Wiki-standaard buslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Chauf21 »

Bij voormalige lijnen heb ik altijd een beetje een dubbel gevoel bij het linken naar huidige stations. De huidige situatie is immers niet te vergelijken met de toenmalige situatie. Maar dat even daargelaten.

In principe houden we zo veel mogelijk de naamgeving van de vervoerder aan. Dus als deze Utrecht, Streekbusstation als bestemming hanteerde, zou ik er toch voor kiezen om de titel van de lijn ook zo te kiezen. De route kan dan wel gewoon gevonden worden. De invulling van die pagina kan dan op twee manieren:
Mocht er in de loop der tijd niet veel veranderd zijn, bijvoorbeeld enkel de bestemming of een kleine frequentiewijziging, dan zou ik ervoor kiezen om geen aparte pagina te maken maar een 'redirect' van de toenmalige naamgeving naar de meest actuele pagina te maken en bij díe pagina de geschiedenis toe te voegen. De inhoud van een voormalige pagina is dan enkel #REDIRECT [[_titel_]]#Geschiedenis. In de overzichten per jaar wordt dan de toenmalige naamgeving weergegeven en wordt er naar de gewenste en juiste informatie gelinkt.

Als een lijn nou heel veel veranderingen heeft gekend, dan zou ik ervoor kiezen om een aparte pagina aan te maken met de toenmalige naamgeving en route. Op die pagina kunnen dan tevens verwijzingen komen naar huidige lijn(en) en stations.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door fogeltje »

Ik hanteer juist altijd het neutrale "Station" in de paginanaam als een lijn op een treinstation eindigt, ook al noemt de vervoerder het busstation; vooral omdat vervoerders er niet consequent in zijn. Het ene jaar stopt een Zuidooster bij station NS, jaar erop opeens busstation, dan weer Station NS, etc. Ook de toevoeging NS laat ik weg, ik houd het gewoon op station (idem met Limbo lijnen, ik hou het gewoon neutraal op station en niet het verschrikkelijke "Station Veolia" wat ook nog gewoon fout is als je het mij vraagt, het station is niet van Veolia). In de routestrip schrijf ik ook meestal station, hoewel ik me soms betrap op een "busstation" of "Station NS" bij hele oude lijnen.

Wat links betreft, als ze er zijn, dan link ik, maar stations uit 1980 zijn inderdaad niet hetzelfde als stations uit 2012. Maar op de stationspagina kun je vaak wel doorklikken naar oude dienstregelingen, dus wat dat betreft vind ik de links niet zo erg.

Wat betreft nieuwe pagina's, ik hou meestal een pagina aan totdat een eindpunt veranderd. En gezien ik met "Station" werk, maakt het niets uit of dat beestje eerst Centraal Station, Station NS, Busstation, Busstation NS of wat dan ook heette. Eventueel kan er wel een redirect gemaakt worden met daarin de naam die de vervoerder exact hanteert. En gevonden worden de lijnen toch wel. Als iemand de buslijn "Lijn 21 Beek en Donk, Centraal Station - Airport" (naam volgens vervoerder) wil vinden en in de zoekbalk dat intypt, dan krijgt hij weliswaar niet direct de pagina maar zal bovenaan in de zoekresultaten wel de lijn "Lijn 21 Beek en Donk, Station - Airport" (paginanaam) vinden.

Ook als een ander eindpunt slechts hernoemd wordt maar ik 100% zeker weet dat het nog steeds dezelfde halte is, dan wijzig ik alleen de naam in de nieuwe halte. De paginageschiedenis gaat mee en er wordt automatisch een redirect aangemaakt. De hernoeming neem ik in het verhaaltje op.

Maar goed, dat ben ik. Ik werk niet altijd geheel volgens standaard (zie het Station voorbeeld), maar tot dusver lijkt zich er niemand aan gestoord te hebben. Alleen met Nijmegen maak ik de pagina's met "Nijmegen Centraal Station" omdat daar nu eenmaal alles zo heet. Frank voegt daar ook veel toe en dat wordt het inconsequent als de ene pagina met Centraal Station begint de andere met Station. Met "mijn andere lijnen" houd ik het consequent op Station in de titel.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Frank »

Ik ben heel inconsequent met dit soort dingen, maar Arnhem en Nijmegen noem ik als enige wel consequent Centraal Station. Voor de rest gebruik ik meestal de achtervoeging Station of Station NS, net waar ik die dag zin in heb of wat ik zie dat al vaker gedaan is :D .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Ik ben heel inconsequent met dit soort dingen, maar Arnhem en Nijmegen noem ik als enige wel consequent Centraal Station. Voor de rest gebruik ik meestal de achtervoeging Station of Station NS, net waar ik die dag zin in heb of wat ik zie dat al vaker gedaan is :D .
Doe het dan in Nijmegen niet consequent, dan kan ik daar tenminste wel consequent zijn :mrgreen: Geintje, ik pas me in Nijmegen gewoon aan aan je, om daar nu opeens met Station NS of wat dan ook te gaan werken zou erg inconsequent zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Milco »

Even een vraagje: in Amsterdam-Zuidoost hanteert de EBS voor de Bizzliners 375 t/m 379 twee haltenamen anders dan dat Connexxion gebruikt. Echter zijn het dezelfde haltes. Maar wat doen we hiermee? Verschillende haltenamen, maar dezelfde haltes.

De haltes waar ik het over heb:
* Paasheuvelweg --> bij EBS: Paasheuvelweg / AMC
* Gebouw Atlas --> bij EBS: Hondsrugweg / Atlas
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door fogeltje »

Ik zou zeggen, hou in dat soort gevallen aan wat er op het fysieke haltebord staat (daar ga ik altijd vanuit, bij Connexxion wijkt de website ook soms af van het haltebord en vertrekstaat) en zet de EBS naam er eventueel tussen haakjes achter. Anders wekt het op de wiki de schijn dat de lijnen op verschillende haltes stoppen.

Ik zag in Rhenen iets soortgelijks. De halte bij het station waar ik uitstapte heet "Tuinlaan/Station NS" volgens het bord, maar Arriva noemt de halte "Tuinlaan".
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door webguy »

Overigens is dit een landelijk probleem :) Elke vervoerder heeft z'n eigen naamgeving, maar ook data (waar is de halte, is 'ie toegankelijk, wie is de beheerder, etc). Hopelijk gaat dat binnenkort veranderen als er een landelijke halte database komt - zodat er duidelijkheid is.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Chauf21 »

Ik voel een tooltje aankomen:
- vul haltenaam van vervoerder in
- zoek haltes op dezelfde locatie van andere vervoerders
- presenteer gevonden haltes
- presenteer voorgestelde naam
;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door webguy »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Elke vervoerder heeft z'n eigen naamgeving
Mwoh, Connexxion heeft zelfs al moeite één halte voor al z´n lijnen die er stoppen consequent te benoemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door nvdw »

fogeltje schreef:Ik hanteer juist altijd het neutrale "Station" in de paginanaam als een lijn op een treinstation eindigt, ook al noemt de vervoerder het busstation; vooral omdat vervoerders er niet consequent in zijn.
Dan doe ik dat (voortaan) ook. :pos:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Etienne »

Wat is er het praktisch nut van dat bij een groot aantal voormalige lijnen in Amsterdam na de titel ook nog eens het jaartal vermeld staat (2004 - 2011 om maar even wat te noemen)?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Daniel »

Dat je ze makkelijker kunt terugvinden in het overzicht met voormalige lijnen allicht?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Wubbo »

Is dat niet om onderscheid te kunnen maken tussen verschillende routevarianten, terwijl begin- en eindpunt gelijk zijn?
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Etienne »

Daniel schreef:Dat je ze makkelijker kunt terugvinden in het overzicht met voormalige lijnen allicht?
Allicht een goed plan, maar dit hanteren we toch niet in geheel Nederland. Waarom zou dit dan alleen voor Amsterdam moeten gelden?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Daniel »

Dan zou ik me eerder afvragen waarom we het niet ook voor de rest van het land doen. Ik heb de lijnen van de 1e concessie DAV in ieder geval ook allemaal (als ik me niet vergis dan) van jaartallen voorzien t.b.v. het onderscheid van de voormalige connexxion-lijnen uit de concessie daarvoor bijvoorbeeld. Dit ter verduidelijking van de verschillen die er waren, hoewel begin- en eindpunt en lijnnummer zelf op zich gelijk waren.
Veel van de voormalige Stadsvervoer Dordrecht en SVD-lijnen hebben ook jaartallen, al ben ik daar weer niet geheel consequent mee geweest voor wat betreft de huidige DAV-concessie (de opsplitsing van lijn 7 in Dordrecht in een lijn 7 en 8 staat alleen in de geschiedenis van de lijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Is dat niet om onderscheid te kunnen maken tussen verschillende routevarianten, terwijl begin- en eindpunt gelijk zijn?
Zo doe ik het. Als een nieuwe lijn dezelfde begin- en eindpunten als een oude lijn heeft, dan zet ik er een jaartal achter, anders niet. Als het om een oude lijn gaat, dan zet ik de hele periode erachter, gaat het om een lijn die nu nog rijdt, dan alleen het beginjaar. Bestaat de lijn met die begin- en eindpunten nog niet, dan zet ik er ook niets achter.

Voorbeeld:
Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk - Eindhoven Station: oorspronkelijk artikel van een buslijn die vanaf 2004 reed. In 2009 wijzigde deze lijn en kreeg een nieuwe eindpunt. In 2011 werd deze weer ingekort. Dit werd weer een nieuw artikel met naam [wiki]Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk - Eindhoven Station (2011)[/wiki] aangezien dit een bestaande lijn was en dus (nog) geen einddatum heeft.
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Etienne »

*Topicschop (en behoorlijk ook)*

Kunnen we hier nog eens over nadenken. Er bestaan onderhand bij meerdere gebruikers vele varianten van (voormalige) paginas? Dit deels a.g.v het topic over lijnvervuilin.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door fogeltje »

Ik zelf zou zeggen, je maakt gewoon Lijn xx A - B aan. Als dan later een nieuwe variant met hetzelfde eindpunt opduikt, geef je hem een toevoeging. Ik zelf geef het jaartal van de dienstregeling waarin de bus het eerst rijdt. Bij oude lijnen zou wellicht de hele periode kunnen doen, maar omdat dit bij nieuwe lijnen niet bekend is (zie lijn 21 die ik in een post hierboven aanhaal), die rijdt nu nog steeds, dus daar kan ik toch geen periode bijgeven. Om geheel dan nog een beetje consistent zet ik ook bij oude lijnen het jaar waarin hij het eerst reed (als ik dat niet zeker weet, omdat ik niet alle dienstregelingen heb, pak ik het eerste jaar waarvan het bekend is: dus stel dan een lijn in 1980 nog niet reed, in 1982 wel en van 1981 mis ik de dienstregeling, dan krijgt hij toevoeging 1982). Maar ik zou zeggen: liever geen toevoeging als het niet echt nodig is, dat maakt vooral handmatig zoeken net wat makkelijker en scheelt redirects.
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Etienne »

Het ging mij meer om de invulling van de pagina's en niet persé de paginanaam. Want ook daar bestaan "tig" varianten op, want ik wil dit graag wel eens duidelijk maken c.q. vaststellen, zodat het nog eventueel aangepast kan worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door fogeltje »

Etienne schreef:Het ging mij meer om de invulling van de pagina's en niet persé de paginanaam. Want ook daar bestaan "tig" varianten op, want ik wil dit graag wel eens duidelijk maken c.q. vaststellen, zodat het nog eventueel aangepast kan worden.
Oh.

Ik zelf vind het wel nuttig om bij huidige lijnen onderaan een lijstje met oude varianten van de lijn op te nemen, al dan niet aangevuld met lijnen die gedeeltelijk hetzelfde traject berijden cq bereden hebben. Bij oude lijnen doe ik dat niet, dan zijn er wel links naar de rechtstreekse voorganger en opvolger in de tekst. Maar het wordt een enorme klus als dan wijzigingen optreden en de lijst aangepast moet worden. Door het alleen op de huidige lijnen te plaatsen (die waarschijnlijk zelf toch aangepast moeten worden) voorkom ik beter dat er dingen niet bijgewerkt worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Daniel »

Als je al iets met de voorgaande periode wilt gaan tonen dan denk ik dat je het met een sjabloon-achtig iets moet doen zoals nu bij de treinseries. Anders wordt het inderdaad nogal een klus om alles weer bij te werken bij wijzigingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Als je al iets met de voorgaande periode wilt gaan tonen dan denk ik dat je het met een sjabloon-achtig iets moet doen zoals nu bij de treinseries. Anders wordt het inderdaad nogal een klus om alles weer bij te werken bij wijzigingen.
Meestal treden die wijzigingen op de pagina zelf op omdat de betreffende lijn opgeheven of verandert wordt. Dan moet de pagina toch aangepast worden en knip/plak ik de hele meuk meteen naar het nieuwe artikel. Ik ga me vanaf nu ook aanleren dat wanneer ik dingen aanpas ook "links naar deze pagina's" bekijk zodat ik kan kijken of hernoemingen of nieuwe lijnen ergens aangepast moeten worden in gelinkte artikelen.

Als er een standaard sjabloon voor zoiets zou kunnen komen dan is dat wel toe te juichen. Of het haalbaar is? Geen idee, ik ben geen wikigod.

Om [wiki]Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk - Eindhoven Station (2011)[/wiki] er nog eens bij te pakken. Dat lijstje onderaan staat ook bij lijn 121 en 122. Als dat in een sjabloon zou kunnen, dat zou inderdaad wel erg handig zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Meltrain »

Moet de topic-titel niet aangepast worden in "Wiki-standaard tram-, bus- en metrolijnen"?
Het is immers ook handig om voor de tram- en metrolijnen over een standaard te discussiëren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wiki-standaard buslijnen

Bericht door Etienne »

Daniel schreef:Als je al iets met de voorgaande periode wilt gaan tonen dan denk ik dat je het met een sjabloon-achtig iets moet doen zoals nu bij de treinseries. Anders wordt het inderdaad nogal een klus om alles weer bij te werken bij wijzigingen.
Een sjabloon daarvoor in toch niet persé noodzakelijk. Aan de hand van de OVinNL-tabel, kan je toch ook een tabelletje maken en dat meekopiëren indien er (bij de huidige lijnen) wijzigingen optreden?

Dan wil ik even inhaken op de invulling van (dienstregeling)pagina's
Ik heb hier thuis nog stapels busboekjes liggen van allerhande vervoerders, nadeel is dat men vooral in de 80'er jaren geen wijzigingen in de boekjes publiceerde en ik vaak geen datums kan publiceren.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten