Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterdam

Bericht door TLP »

Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen
Op veelgebruikte bushaltes in Landsmeer kunt u binnenkort precies zien hoeveel minuten u nog op de bus moet wachten. Medio juni/juli plaatsen we zogenaamde DRIS-Dris panelen, wat staat voor Dynamische Reizigers Informatie Systemen. De DRIS- panelen geven automatisch actuele reisinformatie weer. Zo kunnen wachtende reizigers meteen zien of hun bus vertraagd is.
Lees verder

Dit artikel komt weliswaar van de website van de gemeente Landsmeer, maar het heeft dus betrekking op de gehele stadsregio, echter exclusief Amsterdam. De reden waarom ik hiermee kom is omdat er bij mij in Amstelveen sinds juni is begonnen met de uitrol van deze DRIP's. Volgens deze PDF worden de DRIP's op 27 Amstelveense bushaltes geplaatst. Tot nu toe heb ik ze minimaal in 1 richting gezien op alle haltes tussen de Graaf Florislaan en de Startbaan, op de Lindenlaan en de Handweg, en volgens mij ook op het Keizer Karelplein (bij de laatste drie haltes ben ik in juli voor het laatst geweest, dus fouten voorbehouden). Een aantal hiervan zijn al in werking. De reisinformatiepanelen zijn identiek aan de R-net panelen, en wat ik uit het artikel van de gemeente Landsmeer begrijp zou hier zelfs een samenhang mee zijn, echter hebben de panelen die niet op R-net haltes geplaatst worden een algemene grijze huisstijl.
Ik heb echter in de andere genoemde gemeenten nog geen van deze panelen gezien, afgezien van een aantal R-net panelen op de corridors van de N235 en de N247 tussen Amsterdam en Purmerend en tussen Amsterdam en Volendam, en uiteraard op de 'Zuidtangent' busbaan. Dus ik vroeg me af of mensen die in de genoemde gemeenten wonen deze dingen ook zijn opgevallen, en ik wil daarom een voorstel doen om dit bij te houden. Ik hoor graag jullie reacties hierop.

PS: Zoals ik al eerder zei staat Amsterdam niet in het artikel genoemd, en ik heb dus ook nog geen DRIP's daar gezien. Heeft iemand een idee waarom men die daar niet gaat plaatsen?
Laatst gewijzigd door TLP op ma 20 aug 2012, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door Klaasje »

De grijze Dris-en zijn al te vinden in Almere op een groot aantal haltes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door Suus »

En bij de meeste haltes van de voormalige Zuidtangent. Waarbij op Amsterdam Bijlmer ArenA vrij pijnlijk duidelijk is geworden dat het ene R-Net het andere R-Net niet is :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door Klaasje »

Het gaat hier over de niet R-net excemplaren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door Suus »

Betreft echter hetzelfde systeem: de bovenste twee regels zijn ingericht voor de vertrektijden en de onderste regel kan door de verkeersleiding gebruikt worden voor scrollende reizigersmededelingen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Waarbij op Amsterdam Bijlmer ArenA vrij pijnlijk duidelijk is geworden dat het ene R-Net het andere R-Net niet is :wink:
Wat bedoel je precies? Hebben de haltes van lijn 300 toevallig andere schermen dan de haltes van lijn 328?
Ik kom zelden op Amsterdam Bijlmer, dus ik weet het verder niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door Suus »

Alleen de perrons 1 en 2 van lijn 300 hebben dynamische reisinformatie, de overige geletterde perrons niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door R-Flow »

Amsterdam loopt zo ver achter op dit gebied, om te janken. :N

Vorig jaar werd nog gezegd dat we vanaf dit jaar overal in de stad nieuwe ABRI's zouden krijgen, speciaal voor Amsterdam ontworpen! Ook nog niks van terug gezien...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door JWM »

Op het metrostation van Zuid staan nieuwe abri's.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door FLJ »

Ook Overamstel krijgen abri's die ook op de stations van de Oostlijn zijn te vinden.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door hauptbahnhof »

Zijn dat de zogenaamde nieuwe abri's die JC Deceaux speciaal voor Amsterdam heeft bedacht??? :|
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door R-Flow »

Mag hopen van niet. Ik had het trouwens enkel over de tram- en bushaltes. Niet metro.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door FLJ »

Nee ik neem niet aan dat dat de nieuwe abri's zijn voor tram- en bushaltes, volgens de planning uit februari zouden de eerste in juli dit jaar worden geplaatst..
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door fred1954 »

TLP schreef:Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen

PS: Zoals ik al eerder zei staat Amsterdam niet in het artikel genoemd, en ik heb dus ook nog geen DRIP's daar gezien. Heeft iemand een idee waarom men die daar niet gaat plaatsen?
Ik denk dat dat komt, doordat Amsterdam dan verantwoordelijk is voor het onderhoud e.d. Het ROA schaft ze weliswaar aan, maar dan worden ze eigendom van Amsterdam en moet Amsterdam zorgen dat ze goed functioneren. Waarschijnlijk wil Amsterdam dat niet, niet voor CXX in ieder geval. Inderdaad zijn nu overal 4-regelige DRIS panelen geplaatst op alle haltes in Amstelveen. Er zijn er een paar in gebruik, waarbij alle 4 de regels gebruikt worden voor vertrekinformatie. Ik ga er vanuit, dat bij calamiteiten, de onderste regel dan aparte info kan geven.

Maar inderdaad, bijvoorbeeld op de Amsterdamse weg, Graaf Florislaan, staan ze, maar een halte verder in de gemeente Amsterdam, de Kalfjeslaan, niks te zien. Alsof de mensen die daar opstappen niet zouden willen zien welke bussen, wanneer komen. Heel apart.

Edit: ik heb net een berichtje gestuurd naar het ROA over deze gang van zaken. Als ik antwoord heb, plaats ik dat hier.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door TLP »

fred1954 schreef:Maar inderdaad, bijvoorbeeld op de Amsterdamse weg, Graaf Florislaan, staan ze, maar een halte verder in de gemeente Amsterdam, de Kalfjeslaan, niks te zien. Alsof de mensen die daar opstappen niet zouden willen zien welke bussen, wanneer komen. Heel apart.

Edit: ik heb net een berichtje gestuurd naar het ROA over deze gang van zaken. Als ik antwoord heb, plaats ik dat hier.
Wilde ik eigenlijk ook al zeggen. Maar goed, prima dat je een berichtje stuurt. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door Edwin »

Bee schreef:Alleen de perrons 1 en 2 van lijn 300 hebben dynamische reisinformatie, de overige geletterde perrons niet.
Waar de 300 en de 328 dus niet op dezelfde perrons komen. 300 inderdaad op 1 en 2 (vooraan) en de 328 ergens achteraan tussen de 202, 602 (?), 155 en 153.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door FLJ »

Wat mij trouwens zojuist opviel is dat de tramhaltes in de Utrechtsestraat nog geen abri's hebben, misschien dat hier binnenkort nieuw type wachthokjes worden geplaatst.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door fred1954 »

FLJ schreef:Wat mij trouwens zojuist opviel is dat de tramhaltes in de Utrechtsestraat nog geen abri's hebben, misschien dat hier binnenkort nieuw type wachthokjes worden geplaatst.
Ik heb vele jaren in de Kerkstraat gewoond eind 80-er jaren om de hoek van de Utrechtsestraat, ik kan me eigenlijk niet eens herinneren of er überhaupt wel abri's waren op die smalle haltes vroeger.

Impressie van de nieuwe Utrechtsestraat met abri's: http://www.youtube.com/watch?v=RqBcNMc7csA
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door R-Flow »

Voor zover ik kan herinneren wel. Het waren wel van die hele dunne varianten waar je in principe alleen iets aan hebt als de wind in de rug staat. Maar goed, het gaat om het idee natuurlijk. :wink:

Kan niet wachten tot die blauwe krengen eruit gaan. Tijd voor iets moderners.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door Edwin »

Leuke is dat lijn 66 op de Drissen van R-Net ook staan bij halte Maxisweg, het ("oude") EBS2(?)-systeem geeft de info keurig door. (Leuek naam dat EBS ;) )
Remember to check-out with your ov-chipcard.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door TLP »

Volgens mij is dat gewoon verplicht, om alle langskomende lijnen te vermelden op zo'n halte ondanks dat hij bij R-net hoort.
En ja, het is inderdaad grappig dat het informatiesysteem EBS heet...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Volgens mij is dat gewoon verplicht, om alle langskomende lijnen te vermelden op zo'n halte ondanks dat hij bij R-net hoort.
Nou op Schiphol niet. Daar stoppen overige lijnen bij aparte haltes en wordt zelfs de 69 geacht dat achterlijke rondje te maken bij Schiphol Noord. Erg handig bedacht met die gelede bussen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door hauptbahnhof »

Eerder het voertuigvolgsysteem waar ook de ov-chipkaartsysteem aan gekoppeld is heet Exploitatie Beheer Systeem (2). BijRET en HTM heet het ook EBS.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door TLP »

hauptbahnhof schreef:Eerder het voertuigvolgsysteem waar ook de ov-chipkaartsysteem aan gekoppeld is heet Exploitatie Beheer Systeem (2). BijRET en HTM heet het ook EBS.
Oh ja, nu je het zegt...
R-Flow schreef:Nou op Schiphol niet. Daar stoppen overige lijnen bij aparte haltes en wordt zelfs de 69 geacht dat achterlijke rondje te maken bij Schiphol Noord. Erg handig bedacht met die gelede bussen.
Dat heeft inderdaad te maken met, zoals jij zegt, dat er meerdere haltes/perrons zijn. In dat geval hoeven er alleen (R-net) panelen bij perrons waar R-netlijnen stoppen. Bij de halte Maxisweg is dat niet zo, daar is maar 1 perron per richting dus daar stopppen zowel R-net als niet R-netlijnen. Dus daar moeten alle lijnen aangetoond worden, dus ook een eenvoudige stadslijn van het GVB. Hetzelfde is op Bijlmer ArenA het geval, echter daar moet nog begonnen worden met de uitrol van de DRIP's op de haltes van lijn 328 en moet naar mijn idee nodig wat gewijzigd worden aan de perronindeling zodat alle R-netlijnen het dichtst bij de stationsingang kunnen halteren en zo makkelijker het onderscheid gemaakt kan worden. Ook denk ik dat de perronindeling veel efficiënter kan zodat ook de Bizzliners bij het busstation kunnen halteren bij de andere R-netlijnen, en in het algemeen ook veel overzichtelijker en geordender kan worden gemaakt.

Maar goed, om even terug naar Schiphol en lijn 69 te gaan: dit heeft er (als het goed is) mee te maken dat deze lijn geen officiële Schipholbuslijn is, (in tegenstelling tot lijn 192 en lijn 195) en daarom alleen van de haltes van de lijnen 300 en 310 mag gebruikmaken. Ook is er volgens mij geen keermogelijkheid vanuit het noorden, waardoor alle buslijnen die vanuit het noorden komen en keren op Schiphol keren op P40 of P30, maar aangezien de 69 daar fus geen bevoegdheid voor heeft moet de lijn dus keren op de Buitenweg...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe dynamische reisinformatiepanelen in Groot-Amsterd

Bericht door R-Flow »

Geen idee hoe je erbij komt dat de 69 van de haltes van de 300 en 310 gebruik maakt… Is namelijk totaal niet het geval. Daarnaast is er ook gewoon een keerpunt bij halte Schiphol Noord waar dus ook de 69 officieel een onzinnig rondje draait terwijl de lijn gewoon doorgaat richting Nieuw Sloten. Dit omdat de 69 dus niet op de R-net haltes mag stoppen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daelea en 108 gasten