OVer Missers in de Reisinformatie #22

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

Gaat niet helemaal lekker met het Rotterdamse deel van de NoordOost in de reisinfo. De t12518 is op de borden keurig ingekort tot Utrecht (nog met de melding "rijdt vandaag niet"), maar men is vergeten een deel naar Rotterdam aan de t518 toe te voegen. Zodoende stond die 518 in Amersfoort op de borden als IC naar "Utrecht Centraal/Den Haag Centraal" :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Michael »

Vanmiddag werd via de omroep op Asd gemeld dat voor de extra Fyra naar Rtd met de V250 een reservering verplicht was terwijl dat dus helemaal niet zo is.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Marc »

Het valt me op dat diverse stations in het zuiden zijn voorzien van normale spoorkaarten zonder werkzaamheden erop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

In Utrecht zijn vanmorgen al de vertrekstaten van lijn 374 en 377 vervangen door die van de normale lijnen 74 en 77, da's toch wel flink vroeg.
Ook hangen er nu grote QR codes in de halteborden t.b.v. de actuele vertrektijden. Bij halte Europalaan zijn dat er, handig maar niet heus, twee omdat die halte voor lijn 47 "Europaplein" heet en dus een ander haltenummer heeft. Echter staat boven beide codes Europaplein als haltenaam, terwijl op de vertrekstaten weer Europalaan staat. Blijft kennelijk lastig deze halte consequent te benoemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Mikos »

Marc schreef:Het valt me op dat diverse stations in het zuiden zijn voorzien van normale spoorkaarten zonder werkzaamheden erop.
Die werkzaamheden komen er ook niet meer op te staan. De reden is het kostenplaatje dat er aan vast zat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:maar men is vergeten een deel naar Rotterdam aan de t518 toe te voegen. Zodoende stond die 518 in Amersfoort op de borden als IC naar "Utrecht Centraal/Den Haag Centraal" :roll:
Ah, men leest vast mee. In ieder geval bijzonder snel dat men deze trein nu amper twee dagen later correct op de TBPs weet te tonen. Ik had me al geestelijk voorbereid op de "In tegenstelling tot wat op de treinaanwijsborden staat..."-omroep :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Suus »

In België is dit weekend het Pukkelpopfestival (ik ga er zelf niet heen trouwens), en op de site van de NMBS staat wat informatie betreffende het gratis e-ticket dat je bij elk kaartje krijgt. Daar staat ook een stukje voor reizigers uit het buitenland:
De festivalgangers uit het buitenland kunnen hun e-treinbiljet combineren met een vervoersbewijs (heen-en-terugreis) dat geldig is op de buitenlandse spoorwegnetten tot de Belgische grens. De e-treinbiljetten zijn op het NMBS-spoorwegnet ook geldig tussen de Belgische grens en het eerste Belgische station.
De eerste Belgische stations zijn:
vanuit Nederland: Essen en Visé;
vanuit Duitsland: Hergenrath;
vanuit het Groothertogdom Luxemburg: Arlon, Athus en Gouvy;
vanuit Frankrijk: Mouscron, Froyennes, Quiévrain, Quévy en Erquelinnes.
Bij Quiévrain is het spoor op de grens opgebroken dus daar is geen grensverkeer per trein fysiek onmogelijk; bij Quévy zijn er geen internationale treindiensten meer sinds eind 2008, daar gaan alleen nog goederentreinen de grens over. Ze zijn erg up-to-date dus :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Vinny »

Je kunt ook met een ander vervoermiddel betreffende stations bereiken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Meltrain »

Ook 'opvallend' dat ze Visé, Mouscron en Arlon zeggen. In correct Nederlands zijn dat namelijk Wezet, Moeskroen en Aarlen.
Normaal is de NMBS altijd zeer strikt met het vertalen van de plaatsnamen (al ben ik blij dat men gewoon de Franse namen gebruikt).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Vinny »

Doelgroep: buitenlanders..., nationalistische Vlamingen lezen dit toch niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door reisthijs »

Ik vind vooral apart dat ze met een lijstje met stations komen terwijl dit biljet niet pas vanaf die stations geldig is maar (in tegenstelling tot de meeste Belgische actiekaartjes) gewoon vanaf de grens. Je hoeft hier dus niet te weten hoe het eerste Belgische station heet. Een lijstje met grenspunten was nuttiger geweest.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door marvinkok »

Bij de 2 redelijk nieuwe haltes ná het Ziekenhuis in Hengelo (Sabina Klinkhamerweg en Alette Jacobslaan) zijn een tijdje terug ook abri's geplaatst. Dit zijn 2 oude abri's van het station. Op het dak staat op de ene ook nog mooi "Lijn 53/59 Haaksbergen" en de ander heeft "Lijn 8 Hengelo Noord/Lijn 51 Almelo Centraal". In het huisje hangt ook een prachtige OV-kaart van Hengelo, met koeienletters "Station" erboven, en zelfs de vertrektijden van de betreffende lijnen hangen er nog in :')
Gelukkig hangt aan de haltepaal wel de juiste vertrekstaat (lijn 12)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door VIRM »

Volgens de TBP op Amsterdam Sloterdijk gistermiddag had de s4800 Beverwijk als eindbestemming. Geen vermelding van Heemskerk of de daadwerkelijke eindbestemming Uitgeest.
Er waren geen werkzaamheden of wat dan ook.
Beul van de blindegeleidelijn
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Marc »

Het is sneller om een rechtstreekse trein naar Uitgeest te nemen. Om reizigers uit de trein te houden die omrijdt, zetten ze niet op de TBP dat de trein naar Uitgeest rijdt. Heemskerk is waarschijnlijk ook korter via Uitgeest.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Jef400 »

Veel verschilt het niet. Ik heb in 2011 vanaf Heemskerk de Haarlem route genomen en dat duurde ongeveer 35 minuten. Dat zal ook ongeveer de tijd zijn op Amsterdam-Zaandam-Uitgeest-Haarlem door het onwaarschijnlijk grote aantal halte punten in de Zaanstreek.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Wubbo »

Rechtstreeks Asd - Hk is 39 minuten, via Utg is 42. Via Haarlem is dus sneller.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Justin »

Was deze fout van de s5100 die niet stopt op Zvb nou al eerder vermeld (genomen te Rtb)?

Afbeelding

Lijkt me onwaarschijnlijk dat ie niet in Zvb stopt, terwijl ie op de andere vertrekstaten op o.a. Zwd 'gewoon' is...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door VIRM »

Het GVB gaat vooruit! Vandaag had slechts 1/6de van de metro's waarin ik zat geen functionerende halte-afroep. *O*
Overigens behoorlijk pauper dat op station Zuid de bestemming van de metro niet wordt omgeroepen. Jongens, dit kan toch beter?
Beul van de blindegeleidelijn
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door TheKnitter »

Justin schreef:Was deze fout van de s5100 die niet stopt op Zvb nou al eerder vermeld (genomen te Rtb)?

Afbeelding

Lijkt me onwaarschijnlijk dat ie niet in Zvb stopt, terwijl ie op de andere vertrekstaten op o.a. Zwd 'gewoon' is...
Volgens de R is het van 14 augustus t/m 4 december geen stop. Exact hetzelfde vind ik op diverse andere stations.
R: Periode 14-8 t.m 4-12
Op de dinsdag van 13-12 tm 10-8 stopt de trein er wel om die tijd. Maar in de Reisplanner staat hij wel gewoon met stop Zevenbergen. Dus dat is een foutje op de diverse vertrekstaten.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door midnet »

Meltrain schreef:Ook 'opvallend' dat ze Visé, Mouscron en Arlon zeggen. In correct Nederlands zijn dat namelijk Wezet, Moeskroen en Aarlen.
Normaal is de NMBS altijd zeer strikt met het vertalen van de plaatsnamen (al ben ik blij dat men gewoon de Franse namen gebruikt).
Ja-maar deze steden liggen in het officieel Waalse deel en worden dus in officiele publicaties Frans benoemd. Al kan Visé/Wezet mogelijk in een aparte 2-talige zone liggen-dat geldt wel voor die altijd strijd hebbende piepkleine gemeente ernaast-de Voeren/les Fournes.
Vertaald wordt enkel in het landsdeel van de andere taal, of als ze die speciale status hebben van 2taligheid (Brussel/Bruxelles dus). Dit soort zaken is in BE werkelijk finaal totaal doodgeregeld tot 27 cijfers achter de komma.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Suus »

In Nederlandstalige publicaties moet de NMBS de Nederlandstalige plaatsnamen gebruiken, ook als die buiten Vlaanderen liggen tenzij nadrukkelijk vermeld dat dit niet het geval is. Bij stations in een tweetalige of faciliteitengemeente wordt altijd de taal van de publicatie gehanteerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door VIRM »

En weer een aantal mooie vandaag!

De s4000 vanuit Zaandam naar Rotterdam van 13:00 was uitgevallen, wat resulteerde in de volgende omroep:
"Dames en heren, de sprinter naar Rotterdam Centraal van 13:00 rijdt niet. Uw eerste reismogelijkheid is de sprinter van 13:30. Herhaling..."
Dus als je bijvoorbeeld naar Amsterdam Sloterdijk en Centraal wilt, dan moet je tot 13:30 wachten? En de treinen van 13:04, 13:14 en 13:20 dan? Voor Amstel kon je gewoon de IC van 13:04 pakken. Voor Duivendrecht, Bijlmer en Holendrecht de metro... en... en...

En heel erg handig: toen metro 50 Sloterdijk binnenreed, werd er op dat moment net omgeroepen hoe het zat met dat hij tot en met Holendrecht zou rijden. Het bandje hadden ze beter net iets eerder af kunnen draaien zodat je het ook nog helemaal kon horen. Maarja...

Verder op de terugweg was er kennelijk nog een probleem, want de 51 reed alleen Spaklerweg-Westwijk.
Op station Zuid hadden ze het volgende omgeroepen:
"Metro 51 naar Westwijk rijdt vanaf station Spaklerneem. Neem metro 53 of 54 en stap op Spaklerweg over op metro 51".
Uhm, dit was neem ik aan bedoeld voor alle stations tussen Centraal en Amstel? Beetje vreemd om dat bandje op Zuid af te draaien...

Verder nog mijn telling: slechts 1 van de 4 metro's waar ik vandaag in zat had geen functionerende halte-afroep.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door hauptbahnhof »

Dat de metro waar jij in zat tot Holendrecht zou gaan was op de displays te zien (voor jou in mindere mate), het wordt omgeroepen als de metro aan komt ("deze trein gaat naar Holendrecht") en het wordt door de bestuurder omgeroepen bij aankomst te Holendrecht. Dat bandje wordt volgens mij gewoon elke x-aantal minuten op alle stations (van een lijn) omgeroepen.

Dit geldt ook voor de verstoringsafroepen.

Vroeger werd een uitgevallen metro omgeroepen als: "Dames en heren, door een verstoring heeft lijn x richting x een vertraging van 10 minuten". Alleen werd dit op alle stations (van die lijn) omgeroepen waardoor er vaak 10 sec later al een metro aankwam. De uitvallen metro is pas 2 metro's later ofzo.

Het zijn en blijven oude systemen waar ze mee werken. :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

In Utrecht werd rond 16.45 uur al een bandje afgedraaid dat de intercities naar Amersfoort en Leeuwarden van .18 en .48 van spoor 1 vertrekken. Beetje vroeg, de eerste voortrein rijdt immers pas een halfuur later :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

Hoewel OBIS verkondigde dat we met de t12518 op spoor 4a te Utrecht C. zouden binnenkomen, gingen we toch echt een andere kant op om op spoor 7 binnen te komen. Aldaar stond de t3520 op de borden, niet zo heel handig om dat te doen als er af te rangeren materieel binnenkomt. Of het materieel van de 12518 moet een uitgevallen 3520 hebben vervangen, dat kan ook nog natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten