Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door menno47 »

Bericht uit DvhN
Twee weken geen trein naar Leeuwarden
Gepubliceerd op 13 augustus 2012, 12:19 Laatst bijgewerkt op 13 augustus 2012, 12:41

GRONINGEN - Het treinverkeer tussen Groningen en Leeuwarden is van zaterdag 18 augustus tot en met zondag 2 september gedeeltelijk gestremd omdat Prorail het spoor vernieuwt.

De eerste week van de stremming rijden er bussen tussen Groningen en Buitenpost, de tweede week tussen Buitenpost en Leeuwarden. Volgens Arriva duurt de reis 20 tot 30 minuten langer. Er kunnen geen fietsen mee in de bus. Voor rolstoelers die vooraf aangeven wanneer ze reizen, staat volgens Arriva wel een taxi klaar.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door iljitsch »

Is dit niet een lijn die best veel door toeristen gebruikt wordt?

(In elk geval was het augustus en was ik op vakantie de ene keer dat ik die rit maakte.)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door Wubbo »

Het vaststellen van een datum voor werkzaamheden (zeker dit soort grote) gebeurt altijd in overleg tussen ProRail en de vervoerder. Ik neem aan dat Arriva er dus over nagedacht heeft ;-)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door visgraat »

Wat is het alternatief voor mensen die hun fiets toch willen meenemen?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door BR628 »

via Meppel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door Wubbo »

Of 2 uur fietsen :)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door visgraat »

Via Meppel: En dan krijg je de extra reiskosten door Arriva vergoed zeker. Ik weet niet of het voorgeschreven is in de concessie, maar als dat zo is, moeten ze een passend alternatief bieden voor mensen met een fiets.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door michiel71 »

visgraat schreef:Via Meppel: En dan krijg je de extra reiskosten door Arriva vergoed zeker. Ik weet niet of het voorgeschreven is in de concessie, maar als dat zo is, moeten ze een passend alternatief bieden voor mensen met een fiets.
Wanneer je via Meppel omreist met je OV-chipkaart is er toch geen sprake van extra kosten?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door visgraat »

Oh, ja, dat kan wel kloppen. Dus dan betaal je het Arrivatraject, maar check je wel bij NS in en uit.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door BR628 »

Dat lijkt me sowieso niet de bedoeling. En bij de eerste de beste controle tussen Lw en Mp danwel Mp en Gn zal blijken dat er niet ingecheckt is (bij NS) en reis je dus zwart.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door visgraat »

Als je bij NS in- en uitcheckt is het geen probleem. NS berekent dan als het goed is de kortste weg Leeuwarden - Groningen (weliswaar Arrivatraject).
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen wordt het wel een via-reis. Dus uit- en inchecken op Meppel.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door MdJ »

Als je in Leeuwarden incheckt bij NS en in Groningen uitcheckt bij NS, "vindt" je OVchipkaart dat je al niet via Meppel rijdt?

Zo ook ook met een reis Hengelo-Zutphen. Met NS inchecken: via Dv (zonder in/uitcheck aldaar), met syntus inchecken: via Go (zonder in/uitcheck aldaar)
Bij twijfel: gebruik beton.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door visgraat »

Voor zover ik weet zijn Hengelo - Zutphen, Arnhem - Tiel en Dordrecht - Geldermalsen uitzonderingen, waarbij je de daadwerkelijk gereden rit betaalt, i.p.v. kortste route. Vraag me niet hoe het exact afgesproken is, want dat weet ik niet.

Verder kan je volgens mij zonder in- en uitchecken overstappen in Meppel met de reden: Er rijden geen treinen tussen Buitenpost en Groningen. Omreizen om de bus te omzeilen mag bij mijn weten. Tot Assen en zelfs Haren moet sowieso kunnen, want dan scheelt het een overstap (1 i.p.v. 2).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door Suus »

Omreizen om de bus te mijden mag alleen als dat specifiek in het reisadvies is aangegeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door visgraat »

Het lijkt me dat ze daar niet heel moeilijk over doen. Als je wagenziekte hebt? Als je een fiets mee hebt? Dan ga je toch via Meppel? En je laat die paar reizigers toch niet de dupe worden van werkzaamheden door ze flink te laten bijbetalen? De omrit is al vervelend genoeg.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door Roelof88 »

Als je in de NS reispanner Leeuwarden-Groningen invoert, geeft deze 2 opties:
1. Overstappen in Buitenpost op de stopbus
2. Via Meppel

Kijk je dan bij "Prijs voor deze treinreis", dan zie je dat voor beide reizen hetzelfde tarief wordt gehanteerd (bijv. €9.00 enkele reis). Dus het lijkt mij dat het gewoon geaccepteerd wordt.

<EDIT>
Nu krijg je dus prijzen die voor geen meter meer kloppen:
(prijzen enkele reis, via Meppel)
Leeuwarden-Groningen (€9,00)
Grou-Jirnsum-Groningen (€11,00)
Akkrum-Groningen (€11,70)
Heerenveen - Groningen (€13,30)
Wolvega - Groningen (€14,70)
Steenwijk - Groningen (€14,40)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door webguy »

Als je expliciet via specificeert wordt de prijs van de twee delen opgeteld, ongeacht of je via een "legale" route reist. Als je dus een via invoert in de reisplanner is dat een checkout en een checkin op dat station.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door Roelof88 »

webguy schreef:Als je expliciet via specificeert wordt de prijs van de twee delen opgeteld, ongeacht of je via een "legale" route reist. Als je dus een via invoert in de reisplanner is dat een checkout en een checkin op dat station.
Dat klopt en dan kost de reis €23,60. Maar het ging mij erom, als je niets bij "via" invult, dan krijg je ook de reisoptie Leeuwarden-Meppel-Groningen te zien, maar dan kost de reis slechts €9.-. Die reisoptie is overigens alleen zichtbaar tussen 8:00 en 18:00 uur (laatste optie vanuit Leeuwarden is om 17.05 en 17.07 vanuit Groningen). Voor de avond zie je alleen de stop- en snelbus-optie via Buitenpost.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door Statler Rail »

Maar moet je bij Arriva of NS in- en uitchecken? En kan de NS-conducteur überhaupt wel zien of je bij Arriva bent ingecheckt?

Mijn gevoel zegt dat als je bij Arriva incheckt, je in een NS-trein geen geldig vervoersbewijs hebt. En dat wanneer je bij NS incheckt, de chipkaart automatisch het tarief via Meppel berekent, ongeacht wat de reisplanner daarover te melden heeft. :?
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door Anne »

Het is toch zo simpel op het Nederlandse spoor. :mrgreen:
Je checkt in bij de vervoerder waarmee je reist.
Arriva als je rechtstreeks gaat met gebruik van de bus.
NS als je de wereldreis via Hoogeveen en Meppel wil maken.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door Roelof88 »

NS zou de tarieven voor deze weken wel speciaal aangepast hebben in overleg met ProRail, dus inderdaad inchecken bij NS als je via Meppel "City" reist. Wel grappig, zie nu ook Arriva treintjes rijden tussen Leeuwarden-Meppel. Die moeten nu natuurlijk ook omrijden voor onderhoud in Leeuwarden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee weken geen trein Groningen - Leeuwarden

Bericht door reisthijs »

visgraat schreef:Voor zover ik weet zijn Hengelo - Zutphen, Arnhem - Tiel en Dordrecht - Geldermalsen uitzonderingen, waarbij je de daadwerkelijk gereden rit betaalt, i.p.v. kortste route.
Dat zijn alleen uitzonderingen voor papieren kaartjes.

Bij in- en uitchecken is het geen uitzondering maar regel dat je voor de daadwerkelijk gereden rit betaalt.
Roelof88 schreef:Kijk je dan bij "Prijs voor deze treinreis", dan zie je dat voor beide reizen hetzelfde tarief wordt gehanteerd (bijv. €9.00 enkele reis).
Dat komt doordat bij die prijsberekening geen rekening wordt gehouden met het gekozen reisadvies. Er wordt gewoon altijd de prijs voor de kortste route getoond.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten