Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door deadlock »

Pfffrrrt. Nou in korte krachtige termen: Iedere politieke partij draait bij het leven, dat is een uitvloeisel van hoe ons systeem is ingericht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Wubbo »

De stemwijzer laat precies het beeld zien wat ik ook al heb: met de partij waarmee ik het meest eens ben (gelijk geëindigd zijn PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en Nederland Lokaal) ben ik het alsnog maar op 18 van de 30 stellingen eens. Kortom: ik weet het nog steeds niet...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door JWM »

Ik vind zo`n stemwijzer trouwens ook wel erg zwart/wit. Bij veel stellingen heb ik zoiets van: Ja, maar...

Of ben ik daarin de enige?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Suus »

Nee hoor, in de meeste gevallen is mijn eigen mening een stuk genuanceerder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Daniel »

Neuj hoor, helemaal met je eens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door fogeltje »

KM46 schreef:En mag zo'n partij meedoen aan de tweede kamerverkiezingen?

Zo ja: mijn hemel wat is men dan diep gezonken hier in dit land :shock: :? .
Daar heb ik geen moeite mee. Als een dergelijke partij ook daadwerkelijk veel stemmen krijgt, dan kun je je afvragen hoe diep dit land gezonken is. Maar de bevolking krijgt een regering die het verdiend.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Geert »

Dat is ook het hele probleem van al die stemwijzers. Aardige manier om je een beeld te vormen, maar uiteindelijk erg onbruikbaar doordat er weinig nuance zit in de stellingen. Geenstijl schreef er vandaag een aardig stukje over: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ijzer.html

Maar wat zo'n stemwijzer bijvoorbeeld ook niet meeneemt is hoe een partij in de afgelopen paar jaar politiek heeft bedreven. Voor mij maakt bepaalt dat ook in aardige mate de keuze, ik stem liever op een betrouwbare partij dan op een stel roeptoeters die hun verkiezingsprogramma toch niet waar gaan maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Suus »

Je hebt wel de stemmentracker nu, die kan je mening vergelijken met de stemmen die de partijen in de afgelopen kabinetsperiode in de Tweede Kamer hebben uitgebracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Dat is ook het hele probleem van al die stemwijzers. Aardige manier om je een beeld te vormen, maar uiteindelijk erg onbruikbaar doordat er weinig nuance zit in de stellingen. Geenstijl schreef er vandaag een aardig stukje over: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ijzer.html

Maar wat zo'n stemwijzer bijvoorbeeld ook niet meeneemt is hoe een partij in de afgelopen paar jaar politiek heeft bedreven. Voor mij maakt bepaalt dat ook in aardige mate de keuze, ik stem liever op een betrouwbare partij dan op een stel roeptoeters die hun verkiezingsprogramma toch niet waar gaan maken.
Nou de reden waarom ik het simpelweg een slecht stuk vind is omdat ze een heleboel stellingen pakken waar je simpelweg antwoord op kan geven, en dat is nog afgezien van bijvoorbeeld punt 1 de toevoeging "van de Europese Unie" wat, alhoewel feitelijk waar is, het niet helemaal klopt. Nederland was een van de hardste voorvechters van die norm bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Geert »

Ja, op sommige stellingen is hun kritiek wat simpel of ongegrond, normaal ben ik ook geen fan van Geenstijl. Maar de algemene constatering dat de stemwijzer weinig nuance heeft onderschrijf ik wel. Een vraag als "6. De regering moet de reiskostenvergoeding gaan belasten, ook voor openbaar vervoer." -> wat nou als ik vind dat de reiskostenvergoeding voor OV niet belast moet worden en voor auto's wel (standpunt van GL)? Of: "14. Het auteursrecht op internet moet streng worden gehandhaafd." -> wat nou als ik vind dat ze mogen handhaven, maar alleen als er een nieuw auteursrechtenstelsel wordt geïntroduceerd?
Dat soort nuances zitten niet in een stemwijzer. Die zullen er ook wel niet in komen, maar het is een beetje teleurstellend dat hele volksstammen blijkbaar verwachten dat je met een enquête van 30 oneliners een systeem je perfect adviseert over de partij waar je op moet stemmen. Dat kan gewoon niet. Garbage in, garbage out?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door deadlock »

Mja maar dat is al tig jaar het probleem met de stemwijzers toch?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Geert »

Ja klopt, dat is al sinds de eerste versie mijn ergernis aan dat soort systemen (of eigenlijk, meer aan de gebruikers ervan).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Suus »

Op de site van de Volkskrant kan je zelf de verkiezingsuitslag voorspellen. Iedere deelnemer krijgt gratis twee edities van de Volkskrant en maakt kans op diverse prijzen. De hoofdprijs is een Apple Macbook Pro met Retina Display. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door AppleMoose »

Wat ik mis bij die stemwijzers, naast de nuance, is dat er niet gesproken wordt over de ideologie van de partijen.
Je kunt wel met stellingen eens/oneens zijn, maar waarom willen die partijen dat wel/niet? Welke richting willen ze met het land op? Dat kun je niet zomaar even samenvatten in 30 stellingen.
Christenunie eindigde bij mij ook vrij hoog, maar ik zal er nooit op stemmen omdat hun ideologie mij niet aanspreekt, en ook zij bevolkingsgroepen uitsluit/discrimineert (homo's bijv.)

Tevens vind ik (net als Geert) het ook wel belangrijk om te kijken hoe de partijen de afgelopen jaren hebben gefunctioneerd.

En hoewel ik (actief) SP-lid ben, kijk ik bij iedere verkiezing (en tussendoor) opnieuw of hun programma/koers bij mijn wensen aansluit, en of er wellicht nog andere partijen zijn die er beter bij aansluiten.
Het is zeker niet zo dat ik met alles eens ben wat de SP wil.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Vinny »

Wat ik mis bij die stemwijzers, naast de nuance, is dat er niet gesproken wordt over de ideologie van de partijen.
Ik mis dat (voor mij persoonlijk) niet. De achterliggende ideologie van de partijen zijn me na vele jaren middelbare school maatschappijleer en een aan sociologie gerelateerde studie nu zo ondertussen wel duidelijk. Wat ik wel mis is het daadwerkelijke (stem)gedrag van de politieke partijen. Een CDA die nu "opeens" weer tegen de langstudeerboete is. Daar kan geen enkele stemwijzer tegen opboksen... :evil:

En nog een ander puntje van kritiek: ik mis het maken van echte keuzes in veel stemwijzers. Soms staat er bijvoorbeeld wel iets van "meer OV en minder autowegen" of andersom, maar bijvoorbeeld bij de bezuinigingen dan zijn veel scherpere keuzes actueel. Kies je bijvoorbeeld voor de ouderen (instandhouden AOW leeftijd) of voor de jongeren (niet bezuinigen op studiefinanciering)?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Suus »

Kies je bijvoorbeeld voor de ouderen (instandhouden AOW leeftijd) of voor de jongeren (niet bezuinigen op studiefinanciering)?
Kies je voor ouderen dan mag de rest van het land de rekening betalen, kies je voor de jongeren dan krijgen de toekomstige ouderen tenminste ook nog een fatsoenlijke oudedagsvoorziening omdat er veel hoogwaardige werknemers zijn die meer inkomsten hebben en dus meer bijdragen aan de staatskas. Kortom, als je kiest voor de jongeren dan profiteren beiden :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Vinny »

Nou dat moet je dan in Den Haag nog maar eens gaan uitleggen dan: Die kiezen ervoor om de "volgevreten" babyboomgeneratie ten koste van alles maar zoveel mogelijk de dans te laten ontspringen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door JWM »

Exact. Ik heb echt een afkeer tegen een partij als 50+ die net doet of het nu juist de ouderen zijn die onevenredig hard gepakt worden na jarenlang keihard werken. Natuurlijk moeten ook die inleveren, maar het is juist die generatie die de problemen grotendeels zelf heeft veroorzaakt door bepaalde dingen niet aan te pakken.

*gruwel*

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mj96kw-uBls[/youtube]
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Geert »

Het is ook een enorm rijke generatie. Met het pensioensysteem in Nederland is het zo dat werkenden betalen voor het pensioen van gepensioneerden (dus er wordt niet gespaard), dan kun je toch al lang van te voren aan zien komen dat een klein groepje werkenden niet het pensioen kan betalen van een enorme groep ouderen? Een leraar van mij op de middelbare school voorspelde dat 10 jaar geleden al...

Enfin, vandaag was Emile Roemer weer lekker in het nieuws met zijn spin om de EU-boete niet te betalen bij een begrotingstekort van meer dan 3%. Hoe zetten we Nederland nog meer voor gek in de EU... Die boeteregel is er door enorme druk van Nederland en Duitsland gekomen. :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Vinny »

Politiek gezien kan alles, maar dan moet je nier verbaasd opkijken als de Grieken geen zin meer hebben om zich te houden aan eender welke afspraak. Einde euro dus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:Politiek gezien kan alles, maar dan moet je nier verbaasd opkijken als de Grieken geen zin meer hebben om zich te houden aan eender welke afspraak. Einde euro dus...
Dat zit er wel een keertje aan te komen ja. Of er moet een wonder gebeuren in Europa.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Klaasje »

Geert schreef:Het is ook een enorm rijke generatie. Met het pensioensysteem in Nederland is het zo dat werkenden betalen voor het pensioen van gepensioneerden (dus er wordt niet gespaard), dan kun je toch al lang van te voren aan zien komen dat een klein groepje werkenden niet het pensioen kan betalen van een enorme groep ouderen? Een leraar van mij op de middelbare school voorspelde dat 10 jaar geleden al..
Wat je zegt klopt voor de AOW. De pensioenen zijn daarentegen spaarpotjes met dekking.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Vinny »

Daarvan ging men uit ja, maar juist de pensioenfondsen zijn keihard getroffen door de crisis. Geld kun je sparen of uitlenen, de achterliggende "waarde" niet dus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Klaasje »

Een dekking van tussen de 95 en 105 procent zou ik niet meteen een doorschuifsysteem noemen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Ok, een beetje laat, maar ik wilde hier toch nog even op reageren... Ik zie overigens een gouden toekomst in de politiek weggelegd voor Bee, die heeft hier echt wel over nagedacht!
Bee schreef:Aanpakken van de woningmarkt
De woningmarkt staat op het punt van knappen. Door een pervers systeem van het promoten van het hebben van schulden zijn de huizenprijzen in de afgelopen twintig jaar toch ongekende hoogte opgeblazen. Steeds meer mensen moeten rare financiële constructies aangaan om een eigen huis te kunnen financieren met als gevolg dat ook de huurmarkt tot stilstand is gekomen. Kortom, de hypotheekrenteaftrek moet dringend aangepakt worden. Voor nieuwe hypotheken moet er limiet komen voor huizen tot de 300.000 euro. Hypotheken waarmee het aflossen zo lang mogelijk wordt uitgesteld moeten afgeschaft worden, de annuiteitenhypotheek blijft als enige mogelijkheid over, waarbij men in de loop der jaren steeds minder rente gaat betalen en men steeds meer kan aflossen. Elk jaar moet de bovengrens verlaagd worden, het liefst elke keer met een vast bedrag zodat we in 15 tot 20 jaar van die volledige regeling afzijn. Door het geleidelijk verlagen kan de lucht heel langzaam uit de woningmarkt lopen zodat de prijzen weer een stuk fatsoenlijker worden.
Langzaam hebben we niks aan. In één keer afschaffen zonder decennialange overgangstermijnen is veel beter. Nadat mensen de klap te boven zijn, zijn we dan gelijk in de situatie waar we allemaal naartoe willen.

Degenen die al meer dan 15 jaar een huis hebben hebben al genoeg subsidie gekregen en winst gemaakt en zien dus hun aftrek in één klap verdwijnen. Zij kunnen herfinancieren over een langere periode om de hogere maandlasten te compenseren.

Door deze maatregel gaan de huizenprijzen waarschijnlijk in korte tijd met 25 a 35 % dalen. Degenen die net een huis gekocht hebben krijgen dit bedrag in één keer cadeau van de overheid, met de verplichting het te gebruiken om hun hypotheekschuld af te lossen. Daarmee gaan de maandlasten ook omlaag dus deze mensen komen niet in de problemen door de afschaffing. Eigenaars van tussen de 0 en 15 jaar geleden gekochte huizen worden krijgen een bedrag naar rato.

Overdrachtsbelasting wordt afgeschaft.

Voor wat betreft de huren: die worden met een jaarlijkse huurverhoging van een paar procent bovenop de inflatie naar marktniveau gebracht. Huursubsidie is afhankelijk van inkomen en huurprijs. Dit kan dus betekenen dat sommige buurten in grote steden te duur worden voor de lage inkomens, die zullen moeten verhuizen. Verder meer aandacht voor het houden/maken van goedkope huurhuizen, dus niet meer goedkoop afbreken en duur voor in de plaats bouwen, wellicht splitsen van huizen in kleinere maar goedkope appartementen. Inperking van de winsten die gemeenten maken op gronduitgifte.

Stabiliseren en investering in het onderwijs

Je kan niet aan de ene kant studenten zo goed als geen geld geven en aan de andere kant ze dwingen snel te studeren. Ofwel geen studiefinanciering en dan moeten ze werken en dus duurt de studie lang, ofwel doorstuderen maar dan wel met een kostendekkende financiering. Mij lijkt het eerste beter. Instellingen moeten het programma beter in stukken hakken die los gevolgd kunnen worden.

Verder moeten mensen fatsoenlijk Nederlands leren, het verschil tussen een D en een T is echd nied zo moeilijk.

Van harte eens met de opmerking over onzinpakketten.

De bodemloze put van de gezondheidszorg moeten gedempt worden

Kon dat maar. Al die economen en dergelijke die je erover hoort komen met totaal onrealistische oplossingen. Een kwart van de ingrepen onnodig. Tuurlijk, geloof ik graag. Maar welk kwart?

Ik vind het eigen risico een zeer slecht systeem. Ik was een keer voor een pijnlijke teen naar de eerste hulp gegaan (ja, klinkt stom, maar 't deed zoveel pijn zonder duidelijke aanleiding dat ik bang was dat er iets ernstigs was) en huppa, gelijk dat eigen risico weg. Daarna kan je voortaan iedere week gaan en kost het niks extra.

Wat we nodig hebben zijn eigen bijdragen. Als je een harttransplantatie krijgt van twee ton, is het dan veel gevraagd om een kwart procent zelf te betalen? 500 euro voor een nieuw hart, dan ben je toch spekkoper? Maar als een ziekenhuis 50 km verderop het voor 1,5 ton doet en je dus 125 euro kan besparen dan ben je misschien geneigd om de extra kosten en ongemak daarvoor voor lief te nemen, terwijl in het huidige systeem niemand daar gebaat bij is.

Goedkope dingen gewoon helemaal niet meer vergoeden, dat levert enorme besparingen aan administratie. De bijstand is er altijd voor mensen die zich dit niet kunnen veroorloven.

Ik vind die discussie over die peperdure medicijnen wel een goede. Natuurlijk liep dat gelijk van de rails, met patienten die zijden dat het een doodvonnis was. Wat niet zo is: bij één van die ziektes had je 1,5 jaar extra in goede gezondheid na 40 jaar. Ik kan je zo 5 andere dingen aanbevelen die niks kosten en dat ook doen. Ik denk dat als mensen zelf 1% van die 7 ton per jaar zouden moeten betalen, ze waarschijnlijk die medicijnen ook niet zouden gebruiken.

Overigens zijn veel van de kosten verzorgkosten, niet zo zeer de kosten van het weer gezond maken. Wel goed dit te splitsen, en ook om mensen in verzorgingshuizen en dergelijke zelf flink mee te laten betalen. Ja, dat is zuur, maar de huidige situatie waar een student een paarduizend euro zorgverzekering betaalt terwijl 99% van de studenten nooit wat heeft is ook erg zuur. Subsidie van arm naar rijk.

Overigens is sport hardstikke ongezond met al die blessures. Je kan beter een hond nemen, moet je 2 x per dag een wandeling maken.
Bestuurlijke hervorming
De volledige lokale overheid moet op de schop. De huidige provincies verdwijnen. Veel gemeentes worden samengevoegd die samen een nieuw soort provincie gaan vormen.
Hier zie ik niks in. Ik zou graag randgemeenten bij de steden inlijven, maar verder zijn gemeenten al enorm gefuseerd. Het probleem is echter dat de grootste agglomeraties meer inwoners hebben dan de dunst bevolkte provincies. Maar je kan moeilijk iemand 100 km laten reizen voor een paspoort ofzo.

Wel zou je een aantal taken in grotere steden door de gemeente en in landelijk gebied door de provincie kunnen laten doen om de juiste schaalgrootte te krijgen.

En die nonsens van waterschapsverkiezingen moet afgelopen zijn. Laat die besturen kiezen uit gemeenteraden en provinciale staten.

Ook zal er vast wel een hoop ondersteuning in inkoop samen geregeld kunnen worden bij lagere overheden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten