Spoorlassen HTM

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Spoorlassen HTM

Bericht door iljitsch »

Ik ben een paar maanden geleden weer in Den Haag komen wonen, en voor het eerst in 34 jaar weer in een straat waar een tram rijdt! Helaas is dat niet een onverdeeld genoegen. Twee weken geleden viel er een brief in de bus dat de HTM de sporen ging vernieuwen, en dat hiervoor over een periode van vier weken werkzaamheden tussen 23 en 7 uur nodig waren. Het begon allemaal met het weghalen van de bestrating met pneumatische hamers (vanaf 7.30 u...), maar nu zijn er dus ook de nachtwerkzaamheden:

Afbeelding

Het is me nogal onduidelijk wat ze hier nu uitspoken, want zo te zien zijn er geen nieuwe sporen neergelegd, er wordt alleen aan gelast, als ik het zo zie met thermiet.

Afbeelding

Wat ik ook niet snap is waarom dit 's nachts gebeurt. In die brief stond iets over het verkeer niet hinderen of zoiets, maar het niet-tramverkeer kan er al weken niet meer langs, en de trams zelf rijden gewoon! Sterker nog, eind van de avond is spitsuur hier, als andere lijnen over de route van 12 naar de remise rijden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SVFPlpVZjyU[/youtube]
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door iljitsch »

Ok, ze zijn spoorstaven aan het verwijderen. Dus blijkbaar was die eerdere actie het losmaken van het spoor van de fundering.

En dan te bedenken dat ik terug naar NL verhuisd ben omdat ik in Spanje in de hitte zo slecht sliep middenin de zomer...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door iljitsch »

Hier het losmaken van de spoorstaven:

Afbeelding

(grote versie)

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen lagen er dus gloednieuwe rails (alle roest zit er nog op!), maar nog wel met ruimte tussen de verschillende segmenten, ik ben benieuwd wat ze gaan doen om die in te vullen.

Afbeelding
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door hauptbahnhof »

iljitsch schreef:Wat ik ook niet snap is waarom dit 's nachts gebeurt. In die brief stond iets over het verkeer niet hinderen of zoiets, maar het niet-tramverkeer kan er al weken niet meer langs, en de trams zelf rijden gewoon! Sterker nog, eind van de avond is spitsuur hier, als andere lijnen over de route van 12 naar de remise rijden.
Lijkt me nogal lastig voor die trams om er te rijden als de sporen weggehaald worden he :D
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door VIRM »

Overdag moeten er ongetwijfeld gewoon reguliere trams overheen, dus dan is het waarschijnlijk niet echt handig om te doen (daarom zie je dus ook dat Prorail 's avonds en in het weekend werkzaamheden uitvoeren).

Gewoon aan de niet-straatkant van je huis slapen, of oordopjes bij de drogist kopen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door iljitsch »

hauptbanhof: ik had ten tijde van mijn originele verhaal nog niet door dat ze het spoor later die nacht gingen verwijderen.

VIRM: zolang het koel is kan ik de ramen (dubbel glas) dichthouden en dan moet het vrij erg zijn met de herrie dat ik er niet doorheen slaap als ik eenmaal in slaap gevallen ben. Maar die pneumatische hamers om half acht afgelopen week daar helpt vrij weinig tegen. :-(

Overigens vreemd dat ze niet dat stuk lijn 12 tussen de Loosduinseweg en de Laan van Meerdervoort niet gewoon omrouteren via de route van lijn 11. Dat is maar hooguit 400 meter extra lopen of de bus nemen vanaf het Copernicusplein, en dan hadden ze gewoon alles overdag kunnen doen, en een stuk sneller doordat er niet steeds voor passerende trams gestopt hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Geert »

Mooie foto met al die vonken :)
Erg snel is HTM volgens mij niet met dit soort werkzaamheden. Hier in de buurt zijn bij het pleintje ook alle tramrails vernieuwd en daar hadden ze ook een paar weken voor nodig...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Mooie foto met al die vonken :)
Erg snel is HTM volgens mij niet met dit soort werkzaamheden. Hier in de buurt zijn bij het pleintje ook alle tramrails vernieuwd en daar hadden ze ook een paar weken voor nodig...
Dank je. Link naar de grote versie was mislukt, herkansing.

Ach vergeleken bij het verherbouwen van een station... Wel opvallend overigens dat die mensen daadwerkelijk "HTM" op hun reflecterende regenjassen (de plensregen zie je niet op de foto) hebben staan, dat het blijkbaar (?) niet door een aannemer uitgevoerd wordt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Geert »

Ik denk dat er zo regelmatig spoor vervangen wordt dat ze daar gewoon een eigen afdeling voor hebben. Hier in de buurt werd het volgens mij ook door HTM zelf gedaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Suus »

Zowel de HTM, de RET als het GVB hebben alle drie een eigen bedrijf die de verantwoordelijkheid hebben voor het onderhoud van de trambaan (en metrobaan indien van toepassing). Bij de HTM heet dat HTM Infra.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Thom91 »

De spoorstaven moeten nog gelast worden, dat kan je zien op de laatste foto. Er moet een kuntsstof plaat tussen de staven om de elektrische stroom te onderbreken om zo sectie's te creeëren.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Anne »

iljitsch schreef:Overigens vreemd dat ze niet dat stuk lijn 12 tussen de Loosduinseweg en de Laan van Meerdervoort niet gewoon omrouteren via de route van lijn 11. Dat is maar hooguit 400 meter extra lopen of de bus nemen vanaf het Copernicusplein, en dan hadden ze gewoon alles overdag kunnen doen, en een stuk sneller doordat er niet steeds voor passerende trams gestopt hoeft te worden.
Deze omleiding kan niet want er liggen bij de lijnen 3 en 11 geen verbindingsbogen (meer).
Kortste omleiding is via de Kon.Emmakade/Waldeck Pyrmaontkade (RR3).
Thom91 schreef:De spoorstaven moeten nog gelast worden, dat kan je zien op de laatste foto. Er moet een kuntsstof plaat tussen de staven om de elektrische stroom te onderbreken om zo sectie's te creeëren.
Als het een geïsoleerd stuk moest worden is de gemaakte elektrische doorverbinding niet logisch.
HTM legt eerst de secties en gaat later de thermeitlassen maken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Thom91 »

Dit zijn noodlasplaten ;)
Komt wel goed schatje.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door R-Flow »

Maand lang werk om een stukje spoor te verwisselen? :?

Ik kan me hier in Amsterdam herinneren dat ze op een gegeven moment overal verwisselbare platen tussen en om de rails neerlegden i.p.v. asfalteren. Zo hoeft de boel niet meer opengebroken te worden en kunnen sporen sneller en met minder overlast vervangen worden. Tot mijn grote verbazing zie je in recente jaren overal die platen verdwijnen en wordt er weer gewoon asfalt gestort. Weet iemand waarom?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Suus »

De platen verzakten ten opzichte van elkaar en het asfalt; gingen kapot enzovoort. Er worden vervolgens allerlei noodreparaties gedaan met stukjes asfalt en straatstenen en voor je het weet mogen de bussen er nog maar op beperkte snelheid langs vanwege de slechte staat van de baan. Dat was in ieder geval de situatie op de Bos en Lommerweg tegenover Podium Mozaïek voordat de weg werd opgeknapt: buschauffeurs reden er liever naast dan op de trambaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door iljitsch »

Er rijden hier geen bussen, en mijn straatje is relatief rustig, maar om de hoek op de Beeklaan heb je redelijk veel verkeer en geen vrije trambaan. Ik kan me zo voorstellen dat verwijderbare platen daar niet goed zullen werken. Niet dat ik ze elders wel gezien heb.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door robert55 »

Bij die Amsterdamse constructie moest geloof ik nog steeds gebroken worden als de poeren [de feitelijke ondersteuning waarop het spoor rust] niet goed meer lag door verzakking [wat door de modder waarop de stad drijft veel voorkomt].
Niet alleen de naden tussen de platen waren hinderlijk, ook die tussen plaat en spoor waren dat: de strook waarop je kon slippen [zeker als fietser] verdubbelde zo'n beetje.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door R-Flow »

Jammer van die neveneffecten, het leek zo'n goed idee.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Anne »

Bij de verlenging van lijn 3 naar Loosduinen (jaren 80) is een proef genomen met een Oost-Europese spoorconstructie.
Betonplaten met gleuven waarin een speciaal model groefrails ligt. Deze zijn dan eenvoudiger te vervangen.
Toegepast in de Pisuissestraat (gedeelte nabij Beethovenlaan).
Bewoners hadden echter veel klachten over geluidsoverlast veroorzaakt door over dit spoor rijdende trams.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Suus »

De slijtage van dat type rails ligt ook hoger zo zijn de ervaringen in Oost-Duitsland, vandaar dat naast de enorme sommen geld die in het verbouwen van het trammateriaal is gestoken er ook enorm veel geld geïnvesteerd is in het opknappen van de trambanen na de val van de muur.

Nu vind je het bijna alleen nog maar in Leipzig, omdat het stadsbestuur daar het vervoersbedrijf treitert met betrekking tot het herinrichten van wegen, maar dat is een ander verhaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Anne »

Thom91 schreef:Dit zijn noodlasplaten ;)
Ik bedoel de aangebrachte doorverbindingen (kabeltjes) langs de tijdelijk aangebrachte lasplaten.
Die zorgen voor een goede elektrische doorverbinding langs de lasplaten.
Dit is niet nodig als de door jou genoemde isolatie er komt.
(kabeltjes kunnen weer weg als termietlas wordt gemaakt)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door iljitsch »

Van geluidsoverlast gesproken: bijna iedere tram knerst nu met enorm kabaal de hoek om. Voorheen hoorde je de meeste helemaal niet, een enkele piepte een beetje. Hopelijk verbetert dit snel, want dit is afzien.

Kunnen ze niet gewoon trams met individueel draaiende wielen maken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Suus »

Nieuw spoor of geslepen spoor klinkt in het begin anders dan spoor dat al wat langer ligt. Stond altijd in de brieven van ProRail die ik in mijn vorige huis nog wel eens kreeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door Anne »

De nu openliggende constructie mist de demping van geluid.
Als geheel weer is aangevuld en bestraat zal geluid flink afnemen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorlassen HTM

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Kunnen ze niet gewoon trams met individueel draaiende wielen maken?
Waarom niet gewoon zweeftrams?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten