Dienstregeling 2013 #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Daniel »

Het lijkt er inderdaad op dat de s2100 en s2600 omgewisseld gaan worden (al wisselen de nummers ten zuiden van Leiden en niet ten noorden, 2600 gaat dus naar Vlissingen en 2100 naar Den Haag C.). Dit vanwege een conflicterende tijdsligging in Leiden waar ze beide gelijktijdig moeten zijn en tevens zouden moeten kruisen met de oorspronkelijke opzet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Wubbo »

Er komt inderdaad een 2100 Amsterdam - Haarlem - Den Haag Centraal en een (1)2600 (Groningen/Leeuwarden) - Lelystad - Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam - Vlissingen, die aansluiting op elkaar geven op Leiden Centraal.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door VIRM »

Uhm, is een 2600 Groningen-Vlissingen niet enorm vertragingsgevoelig? Het is immers een vrij lang traject...
Overigens dacht ik dat het de bedoeling was om Groningen - Schiphol - Den Haag C te doen, niet via HS.
Beul van de blindegeleidelijn
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door RoelZ1 »

De koppeling naar Groningen/Leeuwarden is alleen in het superdal, dus 's avonds na 20.00 of 22.00
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Vinny »

Is er al een 24/7 uitwerking?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Wubbo »

Nee.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Overigens dacht ik dat het de bedoeling was om Groningen - Schiphol - Den Haag C te doen, niet via HS.
Dat is nog steeds het plan, maar alleen voor overdag. In de avonduren rijdt er ook in 2013 nog altijd geen IC op de route Lelystad-Duivendrecht-Schiphol.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Klaasje »

Daarbij aangetekend dat momenteel bij de avonduren gedacht kan worden aan ná 20:00 uur maar dat dit in 2013 op zou kunnen schuiven naar een ander tijdstip. Dat hoeft echter niet het geval te zijn.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door wouter15 »

Weet iemand of Woerden - Molenvloet eerder gebruikt gaat worden dan Utrecht Leidse Rijn? Want volgens http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Woerden_Molenvliet deze pagina word dat station gebruikt door het traject Woerden - Alpen aan den Rijn en niet Woerden - Utrecht? En wat zou dat dan voor de frequentie betekenen tussen Woerden en Alpen aan den Rijn?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Thom91 »

Woerden molenvliet zou aangedaan worden door de extra sprinter die gaat rijden als de keervoorziening gereed is.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Tochjo »

Woerden Molenvliet als station komt er voorlopig niet. Wel is men op die plek een keerspoor aan het realiseren, zodat er extra sprinters kunnen rijden tussen Utrecht en Woerden. Die keren dan daar.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Frank »

In dit artikel een stukje over de overweg bij de Rijksweg Noord in Elst. Prorail wil de problemen daar oplossen (bomen zijn regelmatig langer dan vijf minuten dicht waardoor ze automatisch in storingsstand gaan) door wat te wijzigen met de treintijden. Dat staat echter in de papieren editie beschreven dus even een samenvatting daarvan:
* De stoptrein van Arnhem naar Tiel vertrekt 5 minuten later van alle stations
* Van Tiel naar Arnhem wijzigen de tijden van de extra spitstreinen. Deze rijden drie minuten later.
De provincie is tegen omdat te Arnhem de overstap op de treinen naar Zevenaar en Doetinchem verslechtert.

Mochten de genoemde tijden kloppen dan worden de treintijden tussen Arnhem en Tiel als volgt, aangenomen dat het toch allemaal doorgaat:

Code: Selecteer alles

Arnhem           ...:07 ...:37
Elst             ...:14 ...:44
Zetten-Andelst   ...:24 ...:54
Hemmen-Dodewaard ...:28 ...:58
Opheusden        ...:32 ...:02
Kesteren         ...:36 ...:06
Tiel             ...:46 ...:16
De meest linker trein is de spitstrein. Het lijkt erop dat de s3000 naar Nijmegen, die nu om ...:06 vertrekt voortaan een paar minuutjes eerder richting het zuiden vertrekt. Dat zat er toch al in, want de s3000 en s3100 gaan kort (11 minuten) op elkaar keren te Nijmegen. Mocht dat kloppen dan ontstaat er in Arnhem een wat ruimere overstap van de s3000 op de s31100 (nu twee minuten met een perron ertussen). Mocht de s7600 in omgekeerde richting niet wijzigen ontstaat er ook een korte overstap s7600 -> s31100 in Elst (drie minuten). In de Gelderlander stond dat de overstap in Tiel (richting Utrecht) gehandhaafd blijft (6 minuten), hoewel ik zo niet weet hoe dat dan 's avonds gaat.

In omgekeerde richting kom ik dan uit op het volgende, waarbij de eerste trein dan de spitstrein is:

Code: Selecteer alles

Tiel             ...:22 ...:49
Kesteren         ...:32 ...:59
Opheusden        ...:36 ...:03
Hemmen-Dodewaard ...:39 ...:06
Zetten-Andelst   ...:43 ...:10
Elst             ...:53 ...:20
Arnhem           ...:01 ...:28
Hierbij geen van al deze overstappen. Wel kom je in de knoei met de s3600 van Nijmegen naar Arnhem; die is momenteel om ...:54 bij Elst. Ik vind het er maar behoorlijk vreemd uitzien allemaal :? .
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door ..... »

Alle betrokken partijen wringen zich dan ook al jaren in de vreemdste bochten om een noodzakelijke viersporigheid te ontlopen. Want niemand wil daarvoor betalen, uiteraard. Wat dat betreft verbaas ik me er al heel lang over dat die kruising in Elst nog gelijkvloers is. Het is een belangrijke verkeersader die een drukker spoor snijdt dan bijvoorbeeld bij Driebergen-Zeist.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Frank »

Nou ja, er ligt een tunnel in het verlengde van de Griegstraat. Dat was m.i. wel de minst belangrijkste van de tunnels die ze aan hadden kunnen leggen. Doorgaand verkeer heeft er niks aan. Bij de splitsing van het Tielse spoor ligt nu een ook viaduct en hoewel er ook fietspaden zijn is die wel waardeloos voor fietsers om overheen te gaan (tunnels zijn zo veel beter (en duurder) :Y ).

De problematiek van de stationsinrichting is volgens mij al heel, heel oud.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Daniel »

Recentelijk heeft het Locov advies uitgebracht over de 7x24 uitwerking van de dienstregeling 2013. Het meeste wat erin staat is hier al wel aan de orde gekomen, maar een interessant puntje betreft de verbindingen tussen Utrecht en Gouda.

Om te voorkomen dat in 2013 vaak de treindienst op dit traject moet worden uitgedund, wat door de nieuwe opzet van de NoordOost lange overstaps voor de relatie Twente - Rotterdam zou opleveren, gaat men in het weekend consequent minder treinen inzetten. Hiertoe zullen de series 1700 en 11700 in Gouda gaan combineren en splitsen met de serie 2800, die dan in het weekend alleen tussen Gouda en Rotterdam v.v. rijdt.
Overigens verbaast het me wel dat men het alleen over de 2800 heeft, een kwartier later heb je dan in Utrecht immers ook weer een berg perroncapaciteit nodig voor de cross-platform overstap van de (12)500 naar de 2000 v.v. (Hoewel je dan wellicht nog treinen op de A- en B-fase kunt zetten omdat je dan waarschijnlijk niet zit met een kerende 9800, al geeft dat ook wel wat beperkingen in welke perrons je gebruikt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door RoelZ1 »

Dat de werkzaamheden in Utrecht de (belangrijkste) reden is lijkt inderdaad vreemd. Zeker aangezien de 2800 (IC Den Haag - Utrecht) gewoon kort op spoor 18/19 kan keren omdat de overstap op de (1)1700 (IC Den Haag - Amersfoort Schothorst/Enschede) in Gouda kan zijn. Wat overigens de reden is die ik heb gehoord voor deze constructie is de opening van Utrecht Leidsche Rijn. Aangezien de extra sprinter die in LR stopt niet in het weekend rijdt moet de s9800 dan extra stoppen in Leidsche Rijn. Door deze extra stop komt hij in conflict met de 2800. Door die in Gouda te combineren ben je mooi van dat conflict af.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Wubbo »

Toch zijn die werkzaamheden wel de reden. Die 2800 keert altijd tegelijk met de 9800, terwijl je ook nog een spoor nodig hebt voor de 8800. Dat betekent dat je in totaal 3 fases nodig hebt voor deze series, naast alles voor de NoordOost enzo. Uitsnijden van de 2800 levert dus een fase op. De 8800 gaat keren op de 2000, dus opheffen van de 2000 levert geen vrije fase op.

Doordat deze serie door de werkzaamheden is uitgesneden, is het wijzigen van de dienstregeling van de 9800 om Leidsche Rijn te bedienen ook mogelijk geworden, dat is een mooie bijvangst. Zo hou je en dezelfde rechtstreekse verbindingen (je hebt er in het weekend zelfs meer) en dezelfde overstaprelaties (nou vooruit, die uit Rotterdam naar Baarn vervalt officieel) en een efficiëntere materieelinzet en de mogelijkheid om Leidsche Rijn te bedienen en de werkzaamheden in Utrecht kunnen verder.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:De 8800 gaat keren op de 2000, dus opheffen van de 2000 levert geen vrije fase op.
Blijft dat dus toch zo? Had eerder een kering van 2800 op 2000 en v.v. verwacht gezien de cross-platform-overstappen die men naar deze pendels wil bieden.
Voor Den Haag lukt dat wel mooi op deze manier, dan heb je iets als de 2000 aankomend op 11 en (12)500 op 12 en de andere kant op de 8800 aankomend op 9 en de (12)500 op 8, waardoor je nergens hoeft om te lopen. Maar dan moet je wel consequent de 2800 gaan omrijden of de (1)1700 een alternerend vertrekspoor geven. Dat laatste lijkt me niet geheel wenselijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Wubbo »

De overstap van/op 2800 wordt op Gouda cross-platform geboden, niet op Utrecht (daar is de overstap wel, maar niet cross-platform). Het is ooit inderdaad de bedoeling geweest om de 2000 op de 2800 te keren, maar dan kan er geen ICE meer richting Arnhem rijden, da's ook weer zo jammer.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door RoelZ1 »

Hoe komt de overstap van de 2000 op de (12)500 er dan uit te zien? Op Gouda kan niet omdat de 2000 achter de (12)500 aan rijdt richting Utrecht en in Utrecht moet je crossplatform bieden omdat de overstaptijd slechts 4 minuten is. Betekent dit dat de 8800/2000 naar 'het midden' verhuizen en de 9800 en 2800 spoor 18-19 gaan bezetten?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Wubbo »

Ja. Uit mijn hoofd: 2800 op 19a, 9800 op 18a, 8800 -> 2000 op 9, 2000 -> 8800 op 12 (en de ICE naar Duitsland ook op 12).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Fles »

Feest!
Op donderdag 6 december opent ProRail samen met NS, omwonenden, bezoekers, gemeenten en provincies officieel de Hanzelijn. Reserveer deze datum in uw agenda en houd alle activiteiten in de gaten!
Op zaterdag 8 december is de Hanzelijn voor iedereen open en zijn er feestelijke activiteiten. Hier volgt later meer informatie over.
Komt allen naar het grote Triple B festijn *O*

U weet wel: Bitterballen, Bordjes en Bier ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door deadlock »

Ik ben erbij!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Ardan »

Wij ook! *O*
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Etienne »

Ik hoor een forummeet aankomen? :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten