Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Meltrain schreef:Ik geloof in buitenaards leven, dus is het niet onmogelijk dat dat buitenaardse leven ooit op een dag zal proberen de Aarde te bereiken, dus dan zullen UFO's heel normaal gevonden worden.
UFO = unidentified flying object. Als je dus weet dat er buitenaardse bezoekers in zitten is het per definitie geen UFO.

Als je ziet hoe moeilijk het is om in 200x300 km polder een beetje op tijd te rijden, denk je dan echt dat het mogelijk is om tussen sterren te reizen? (Dichtstbijzijnde is 40000000000000 km.) Reistijd en energiegebruik maken dit al zo goed als onmogelijk. Dit ga je dus nooit doen tenzij je een idioot goede reden hebt. En als ik niet al hier woonde zou ik er echt niet op bezoek gaan...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Ik heb er altijd lol in een kiezerspas te halen zodat je overal waar je wilt kan stemmen, en ik zag op de website van de gemeente Den Haag dat er stembureaus op Gvc en Gv zijn. Maar zijn er wellicht interessantere OV-gerelateerde stembureaus? Mooi excuus om een ritje te maken.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Daantje »

Op Rotterdam Centraal was voorgaande jaren ook altijd een stembureau. Heb daar al een aantal keer m'n stem uitgebracht. Dit jaar ga ik een schriftelijke volmacht aanvragen zodat m'n moeder (die in een andere gemeente woont) voor me kan gaan stemmen omdat ik zelf vermoedelijk op vakantie ben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Ik heb er altijd lol in een kiezerspas te halen zodat je overal waar je wilt kan stemmen, en ik zag op de website van de gemeente Den Haag dat er stembureaus op Gvc en Gv zijn. Maar zijn er wellicht interessantere OV-gerelateerde stembureaus? Mooi excuus om een ritje te maken.
Op Amsterdam Centraal was het de vorige keer in het restaurant op spoor 2.

Op de HvA aan de Wibautstraat hadden we de vorige keer een stembureau in de kantine :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Daniel »

In Amersfoort had men de vorige keer een houten hokje in de stationshal gezet. De keer ervoor in Dordrecht zaten ze in het kantoor van de PLP aldaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Justin »

Meltrain schreef:Ik geloof in buitenaards leven
Ik geloof in buitenlandse wezens :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door MdJ »

In Apeldoorn hadden ze in 2006 de VSM bereid gevonden om met hun 2530 en Mitropa-rijtuig op spoor 1 te gaan staan en dienst te doen als stemlokaal :D
Bij twijfel: gebruik beton.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:
Meltrain schreef:Ik geloof in buitenaards leven, dus is het niet onmogelijk dat dat buitenaardse leven ooit op een dag zal proberen de Aarde te bereiken, dus dan zullen UFO's heel normaal gevonden worden.
UFO = unidentified flying object. Als je dus weet dat er buitenaardse bezoekers in zitten is het per definitie geen UFO.

Als je ziet hoe moeilijk het is om in 200x300 km polder een beetje op tijd te rijden, denk je dan echt dat het mogelijk is om tussen sterren te reizen? (Dichtstbijzijnde is 40000000000000 km.) Reistijd en energiegebruik maken dit al zo goed als onmogelijk. Dit ga je dus nooit doen tenzij je een idioot goede reden hebt. En als ik niet al hier woonde zou ik er echt niet op bezoek gaan...
Hoezo zou dat niet kunnen? Hangt er vanaf op welk punt ze op de schaal van Kardashev staan natuurlijk.

Vergeet niet dat er binnen de huidige natuurkundige theorieën geen mogelijkheden zijn om informatie sneller over te dragen dan het licht maar dat dit niet betekent dat er niet toch manieren zijn om dit toch uiteindelijk te bereiken. En onsterfelijkheid (op meerdere manieren) ligt bij ons al binnen handbereik en als dat geregeld is dan worden ruimtereizen van enkele millennia ook niet meer zo problematisch.

De notie dat je hier niet op bezoek zou gaan als je hier niet zou wonen is vreemd aangezien buitenaardse wetenschappers zoveel mogelijk zouden willen weten over het leven op deze planeet. Volgens de wetten van de evolutie zouden wij namelijk wel eens een bedreiging kunnen worden in de toekomst en dan moet je weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Buiten dat zou het zomaar kunnen zijn dat buitenaardse intelligente rassen geen concept van humor oid hebben en alleen dat al zou het onderwerp kunnen zijn van een eeuwenlange studie naar ons nietige planeetje. Informatie verzamelen op een wetenschappelijke manier is de belangrijkste manier om nog verder vooruit te komen in je ontwikkeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Ik laat je argumenten voor wat ze zijn, maar één opmerking kan ik niet laten: slim idee om een club apen die in de toekomst wel eens gevaarlijk voor je kan zijn van dichtbij te gaan lopen bekijken, dat geeft ze vast geen ideeën... :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Vinny »

Als buitenaards leven bestaat dan is de kans om ze aan te treffen net zo groot als het vinden van een gouden zandkorrel in de Sahara. Kortom niet iets waar je tijd, geld, moeite en energie in moet steken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Suus »

Over bestuurlijke hervorming: juist dat moet gebeuren. De plannen die op tafel lagen zoals Noord-Flevotrecht zijn natuurlijk waanzin omdat het dan een fors overgewicht creëert ten opzichte van de rest.

De gemeentes hebben steeds meer taken toegewezen gekregen de afgelopen twintig jaar, de provincies hebben amper wat erbij gekregen. Als je de provincies wegdenkt en grote gemeentes instelt kan je met een ambtenarenstelsel en politiek stelsel af. Ga je bijvoorbeeld uit van 40 gemeentes (er zijn in Nederland ooit COROP-gebieden ingesteld voor de statistieken, die zijn hiervoor perfect) die de taken van de gemeentes, provincie en waterschap verenigen, dan snijd je pas echt in het vet wat Rutte nu geprobeerd heeft te doen met het beperken van het aantal ministeries (overigens geen succes doordat er incapabele ministers kwamen die teveel werk hadden).

Afbeelding

En het is niet zo dat als een gemeente heel groot is, je maar een plek hebt voor je paspoort. De gemeente kan ook bijlocaties voor de burgerlijke stand openen, eventueel zelfs in een Gemeentebus (net zoals je vroeger de Bibliobus had).

Het feit dat ik dit beweer geeft al aan dat ik niet geschikt ben voor de politiek, want de politiek snijdt nooit in posities waar hun partijen veel macht hebben: in Noord-Holland is de fusie tussen Weesp, Muiden, Bussum en Naarden volledig ontspoord door verschillende politieke partijen die hun machtspositie zagen verdwijnen en die fusie is uiteindelijk mislukt en afgeblazen, maar pas nadat de lokale verkiezingen al verplaatst waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Als kleurplaat ziet het er allemaal wel logisch uit, maar is het nu echt handig dat Delft zometeen vanuit het stadhuis van Den Haag bestuurd wordt? Ik ben een groot voorstander van het opslorpen van randgemeenten die bij een stad horen, maar losse kleinere steden onderdeel maken van een grote gemeente lijkt mij niet handig.

En wat is het verschil tussen een gemeente Terneuzen/Vlissingen/Middelburg/Goes/eo en een provincie Zeeland? (Er wonen in de kleine provincies minder mensen dan in de grote steden.)

Ook interessant is dat Amsterdam en Rotterdam de noodzaak zagen zich op te delen in subgemeenten. Ik hoorde ooit iemand van de gemeente Den Haag zeggen dat die gemeente de grootste ongedeeld bestuurde stad van Europa (de wereld?) was. (Je kan wel op 7 plekken terecht voor je paspoort e.d.) Sommige dingen zijn beter te regelen met de 35000 mensen in een grote wijk, een kleine stad of een zwik dorpen, sommige dingen beter met de half miljoen mensen in een grote gemeente of een kleine provincie.

Misschien dat met wat goede wil een paar provincies in elkaar te schuiven zijn (Gelderland + Overijssel, Groningen + Drente?), maar bij de dichtbevolkte krijg je dan onevenredig grote bevolkingsaantallen in relatie tot de kleinere provincies en de landelijke overheid, en bij de dunbevolkte een te groot gebied wat niet meer als geheel te verhapstukken is.

Ook identiteit wordt snel een probleem. Flevoland kan je zo bij een buurprovincie indelen, maar Friesland niet echt, Limburg lijkt me ook lastig. Hetzelfde geldt voor de middelgrote steden.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Dagren »

Bee schreef:Over bestuurlijke hervorming: juist dat moet gebeuren. De plannen die op tafel lagen zoals Noord-Flevotrecht zijn natuurlijk waanzin omdat het dan een fors overgewicht creëert ten opzichte van de rest.

De gemeentes hebben steeds meer taken toegewezen gekregen de afgelopen twintig jaar, de provincies hebben amper wat erbij gekregen. Als je de provincies wegdenkt en grote gemeentes instelt kan je met een ambtenarenstelsel en politiek stelsel af. Ga je bijvoorbeeld uit van 40 gemeentes (er zijn in Nederland ooit COROP-gebieden ingesteld voor de statistieken, die zijn hiervoor perfect) die de taken van de gemeentes, provincie en waterschap verenigen, dan snijd je pas echt in het vet wat Rutte nu geprobeerd heeft te doen met het beperken van het aantal ministeries (overigens geen succes doordat er incapabele ministers kwamen die teveel werk hadden).

Afbeelding

En het is niet zo dat als een gemeente heel groot is, je maar een plek hebt voor je paspoort. De gemeente kan ook bijlocaties voor de burgerlijke stand openen, eventueel zelfs in een Gemeentebus (net zoals je vroeger de Bibliobus had).

Het feit dat ik dit beweer geeft al aan dat ik niet geschikt ben voor de politiek, want de politiek snijdt nooit in posities waar hun partijen veel macht hebben: in Noord-Holland is de fusie tussen Weesp, Muiden, Bussum en Naarden volledig ontspoord door verschillende politieke partijen die hun machtspositie zagen verdwijnen en die fusie is uiteindelijk mislukt en afgeblazen, maar pas nadat de lokale verkiezingen al verplaatst waren.

De Kop van Overijssel en Kampen bij elkaar, dat zou nog wel gepikt worden. Maar als je mensen echt over de zeik wil hebben, moet je Zwolle en Kampen samenvoegen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Suus »

Bij de COROP-gebieden zijn de huidige provinciegrenzen aangehouden, daar valt dus nog het een en ander in te verschuiven.

Dat Zwolle en Kampen niet door een deur kunnen is een futuliteit dat in de hoofden leeft van een paar lokalo's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Daniel »

Vindt het ook wel een opmerkelijke verdeling in grootte. Zo zou je dan de hele provincie Utrecht als één gemeente krijgen, terwijl Hilversum en omgeving een relatief veel kleinere gemeente zou worden.

Hoe dan ook: zal zo´n grootschalige reorganisatie van de bestuurlijke organisaties niet in eerste instantie juist een hoop externe adviseurs opleveren om alles goed op te splitsen? Gemeenten samenvoegen zal bv. nog wel makkelijk gaan, maar waterschappen zijn weer soms juist weer grensoverstijgend. Zo had je eerst Vallei en Eem waaronder dus zowel het Eemland (rond Amersfoort) als de Gelderse Vallei valt, een logische combi als je de waterlopen in het gebied bekijkt. Tegenwoordig is dat zelfs Vallei en Veluwe en dat laat zich juist weer niet goed als één gebied voor een gemeente combineren door de nogal uiteenlopende belangen.
In dit geval zou je dus juist logische gebieden moeten opdelen om tot een zinvolle combinatie van gemeenten te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Ik ben wel benieuwd of er landen zijn waar ze hun onderverdeling in lagere overheden veel beter voor elkaar hebben dan in Nederland. Ik waag het te betwijfelen. In Spanje heb je bijvoorbeeld al die autonome regio's die eea volgens mij bepaald niet beter maken. Kijk ook naar België waar de walen en vlamingen lekker bijna alles zelf regelen maar ondertussen geen mechanisme meer hebben om de landelijke knopen door te hakken.

Wat ik wel interessant vind klinken is dat in de VS een stadje wel of niet "incorporated" kan zijn. Het is me niet helemaal duidelijk wat dat betekent (kan er geen info over vinden op het internet) maar voor zover ik begrijp kan je zodra je een stadje hebt iets worden wat op een gemeente lijkt, maar als je te klein bent en/of dit proces gewoon niet in gaat dan heb je dus een gebied wat rechtstreeks bestuurd wordt door de county (± provincie?).

Maar het is net als met programmeren: alles weggooien en opnieuw beginnen is nagenoeg altijd een enorme fout, en ombouwen is ontzettend veel werk. En programmaregels klagen niet bij ontslag, ambtenaren wel...

Dus: alles zo laten als het is tenzij er enorm goede redenen zijn om iets anders te doen.

Als de overheid geld wil besparen, begin dan eens met het afschaffen van subsidieregelingen. Die hebben zelden het beoogde doel, en met afschaffen bespaar je niet alleen het bedrag in kwestie, maar ook uitvoeringskosten. Hetzelfde geldt voor belastingaftrek.

Waar wel veel meer geld naartoe moet is inspectie en handhaving.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Bij de COROP-gebieden zijn de huidige provinciegrenzen aangehouden, daar valt dus nog het een en ander in te verschuiven.

Dat Zwolle en Kampen niet door een deur kunnen is een futuliteit dat in de hoofden leeft van een paar lokalo's.
Er zit nog wel wat meer achter. Zwolle behoort niet tot de biblebelt, Kampen wel. De rol van de SGP wordt dus gemarginaliseerd als er een fusie zou plaatsvinden, ben ik voor hoor want christenfundamentalisme moet de kop ingedrukt worden, maar het gaat never nooit niet gepikt worden. Er is met schaalvergroting ook maar een bepaalde hoeveelheid voordeel te halen trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Ik ben wel benieuwd of er landen zijn waar ze hun onderverdeling in lagere overheden veel beter voor elkaar hebben dan in Nederland. Ik waag het te betwijfelen.
De meeste landen met de laagste bestuursdruk en bureaucratie doen het hetzelfde als in Nederland.
Wat ik wel interessant vind klinken is dat in de VS een stadje wel of niet "incorporated" kan zijn. Het is me niet helemaal duidelijk wat dat betekent (kan er geen info over vinden op het internet) maar voor zover ik begrijp kan je zodra je een stadje hebt iets worden wat op een gemeente lijkt, maar als je te klein bent en/of dit proces gewoon niet in gaat dan heb je dus een gebied wat rechtstreeks bestuurd wordt door de county (± provincie?).
Bureacratisch geneuzel allemaal: http://en.wikipedia.org/wiki/Local_gove ... ted_States

Gemeentes in de VS kunnen veel meer zelf beslissen dan gemeentes hier.
Als de overheid geld wil besparen, begin dan eens met het afschaffen van subsidieregelingen. Die hebben zelden het beoogde doel, en met afschaffen bespaar je niet alleen het bedrag in kwestie, maar ook uitvoeringskosten. Hetzelfde geldt voor belastingaftrek.
Euh, nee. In Den Bosch wordt bijvoorbeeld een festivalletje gehouden met podiumkunsten. Krijgt een ton subsidie per jaar maar het levert de middenstand ongelofelijk veel geld op in die week. Zoiets heeft een opstartsubsidie nodig de eerste paar jaar omdat ondernemers niet zo snel risicovol zullen investeren.
Waar wel veel meer geld naartoe moet is inspectie en handhaving.
Inspectie en handhaving waarvan? Hoeveel denk je dat dit nu kost?

Waar meer geld naartoe moet is het onderwijs.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Ik ben wel benieuwd of er landen zijn waar ze hun onderverdeling in lagere overheden veel beter voor elkaar hebben dan in Nederland. Ik waag het te betwijfelen. In Spanje heb je bijvoorbeeld al die autonome regio's die eea volgens mij bepaald niet beter maken. Kijk ook naar België waar de walen en vlamingen lekker bijna alles zelf regelen maar ondertussen geen mechanisme meer hebben om de landelijke knopen door te hakken.
Als je Nederland vergelijkt met andere landen, is het zinvol om ook de omvang van de landen meenemen. In Duitsland hebben de deelstaten (Bundesländer) bijvoorbeeld erg veel macht en zeggenschap, maar sommige deelstaten zijn bijna net zo groot als heel Nederland. Heeft het dan zin om die vergelijking te maken? Het zal waarschijnlijk afhangen wat het doel is van die lagere overheid.
Vaak zie je dat regionale overheden ter grootte van wat wij provincies noemen, elders in de wereld maar beperkte macht en mogelijkheden hebben. Een uitzondering is er vaak wel voor stedelijke regio's; daar zit dan een overheidslaag die qua macht gelijk is aan de veel grotere regionale overheidslagen, maar desondanks een beperkte regionale omvang kent.

Zou je dat vertalen naar Nederland, dan zou je uitkomen op een situatie waarbij je Nederland indeelt in een aantal stedelijke en grote landelijke gebieden. Ik denk dat je kan toekomen met vier provincies en vier of vijf stadsregio's die elk flink wat meer zeggenschap krijgen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Chauf: wat is nu de zin van maar 4 provincies? Dan kan je net zo goed een stap verder gaan en alles landelijk aansturen. Die interne onderverdeling is vaak toch grotendeels aanstellerij. Canada en Australië hebben zo'n 2 x zoveel inwoners als Nederland maar geven hun provincies/deelstaten bizar veel macht. In Australië bepalen die zelfs de zomertijd!
deadlock schreef:Gemeentes in de VS kunnen veel meer zelf beslissen dan gemeentes hier.
Naar mijn mening dienen gemeenten meer voor uitvoering dan voor eigen beleid. Veel gemeenten worden toch vrij amateuristisch bestuurd, die wil je niet te veel macht geven.
deadlock schreef:
Als de overheid geld wil besparen, begin dan eens met het afschaffen van subsidieregelingen.
Euh, nee. In Den Bosch wordt bijvoorbeeld een festivalletje gehouden met podiumkunsten. Krijgt een ton subsidie per jaar maar het levert de middenstand ongelofelijk veel geld op in die week. Zoiets heeft een opstartsubsidie nodig de eerste paar jaar omdat ondernemers niet zo snel risicovol zullen investeren.
Hoewel ik subsidie geven om indirect de middenstand te helpen een slecht idee vind, is subsidie voor dit soort lokale evenementen vaak wel te rechtvaardigen.

Waar ik meer bezwaar tegen heb zijn regelingen waarbij iedereen die iets doet automatisch een bepaald bedrag subsidie krijgt. Hier weet je nooit of je geld geeft voor dingen die sowieso al zouden gebeuren of dat je extra initiatief uitlokt.

Niet dat ik denk dat alle subsidies afgeschaft kunnen of zullen worden, maar een stofkam hier is een goed begin.
deadlock schreef:
Waar wel veel meer geld naartoe moet is inspectie en handhaving.
Inspectie en handhaving waarvan? Hoeveel denk je dat dit nu kost?
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. Maar keer op keer hoor je hoe ziekenhuizen en specialisten de fout ingaan en de inspectie staat erbij en kijkt ernaar zonder echt wat te doen. (Zie het geval VU ziekenhuis momenteel.) En het opruimen van de prut na de brand bij Maasdijk zal ook niet goedkoop zijn.
deadlock schreef:Waar meer geld naartoe moet is het onderwijs.
Het aantal kinderen daalt. Lijkt me dus onlogisch dat je voor minder kinderen meer geld uit moet geven. Bovendien blijkt dat meer geld eigenlijk niet tot meer kwaliteit leidt. Dat wil niet zeggen dat er geen deelgebieden zijn waar wat extra geld niet kan helpen, bijvoorbeeld de gebouwen en onderhoud. Maar voor het onderwijs zelf is mijn standpunt: verbeter de kwaliteit, en dan kunnen we over geld praten. Niet andersom.

Maar de echte bodemloze put is natuurlijk de zorg. Daar zal linksom of rechtsom wat aan gedaan moeten worden. Mijn voorkeur gaat uit naar afschaffen van het eigen risico maar in plaats daarvan een eigen bijdrage van 0,1 tot 1 %, waardoor mensen het zelf in hun portemonnee voelen als ze dure of onnodige zorg gebruiken. De nominale premie moet ook weg, dat scheelt enorm veel werk voor de toeslagen en geeft mensen de ruimte om die eigen bijdragen te kunnen betalen. En een puur inkomensafhankelijke premie voorkomt subsidie van arm naar rijk die we nu hebben waar straatarme maar gezonde studenten meer dan de kostprijs betalen ten gunste van gemiddeld redelijk rijke bejaarden die veel gezondheidszorg gebruiken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Chauf: wat is nu de zin van maar 4 provincies? Dan kan je net zo goed een stap verder gaan en alles landelijk aansturen. Die interne onderverdeling is vaak toch grotendeels aanstellerij. Canada en Australië hebben zo'n 2 x zoveel inwoners als Nederland maar geven hun provincies/deelstaten bizar veel macht. In Australië bepalen die zelfs de zomertijd!
Ja, je zou het ook gelijk landelijk kunnen aansturen, maar ik denk dat daar te veel bezwaren aan kleven. Enerzijds zal je op het landelijke kantoor 'regionale afdelingen' krijgen, anderzijds is het niet waarschijnlijk dat men accepteert dat bijvoorbeeld inwoners van Lochem voor zaken die het lokale bestuur overstijgen direct naar de landelijke overheid moeten. Ik denk dat je vanuit praktisch oogpunt gaat uitkomen op een beperkt aantal grote provincies.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Ik kan zo gauw niks bedenken waarvoor je naar de provincie moet, dus het probleem van bereikbaarheid lijkt me niet zo relevant. En dan nog kan een landelijke instelling regiokantoren en ook binnen de huidige provincies kom je wel aan een uur reistijd.

Het lijkt mij dat bij provincies met een derde van de oppervlakte van 't land of een derde van de inwoners van het land je al erg ver van de praktijk afstaat en je dus al gauw toch weer gaat onderverdelen in kleinere onderdelen. Andersom zie ik de toegevoegde waarde ten opzichte van het landelijke niet zo, één klein stapje groter en je kan helemaal zonder en alles gewoon landelijk aansturen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door Daniel »

Juist als je grotere gemeentes vormt die taken van de huidige provincies overnemen is dat wel een goede mogelijkheid om juist provincies groter te laten worden.
Je ziet nu bv. dat beleid betreffende iets als openbaar vervoer in grote provincies als Zuid-Holland vrij ver van de inwoners af staat. Men kent in de provincie niet echt de wensen van de reizigers in een stad bv., waardoor je een suboptimaal aanbod krijgt. Laat je zoiets regelen door een "supergemeente" die logisch is samengesteld (dus niet zomaar wat gemeentes bij elkaar maar een gebied wat een samenhang met elkaar heeft) dan kan je het beter op de inwoners afstemmen en kan je juist de grootschaligere dingen die verder van de burger af staan door de "superprovincie" laten regelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door iljitsch »

Je ziet toch wel dat het stedelijk openbaar vervoer nu een grotere schaalgrootte heeft dan wenselijk is voor een gemeente. Bijvoorbeeld, de Haagse trams rijden door naar Delft, en ik zie Delft toch echt niet als een logisch onderdeel van Den Haag (of Rotterdam). Bij slaapsteden als Zoetermeer en Spijkenisse is dat al iets logischer, maar of het nu handig is die in te lijven bij de aanpalende stad terwijl die stad dan met schaalproblemen te maken krijgt...?

En de uiterste consequentie zou zijn dat Den Haag en Rotterdam moeten fuseren, immers, de Rotterdamse metro rijdt ook in Den Haag.

Wat misschien interessant zou zijn is om bijvoorbeeld Zuid-Holland te spitsen, waarbij de eilanden naar Zeeland gaan, Den Haag / Rotterdam / hun slaapsteden / Delft / Westland worden dan West-Holland, en de rest vormt samen met de landelijke delen van Noord-Holland-zuid en Utrecht-west een nieuwe provincie Groene Hart. Maar ik vraag me af of de voordelen zo'n grote reorganisatie rechtvaardigen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingentopic Tweede Kamer der Staten Generaal 2012!

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Naar mijn mening dienen gemeenten meer voor uitvoering dan voor eigen beleid. Veel gemeenten worden toch vrij amateuristisch bestuurd, die wil je niet te veel macht geven.
Ik ben dan ook niet voor het Amerikaanse systeem.
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. Maar keer op keer hoor je hoe ziekenhuizen en specialisten de fout ingaan en de inspectie staat erbij en kijkt ernaar zonder echt wat te doen. (Zie het geval VU ziekenhuis momenteel.) En het opruimen van de prut na de brand bij Maasdijk zal ook niet goedkoop zijn.
Snap je zelf niet dat dit gewoon een lachwekkend antwoord is? Het is allemaal op te zoeken in de begrotingen van de desbetreffende organisaties en ook in de rijksoverheidsbegroting.
Het aantal kinderen daalt. Lijkt me dus onlogisch dat je voor minder kinderen meer geld uit moet geven.
Hoezo niet? Het niveau is nu behoorlijk laag.
Bovendien blijkt dat meer geld eigenlijk niet tot meer kwaliteit leidt.
Waaruit blijkt dat?
Dat wil niet zeggen dat er geen deelgebieden zijn waar wat extra geld niet kan helpen, bijvoorbeeld de gebouwen en onderhoud. Maar voor het onderwijs zelf is mijn standpunt: verbeter de kwaliteit, en dan kunnen we over geld praten. Niet andersom.
Een prettige leeromgeving draagt vast en zeker marginaal bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Hoe kom je erbij dat je de kwaliteit omhoog kan brengen door minder geld in het onderwijs te steken en de budgetten van de scholen dusdanig onder druk te zetten (de GPL verlagen ipv niet verhogen, zelfs niet met de inflatie) dat docenten vervangen moeten worden door mensen die geen papieren hebben? Dit is dagelijkse praktijk. Wil je cijfers? Heb ik voor je, volgende week, dan weet ik precies hoeveel docenten er door zogenaamde klassenassistenten worden vervangen in het meest zwakke gedeelte van het onderwijs (VMBO en PrO).
Maar de echte bodemloze put is natuurlijk de zorg.
Hoezo een bodemloze put?
Daar zal linksom of rechtsom wat aan gedaan moeten worden. Mijn voorkeur gaat uit naar afschaffen van het eigen risico maar in plaats daarvan een eigen bijdrage van 0,1 tot 1 %, waardoor mensen het zelf in hun portemonnee voelen als ze dure of onnodige zorg gebruiken.
Hahahahhaa ja, fucking goed idee. Laat mensen met een laag inkomen 1% van hun €150.000,- kostende behandeling voor longkanker betalen. Een schilder moet dat toch makkelijk kunnen :mrgreen: Het eigen risico moet weg, dat vooropgesteld maar wees alsjeblieft niet zo egoïstisch. Het zou nog eerlijker zijn om te zeggen dat je boven je 80e alleen palliatieve zorg vergoed krijgt.
De nominale premie moet ook weg, dat scheelt enorm veel werk voor de toeslagen en geeft mensen de ruimte om die eigen bijdragen te kunnen betalen. En een puur inkomensafhankelijke premie voorkomt subsidie van arm naar rijk die we nu hebben waar straatarme maar gezonde studenten meer dan de kostprijs betalen ten gunste van gemiddeld redelijk rijke bejaarden die veel gezondheidszorg gebruiken.
Nee. Zo werkt het socialistische systeem. Eerlijkheid en samen dragen we de collectieve kosten. We hebben nu goed systeem maar het zou veel efficienter zijn naar voorbeeld van de NHS een volledig gecollectiviseerd systeem te hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten