reisthijs schreef:Overcapaciteit wordt toch al voorkomen door de voortreinen af te schaffen?
Voortreinen rijden er nu al amper meer, die heb je alleen nog op de momenten dat de doorgaande trein al niet groter kan rijden. Zijn er nog drie in beide richtingen als ik me niet vergis.
Formeel reden die voortreinen om voldoende capaciteit te bieden op het samenloopdeel Utrecht - Zwolle van de beide takken van de ICs, wat nu in veel gevallen al wordt opgevangen door meer IRM in te zetten. Ik zie het zo gebeuren dat men juist die treinen gaat inkorten omdat men verwacht dat men Den Haag - Groningen/Leeuwarden via de Hanzelijn gaat reizen. In de praktijk blijkt echter dat een groot deel van de stroom van/naar het Noorden Amersfoort en Utrecht als bestemming heeft zoals BR628 al schreef. Ook de voortreinen zag je doorgaans leeg- en weer vollopen in Utrecht toen er nog meer reden. Mijn verwachten zou daarmee dus zijn dat het reizigersaanbod op de Veluwe helemaal niet zoveel kleinere treinen rechtvaardigd.
Voordeel van niet combineren lijkt me juist dat je tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht met langere treinen kan rijden.
Tussen kunnen en doen zit, zeker in het geval van NS, nog een wereld van verschil. Er rijden nu ook al talrijke treinen (met name ook in het weekend) die zeer hard richting het overvolle gaan op Utrecht - Rotterdam. En in veel gevallen zou het probleemloos mogelijk zijn om dat treindeel langer te maken zonder dat de gecombineerde trein te lang wordt, maar toch doet men dat niet.