Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Geert »

Fles schreef:
Reizigers kunnen zelf het heft in handen nemen om de reizigersinformatie van de NS te verbeteren.
Is er dan helemaal NIETS wat NS zelf kan behalve geld vangen? Sorry hoor, maar waarom moet ook DIT weer vanuit de reiziger komen? :evil:
Dit initiatief wordt georganiseerd buiten NS om (door Treinreiziger.nl).
Fles schreef:Ik zal maar weer even het wiel uitvinden voor ze: Het is essentieel dat de BELANGRIJKSTE informatie het DUIDELIJKST gebracht wordt. Anders geef je namelijk non-informatie.
Wat ook altijd super irritant is als men overstapinformatie gaat geven (intentie: :pos:) maar blijkbaar niet alle informatie bij de hand heeft ( -o- ):

In Utrecht Centraal kunt u overstappen voor... uhhhhhhhhh.... de stoptrein naar uhhh.. Bunnik, Driebergen-Zeist en uhh.. Rhenen, deze vertrekt van spoor 12, en uhhhhh... (lange stilte) de intercity naar Nijmegen van uhh.. 16 uur 57 deze vertrekt... van spoor uhh.. 14.

Uiteraard goed bedoeld en in principe erg nuttige informatie, maar het gebeurt echt regelmatig dat er bij het omroepen enorme pauzes zitten tussen de treinen die worden opgenoemd...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door webguy »

Zou dat niet een interface probleem zijn? HC heeft microfoon vast en met andere hand probeert 'ie de lijst in z'n Railpocket op te zoeken en vervolgens handmatig te filteren met belangrijke overstappen (een overstap terug is niet handig, maar ik hoor zo vaak overstappen die niet mogen of zeer zelden worden gebruikt)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Geert »

Dat zou goed kunnen! Maar dat lijkt me voor NS wel eenvoudig op te lossen door de Railpocket hierin te verbeteren. Als ik het goed begrepen heb beschikt zo'n apparaat over een scherm met overstapinfo, maar daar kan Ennes of Dexter misschien meer over zeggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Vinny »

Het oude format van de NS terug en dat ook in de Railformat stoppen: Bij knooppuntstations worden de drie meest relevante overstapverbindingen inclusief vertrektijd en -perron vermeld. :pos:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Fles »

webguy schreef:HC heeft microfoon vast en met andere hand probeert 'ie de lijst in z'n Railpocket op te zoeken
En vervolgens probeert hij te blijven staan terwijl de trein door de wisselstraat op en neer hotsieknotsieknettert :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Suus »

Tijd dat de automatische omroep geactiveerd wordt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door webguy »

Voor de stoptrein naar Doetichem Gaanderen te Arnhem?
Maar deel van het OBIS project is geloof ik een automatische omroep, maar voor dat klaar is :)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Bastiaan »

Zo erger ik me ook aan het woordje 'deze' als er wordt verwezen naar een andere trein waarop kan worden overgestapt. Bijvoorbeeld bij aankomst in Zwolle uit Groningen/Leeuwarden: "U kunt hier overstappen op de trein naar Deventer. Deze vertrekt van spoor 7. Deze trein heeft een vertraging van ongeveer 10 minuten. Deze trein zal doorrijden als Intercity naar Amersfoort, Hilversum, met als eindbestemming Schiphol." Wie volgt nog over welke trein het gaat?

Mijn tip of eigenlijk verzoek aan conducteurs zou zijn: Gebruik simpelweg 'deze trein' als het gaat over de trein waarin je reizigers zich nu bevinden en 'die trein' als je verwijst naar een andere trein. Daar wordt het omroepbericht al wat duidelijker door.

Letten jullie er trouwens wel eens op hoe vaak omroepwoordjes als 'deze' en 'dit' voorkomen op websites, fora en in tijdschriften over OV? Het lijkt wel veel meer voor te komen dan bij andere vak-/hobbygebieden. "Gisteren was ik te laat op mijn werk. Dit als gevolg van het niet goed zetten van mijn wekker." :-D
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door robert55 »

Een woordje wat je alleen nog bij NS hoort: "alsmede" (ik denk dat er bij Van Dale archaïsch bij staat): ... alsmede de sprinter in de richting van Uitgeest

Op Gvc was afgelopen weekend de tekst op het werkzaamheden bandje verder uit gebreid tot door verschillende geplande werkzaamheden. Volgens mij blijkt daaruit een verwarring tussen de noodzaak te informeren en de wens te excuseren.

Twee voorbeelden van overbodige non-informatie: in Woerden wordt bij vertragingsberichten de automatische tekst voor de Sprinter naar Breukelen / Amsterdam C aangevuld met de mededeling dat deze Sprinter na Amsterdam doorrijdt naar Uitgeest en zal stoppen op alle tusssengelegen stations.
Vergelijkbaar de sneltreinen op de Oude Lijn: dit zijn nu Intercities die ook zullen stoppen in Heemstede, Aerdenhout, Laan van NOI en Schiedam Centrum [dit zijn kennelijk nog geen 80 steden geen tempo trein stations]. Dezelfde info komt ook op de treinaanwijzers in de onderstrook, maar dat loopt niet synchroon waardoor boven Vlissingen Soub staat en onder Laan van NOI.

Maar er is soms vooruitgang. De omroepstem die de R niet kon uitspreken en mededeelde dat "helaas" [een woord dat niet alleen bij NS veel te veel wordt gebruikt] de "Intecity naa Woede en Vedde niet kon wijden" is er niet meer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Daniel »

Juist die laatste vindt ik zelf een van de irritantste trekjes in de reisinfo: "De intercity naar Gouda en verder van elf uur elf kan vandaag helaas niet rijden", maarja, ligt "verder" dan in Den Haag, Rotterdam of zelfs Alphen a/d Rijn :wink:

Maar niet vergeten al die ideeën ook in te sturen he...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ardan »

Ik erger me altijd kapot aan de standaardriedel 'na een korte stop rijdt deze trein verder als intercitytrein.. ..MAAAAR nu eerst station ....'
*bedenkt zich of 11 minuten keren in Utrecht onder de categorie 'korte stop' valt..*

Verder wordt er bij combineren nogal eens omgeroepen dat het even duurt voordat de deuren openen. Dat kan me geen reet schelen, ik merk vanzelf wel wanneer de trein stil staat en ik openen kan. Wat me wél kan schelen is dat de trein met een schok tot stilstand kan komen en dat vooral de minder krachtig in de benen zijnde medemens zich goed moet vasthouden!
Ik doe ook maar wat
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Bastiaan »

Vooral dat "maar nu eerst station..." is ongelovelijk slecht, ja.

"Het volgende station is Utrecht Centraal. U kunt hier overstappen voor de richtingen *etc etc*. Máár nu eerst station Utrecht Centraal."

Huh? Dus eerst komt Utrecht Centraal? Maar wat was het station wat hij noemde als 'volgende station' dan? Toch ook Utrecht Centraal? Ik snap er niks meer van!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Fles »

Geert schreef:
Fles schreef:
Reizigers kunnen zelf het heft in handen nemen om de reizigersinformatie van de NS te verbeteren.
Is er dan helemaal NIETS wat NS zelf kan behalve geld vangen? Sorry hoor, maar waarom moet ook DIT weer vanuit de reiziger komen? :evil:
Dit initiatief wordt georganiseerd buiten NS om (door Treinreiziger.nl).
Heel goed. Omdat? Omdat NS het zelf niet kan bedenken :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Juist die laatste vindt ik zelf een van de irritantste trekjes in de reisinfo: "De intercity naar Gouda en verder van elf uur elf kan vandaag helaas niet rijden", maarja, ligt "verder" dan in Den Haag, Rotterdam of zelfs Alphen a/d Rijn :wink:

Maar niet vergeten al die ideeën ook in te sturen he...
Nee, er wordt juist gevraagd om initiatieven voor de reisinfo in het geval van verstoringen. Heel dit topic is dus een beetje off-topic :mrgreen:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Justin »

Enige wat ik zo ter plekke kan bedenken is het opvragen van een reisschema uit de automaat, zoals dat in Duitsland gebeurt. Maarja, dat is niet in de trein :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

Fles schreef:Oh, wat ook zou helpen, en waar ik me echt keer op keer op keer over verbaas, is dat er hele volksstammen onder het rijdend personeel zijn die de aankondiging ongeveer als volgt doen:

Daaaaaaames en heren, over enkele ogenblikken naderen wij het station van Deventer

Ik zal maar weer even het wiel uitvinden voor ze: Het is essentieel dat de BELANGRIJKSTE informatie het DUIDELIJKST gebracht wordt. Anders geef je namelijk non-informatie.
Het enige voordeel van een zeer luide aanhef van het bericht is wel dat je een kleine kans hebt dat je hele volksstammen die met doppen in de oren zitten ook nog kunt bereiken met je omroepbericht, en dat ze bij de belangrijke informatie die doppen uit de oren hebben getrokken en het bericht alsnog kunnen horen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Dat zou goed kunnen! Maar dat lijkt me voor NS wel eenvoudig op te lossen door de Railpocket hierin te verbeteren. Als ik het goed begrepen heb beschikt zo'n apparaat over een scherm met overstapinfo, maar daar kan Ennes of Dexter misschien meer over zeggen.
Er bestaat inderdaad een tabblad met overstap informatie, alleen is deze vaak niet volledig, en daarom dus ook niet altijd even prettig in gebruik.
De hal-aanwijzer in de railpocket is dat dus in principe wel, alleen het nadeel is dat je dan inderdaad nog wel eens moet scrollen, en dat hij bij een verversing terugspringt naar de bovenkant van die pagina.

Persoonlijk ben ik niet echt een grote voorstander van het omroepen van allerlei overstapmogelijkheden. Ik vind dat je er van uit mag gaan (en ook wel verwachten) dat een reiziger voor aanvang van een reis weet dat hij op een bepaald station zal moeten overstappen om zijn bestemming te bereiken.

Wat ik dan weer wel heel relevant vind is dat er van de belangrijke overstappen eventuele spoorwijzigingen worden omgeroepen, voor die reizigers die dus anders naar de gebruikelijke vertreksporen zouden lopen. Dat geldt ook voor vertragingen van andere treinen waardoor reizigers een eventuele vertraagde trein zouden kunnen halen, en daardoor eerder hun bestemming kunnen bereiken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door ODRAIL »

Ennes schreef:Persoonlijk ben ik niet echt een grote voorstander van het omroepen van allerlei overstapmogelijkheden. Ik vind dat je er van uit mag gaan (en ook wel verwachten) dat een reiziger voor aanvang van een reis weet dat hij op een bepaald station zal moeten overstappen om zijn bestemming te bereiken.
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar denk ook eens aan de reiziger die incidenteel met de trein reist (bijvoorbeeld in de zomervakantie
Ennes schreef:Wat ik dan weer wel heel relevant vind is dat er van de belangrijke overstappen eventuele spoorwijzigingen worden omgeroepen, voor die reizigers die dus anders naar de gebruikelijke vertreksporen zouden lopen. Dat geldt ook voor vertragingen van andere treinen waardoor reizigers een eventuele vertraagde trein zouden kunnen halen, en daardoor eerder hun bestemming kunnen bereiken.
Een zeer goed punt :wink: .
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

KM46 schreef:
Ennes schreef:Persoonlijk ben ik niet echt een grote voorstander van het omroepen van allerlei overstapmogelijkheden. Ik vind dat je er van uit mag gaan (en ook wel verwachten) dat een reiziger voor aanvang van een reis weet dat hij op een bepaald station zal moeten overstappen om zijn bestemming te bereiken.
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar denk ook eens aan de reiziger die incidenteel met de trein reist (bijvoorbeeld in de zomervakantie
Ennes schreef:Wat ik dan weer wel heel relevant vind is dat er van de belangrijke overstappen eventuele spoorwijzigingen worden omgeroepen, voor die reizigers die dus anders naar de gebruikelijke vertreksporen zouden lopen. Dat geldt ook voor vertragingen van andere treinen waardoor reizigers een eventuele vertraagde trein zouden kunnen halen, en daardoor eerder hun bestemming kunnen bereiken.
Een zeer goed punt :wink: .

Een incidenteel reizende persoon kan zijn reis niet plannen?

Als iemand bijvoorbeeld van Den Haag naar Arnhem wil reizen, dan zal hij toch al van tevoren moeten weten dat hij in de trein richting Utrecht zal moeten stappen om daar over te stappen. En juist een incidentele reiziger zal dus van tevoren zijn reis moeten plannen. Als ik op vakantie ga dan plan ik ook tevoren de mogelijkheden, en stap ook niet zomaar in een willekeurige trein, in de verwachting dat ze vast wel een keer om zullen roepen waarvandaan mijn aansluitende trein zal vertrekken.
Het gros van de mensen heeft tegenwoordig internet, en anders zijn er op de grote stations nog loketten, en anders is er ook nog een mogelijkheid de infozuilen te gebruiken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Fles »

Ennes schreef:Het enige voordeel van een zeer luide aanhef van het bericht is wel dat je een kleine kans hebt dat je hele volksstammen die met doppen in de oren zitten ook nog kunt bereiken met je omroepbericht, en dat ze bij de belangrijke informatie die doppen uit de oren hebben getrokken en het bericht alsnog kunnen horen.
Nja, in Zwitserland is alles beter.

Daar gaan gewoon bij de balkondeuren lampen knipperen zodra er een omroep aankomt. Is dat nou echt ZO moeilijk om te bedenken? Er kan hier echt nog wel een hoop verbeterd worden. Niet door de reizigers dingen te laten bedenken voor 500 euro, maar gewoon door over de grens te kijken hoe ze het daar doen. De meeste wielen zijn al uitgevonden, en ze zijn over het algemeen best wel rond. Dus misschien, HEEL misschien, is het toch niet zo'n geweldig idee om op het Nederlandse spoor met driehoekige planken om de assen in het rond te gaan knotsen. Maar dat moet natuurlijk nog onderzocht worden.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Ennes schreef:Het enige voordeel van een zeer luide aanhef van het bericht is wel dat je een kleine kans hebt dat je hele volksstammen die met doppen in de oren zitten ook nog kunt bereiken met je omroepbericht, en dat ze bij de belangrijke informatie die doppen uit de oren hebben getrokken en het bericht alsnog kunnen horen.
Nja, in Zwitserland is alles beter.

Daar gaan gewoon bij de balkondeuren lampen knipperen zodra er een omroep aankomt. Is dat nou echt ZO moeilijk om te bedenken? Er kan hier echt nog wel een hoop verbeterd worden. Niet door de reizigers dingen te laten bedenken voor 500 euro, maar gewoon door over de grens te kijken hoe ze het daar doen. De meeste wielen zijn al uitgevonden, en ze zijn over het algemeen best wel rond. Dus misschien, HEEL misschien, is het toch niet zo'n geweldig idee om op het Nederlandse spoor met driehoekige planken om de assen in het rond te gaan knotsen. Maar dat moet natuurlijk nog onderzocht worden.
Tja er zijn ook landen waar de reizigers met goede morgen/middag/avond teruggroeten. waarbij het een uitzondering is als dat niet gebeurt, terwijl dat hier vaak meer een uitzondering is als het wel gebeurt. Alle reizigers dan ook maar eens over de grens laten kijken.

En verder wat let je, stuur in dat ze over de grens moeten kijken, dan heb je die 500 heel makkelijk en snel verdient.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Klaasje »

Als ik kijk hoe vaak het spoorpersoneel terug groet wanneer ik ze op het perron groet dan denk ik dat kritiek op de reizigers op dat punt een beetje misplaatst is. Het gebeurt namelijk zeer zelden. :') Het moet natuurlijk gewoon van twee kanten komen. :pos:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Als ik kijk hoe vaak het spoorpersoneel terug groet wanneer ik ze op het perron groet dan denk ik dat kritiek op de reizigers op dat punt een beetje misplaatst is. Het gebeurt namelijk zeer zelden. :')
Waarschijnlijk staan ze helemaal perplex als je ze groet. Maar waar ik het specifiek over heb in bij aankomst op een station waarbij ik uitstap en de mensen vriendelijk groet, reizigers controleer en ze netjes groet en vraag om hun vervoersbewijs, en reizigers die met een vraag bij je komen, en die zonder enige vorm van goede dag wensen, of "mag ik iets vragen" gelijk (en het liefst nog dwars door een gesprek met een andere reiziger heen beginnen te roeptoeteren.
En zeker bij een 1 op 1 contact vind ik dat op zijn minst behoorlijk (zowel van reiziger als personeel)

(Maar misschien ben ik dan nog gewoon een ouwe zak, die ooit heeft geleerd dat gewoon groeten wel zo netjes is.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door MdJ »

Ennes schreef: of "mag ik iets vragen" gelijk (en het liefst nog dwars door een gesprek met een andere reiziger heen beginnen te roeptoeteren.
De reactie "DAT DOET U AL" en verder geen aandacht meer geven, werkt behoorlijk goed weet ik uit eigen ervaring :D
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:Waarschijnlijk staan ze helemaal perplex als je ze groet.
Misschien. Toch wil ik wel eens het idee hebben dat de koffie en de collega's belangrijker zijn dan vrijwel alles voor een gedeelte van het rijdend personeel. Als iemand perplex staat is dat meestal wel aan een gezicht te zien.
Maar waar ik het specifiek over heb in bij aankomst op een station waarbij ik uitstap en de mensen vriendelijk groet, reizigers controleer en ze netjes groet en vraag om hun vervoersbewijs, en reizigers die met een vraag bij je komen, en die zonder enige vorm van goede dag wensen, of "mag ik iets vragen" gelijk (en het liefst nog dwars door een gesprek met een andere reiziger heen beginnen te roeptoeteren.
En zeker bij een 1 op 1 contact vind ik dat op zijn minst behoorlijk (zowel van reiziger als personeel)

(Maar misschien ben ik dan nog gewoon een ouwe zak, die ooit heeft geleerd dat gewoon groeten wel zo netjes is.)
Ik hou het meestal bij een knikje als groet gecombineerd met een alstublieft en dank u wel bij een controle omdat ik toch het idee krijg de doorgang van het werk te belemmeren door dat te combineren met een uitgebreid goedemorgen/-middag/-avond. Het is dan zeer zeker dus ook geen opzettelijke vorm van onbeleefdheid of iets dergelijks. Bij het uitstappen is teruggroeten met "dag" of "tot ziens" een kleine moeite lijkt mij, dus wat dat betreft zijn wij het helemaal met elkaar eens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten