NS verrast reizigers met kunstwerk

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

NS verrast reizigers met kunstwerk

Bericht door Geert »

NS verrast reizigers met kunstwerk
gepubliceerd op 29 september 2008 12:54, bijgewerkt op 12:56

AMSTERDAM - Reizigers die maandagochtend de trein van Dordrecht naar Amsterdam namen, konden tijdens de tocht genieten van een bijzonder kunstwerk.

In het voertuig dat rond het middaguur het parcours aflegde, bevond zich het schilderij Gezicht op Dordrecht, dat kunstenaar Jan van Goyen in 1651 maakte.

De NS vervoerde het schilderij in een speciaal aangepaste coupé, voorzien van talloze veiligheidsmaatregelen. Directeur Peter Schoon van het Dordrechts Museum, waar het doek zestig jaar hing, gaf tijdens de reis een toelichting bij het doek.

Het schilderij was op weg naar het Van Gogh Museum in Amsterdam, waar het deel uitmaakt van de tentoonstelling 125 Grote Liefdes. De expositie, die tot half januari te bewonderen is, bestaat uit 125 meesterwerken die met steun van de Vereniging Rembrandt voor het openbaar kunstbezit zijn aangekocht. Onder de schilderijen zijn werken van onder anderen Picasso, Vermeer en Rembrandt.

Bron: Volkskrant
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS verrast reizigers met kunstwerk

Bericht door Daniel »

En nog wat beeldmateriaal uit het NOS Journaal erbij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

’Gezicht op Dordrecht’ per trein naar Amsterdam

Bericht door Geert »

Een wat uitgebreider artikel, voor de liefhebbers:

’Gezicht op Dordrecht’ per trein naar Amsterdam
Door RICHARD ALBLAS
DORDRECHT - Jan van Goyen moest eens weten. Op de plek waar hij in 1651 zijn ’Gezicht op Dordrecht’ schilderde, stond gisterochtend, 357 jaar later, een trein stil.´ Pal op de Zwijndrechtse brug. Verschillende cameraploegen en een leger fotografen legden het uitzicht vast, met de Grote Kerk als middelpunt. Om daarna het uitzicht te vergelijken met het schilderij zelf.

Want het meesterwerk van de Dordtse grootmeester werd gisterochtend per trein vervoerd naar Amsterdam, waar het veelbesproken schilderij tot januari volgend jaar deel uitmaakt van de tentoonstelling ‘125 grote liefdes’. Die tentoonstelling laat 125 meesterwerken zien, die met behulp van de Vereniging Rembrandt zijn aangekocht. ‘Gezicht op Dordrecht’ is de 125ste en laatste ‘liefde’ en is straks te zien naast schilderijen van Rembrandt, Vermeer en Picasso. Hare Majesteit de Koningin opent die tentoonstelling aanstaande vrijdag.

Onder grote media-aandacht vertrok het schilderij van 3,5 miljoen euro kort voor elf uur vanaf het centraal station in Dordrecht.

,,De treincoupé is speciaal aangepast voor deze bijzondere reis,’’ legt directeur Peter Schoon van het Dordrechts Museum uit. ,,Het schilderij hangt in een kist waarin het een eigen klimaat heeft. En daarnaast is die kist goed verankerd. Bij een noodstop blijft die gewoon op zijn plaats.’’

In de coupé zelf is van de ‘doorsnee’ reiziger nog maar weinig te merken. ,,Ik wilde wel een kijkje nemen, maar met al die camerploegen vond ik dat niet zo’n goed idee,’’ lacht Jitske van de Kamp. Ze zit in de volgende coupé, waar, zeker in vergelijking met de wagon waar het schilderij te zien is, een doodse stilte heerst. ,,Maar ik wil het graag zien. Ik ken het schilderij. En ik moet zeggen, een schilderij van 3,5 miljoen euro op deze trein? Een bizar gevoel.’’ Volgens directeur Schoon is het schilderij een voorbeeld van ‘openbaar kunstbezit’. ,,Met de actie die we hebben gehouden om het schilderij voor Dordrecht te behouden, hebben veel Dordtenaren geld gegeven. Dus dit is met recht openbaar kunstbezit.’’

Passagier Yvette van Helsdingen uit Dordrecht heeft zich wel een weg weten te banen door de kluwe van journalisten. ,,Ik hoorde net van de conducteur dat dit schilderij aan boord te zien was. Ik was direct nieuwsgierig en kom toch even een kijkje nemen,’’ zegt ze. ,,Dit maak je niet vaak mee. Ik vind het een mooi initiatief.’’

Het schilderij is na terugkomst vanuit Amerika twee weken te zien geweest in het museum Simon van Gijn. Directeur Schoon moet nu al weer afscheid nemen. ,,Maar we lenen het uit aan een tentoonstelling die erg belangrijk is. Dus dat doen we graag.’’

Willy Sweers, die een coupé verderop van zijn ontspannen reis geniet, is er als Dordtenaar wel trots op dat het schilderij is aangekocht. ,,En nu zit ik ermee in dezelfde trein. Dat is wel een heel apart gevoel. Ja, er is veel geld betaald, maar we hebben dat met z’n allen gedaan. Als Dordtenaren.’’

Jan van Goyen moest eens weten. 357 jaar nadat hij ’Gezicht op Dordrecht’ schilderde, kostte het 3,5 miljoen euro om het terug te krijgen en is het onder grote belangstelling op weg naar Amsterdam. ,,En het is geheel veilig hoor,’’ zegt directeur Schoon. ,,We zijn niet over een nacht ijs gegaan.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS verrast reizigers met kunstwerk

Bericht door Vinny »

Bijzondere materieelinzet. Ik begreep vanuit Somda dat ICRm de (reguliere) intercity Dordrecht - Amsterdam aflegde met dus dat schilderij aan boord.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS verrast reizigers met kunstwerk

Bericht door Geert »

Klopt helemaal. De normale VIRM die deze trein zou rijden heeft er leeg achteraan gereden :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS verrast reizigers met kunstwerk

Bericht door Vinny »

Les 2: Hoe zet ik mijn materieel zo ineffectief mogelijk in... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS verrast reizigers met kunstwerk

Bericht door webguy »

Volgens mij hebben ze les 1 wel geleerd: Klant is koning, en hoe kan ik de klant tevreden maken...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NS verrast reizigers met kunstwerk

Bericht door Daan »

Vinny schreef:Les 2: Hoe zet ik mijn materieel zo ineffectief mogelijk in... :roll:
Zeg, dan dokken ze jouw werkgever wat meer geld voor een extra trein, is het weer niet goed... Misschien moet je je lekker tegen je eigen werkgebied aan gaan bemoeien, en niet lopen miepen over de matinzet van de NS...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS verrast reizigers met kunstwerk

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Les 2: Hoe zet ik mijn materieel zo ineffectief mogelijk in... :roll:
Dit was trein t2130 die om 10.43 uit Dordrecht vertrekt, ruim buiten de spits dus. Dan is er echt wel materieel beschikbaar,
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten