vakantie wijzigen is gewoon niet praktisch en die vakantieperiodes zullen in de omliggende landen vast ook voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door huibf »

Etienne schreef:Dan zullen we het nog maar niet hebben over De Lijn in België en dan met name West-Vlaanderen. Daar gingen de wijzigingen per regio in op 1 juli, 15 juli of 23 juli. Wat heet.... :roll:
daar zijn het Belgen voor....
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Maar hoe vaak vinden dergelijke heel grote wijzigingen met landelijke gevolgen nu plaats. De Hanzelijn heeft bijvoorbeeld in december dit jaar in bepaalde regio's gevolgen voor de aansluitingen, maar in een heel groot deel van het land merk je er helemaal niks van.
Door de Hanzelijn wijzigen de vertrektijden van de treinen in de provincies Groningen, Drenthe, Friesland, Overijssel, Flevoland, Utrecht en Noord-Holland, doordat de Benelux over de HSL gaat rijden ook in Zuid-Holland en Zeeland, en daarnaast komt er een nieuwe kwartierdienst tussen Eindhoven en Sittard waardoor ook de vertrektijden in Brabant en Limburg wijzigen. Volgens mij wijzigen de vertrektijden in het grootste deel van Nederland dus wel, alleen Gelderland lijkt de dans te ontspringen (en Noord-Holland boven de lijn Amsterdam - Zandvoort).
Daniel schreef:
huibf schreef:volgensmij is het een beetje een standaard regel dat 'de 2de zondag van december' de dienstregeling wijzigt, ook in de landen om ons heen. Waarom dan daar weer 4 weken vanaf wijken ?
Je kan het ook andersom stellen: waarom de dienstregeling wijzigen op de 2e zondag van december en niet op de 1e zondag van januari. Net twee weken voor de vakantie wijzigen is gewoon niet praktisch en die vakantieperiodes zullen in de omliggende landen vast ook voorkomen.
Het handigste is het als het hele openbaar vervoer in een keer om gaat. De trein zit vast aan internationale afspraken (de dienstregeling in zo goed als heel Europa gaat op die datum om), dan is het handig als de bussen volgen.

Overigens gaat de dienstregeling niet op de tweede zondag van december om, maar op de zondag na de tweede zaterdag. Wie dat bedacht heeft mag Joost weten, maar dienstregeling 2013 loopt dus een week langer door dan verwacht (t/m 14 december).
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door huibf »

In Eindhoven gaan de tijden niet wijzigen van de bus. Er komt alleen een trein tussen. De treintijden van 02 en 32 in alle richtingen en de tussenriten van 18 en 48 blijven. De extra trein richtring limburg zal rond 18 vertrekken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Overigens gaat de dienstregeling niet op de tweede zondag van december om, maar op de zondag na de tweede zaterdag. Wie dat bedacht heeft mag Joost weten, maar dienstregeling 2013 loopt dus een week langer door dan verwacht (t/m 14 december).
Heh, dat wist ik nog niet! De datum 14 december heb ik overigens wel vaker gezien, 2003 en 2008 hadden dat ook volgens mij. Maar 15 december als nieuwe datum nog niet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Door de Hanzelijn wijzigen de vertrektijden van de treinen in de provincies Groningen, Drenthe, Friesland, Overijssel, Flevoland, Utrecht en Noord-Holland, doordat de Benelux over de HSL gaat rijden ook in Zuid-Holland en Zeeland, en daarnaast komt er een nieuwe kwartierdienst tussen Eindhoven en Sittard waardoor ook de vertrektijden in Brabant en Limburg wijzigen.
Let wel, ik had het over grote wijzigingen zoals toen in 2007 doordat de hele symmetrie omgegooid werd naar 00/30. Dat heeft allemaal wat meer impact dan een kwartiersdienst die slechts door andere treinen gevormd wordt. Het raamwerk van de dienstregeling is immers al afgestemd op de Hanzelijn, met bv. een serie s3700 die vervangen wordt door de Hanzelijn-ICs. Een ook de s2100 ligt al keurig in een pad wat je zo kunt doortrekken als Sprinter naar Vlissingen, strakke halfuursligging t.o.v. de s12100 in Rsd immers, waar de aansluitingen in Zeeland nu toch al op afgestemd zijn (de bussen daar kennen ook gewoon normale halfuursdiensten, zit geen rare verschuiving in omdat de IC er net wat eerder is)

De echt grote verschuivingen zitten daarmee met name op de lijn Amersfoort - Enschede waar de complete basisdienstregeling een kwartier verschuift. De kwartiersdienst in Limburg is leuk en aardig, maar veroorzaakt op zich geenenkel probleem voor de busaansluitingen in het grootste deel van de provincie als die nu allemaal op de s800 afgestemd zijn die vast op nagenoeg dezelfde tijden blijft rijden. Eigenlijk heb je er dan alleen in Heerlen last van.
Wubbo schreef:Het handigste is het als het hele openbaar vervoer in een keer om gaat. De trein zit vast aan internationale afspraken (de dienstregeling in zo goed als heel Europa gaat op die datum om), dan is het handig als de bussen volgen.
Ik ontken ook niet dat het meestal wel zo handig is dat bus en trein tegelijk om gaan, maar het blijkt nu eenmaal in de praktijk dat het moment van de zondag na de 2e zaterdag met name voor de bussen onhandig is. In die internationale afspraken voor de trein had men net zo goed een ander moment in het jaar kunnen afspreken, dus ben wat dat betreft wel erg benieuwd hoe men nu halverwege december is uitgekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Dat was waarschijnlijk de verjaardag van de secretaresse van een of andere spoorwegonderneming. "Mijn verjaardag is elk jaar de zondag na de tweede zaterdag van de maand". En het jaar erop keek ze raar op toen ze doorhad dat ze haar serieus hadden genomen.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Let wel, ik had het over grote wijzigingen zoals toen in 2007 doordat de hele symmetrie omgegooid werd naar 00/30. Dat heeft allemaal wat meer impact dan een kwartiersdienst die slechts door andere treinen gevormd wordt. Het raamwerk van de dienstregeling is immers al afgestemd op de Hanzelijn, met bv. een serie s3700 die vervangen wordt door de Hanzelijn-ICs. Een ook de s2100 ligt al keurig in een pad wat je zo kunt doortrekken als Sprinter naar Vlissingen, strakke halfuursligging t.o.v. de s12100 in Rsd immers, waar de aansluitingen in Zeeland nu toch al op afgestemd zijn (de bussen daar kennen ook gewoon normale halfuursdiensten, zit geen rare verschuiving in omdat de IC er net wat eerder is)
Als het maken van de dienstregeling met de Hanzelijn zo makkelijk was, was er vast niet zo'n grote aanvraag bij het Locov geweest. Er verschuift veel meer, dat uit zich bijvoorbeeld op de Flevolijn waar de s3700 en de s3900 nu ongeveer in een kwartierdienst liggen, maar straks vlak achter elkaar aan rijden. Door de wijziging van knoop Amersfoort wijzigen de vertrektijden van alles in het hele Gooi. Door het maken van een aansluiting in Leiden wijzigen ook de tijden van de treinen naar Vlissingen. Ook wijzigt de tijdligging van Fyra iets, waardoor allerlei minutenwijzigingen op de hele Oude Lijn optreden. Is op zich niet schokkend, maar kan net het verschil zijn tussen een nette overstap en een net-niet-haalbare overstap. En juist die net-niet-haalbare overstaps jagen gegarandeerd mensen weg, en daarom is het zo belangrijk dat het hele OV in een keer om gaat.

Maar goed, Laarbeek ligt niet in Zeeland of Flevoland, dus terug naar de buurtbus maar.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Maar goed, Laarbeek ligt niet in Zeeland of Flevoland, dus terug naar de buurtbus maar.
Gelukkig niet.

Ik heb overigens liggen hersenkraken over een eventueel lijnnummer. Hermes buurtbussen liggen in de hoge 400 serie ("lage" 400 serie is voor "HOV" lijnen). 425 (verwijzend naar de 25 die Beek en Donk - Aarle-Rixtel - Helmond rijdt) lijkt me daarom niet logisch hoewel er nu ook niet zoveel HOV zullen komen. Tot nu toe hebben we alleen 401, 402 en 407 in die reeks. Maar de Hermes buurtbussen beginnen pas in de 450 serie (455 is de eerste volgens mij). Lijn 453 zou een optie zijn in dat opzicht, verwijzend naar de 253 die door Mariahout naar Lieshout rijdt.
"Een touringcar is geen bus"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door midnet »

nog enkele opmerkingen/aanvullingen:
1a.die datum voor da buurbuske zal wel met subsidie pas in 2013 te maken hebben?
b.niet door naar Geldrop heeft natuurlijk te maken met concurrentievervalsing voor trein+bus.
2.de Europese dag van grote DR-wijziging (was ooit de laatste zondag in mei, met een kleinere dag de laatste zondag van septmeber-zomer+winterdienst) is vooral ook afgestemd op subsidies die meest per kalenderjaar gaan, vermijden van de drukke Kerst/1/1 periode en het feit dat er veel werkers met vakantie zijn op die dagen, zodat iets nieuws invoeren dan lastiger is/zou zijn. Maar ja-jullie hebben allemaal gelijk-daar valt flink over te twisten. Voor mij is het vooral niet handig midden in schoolweken te doen. veel landen stellen het dan ook uit tot 1e zon in januari-en ex CCCP?Rusld etc. houden nog steeds laatste zon in mei aan.
Opvallend is de onkunde hiervan die je vaak op reizigersfora aantreft: omdat de tijden nog niet bekend zijn, denkt ieder dat er ''na 12/12 geen treinen meer rijden??'' en paniek duikt de kop op.
De dag in mei is verlaten, omdat er zoveel problems waren met vroege boekingen voor vakantie etc-waar treinen met vliegtuig en bus concurreren en het gat juist om de lange doorlopen van internationale treinen-die toen nog stukken belangrijker waren als nu.
3.slotopm mijnerzijds: ik heb vrijwel geen hoop dat een geheel nieuwe lijnvoering door een gebied (waar dus niet echt veel mensen kunnen wonen-anders was er al lang eerder wat geregeld) veel nieuwe reizigers zal trekken. Daar heeft iedereen toch allang auto of wat anders en is daarop ingesteld geraakt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

midnet schreef:b.niet door naar Geldrop heeft natuurlijk te maken met concurrentievervalsing voor trein+bus.
Er rijdt geen trein tussen Helmond en Geldrop, dat heeft er niks mee te maken. De wens was om het ziekenhuis in Geldrop beter te bedienen, dan heb je zelfs niets aan de trein omdat er geen verbinding tussen het ziekenhuis en het station is. Dat is juist een wens vanuit Geldrop. En vanuit Laarbeek om een verbinding met de ziekenhuizen in Helmond en Geldrop te krijgen. Dat het er niet komt is eerder omdat Hermes en SRE de levensvatbaarheid niet zo hoog inschatten van het stuk Helmond - Geldrop.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Het ED weet inmiddels te melden dat zich al 18 mensen hebben aangemeld als vrijwilliger en er uiteindelijk 20 nodig zijn. De mensen zouden nog wel gekeurd moeten worden. De rit gaat volgens het ED 55 minuten duren (heen en terug), als dat al zo precies gezegd wordt, dan lijkt het me dat de route en de haltes min of meer al vast liggen.

http://www.ed.nl/regio/gemert-bakel-laa ... elmond.ece
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Zover ik kan opmaken uit documenten die zijn geplaatst in andere topics lijkt het erop dat deze lijn er ook echt gaat komen. Ik ben zeer benieuwd hoe hij er uiteindelijk zal uitzien.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Volgens http://www.zorgomhetdorp.nl/projecten/h ... s_laarbeek zal deze buurtbus lijnnummer 461 krijgen (anders is de naam van de Stichting een beetje loos).
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door huibf »

Jep dat is het nummer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

De website is inmiddels ook in de lucht: http://www.buurtbuslaarbeek.nl. Route en dienstregeling zijn bekend. We hebben nu een wikipagina :D

Ik vind alleen de vertrektijden wat ongelukkig gekozen, ze liggen erg dicht tegen de 25 aan. Vanuit Beek en Donk vijf minuten eerder en vanaf Aarle-Rixtel zit hij er dan vlak achter. Omgekeerd zelfde verhaal, bij het ziekenhuis ongeveer vijf tot tien minuten voor de 25, in Beek en Donk er weer achter. Door de tijden van lijn 461 een half uur te verschuiven zou je een betere verdeling voor Beek en Donk en Aarle-Rixtel krijgen (verschoven halfuursdienst Helmond Ziekenhuis - Aarle-Rixtel - Helmond). Vanuit Mariahout ga je waarschijnlijk ook net geen aansluiting bij Bavaria krijgen op de 121 naar Eindhoven (.59 bij Heuvel en om .01 vertrekt bij Bavaria de 121, ook al is de 461 om .01 daar, de haltes zullen uit elkaar liggen). Ook een gemiste kans wat mij betreft. Vanuit Aarle-Rixtel is wel een betere aansluiting (.24 aankomst, .31 een 121).

Is er een reden om lijn 461 niet iets te verschuiven? Ongeveer een half uur om zo een beter patroon met de 25 te maken en zodanig af te stemmen dat mensen uit Mariahout een goede overstap op de 121 krijgen? Er lijken verder geen andere aansluitingen te zijn waarop de tijden gebaseerd zijn en ook het busje rijdt exclusief op deze lijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Ik wilde een mailtje gaan sturen naar de webmaster van de website omdat de tarieven die ze geplaatst hadden van 2012 zijn. De bus gaat echter pas in 2013 rijden en dan zijn de tarieven (inclusief ritkaartje) verhoogd. Maar ik zag dat ze er zelf ook al achter waren en de website netjes met heldere informatie hebben uitgebreid (of zou huib ze al op de hoogte hebben gesteld?).
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten