Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door midnet »

dagbld v.h. Noorden, 26/7/12:
Gedeputeerde Sj . Rijploeg (PvdA, Groningen, ism PvdA in Drenthe en Fryslan) beijvert zich voor hogere snelheid en dus kortere reistijd op de verbinding naar de Randstad, er kan zeker 30 min vanaf-als ze nu eens echt 160 km/hr gaan rijden en er hier en daar wat aan de sporen wordt gedaan. Die nieuwe hanzelijn helpt wel-maar niet genoeg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Z2N »

Het allerbeste zou natuurlijk 200 zijn, maar ja, het grote probleem is en blijft: "wie gaat het betalen?" :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door isadora »

Z2N schreef:Het allerbeste zou natuurlijk 200 zijn, maar ja, het grote probleem is en blijft: "wie gaat het betalen?" :wink:
Gewoon, de belastingbetaler, en wel liefst zo snel mogelijk.
Want er is mij geleerd, dat je in tijden van crisis moet investeren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door menno47 »

midnet schreef:dagbld v.h. Noorden, 26/7/12:
Gedeputeerde Sj . Rijploeg (PvdA, Groningen, ism PvdA in Drenthe en Fryslan) beijvert zich voor hogere snelheid en dus kortere reistijd op de verbinding naar de Randstad, er kan zeker 30 min vanaf-als ze nu eens echt 160 km/hr gaan rijden en er hier en daar wat aan de sporen wordt gedaan. Die nieuwe hanzelijn helpt wel-maar niet genoeg.
Heb ik iets gemist in de Groninger politiek ? Sinds wanneer is Sjaak Rijploeg gedeputeerde ?
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Zonnig »

Zullen we de Zuiderzee-spoorlijn maar weer uit de kast halen en gaan aanleggen.

Kan Q-liner 345 van Lelystad naar Emmeloord meteen vervallen. Wordt die concessie (IJsselmond) misschien nog moeilijker / makkelijker aan te besteden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Klaasje »

Met 160 km/h haal je die 30 minuten helemaal niet. Op de Hanzelijn win je er met wat geluk 3 minuten mee, op de Flevolijn 1 minuut en boven Zwolle ook nog een handje vol minuten. Als je het goed doet haal je 10 minuten maar dan heb je ook wel het absolute maximum te pakken zolang je niet een hoop stations gaat overslaan. Dan kan je kiezen uit Assen, Zwolle, Lelystad en Almere C. Dan mag je echter alsnog niet meer dan drie minuten per stop rekenen. Ik ben bang dat men zich wat teveel rijk rekent in het Noorden.

De enige manier om die winst te behalen is door een Zuiderzeelijn aan te leggen maar die is om begrijpelijke redenen afgeschoten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Vinny »

Het NoordlinQ plan van de NS, waarbij infrastructuur en materieel geschikt zou worden gemaakt voor een maximumsnelheid van 200 km/h, zou 20 minuten rijtijdwinst opleveren tussen Schiphol en Groningen ten opzichte van de situatie t=0, dus voor aanleg van de Hanzelijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door RoelZ1 »

Met name tussen Zwolle en Groningen zou een snelheidsverhoging nog weleens positief uit kunnen pakken. De reistijd is nu net iets minder dan een uur. Dit betekent dat, als de IC's 2x per uur gaan rijden, de aankomst en vertrek in Groningen vrijwel gelijktijdig is en er een lange kering van een half uur zit. Als het lukt om 5-7 minuten te winnen tussen Zwolle en Groningen zou er kort (10-15min) gekeerd kunnen worden en kunnen er een aantal stellen worden uitgespaard. Dat levert natuurlijk geld op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Suus »

Een lange kering in Groningen is echter wel erg prettig om de trein eens goed schoon te kunnen maken: die trein heeft wel zo'n 250 kilometer achter de rug en bij lange reizen kunnen passagiers toch een behoorlijk hoeveelheid vuilnis produceren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Pikobo »

Bee schreef:Een lange kering in Groningen is echter wel erg prettig om de trein eens goed schoon te kunnen maken: die trein heeft wel zo'n 250 kilometer achter de rug en bij lange reizen kunnen passagiers toch een behoorlijk hoeveelheid vuilnis produceren.
Als reiziger die dagelijks in Groningen de IC gebruikt kan ik dit alleen maar bevestigen. Veel afval en schoonmakers die soms meer dan 20 minuten nodig hebben om de treinen te ontdoen van het afval.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Wubbo »

Dat je korter kan keren betekent nog niet dat je het ook moet doen. Het kan wel schelen doordat je het in de drukste spits kan doen, en je daardoor toch minder materieel nodig hebt. Overdag keer je dan gewoon lang, dan is er toch materieel genoeg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Ardan »

Op de s3600 in Zwolle gaat het juist precies andersom: die keert overdag 35 minuten (rijdt ondertussen van 5b naar 7), en 's avonds meestal 5 minuten (blijft op 5b). Dat is echter gedaan om vertraging op de lange rit op te vangen, vaak is-ie bij aankomst in Zwolle wel enkele minuutjes te laat.
Het lijkt me om die reden dan ook niet echt wenselijk om krap te plannen en kort te keren in Groningen, er kan onderweg behoorlijk wat mis gaan (keren in Utrecht en het aankoppelen en aftrappen).
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Caspar »

Klaasje schreef:Met 160 km/h haal je die 30 minuten helemaal niet. Op de Hanzelijn win je er met wat geluk 3 minuten mee, op de Flevolijn 1 minuut en boven Zwolle ook nog een handje vol minuten. Als je het goed doet haal je 10 minuten maar dan heb je ook wel het absolute maximum te pakken zolang je niet een hoop stations gaat overslaan. Dan kan je kiezen uit Assen, Zwolle, Lelystad en Almere C. Dan mag je echter alsnog niet meer dan drie minuten per stop rekenen. Ik ben bang dat men zich wat teveel rijk rekent in het Noorden.

De enige manier om die winst te behalen is door een Zuiderzeelijn aan te leggen maar die is om begrijpelijke redenen afgeschoten.
Als je de bogen bij Hoogeveen, Meppel en onder Staphorst verruimt scheelt dat ook weer tussen de 5 en 10 minuten schat ik zo. Het is vooral dat optrekken naar hogere snelheden (160KM/h) wat erg lang duurt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Klaasje »

Dat is niet zo. De boog bij Hoogeveen opleuken naar 130 km/h scheelt slechts 45 seconden blijkt uit onderzoek. De bogen bij Staphorst en Meppel zullen dat niet beter doen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Caspar »

Klaasje schreef:Dat is niet zo. De boog bij Hoogeveen opleuken naar 130 km/h scheelt slechts 45 seconden blijkt uit onderzoek. De bogen bij Staphorst en Meppel zullen dat niet beter doen.
Ik had een tijdje geleden dit eens doorgelezen, http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Ec ... 288942.pdf (pagina 10 en vanaf pagina 47)
maar blijkbaar is het idee van een spoor wat ten Oosten van Meppel loopt naar Hoogeveen helemaal afgeblazen? Dan zou er meer winst te halen zijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door ODRAIL »

Dit rapport stamt uit 2006, zijn er geen nieuwere gegevens?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door RoelZ1 »

Er is ondertussen niet zo veel aan de infrastructuur veranderd hoor ;).

Ik vraag me trouwens af , op basis van de case Naarden-Bussum, is de boogversnelling bij Hoogeveen niet mogelijk door het derde spoor op te breken, de wissels te verwijderen, de overweg Toldijk opheffen of ongelijkvoers maken en dan de sporen in maximale verkanting te leggen? Lijkt me een stuk voordeliger dan een nieuw tracé.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Klaasje »

De boog bij Hoogeveen is wel wat krapper dan de boog bij Naarden=Bussum hoor. Zeker als je kijkt naar de mogelijkheden. De boog ligt als het ware klem bij het viaduct over de A28. De enige manier om de boog daar op te leuken zonder aan de A28 iets te doen is door het spoor richting station Hoogeveen "uit de bocht" te laten vliegen en een compleet ruimere boog terug te leggen. Maar dan moet je wel het complete station verplaatsen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door iljitsch »

Lijkt me niet handig om in Hoogeveen moeilijk te gaan lopen doen. Het voordeel van dat deel van het land is dat er nog wat open ruimte is. Snij Hoogeveen gewoon af met een stuk nieuw spoor zodat de intercity er op volle vaart langs kan denderen.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Statler Rail »

Het probleem is dat de boog van Hoogeveen een stuk recht spoor heeft, daar waar het station ligt. Een boogafsnijding betekent derhalve een compleet nieuwe spoorlijn ten noorden van de bestaande met een nieuw station.

De boog naar buiten leggen op de huidige locatie (dus ipv het rechte stuk spoor) is praktisch niet mogelijk: daar ligt het bestaande station en busstation. Als je daarvan een doorgaande boog maakt kan op die locatie ook geen station gebouwd worden (mag niet en is ook om praktische redenen niet wenselijk) en moet er een nieuw station worden gebouwd voordat de boog begint.

Als het zo simpel was, was het al opgelost. :lol:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door iljitsch »

Waarom een nieuw station? Snij gewoon heel Hoogeveen af met nieuw spoor voor intercity's en hou het huidige trajekt voor sprinters. Een soort super-inhaalspoor, zeg maar.

Helemaal mooi zou zijn ook Meppel af te snijden.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Bastiaan »

Met wat extra verkanting, het vloeiender maken van de boog aan de westzijde en misschien iets afsnijden van de boog naar het noorden, mogelijk in combinatie met het saneren van wissels en het derde spoor, moet het toch mogelijk zijn om de doorrijdsnelheid door Hoogeveen te verhogen naar 130-140 km/u, lijkt mij.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door iljitsch »

Met zo'n snelheid langs de perrons?

Nouja, het maakt uiteindelijk ook niet uit of die trein je met 80 of met 140 raakt natuurlijk, je bent in beide gevallen even dood.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door MdJ »

In Lelystad zijn de sporen verlegd, omdat er met 200/250kmh langs het perron moest kunnen scheuren.

140 gebeurd wel meer: bijna alle stations (op Hd na) op Amf-Zl, Wp-Lls, Vs-Rsd...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt

Bericht door Ardan »

MdJ schreef:140 gebeurd wel meer: bijna alle stations (op Hd na) op Amf-Zl
En Wezep ook niet, want vlak voor Wezep gaat de BVS naar 130 ;)
[/kommaneukerijmodus uit] :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten