reisthijs schreef:Als de treindienstleiding over de aansluitingen gaat, moeten ze er dan niet juist alles aan doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijke aansluitingen gehaald worden, ook bij kleine vertragingen?
Daarbij vind ik dan ook horen dat ze soms even wachten met het sein op veilig te zetten.
Volledig mee eens. Je moest eens weten hoe vaak ik ergens sta, het sein veilig zie komen en in de verte een trein zie binnen komen die aansluiting geeft op mijn trein. Maar goed, een treindienstleider zou helemaal niet over dat soort dingen moeten gaan, want er wordt vaker niet op gelet dan wel. Maarja, dat is mijn bescheiden mening.
Als we te lang wachten met vertrekken, krijgen we dat wel vanzelf een keer te horen.
reisthijs schreef:Hoe kan dat ten kostte van de punctualiteit gaan als een trein die met minder dan +5 vertrekt voor de statistieken gewoon punctueel is? Juist daarom snap ik niet dat er niet even gewacht mag worden.
Zoals door Klaasje al gezegd: Voor die ene trein hoeft het niet heel veel uit te maken, maar voor al die andere treinen die onderweg daardoor in conflict komen met die trein is dat wel een probleem. Sneeuwbaleffect. Niet alleen punctualiteitscijfers zijn leidend...
EDIT:
reisthijs schreef:Waarom is op tijd vertrekken dan beter?
Enerzijds omdat het perronspoor ook weer gebruikt moet worden door een andere trein en die trein dan niet of minder in de weg staat als hij ergens op een wachtspoor staat in plaats van langs het perron (een en ander natuurlijk afhankelijk van de lokale situatie). Anderzijds omdat je in dat geval als treindienstleider geen vertraging op je naam krijgt. Als het sein maar veilig staat, ligt het niet aan ProRail...