100.000 extra treinritten in 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door reisthijs »

Waarom zou NS stoppen met bijplaatsen en aftrappen van treinstellen?
Hetzelfde met de extra IC's naar Limburg: ik zie het niet gebeuren dat NS ineens twee keer zo veel treinstellen laat rijden ten zuiden van Eindhoven. Dat wordt natuurlijk gewoon in Eindhoven aftrappen en met één stel verder naar Heerlen of Maastricht.
Daniel schreef:Of omdat NS denkt dat er kortere treinen nodig zijn omdat een deel van de reizigers voortaan via de Hanzelijn reist, waardoor je na combineren overcapaciteit zou krijgen.
Overcapaciteit wordt toch al voorkomen door de voortreinen af te schaffen?
Voordeel van niet combineren lijkt me juist dat je tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht met langere treinen kan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door RoelZ1 »

In Zwolle wordt bij bijna elke trein bijgeplaatst of afgetrapt in 2013. Niet alleen voor het traject Utrecht - Zwolle, maar ook juist voor Utrecht - Rotterdam waar de vraag nauwelijks daalt en dus in de spits net zulke lange treinen nodig zijn als spitstreinen (die niet splitsen/combineren) van nu.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door BR628 »

RoelZ1 schreef:maar ook juist voor Utrecht - Rotterdam waar de vraag nauwelijks daalt en dus in de spits net zulke lange treinen nodig zijn als spitstreinen (die niet splitsen/combineren) van nu.
Het deel uit Leeuwarden (ene half uur) of het deel uit Groningen (andere halve uur) gaat straks altijd door naar Rotterdam dus de capaciteit op Utrecht - Rotterdam neemt niet af ten opzichte van nu er nog gecombineerd wordt in Zwolle. Dit omdat het deel Utrecht - Den Haag volledig los gereden gaat worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Thom91 »

reisthijs schreef:Waarom zou NS stoppen met bijplaatsen en aftrappen van treinstellen?
Hetzelfde met de extra IC's naar Limburg: ik zie het niet gebeuren dat NS ineens twee keer zo veel treinstellen laat rijden ten zuiden van Eindhoven. Dat wordt natuurlijk gewoon in Eindhoven aftrappen en met één stel verder naar Heerlen of Maastricht.
Dat worden gewoon solo stellen over de hele linie hoor, reken er maar niet op dat de 800 buiten de spits dubbel gaat rijden ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Overcapaciteit wordt toch al voorkomen door de voortreinen af te schaffen?
Voortreinen rijden er nu al amper meer, die heb je alleen nog op de momenten dat de doorgaande trein al niet groter kan rijden. Zijn er nog drie in beide richtingen als ik me niet vergis.
Formeel reden die voortreinen om voldoende capaciteit te bieden op het samenloopdeel Utrecht - Zwolle van de beide takken van de ICs, wat nu in veel gevallen al wordt opgevangen door meer IRM in te zetten. Ik zie het zo gebeuren dat men juist die treinen gaat inkorten omdat men verwacht dat men Den Haag - Groningen/Leeuwarden via de Hanzelijn gaat reizen. In de praktijk blijkt echter dat een groot deel van de stroom van/naar het Noorden Amersfoort en Utrecht als bestemming heeft zoals BR628 al schreef. Ook de voortreinen zag je doorgaans leeg- en weer vollopen in Utrecht toen er nog meer reden. Mijn verwachten zou daarmee dus zijn dat het reizigersaanbod op de Veluwe helemaal niet zoveel kleinere treinen rechtvaardigd.
Voordeel van niet combineren lijkt me juist dat je tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht met langere treinen kan rijden.
Tussen kunnen en doen zit, zeker in het geval van NS, nog een wereld van verschil. Er rijden nu ook al talrijke treinen (met name ook in het weekend) die zeer hard richting het overvolle gaan op Utrecht - Rotterdam. En in veel gevallen zou het probleemloos mogelijk zijn om dat treindeel langer te maken zonder dat de gecombineerde trein te lang wordt, maar toch doet men dat niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Wubbo »

NOS op 3 heeft een reportage gemaakt bij ProRail over het tot stand komen van een dienstregeling:

Tekst
Audio
Video
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door MdJ »

Beetje jammer dat in het plaatje van "tekst" het station Hengelo Gezondheidspark aan de lijn Hengelo-Almelo ligt, terwijl het werkelijk aan de lijn Hengelo-Zutphen ligt...
Bij twijfel: gebruik beton.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door RoelZ1 »

En Hoevelaken ligt niet op de lijn naar Zwolle en Kampen Zuid ligt niet aan het Kamperlijntje ;).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door JWM »

Om over de HSL naar Roosendaal nog maar te zwijgen :X
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door webguy »

Maastricht Noord ten oosten van Maastricht klopt ook niet. Of gaat echt alleen Veolia daar stoppen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door Daniel »

Ja, daar gaat alleen Veolia stoppen ondanks dat het station wel ligt op een punt waar de lijnen uit Sittard en Valkenburg naast elkaar liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door reisthijs »

NS zou er vast niet willen stoppen. De sporen van/naar Sittard krijgen daarom vooralsnog ook geen perron. (Het ligt voor de hand dat die perrons er wel komen als de provincie de stoptreinen gaat aanbesteden.)
Thom91 schreef: Dat worden gewoon solo stellen over de hele linie hoor, reken er maar niet op dat de 800 buiten de spits dubbel gaat rijden :wink:
De brede spits waarin je ten noorden van Eindhoven met meer dan 4 bakken wil rijden beslaat anders wel een behoorlijk groot deel van de dag (6:30-10:30 en 15:00-19:30 zo ongeveer). Ik mag er hopelijk toch wel op rekenen dat die niet solo gaan rijden.

In de echte daluren kan het dan wel met losse stellen op de hele route maar dat is eigenlijk ook niks nieuws: dat doen ze nu vaak ook al.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: 100.000 extra treinritten in 2013

Bericht door 010jongen »

Treinen tussen Utrecht en Rotterdam zitten steeds vaker overvol. Zeker in de daluren en in het weekend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten