100.000 extra treinritten in 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Daniel »

100.000 extra treinritten in 2013
Geplaatst op: dinsdag 21 augustus 2012 08:17
Laatst bijgewerkt: dinsdag 21 augustus 2012 08:18


UTRECHT - Volgend jaar zullen de 35 vervoerders op het spoor in totaal 3,3 miljoen treinritten uitvoeren. Dat is een toename van 100.000, meldde dinsdag ProRail. Ongeveer 30 procent van alle treinen krijgt een andere vertrektijd.
De NS laat meer treinen rijden op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden en Eindhoven-Sittard. De snelheid van de goederentreinen gaat in de nieuwe dienstregeling omhoog van 85 naar 95 kilometer per uur. In 2013 rijden er evenveel goederentreinen als in 2012. Daardoor ontstaat er meer ruimte op het spoor.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door iljitsch »

Ondertussen lees ik alleen maar over tegenvallende reistijdverbeteringen bij nieuwe infrastructuur, slechtere overstappen, langer stilstaan en dergelijke.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door RoelZ1 »

Dat komt natuurlijk doordat verslechteringen in een dienstregeling heel breed worden uitgemeten en verbeteringen geen nieuwsbericht waard zijn. Gemiddeld over alle reizigers is 2012-2013 de grootste verbetering sinds 2006-2007. Even een paar verbeteringen in 2013:

Noord Nederland is 10 minuten sneller in Amsterdam Zuid/Schiphol (de directe trein Groningen - Schiphol is 20 minuten sneller) en 5 minuten sneller in Amsterdam Centraal.
Frequentieverhoging Zwolle - Groningen (1x snel+2x stop wordt 2x snel en 2x stop)
Nieuwe directe verbindingen Rotterdam - Groningen en Leeuwarden - Den Haag.
Enschede krijgt weer elk half uur een IC naar de Randstad.
De Intercity's naar Limburg zullen elk kwartier gaan rijden in plaats van elk half uur. In het kwartier dat de IC naar Maastricht rijdt, rijdt een aansluitende sprinter naar Heerlen en andersom.
De aansluitingen in Leiden verbeteren. Het ene kwartier is er een volledige knoop tussen de IC Vlissingen - Lelystad via Schiphol/Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal - Amsterdam via Haarlem, het andere kwartier een overstap vanuit Zwolle en Schiphol naar Rotterdam Centraal.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door zone5324bericht... »

hoeveel van die 3,3 miljoen paden zijn facultatief?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door reisthijs »

RoelZ1 schreef:Even een paar verbeteringen in 2013:
Mag ik even lekker relativeren:
Noord Nederland is 10 minuten sneller in Amsterdam Zuid/Schiphol (de directe trein Groningen - Schiphol is 20 minuten sneller) en 5 minuten sneller in Amsterdam Centraal.
Dat zijn dus die "tegenvallende reistijdverbeteringen" waar iljitsch het over heeft.
Frequentieverhoging Zwolle - Groningen (1x snel+2x stop wordt 2x snel en 2x stop)
Klinkt leuk, maar het aantal reismogelijkheden blijft voor de meeste reizigers gewoon 2x/uur.
Nieuwe directe verbindingen Rotterdam - Groningen en Leeuwarden - Den Haag.
Dat gaat wel ten koste van de bestaande directe verbindingen Rotterdam - Leeuwarden en Den Haag. Dat is dus geen verbetering.
Enschede krijgt weer elk half uur een IC naar de Randstad.
(...)
De aansluitingen in Leiden verbeteren.
Leuk, maar alleen maar herstel van fouten van een paar jaar eerder.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:
Nieuwe directe verbindingen Rotterdam - Groningen en Leeuwarden - Den Haag.
Dat gaat wel ten koste van de bestaande directe verbindingen Rotterdam - Leeuwarden en Den Haag. Dat is dus geen verbetering.
Je moet het wel goed zeggen. Rotterdam - Leeuwarden blijft rechtstreeks mogelijk (altijd 1x/uur, dus zoals nu in de daluren al het geval is), maar Rotterdam - Enschede is niet meer rechtstreeks mogelijk. Vanuit Den Haag worden de frequenties nergens lager maar alleen maar hoger: Den Haag - Groningen blijft 1x/uur rechtstreeks (maar voortaan via Hanzelijn), Den Haag - Leeuwarden is een nieuwe rechtstreekse verbinding en voor Den Haag - Enschede verdubbeld het aantal directe verbindingen

Verder gaat de kwartiersdienst op (Deventer -) Amersfoort - Rotterdam terug naar een halfuursdienst, maar het wordt wel elk kwartier mogelijk met maximaal één overstap van Amersfoort naar Rotterdam en Den Haag te reizen. Naar Den Haag is dat dus weer wel een verbetering t.o.v. de huidige situatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Thijs »

Daniel schreef:en voor Den Haag - Enschede verdubbelt het aantal directe verbindingen
Hoezo?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Den Haag - Groningen blijft 1x/uur rechtstreeks (maar voortaan via Hanzelijn),
Voor Den Haag-Groningen wordt het kiezen tussen een kwartier langer onderweg zijn of extra overstappen. Een duidelijke verslechtering dus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Daniel »

Thijs schreef:
Daniel schreef:en voor Den Haag - Enschede verdubbelt het aantal directe verbindingen
Hoezo?
Ehm oeps. Dat blijft idd 1x/uur rechtstreeks, was even vergeten dat de trein uit Enschede om en om naar Den Haag en Schiphol gaat.
reisthijs schreef:Voor Den Haag-Groningen wordt het kiezen tussen een kwartier langer onderweg zijn of extra overstappen. Een duidelijke verslechtering dus.
Maar je kunt ook afvragen hoeveel reizigers er nu werkelijk geregeld dat hele stuk afleggen. De NoordOost heeft nu al erg duidelijk de eigenschap dat in Utrecht een groot deel van de inhoud van de trein ververst wordt. En tot Amersfoort houdt je in ieder geval de rechtstreekse halfuursdienst, waarbij het totaal aantal reismogelijkheden zelfs verdubbeld omdat de huidige net-niet-aansluiting tussen de treinen die de kwartiersdienst vormen in Utrecht een keurige cross-platform overstap gaat worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:Voor Den Haag-Groningen wordt het kiezen tussen een kwartier langer onderweg zijn of extra overstappen. Een duidelijke verslechtering dus.
Tering! Hoe kan dat nou? Ik dacht alleen maar dat het niet beter werd, maar het wordt daadwerkelijk SLECHTER!?

Wat is die tragere trein dan?
Daniel schreef:Maar je kunt ook afvragen hoeveel reizigers er nu werkelijk geregeld dat hele stuk afleggen.
Ik ga vaker naar Utrecht dan naar Groningen, maar ik heb in de loop der jaren toch ettelijke keren het hele stuk gedaan (of in elk geval tot Haren).

Reizigers laten overstappen is enorm klantonvriendelijk. Het voordeel van de trein voor lange afstanden is juist dat je een mooi aaneengesloten blok tijd hebt waarin je wat gedaan kan krijgen. Overstappen verpest dat enorm. En je kan je overstap missen. En overstappen maakt de stations onnodig drukker met overstappende reizigers. En een doorgaande trein houdt korter capaciteit bezet dan een kerende.

Juist op de lange afstand kan de trein nog concurreren met de auto, oerstom om dit te verpesten door onnodige vertraging/overstappen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Klaasje »

Voor zover ik weet is het verschil tussen de routes op Groningen-Den Haag slechts vijf minuten. De trage rechtstreeks via Lelystad en Schiphol. De snelle met een cross-platformoverstap op Utrecht CS.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door robert55 »

Lekker ronkend getal: 100.000. Op jaarbasis, dus als ik goed reken iets van 270 per dag. Jammer dat niemand weet hoeveel treinen (treinnummers] er per dag zijn. Ooit [spoorslag] was het geloof ik iets van 4000. Dat is daarna wel meer geworden.

Er zal wel een reden zijn dat er geen getal wordt genoemd waar je wat aan hebt en ook geen percentuele vertaling.

Ik heb trouwens weinig vertrouwen in de bestendigheid van cross-platform overstappen. Niet alleen bij bijsturing, maar voor je het weet haalt ProRail (a.k.a AntiWissel) een paar essentiele wissels weg en mag je van spoor 7 naar spoor 18
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door zone5324bericht... »

voor een echte berekening is inderdaad de dienstregeling nodig...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Daniel »

robert55 schreef:Niet alleen bij bijsturing, maar voor je het weet haalt ProRail (a.k.a AntiWissel) een paar essentiele wissels weg en mag je van spoor 7 naar spoor 18
De plannen voor het doorstroomstation Utrecht maken dat juist onmogelijk, de corridor Gouda - Utrecht - Amersfoort heeft straks alleen nog spoor 8, 9, 11 en 12 tot z'n beschikking. Naar 18/19 kan op zich nog wel (is de sprintercorridor Woerden - Geldermalsen) maar daar kan je dan niet meer keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Klaasje »

Gelet op de ontwerpfilosofieën die Prorail hanteert voor nieuwe infraontwerpen lijkt het mij niet dat je niet kan keren in de corridor Woerden-Geldermalsen. Wat wel mogelijk is is dat je daarvoor een stuk linkerspoor moet rijden voor of na het keren. Niet kunnen keren zal niet snel gebeuren omdat een station als Utrecht zeer waarschijnlijk als "ontkoppelpunt" in de boeken staat. Inhoudelijk weet ik echter niets over de plannen van Utrecht centraal.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Ronald »

robert55 schreef:Ik heb trouwens weinig vertrouwen in de bestendigheid van cross-platform overstappen. Niet alleen bij bijsturing, maar voor je het weet haalt ProRail (a.k.a AntiWissel) een paar essentiele wissels weg en mag je van spoor 7 naar spoor 18
Daarom vind ik het persoonlijk dan weer jammer dat er vanuit Amersfoort naar Groningen of Leeuwarden 1x per uur een overstap in Zwolle komt (maar snap het natuurlijk wel :wink: ). Als die cross-platform-overstap net zo behandeld wordt als de overstap in Eindhoven van de s800 uit Utrecht op de s1900 naar Venlo wordt dit regelmatig een half uur extra reistijd vrees ik... Alhoewel we in de dienstregeling natuurlijk pas echt zien hoe lang de overstaptijden worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Klaasje »

In de planning iets van vier minuten geloof ik. Met marge mogelijk meer.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door RoelZ1 »

reisthijs schreef:
Nieuwe directe verbindingen Rotterdam - Groningen en Leeuwarden - Den Haag.
Dat gaat wel ten koste van de bestaande directe verbindingen Rotterdam - Leeuwarden en Den Haag. Dat is dus geen verbetering.
Het is dus wel een verbetering:
Nu:
Vanuit Leeuwarden:
1x per uur naar Rotterdam, 1x per uur naar Schiphol.
Vanuit Groningen:
1x per uur naar Den Haag, 1x per uur naar Schiphol.

2013:
Vanuit Leeuwarden:
1x per uur naar Rotterdam, 1x per uur naar Schiphol en Den Haag.
Vanuit Groningen:
1x per uur naar Rotterdam, 1x per uur naar Schiphol en Den Haag.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door RoelZ1 »

reisthijs schreef:
Daniel schreef:Den Haag - Groningen blijft 1x/uur rechtstreeks (maar voortaan via Hanzelijn),
Voor Den Haag-Groningen wordt het kiezen tussen een kwartier langer onderweg zijn of extra overstappen. Een duidelijke verslechtering dus.
De route via de Hanzelijn zal 4 minuten langer zijn dan via Utrecht: Vertrek uit Den Haag om .04 in plaats van .08
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door reisthijs »

Is dat 4 minuten langer dan via Utrecht in 2012, of 4 minuten langer dan via Utrecht in 2013?

Hoe dan ook langer onderweg = geen verbetering.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door RoelZ1 »

4 minuten langer dan via Utrecht in 2012. Het is 6 minuten langer dan via Utrecht in 2013 omdat de route via Utrecht 2 minuten wordt versneld (vertrektijden uit Rotterdam en Den Haag blijven gelijk, maar de aankomst in Zwolle moet 2 minuten eerder omdat de Veluwe-IC voor de Hanze-IC moet binnenkomen)

Langer onderweg is geen verbetering, maar een overstap telt als 10-15 minuten extra reistijd (per bron verschillend, we nemen even 10 minuten aan), onafhankelijk van de overstaptijd, in de reistijdbeleving (zie bijvoorbeeld: http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs06.81.pdf (PDF)). Een reis van 60 minuten met een overstap wordt dus als een langere reis beleefd dan een directe reis van 68 minuten.

In beleefde reistijd gaat Groningen - Rotterdam er dus bijvoorbeeld 10 minuten op vooruit (overstap verdwijnt) en Groningen - Schiphol zelfs 20 minuten. Voor Leeuwarden - Den Haag is de winst in het trage half uur 6 minuten (4 minuten langer, maar overstapvrij) en in het snelle half uur is er geen verandering (blijft even lang, maar overstap verplaatst van Zwolle naar Utrecht). Zelfs voor de verbinding die er relatief slecht vanaf komt (Groningen - Den Haag) is het resultaat wisselend. In het directe half uur gaan ze er 4 minuten op achteruit, maar in het halfuur met overstap gaan ze er 10 minuten op vooruit (reistijd wordt 10 minuten korter, overstap verplaatst van Amersfoort naar Utrecht). Zwolle - Den Haag gaat er wel duidelijk 4 minuten op achteruit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Daniel »

RoelZ1 schreef:Het is 6 minuten langer dan via Utrecht in 2013 omdat de route via Utrecht 2 minuten wordt versneld (vertrektijden uit Rotterdam en Den Haag blijven gelijk, maar de aankomst in Zwolle moet 2 minuten eerder omdat de Veluwe-IC voor de Hanze-IC moet binnenkomen)
Is die versnelling er niet gewoon omdat het combineren in Utrecht niet meer plaatsvindt, waardoor je er sneller weer weg kunt? Vanuit Den Haag heb je nu een stop van 5 minuten waarin zowel gecombineerd als kopgemaakt wordt, in 2013 heb je alleen nog de tijd die nodig is voor een cross-platform overstap. Dat maakt het dus ook mogelijk om op dezelfde tijd uit Rotterdam/Den Haag te vertrekken, terwijl je eerder uit Utrecht weg kunt en dus ook eerder in Zwolle bent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door reisthijs »

Of het combineren in Utrecht wordt juist afgeschaft om de noodzakelijke versnelling mogelijk te maken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Daniel »

Of omdat NS denkt dat er kortere treinen nodig zijn omdat een deel van de reizigers voortaan via de Hanzelijn reist, waardoor je na combineren overcapaciteit zou krijgen. En zo zijn er natuurlijk nog genoeg redenen te verzinnen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door BR628 »

Ik heb zo'n voorgevoel dat het grootste deel van de reizigers naar Amersfoort of Utrecht moet en dat dus de treinen over de Veluwe drukker zullen zijn dan die over de Hanzelijn. En ik heb niet echt het idee dat NS daar goed genoeg op inspeelt. Ik zie het wel gebeuren dat 6 bakken ICM of VIRM uit Leeuwarden in de spits zonder verdere versterking de Veluwe over gaan. Of gaat men in Zwolle alsnog stellen bijplaatsen en aftrappen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten