Nieuwe bushalte & route in Uden?

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Nieuwe bushalte & route in Uden?

Bericht door fogeltje »

Lijn 121 rijdt deze week een omleiding en slaat alles in Uden over. Hij rijdt daarvoor tijdelijk de oude sneldienstroute via de Velmolenweg. Mijn viel vanmorgen opeens op dat er daar een nieuw aangelegde haltehaven ligt, inclusief ophoging, op, volgens mij, min of meer de locatie van de oude halte Velmolenweg van lijn 121 (tot 14 december 2003). Dit is rijdend richting het centrum vóór de straat waar de 91 uit komt gereden. Ik heb de halte alleen richting Uden gezien omdat ik er niet opgelet had en het toevallig zag, ik kan dus niet zeggen of er aan de overzijde ook een ligt. Als ik er aan denk kijk ik morgen of vandaag op de terugweg (als ik het niet vergeet).

Er rijdt volgens mij alleen geen enkele lijn op dit stuk, alleen lijn 121 omdat die nu een omleiding rijdt. Wordt er binnen Uden een lijn verlegd die daar gaat stoppen in de nieuwe dienstregeling? Weet iemand daar meer van? Ik kan me alleen niet indenken welke. Lijn 121 zou natuurlijk mooi zijn, lijn 91 zou in theorie de bestaande route kunnen overnemen, maar dan vervalt de halte Losplaats wel (maar de halte Velmolenweg ligt op niet al te grote afstand). Of juist de 91, maar de 121 zou me een logischer kandidaat voor een sneldienstroute lijken, dat is immers gedeeltelijk al een sneldienst (of lijn 91 moet die rijtijdverkorting gaan nodig hebben om een bus uit te sparen). Of laten ze de 152 straks niet meer door het centrum rijden? Het zou ook speciaal voor de 153 kunnen zijn, maar om voor die vier ritten of wat het ook zijn, twee opgehoogde haltes aan te leggen lijkt me geld dat beter besteed had kunnen worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe bushalte & route in Uden?

Bericht door fogeltje »

Het zou natuurlijk speciaal voor dat buurtbusje kunnen zijn. De 201 gaat volgens mij via Loosbroek en Vorstenbosch naar Uden rijden. Als ik zo op google maps kijk zou via de Velmolenweg een mogelijke route kunnen zijn. Zal ervan afhangen waar dat ziekenhuis komt te liggen, want dat weet ik zo niet (en daar gaat die bus wel op gericht zijn).
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe bushalte & route in Uden?

Bericht door huibf »

Wellicht op de Rob site te vinden?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe bushalte & route in Uden?

Bericht door fogeltje »

Goede tip, ik heb even gekeken maar niets overduidelijk kunnen vinden. Heb gelezen in het Advies exploitatieplan 2013 Oost Brabant en de Meierij. Maar daar kon ik niks uithalen. Wel zegt het ROB dat ze positief adviseren over een plan "Lijn 157 (Uden Zuid). Maar helaas geen detail over wat dat plan is. Maar dat zou best die halte kunnen omvatten als onderdeel van een routeverlegging van lijn 157 om Uden Zuid beter te ontsluiten (waar inderdaad geen enkele bus komt). De haltes rond het centrum blijven prima bediend met lijn 152 en 160 dus het lijkt me ook geen probleem om lijn 157 te verleggen in Uden, zeker met oog op extra ritten die gaan rijden t.b.v. Ziekenhuis Bernhoven (wat in het noorden aan de rondweg schijnt te komen liggen).

EDIT: googlen op "lijn 157 Uden Zuid" levert meerdere relevante hits op waaronder http://www.brabant.nl/politiek-en-bestu ... ?qvi=40302. Lijn 157 wordt inderdaad verlegd in Uden en krijgt een nieuwe halte op de genoemde plek.

Ik zie ook dat rond Oss wat buurtbusjes gaan verdwijnen: 252 en 257. En de 261 wordt inderdaad weer de 161 en gereden door een midibus.

EDITEDIT: Ik zie dat wordt voorgesteld de 252 en 257 te vervangen door een nieuwe buurtbus 294 van Oss naar Dieden. Kan volgens mij ook, van Schaijk naar Herpen, Berghem en Oss rijdt ook lijn 96, wel een andere route in Herpen en Berghem. Hoe die 294 precies gaat rijden is me dan onduidelijk, maar wellicht Osch - Berghem - Herpen en dan de route van de 252 tot Dieden (en misschien zelfs als ringlijn weer naar Oss omdat Haren anders buiten de boot valt...aan de andere kant, door Haren rijdt ook de 296). Het traject Schaijk - Herpen wordt dan nog altijd door de 96 bediend. Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten