OVer je OV-Chipkaart #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door huibf »

Geert schreef:Eindhoven krijgt vast poortjes na de verbouwing hoor...
Verder is het heel simpel: als je binnen het afgesloten gebied staat en je houdt je pas tegen het poortje -> check-uit; kom je van buiten en ga je het afgezette gebied in dan is het altijd een check-in. Kan niet missen toch?
Nee hoor. De gemeente eist dat de onderdoorgang voor iedereen toegankelijk blijft. Dus geen poortjes daar, en terecht.
Volgensmij geeft de gemeente ook eerder geen vergunning af voor de verbouw.
Net zoiets als de doorgang in Hertogenbosch afsluiten.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Fles »

Leiden, Hilversum en Amsterdam Zuid lijken me dan eerder in aanmerking te komen. Op termijn zullen we hier in Deventer ook wel met dat geneuzel te maken krijgen...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Klaasje »

Hilversum heeft al. Daarbij kan je niet zonder poortjes te passeren van spoor 1 naar spoor 2 t/m 5 en andersom overstappen. Geniaal.......
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Joshua »

Ik had begrepen dat veel stations gewoon open zullen blijven omdat gemeentes veel station tunnels en bruggen worden gezien als een doorgang voor voetgangers. Sowieso vraag ik me af hoe ze dat willen gaan doen op stations waar straks treinen van verschillende vervoerders vanaf hetzelfde perron vertrekken zoals in Arnhem.

En wat ik me ook afvroeg. Op Station Amsterdam Bijlmer Arena zijn de poortjes zo dusdanig verplaatst dat je dus bij sommige overstappen van NS dus eerst moet uitchecken en dan weer inchecken. Oftewel dan gaat het systeem 1 reis opsplitsen in 2 reizen waardoor je ook weer meer betaald. Komt daar nog een oplossing voor of moet je er maar gewoon niet overstappen?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Asb is ook niet wat je noemt een station waar je van trein op trein overstapt. De enige "zinvolle" overstap is vanuit Asdz richting Asd. Maar dat kun je het beste op Dvd doen.
Een station als Asdm is dan meer een overstapstation dan Asb en daar heb je het ook. Zal me ook benieuwen of dit ooit vervalt want hoe kunnen ze anders een duurder tarief rekenen voor via-trajecten?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Hilversum heeft al. Daarbij kan je niet zonder poortjes te passeren van spoor 1 naar spoor 2 t/m 5 en andersom overstappen. Geniaal.......
Dus als je daar overstapt ben je duurder uit vanaf het moment dat de poortjes gesloten zijn. :') Dat lijkt overigens op meer stations te gaan gebeuren...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Daniel »

Op station Amersfoort lijkt het er dan zelfs aan te gaan liggen hoe je overstapt... via de hal zou een overstap van 1/2 naar 4, 5, 6 of 7 weleens duurder kunnen worden dan via de loopbrug achteraan het perron :roll: (De huidige plaatsing van de paaltjes lijkt althans bewust zo gekozen te zijn omdat je er dan meer kwijt kunt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Freek »

Joshua schreef:Sowieso vraag ik me af hoe ze dat willen gaan doen op stations waar straks treinen van verschillende vervoerders vanaf hetzelfde perron vertrekken zoals in Arnhem.
Zo moeilijk is dat toch niet. In de tunnel komen gelijk aan de huidige situatie met de paaltjes 2 poortjes,1 voor de NS en 1 voor Breng/Arriva. Overstappen kan gewoon op het perrons bij de overstapmeubels.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door midnet »

Joshua schreef:En wat ik me ook afvroeg. Op Station Amsterdam Bijlmer Arena zijn de poortjes zo dusdanig verplaatst dat je dus bij sommige overstappen van NS dus eerst moet uitchecken en dan weer inchecken.
De zelfde situatie is dus op Hilversum van/naar spoor 1 en op AMSterdam CS spoor 15-en op Muiderpoort (daar is een snelle overstap vanaf Diemen ri.Amstel-SPR Rotterdam).in AMS-ZuidWTC aan 1 kant-als je niet oplet.
Ik heb deze vraag dus op het ROVER-forum gesteld en er is momenteel nog geen antw op te geven-of dat je extra gaat kosten. In het buitenland (bvb Paris en London) doet zich dezelfde situatie ook op sommige stations/tweelinghaltes voor (overstap met flat fare metro of underground) en daar kan het systeem het verwerken-maar niet meer als 1x per zelfde kaartje/rit).
Het ziet er naar uit dat ook Amersfoort poortjes krijgt (tenzij ook daar de gemeente dwars ligt met die overloop naar een nieuw ontwikkeld gebied noordzijde) en daar heb je dus 2 spoorbedrijven. Hetzelfde in situatie 1 op Bijlmer en nog steeds op Amstel en Duivendrecht met NS en GVB-je moet uit je doppe kaake en de goeje nemen! Anders: weg borg!
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 19 aug 2012, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Wat een pret weer met die OV-chipkaart! Paar opvallende dingetjes vandaag;

- In de hal van de metro bij Amsterdam Sloterdijk staan de CiCo's voor de treinen (dus voor sporen 3 t/m 8) heerlijk zichtbaar opgesteld. Als je visueel beperkt bent, kun je lang gaan zoeken *O* Ik wil niet weten of ik die dingen nog terug kan vinden als ik strakjes daar wat vaker kom tijdens de spits.
- Op station Zuid waren bij de ingang van het perron voor de metro richting Westwijk/Isolatorweg maar liefst vier poortjes op een rij buiten gebruik.
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door find_your_spot »

VIRM schreef: - Op station Zuid waren bij de ingang van het perron voor de metro richting Westwijk/Isolatorweg maar liefst vier poortjes op een rij buiten gebruik.
Die vier poortjes zijn om het station uit te komen. Zogeheten 1 richtingspoortjes.
For Your Railroad Adventures
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door mb90 »

Vorige week is er een nieuwe OV-Chipkaart van voor mijn Voordeelurenabonnement (oude stijl) binnengekomen en dus was de chipkaart met het oude abonnement niet nodig.

Via Mijn OV-Chipkaart heb ik dus het automatisch opladen uitgeschakeld van de oude kaart. Dan wordt er dus 1 cent afgeschreven van je bankrekening. Het afschrijven was gebeurd volgens de bank, maar volgens Mijn OVC was er iets niet goed gegaan en moest ik het overnieuw proberen. Dit heb ik hierna nog 2x geprobeerd en toen was ik het zat en ben ik mijn saldo van de bank gaan bekijken. Daar bleek dat er dus 3x een cent afgeschreven was. Omdat dat dus toch elke keer gelukt was heb ik een paar dagen gewacht op een mogelijke brief over het stoppen van het automatisch opladen.

Na een paar dagen kwam inderdaad een brief vanuit Amersfoort met daarin de bevestiging en dat ik het opladen definitief kon laten stoppen bij een OV-loket (in mijn geval dus de RET, waar ook gelijk het saldo overgezet is op de nieuwe kaart). Dat betekende dus dat Mijn OVC mij behoorlijk op het verkeerde pad heeft gezet en dus extra geld af laat schrijven (al gaat het in mijn geval om een erg klein bedragje van 2 cent, maargoed). :?

Dan de nieuwe kaart, want daar wilde ik natuurlijk weer het automatisch opladen op zetten. Ik ging dus weer naar Mijn OVC om het aan te vragen voor de nieuwe kaart. Opnieuw werd er 1 cent afgeschreven en opnieuw gaf de site aan dat het mislukt was en dat ik het opnieuw moest proberen. Dit keer heb ik het niet gedaan en ben ik vandaag maar meteen naar een ophaalautomaat gegaan. Daar stond inderdaad het product klaar en staat het dus nu op de nieuwe kaart.

Opnieuw zat Mijn OV-Chipkaart er dus naast, de amateurs... :neg:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tristan »

mb90 schreef: Via Mijn OV-Chipkaart heb ik dus het automatisch opladen uitgeschakeld van de oude kaart. Dan wordt er dus 1 cent afgeschreven van je bankrekening.
Ik vind het sowieso heel vreemd dat er zowel bij het aanvragen als bij het stopzetten van automatisch opladen er 1 cent wordt afgeschreven :? Bij het aanvragen kan ik het me nog voorstellen, immers de gekoppelde betaalrekening moet geverifieerd worden, maar bij stopzetten moet het mogelijk zijn om er enkel en alleen een blokkade op automatisch opladen te zetten?

Ook vind ik het erg raar dat je die 'controlecent' kwijt bent. Ik maak ook gebruik van MiniTix MijnID en heb daar automatisch opladen wel aanstaan (in tegenstelling tot mijn chipkaart) en ook daar moest ik € 0,01 betalen om mijn rekeningnummer te laten verifiëren, maar die ene cent werd vervolgens doorgestort als saldo op de MijnID-chip. Kortom: dat is dus kostenneutraal verlopen.
Bij een andere instantie voor online betalingen werd mijn betaalrekening geverifieerd door er € 0,01 op te storten. Dat is ook een klantvriendelijke manier van verificatie, want als je een niet bestaand rekeningnummer opgeeft, wordt de betaling teruggestort op rekening van herkomst.

Dat het een aantal keren 'officieel' niet is gelukt om automatisch opladen te stoppen/starten, maar praktisch gezien wel en dat er alleen maar geld afgeschreven wordt, in plaats van het kostenneutraal te laten verlopen, bewijst maar weer eens dat de ov-chipkaart en het systeem er omheen niet klantvriendelijk is :neg:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Uitchecken op Amsterdam Centraal in de "middentunnel"is ook verschrikkelijk. Na paar keer zoeken en goed luisteren heb ik ze gevonden achter de grote pilaren.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door webguy »

In Rotterdam hebben ze de OVC palen ook maar geschrapt, behalve bij de ingangen. Kom je met de Thalys of wil je terughaken, moet je dus een uitgang gaan zoeken om daar in te checken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Vinny »

Dat het een aantal keren 'officieel' niet is gelukt om automatisch opladen te stoppen/starten, maar praktisch gezien wel en dat er alleen maar geld afgeschreven wordt, in plaats van het kostenneutraal te laten verlopen, bewijst maar weer eens dat de ov-chipkaart en het systeem er omheen niet klantvriendelijk is
Die twee cent ga je ook hard missen in je leven :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Meltrain »

Tristan schreef:
Bij een andere instantie voor online betalingen werd mijn betaalrekening geverifieerd door er € 0,01 op te storten. Dat is ook een klantvriendelijke manier van verificatie, want als je een niet bestaand rekeningnummer opgeeft, wordt de betaling teruggestort op rekening van herkomst.
Dat heb ik gehad bij het aanvragen van Mobiel Opwaarderen van zowel T-Mobile als KPN. Het kan dus wel idd. :D
Maar om nou gelijk te zeggen dat 'de ov-chipkaart en het systeem er omheen niet klantvriendelijk is', gaat me wel een beetje ver. :? Er zijn zeker wel wat dingen die verbeterd kunnen worden, maar over het geheel is de OV-C best klantvriendelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Je wordt in Amsterdam of Rotterdam in tegenstelling tot in Stockholm niet gedwongen een kaart aan te schaffen als je een tijdskaart wil :wink:

In Stockholm moest ik 20 kroon (€2,40) per persoon neerleggen voor hun SL Access kaart en dan moest ik de tijdkaart voor 72 uur van 230 kroon (€27,65) er nog bij optellen. De kaart is dan wel 6 jaar geldig, maar als je daarna nooit meer in Stockholm komt (al durf ik dat in dit geval te betwijfelen ;-) ) kan je die 20 kroon ook niet meer terugkrijgen.

Oja, en de SL Access-kaart vervangt ook daar een strippenkaart maar maakt geen gebruik van kilometertarieven: een check-uit bestaat daar niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door reisthijs »

Ik had laatst in Stockholm een 24-uurskaart gekocht en dat was gewoon nog een kartonnen kaartje met een stempeltje erop. :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Die zijn eruit. De strippenkaart gaat er volgend jaar ook uit, dan is het afgelopen met het papier behalve voor de enkeltjes die je bij het loket kan kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door reisthijs »

Dan zijn ze net toevallig vorige week afgeschaft? Lijkt me ook sterk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Ze staan niet op de website, alleen dat ze op een Accesskaart geladen kunnen worden en de medewerkster van de SL-balie op het Centraal Station zei dat ze alleen tijdskaarten op chipkaarten verkochten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door reisthijs »

Zou het uit kunnen maken je het vraagt? Ik had 'm gehaald bij de tourist info op het Centraal Station, daar hebben ze dan misschien nog een oude voorraad die op moest ofzo.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Werkte dat ding wel op de poortjes of moest je ermee langs het loket als je de metro in wilde?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door reisthijs »

Die werkt niet op de poortjes nee, dus steeds bij het loketje het poortje door. Ging ook prima.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten