Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Vinny »

Er schijnt een plan klaar te liggen voor een brug of tunnel tussen Amsterdam en Almere over/onder het IJmeer... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door deadlock »

Zonnig schreef:Een wat ander taalgebruik zou misschien wel op zijn plaats zijn "Fles".

Leven en laten leven, ik denk dat je niet weet hoeveel mensen er van de watersport leven / er hun brood mee verdienen!
Relatief weinig. De vraag moet trouwens eerder zijn hoeveel mensen er betaald worden door de watersporters zelf en het antwoord daarop is; Nog veel minder.
Laten we de treinreiziger (net als elke watersporter) bij bruggen maar extra bruggeld (€ 1,= a € 2,= per passage) betalen dan kunnen we ze snel vervangen door aquaducten en daarmee de robuustheid van de dienstregeling veilig stellen. Overigens zou het ook goed zijn om alles spoorwegovergangen met het wegverkeer te laten vervangen door onderdoorgangen / tunnels / viaducten (maar dat is een andere discussie).
Incorrect. Het hogere doel hier is de spoorlijn.

Nog een oplossing zou zijn het verbreden en verdiepen van enkele wat bredere sloten net na de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal om net voor Muiden weer aan te takken op de Vecht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Bluearrow »

Volgens mij bestaan er al plannen vanaf de jaren '70 om de A1 bij Muiden ondergronds (aquaduct) te leiden. Een tweesporige treinbaan zou er nog wel bij kunnen denk ik. Maar ja, kostenplaatje he.....
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Vinny »

Nee, de SAAL lange termijn gaat uit van een brug over het IJ-meer..., over landschapsvervuiling, geldverspilling en hinder voor de scheepvaart gesproken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Bluearrow »

Vinny schreef:Nee, de SAAL lange termijn gaat uit van een brug over het IJ-meer..., over landschapsvervuiling, geldverspilling en hinder voor de scheepvaart gesproken...
Nee Vinny, dat bedoel ik niet. Ik bedoel echt het ondergronds brengen van de A1 d.m.v. een aquaduct in Muiden. Die plannen komen al vanaf de jaren '70 (ja....zo oud ben ik) zo nu en dan weer eens boven tafel. Ik zou het wel op prijs stellen, want ik sta regelmatig in de file als er zo nodig weer eens een plezierjachtje naar/van het IJsselmeer wil.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Vinny »

Ik reageerde dus op het treingedeelte van jouw plan. Persoonlijk zou ik het overigens ook toejuichen, maar dat wil "men" niet ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Klaasje »

Een extra spoorverbinding langs de A1 is waarschijnlijk nauwelijks goedkoper dan een brug over het IJmeer terwijl de reistechnische voordelen fors minder groot zijn. Wat dat betreft zijn er eigenlijk maar twee keuzes: De huidige spoorverbinding via Weesp opleuken of die IJmeerverbinding.

Waarom is een spoorverbinding langs de A1 nauwelijks goedkoper?: Dat komt niet door het aquaduct zelf. Dat komt door de complexe toeleidende infrastructuur. Die spoorlijn moet de A1 ergens kruisen maar als je dat ding parallel aan de A1 bouwt in een gebied vol met dwangpunten terwijl die wel op zowel de Flevospoorlijn en de sporen bij Diemen moet aansluiten dan wordt dat een duur grapje doordat je extreem complexe kunstwerken nodig hebt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Vinny »

Maar een koppeling met de A1 tast het landschap niet aan en de boten kunnen gewoon blijven varen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Klaasje »

Het economisch nut van die boten rechtvaardigt niet zo'n oplossing die veel duurder is dan het bestaande tracé maar vervoerskundig nauwelijks beter is dan het bestaande tracé. Investeren heeft pas zin als je een substantieel vervoerskundig voordeel hebt en dat is er via de route over het IJmeer.

Dan blijft het punt staan van de landschappelijke aantasting maar ik kan mij herinneren uit andere discussies dat je dat nooit zo'n relevant punt vond. Dan is het wat vreemd om het nu wel als argument te gebruiken nietwaar? Wat je echter over het hoofd ziet is dat er bij Muiderberg wel een fly-over moet komen op niveau +2. Dat tast het landschap ook behoorlijk aan. :!:

(Los van het bovenstaande is landschappelijke aantasting natuurlijk wel een legitiem argument voor zover dat niet het enige argument voor of tegen is.)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Vinny »

Ja je kunt natuurlijk een karikatuur maken van mijn landschapspunt. In Nederland klaagt men al over een gebrekkige landschappelijke inpassing als een weiland met koeien wordt doorsneden (zie: HSL-tunnel) maar je moet toch erkennen dat de Vecht en het IJmeer beiden veel meer waarde hebben als recreatiegebied van grote landschappelijke waarde?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Vinny »

Bij Muiderberg lopen nu ook al flyovers op niveau +1, dus een trapje hoger zal in negatieve toon veel minder opvallen dan een scheepslift van 70 meter...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Klaasje »

Zo'n scheepslift hoeft natuurlijk niet hoger te zijn dan 20 meter. De huidige viaducten bij Muiderberg vallen nu nog weg achter een bomenrij. Dan niet meer. Overigens hoor ik over een eventuele IJmeerverbinding minder negatieve verhalen dan over de de A6-A9 verbinding en de HSL-tunnel. (Toch minder bobo's op het IJmeer dan bij het Naardermeer?) Los daarvan snappen we natuurlijk prima van elkaar wat we met deze paar posts bedoelen. :wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Klaasje »

Overigens wel leuk, in de jaren '70 hebben ze al nagedacht over het tracé dat Bluearrow en Vinny hier beschrijven. De afbeelding hieronder met tracévarianten voor de Flevolijn komt uit de digitale versie van het Almeerse stadsarchief.
Afbeelding
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Bluearrow »

Klaasje schreef:Overigens wel leuk, in de jaren '70 hebben ze al nagedacht over het tracé dat Bluearrow en Vinny hier beschrijven. De afbeelding hieronder met tracévarianten voor de Flevolijn komt uit de digitale versie van het Almeerse stadsarchief.
Ja, dat bedoelde ik dus. De 'plannen' zijn er al heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang. Het meest 'wilde plan' wat ik ook eens ergens in een boek heb gezien was een spoorlijn, die zeg maar vanaf de Maxis, parallel zou lopen met de IJsselmeerkust (of hoe je zoiets moet noemen), dan langs Naarden-Vesting, Huizen, Bunschoten/Spakenburg naar Nijkerk, en daar weer aansluitend op het normale spoortraject.

En als we het dan toch over ouwe koeien hebben.....elke paar jaar komen er weer plannen bovendrijven voor de sneltram tussen Hilversum en Almere.....:)
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 19 aug 2012, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Watersport dupe van meer treinen over Vecht

Bericht door Klaasje »

De Stichtselijn inderdaad. De stichtse brug is er constructietechnisch geschikt voor. Zo zijn er meer van die plannen geweest waarbij sommigen soms wel erg onrealistisch waren. Zal ik over dat soort materie morgen een nieuw topic maken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten