Onder de brug doorgaan is praktisch geen optie. Stel de bovenkant tunnel bij station Weesperplein is zo'n -12 meter onder maaiveld. Stel je zou zo snel mogelijk dalen, dan heb je een stuk van zo'n 200 meter dat je dat kan doen. Hellingsgraad van zo'n 3%, dan kom je uit op zo'n 22 meter diepte. De tweede zandlaag ligt op veel plekken zo'n 20-24 meter diepte. Misschien dat je nog net onder de fundering kan, maar dan staat de fundering van de brug er direct op. Alleen als je een ander systeem zou kiezen, zoals een bandenmetro, dan zou het nog kunnen. Er langs boren zou kunnen, je zit alleen dan wel onder de huizen.Vinny schreef:Volgens mij wordt dat wel te steil, maar met een bocht zodat je naast de brug een metrotunnel hebt moet technisch wel kunnen. Blijft overeind staan dat er helemaal geen concrete plannen zijn voor een Oost-Westlijn. Die heeft geen logisch eindpunt, en daarom zullen de investeringen nooit terugverdiend worden. Het enige dat echt jammer is, is dat de kans verloren is gegaan om tram 10 ondergronds te leggen. Dat zou de oversteek bij het Weesperplein wat makkelijker maken.Ardan schreef:Kan er dan niet onder die fundering doorgegraven worden? Dat ruwbouwstation ligt zo'n 15 meter diep schat ik, hoe diep zit die tweede zandlaag dan? Volgens mij niet dermate schokkend diep dat de metro een achtbaan gaat worden als je vanaf WPP naar beneden gaat om eronderdoor te komen..
Het maken van een premetrotunnel voor lijn 7 en 10, dat had dan het beste kunnen worden gedaan met reconstructie van de Hoge Sluis. Tijdelijke brug maken, steen voor steen afbreken, opknappen en tijdelijk opslaan (wat allemaal is gebeurd), en vervolgens meerdere caissons maken waarop vervolgens de brug zou worden herbouwd. Een tunnel had dan vrij ondiep kunnen worden gemaakt, relatief makkelijk en zou de goedkoopste oplossing zijn. Dit even afgezien van nut en noodzaak, want die vind ik persoonlijk minder groot dan veel andere mogelijke initiatieven.