Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

MdJ schreef:
Ennes schreef: of "mag ik iets vragen" gelijk (en het liefst nog dwars door een gesprek met een andere reiziger heen beginnen te roeptoeteren.
De reactie "DAT DOET U AL" en verder geen aandacht meer geven, werkt behoorlijk goed weet ik uit eigen ervaring :D
Ik had het over het zelfs ontbreken van een zin als "mag ik u iets vragen, maar het gelijk roeptoeteren, dus dan is het "dat doet u al" niet helemaal van toepassing.
Klaasje schreef:
Ennes schreef:Waarschijnlijk staan ze helemaal perplex als je ze groet.
Misschien. Toch wil ik wel eens het idee hebben dat de koffie en de collega's belangrijker zijn dan vrijwel alles voor een gedeelte van het rijdend personeel. Als iemand perplex staat is dat meestal wel aan een gezicht te zien.
Maar waar ik het specifiek over heb in bij aankomst op een station waarbij ik uitstap en de mensen vriendelijk groet, reizigers controleer en ze netjes groet en vraag om hun vervoersbewijs, en reizigers die met een vraag bij je komen, en die zonder enige vorm van goede dag wensen, of "mag ik iets vragen" gelijk (en het liefst nog dwars door een gesprek met een andere reiziger heen beginnen te roeptoeteren.
En zeker bij een 1 op 1 contact vind ik dat op zijn minst behoorlijk (zowel van reiziger als personeel)

(Maar misschien ben ik dan nog gewoon een ouwe zak, die ooit heeft geleerd dat gewoon groeten wel zo netjes is.)
Ik hou het meestal bij een knikje als groet gecombineerd met een alstublieft en dank u wel bij een controle omdat ik toch het idee krijg de doorgang van het werk te belemmeren door dat te combineren met een uitgebreid goedemorgen/-middag/-avond. Het is dan zeer zeker dus ook geen opzettelijke vorm van onbeleefdheid of iets dergelijks. Bij het uitstappen is teruggroeten met "dag" of "tot ziens" een kleine moeite lijkt mij, dus wat dat betreft zijn wij het helemaal met elkaar eens.
Een knikje of even oogcontact is voor vele al te veel moeite, dat is waar ik me nog wel eens enigszins aan kan storen, of de reiziger die zijn kaart ergens neerlegt en maar verwacht dat je hem zo controleert. Maar in grote lijnen zijn we het wel min of meer met elkaar eens.
Het is overigens niet alleen in het OV hoor dat ik me daar aan stoor. ook in winkels etc.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Een incidenteel reizende persoon kan zijn reis niet plannen?

Als iemand bijvoorbeeld van Den Haag naar Arnhem wil reizen, dan zal hij toch al van tevoren moeten weten dat hij in de trein richting Utrecht zal moeten stappen om daar over te stappen. En juist een incidentele reiziger zal dus van tevoren zijn reis moeten plannen.
Dat is nu net het punt met incidenteel reizen, dat je soms niet van te voren je reis kan plannen.

Ik vind het helemaal niet raar als iemand die op een van te voren niet te voorspellen tijdstip van Den Haag naar Arnhem moet gewoon in de eerste de beste IC richting Utrecht stapt om daar weer verder te zien wanneer daar een trein naar Arnhem gaat.
Dat je via Utrecht moet heb je kunnen onthouden van een vorige keer, of je kijkt op het station op de spoorkaart.

Dan is het best handig als die aansluiting in de trein gecommuniceerd wordt als het een krappe aansluiting is.
Ennes schreef:Het gros van de mensen heeft tegenwoordig internet,
Thuis misschien wel, maar lang niet iedereen heeft mobiel internet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Ennes schreef:Een incidenteel reizende persoon kan zijn reis niet plannen?

Als iemand bijvoorbeeld van Den Haag naar Arnhem wil reizen, dan zal hij toch al van tevoren moeten weten dat hij in de trein richting Utrecht zal moeten stappen om daar over te stappen. En juist een incidentele reiziger zal dus van tevoren zijn reis moeten plannen.
Dat is nu net het punt met incidenteel reizen, dat je soms niet van te voren je reis kan plannen.

Ik vind het helemaal niet raar als iemand die op een van te voren niet te voorspellen tijdstip van Den Haag naar Arnhem moet gewoon in de eerste de beste IC richting Utrecht stapt om daar weer verder te zien wanneer daar een trein naar Arnhem gaat.
Dat je via Utrecht moet heb je kunnen onthouden van een vorige keer, of je kijkt op het station op de spoorkaart.

Dan is het best handig als die aansluiting in de trein gecommuniceerd wordt als het een krappe aansluiting is.
Wat is er mis met voor vertrek plannen? Ik denk dat de gedachten wereld van vele mensen tegenwoordig verkeerd is, met een beetje zelfredzaamheid is namelijk niets mis. Als ik (plotseling) ergens heen moet, wat voor mij niet geheel bekend is, qua route of tijden, en of dat nou met OV of met de auto is, dan kijk ik voor vertrek waar ik heen moet, en in het geval van OV waar ik moet overstappen.

Dat als er een verstoring is, en je via een alternatieve manier etc. verder moet reizen, dan is aanvullende informatie zeer wenselijk.
Ennes schreef:Het gros van de mensen heeft tegenwoordig internet,
Thuis misschien wel, maar lang niet iedereen heeft mobiel internet.[/quote] En daarom gaf ik ook de alternatieven om je route te kunnen plannen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door reisthijs »

Waarom zou je bij een loket of informatiezuil gaan vragen "hoe kom ik in Arnhem" als je het antwoord al weet (in dit voorbeeld, overstappen in Utrecht)? Ik zou dat alleen doen als ik echt geen idee heb welke kant ik uit moet.
Ennes schreef:Als ik (plotseling) ergens heen moet, wat voor mij niet geheel bekend is, qua route of tijden, en of dat nou met OV of met de auto is, dan kijk ik voor vertrek waar ik heen moet, en in het geval van OV waar ik moet overstappen.
Natuurlijk kijk ik ook op welk station ik moet overstappen. Maar hoe laat precies, en op welk perron? Dat zie je dan wel weer. Met zulke frequente verbindingen vind ik het onzin om alles tot in de kleinste details te plannen. "Spoorboekloos reizen" noemen ze dat toch?
Ennes schreef:Wat is er mis met voor vertrek plannen?
Wie zegt dat daar wat mis mee is? Alleen soms lukt dat dus niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Klaasje »

Er wordt hier heel erg langs elkaar heen gepraat als ik het goed doorheb. Een incidentele reiziger zal echt niet zomaar op de bonnefooi reizen en als die dat wel doet is die niet goed bezig. Daarentegen is op de bonnefooi reizen eerder reisgedrag van een reiziger met enige reiservaring en die snapt ook wel hoe "het blauwe bord", een TB7 of een NS-app werkt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:Waarom zou je bij een loket of informatiezuil gaan vragen "hoe kom ik in Arnhem" als je het antwoord al weet (in dit voorbeeld, overstappen in Utrecht)? Ik zou dat alleen doen als ik echt geen idee heb welke kant ik uit moet.
Ennes schreef:Als ik (plotseling) ergens heen moet, wat voor mij niet geheel bekend is, qua route of tijden, en of dat nou met OV of met de auto is, dan kijk ik voor vertrek waar ik heen moet, en in het geval van OV waar ik moet overstappen.
Natuurlijk kijk ik ook op welk station ik moet overstappen. Maar hoe laat precies, en op welk perron? Dat zie je dan wel weer. Met zulke frequente verbindingen vind ik het onzin om alles tot in de kleinste details te plannen. "Spoorboekloos reizen" noemen ze dat toch?
Als dat de insteek is, waarom moeten overstappen met vertrektijden en sporen dan zo nodig in een trein omgeroepen worden, dat zie je dan immers wel na aankomst op je overstap station wel weer.

Wat ik dus ook al eerder aangaf, eventuele wijzigingen ten opzichte van de dienstregeling zijn relevant, de standaard informatie kan met gemak tevoren worden opgezocht, en als daar dus geen afwijkingen in zijn, is die informatie in mijn oogpunt overbodig.
reisthijs schreef:
Ennes schreef:Wat is er mis met voor vertrek plannen?
Wie zegt dat daar wat mis mee is? Alleen soms lukt dat dus niet.
En waarom zou dat niet lukken? er zijn mogelijkheden zat om jezelf op de hoogte te brengen van je reis opties.

Aan de ene kant willen we stilte zones, en geen gezeik aan onze kop, en aan de andere kant willen we informatie die voor 95% van de reiziger totaal irrelevant is, omdat er misschien wel een reiziger tussen zit die, vindt dat hij zijn reis niet heeft kunnen plannen.

Laten we nu gewoon eens stoppen met een reiziger als een debiel te zien, door continu overal standaard informatie rond te strooien, er zijn tegenwoordig zoveel (standaard)berichten, dat de berichten die er echt toe doen "de berichten over afwijkingen" vaak volledig verloren gaan in de massa.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door reisthijs »

Ik ben het er helemaal mee eens dat je de treinreiziger niet als debiel te zien, maar dat betekent niet dat je de reiziger dan maar helemaal aan z'n lot moet overlaten. Zoals jij het beschrijft is het zoiets van, "zoek het lekker zelf maar uit".

En inderdaad, sommige standaard-informatie kan ook best weggelaten worden. Als het allemaal wat beknopter wordt zal er ook minder informatie "verloren gaan".
Klaasje schreef:Er wordt hier heel erg langs elkaar heen gepraat als ik het goed doorheb. Een incidentele reiziger zal echt niet zomaar op de bonnefooi reizen en als die dat wel doet is die niet goed bezig. Daarentegen is op de bonnefooi reizen eerder reisgedrag van een reiziger met enige reiservaring en die snapt ook wel hoe "het blauwe bord", een TB7 of een NS-app werkt.
Ik vind dit wel heel erg zwart-wit gezien. Alsof er maar twee soorten reizigers zijn. Het is ook maar net wat je "incidenteel" noemt natuurlijk.
Ennes schreef:Als dat de insteek is, waarom moeten overstappen met vertrektijden en sporen dan zo nodig in een trein omgeroepen worden, dat zie je dan immers wel na aankomst op je overstap station wel weer.
Als je maar een paar minuten de tijd hebt en je moet dat eerst nog uitzoeken heb je je aansluiting gemist. Als het een ruime overstap is heb je gelijk, maar die hoeven van mij daarom ook niet omgeroepen te worden.

Het hoeft van mij ook niet perse allemaal omgeroepen te worden hoor, relevante informatie op beeldschermen weergeven vind ik ook een prima oplossing. Maar die heb je nu eenmaal (nog) niet in alle treinen.
En anders vind ik het prima om het aan de conducteur te vragen maar, tja, die moet je maar net tegenkomen...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:Ik ben het er helemaal mee eens dat je de treinreiziger niet als debiel te zien, maar dat betekent niet dat je de reiziger dan maar helemaal aan z'n lot moet overlaten. Zoals jij het beschrijft is het zoiets van, "zoek het lekker zelf maar uit".

En inderdaad, sommige standaard-informatie kan ook best weggelaten worden. Als het allemaal wat beknopter wordt zal er ook minder informatie "verloren gaan".
Niemand heeft het over de reiziger aan zijn lot overlaten, hij kan immers zijn reis vooraf plannen en daar zijn genoeg mogelijkheden voor. Echter de wijzigingen die zijn belangrijk, geef je die niet door, dan laat je de reiziger aan zijn lot over.
Ennes schreef:Als dat de insteek is, waarom moeten overstappen met vertrektijden en sporen dan zo nodig in een trein omgeroepen worden, dat zie je dan immers wel na aankomst op je overstap station wel weer.
Als je maar een paar minuten de tijd hebt en je moet dat eerst nog uitzoeken heb je je aansluiting gemist. Als het een ruime overstap is heb je gelijk, maar die hoeven van mij daarom ook niet omgeroepen te worden.


Het hoeft van mij ook niet perse allemaal omgeroepen te worden hoor, relevante informatie op beeldschermen weergeven vind ik ook een prima oplossing. Maar die heb je nu eenmaal (nog) niet in alle treinen.
En anders vind ik het prima om het aan de conducteur te vragen maar, tja, die moet je maar net tegenkomen...
Als je al op reis gaat van ik zie het wel, dan kan/mag je ook niet verwachten dat je binnen enkele minuten een overstap hebt, die geheel voor je voorgekauwd wordt.

En waar leggen we de grens van wat een ruime overstap is of niet? voor de sportieveling 3 minuten voor het oude dametje met rollator 10 minuten? kwartier? Nogmaals als je vooraf plant weet je precies hoe lang je overstap is, van en naar welk perron je moet, en dan kan je als reiziger zelf inschatten of dat al dan niet haalbaar is.

En de conducteur zien dat kan in principe op elk station, in plaats van passief af gaan zitten wachten tot hij een keer langs komt, kun je ook zelf het initiatief nemen om naar de conducteur toe te gaan. Daarnaast vertrekken veel reizigers van of via grotere (nog bemenste) stations waar over het algemeen ook wel personeel te vinden is om iets aan te kunnen vragen.

En als dat toch allemaal teveel moeite is, ( want tja je moet er zelf immers niets voor moeten doen) dan blijft het vooraf (thuis) plannen toch nog een optie!

(even los van dit verhaal, als ik regelmatig zie hoe vele reizigers met hun smartphone in de hand, al twitterend, whatsappend enz, komen vragen hoe ze z.s.m. op hun plaats van bestemming komen, en dan boos zijn dat je vanuit b.v. Utrecht niet eerder in Den Haag kan zijn, en of er dan geen snellere trein gaat, of geen trein eerder enz. Dan denk ik echt wel eens van waar zijn we mee bezig met zijn allen)

Dit pleidooi neemt niet weg dat ik "zeker in het geval van verstoringen" altijd zal proberen de reiziger zo snel mogelijk naar zijn bestemming te dirigeren, voor zover dat in mijn vermogen ligt natuurlijk.

Als ik ergens heen wil met b.v. een bus, zal ik ook van tevoren moeten plannen op welke bus ik moet stappen bij welke halte en waar ik eventueel zou moeten overstappen op een andere bus, en of die vanaf dezelfde halte vertrekt of misschien van een andere, wellicht ergens om de hoek misschien? Dus waarom zou dat bij een trein anders moeten zijn?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Bluearrow »

Ben het helemaal met Ennes eens. De meeste reizigers willen alles voorgekauwd hebben. Als je, op welke manier dan ook gaat reizen, zal je daar enige moeite voor moeten doen. Tegenwoordig kan je (bijna) alles zelf opzoeken, en ik zou zeggen, doe dat dan ook !

Vorige week stond er bij een halte aan de Middenweg in Amsterdam een echtpaar te wachten. De chauffeur van de bus waarin ik zat (naar Almere) vroeg aan de man waar ze naar toe moesten. 'Naar Bussum' was het antwoord. Dus mijn chauffeur zegt, die gaat hier niet. Zegt de man: ja, maar 10 jaar geleden wel. De chauffeur probeert uit te leggen dat ze met hem meekunnen naar Muiden, om aldaar over te stappen op de bus naar Bussum. Maar het echtpaar blijft volhouden dat ze de bus naar Bussum hier 'op de Middenweg' kunnen nemen. Omdat dat altijd zo was.....
De chauffeur zegt dat de man maar eens op het haltebord moet kijken. Maar, de man blijft stijf staan. Volkomen overtuigd van zijn eigen gelijk. Kortom, mijn chauffeur haalt zijn schouders op, sluit de deur en rijdt weg. "Dan moeten ze het zelf maar weten'.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door wouter*** »

Ennes schreef: Als ik ergens heen wil met b.v. een bus, zal ik ook van tevoren moeten plannen op welke bus ik moet stappen bij welke halte en waar ik eventueel zou moeten overstappen op een andere bus, en of die vanaf dezelfde halte vertrekt of misschien van een andere, wellicht ergens om de hoek misschien? Dus waarom zou dat bij een trein anders moeten zijn?
als je met de bus gaat kan je nog een busboekje in je tas stoppen om het in de bus uit te zoeken maar de ns heeft de spoorboekjes afgeschaft :(
wellicht het winnende idee, het spoorboekje (maar dan wel gratis natuurlijk)
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Vinny »

Een handzaam foldertje met patroontijden... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Wubbo »

En dan voor elk weekend een nieuwe :(
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Wubbo »

29 september is al geweest, maar op de site staat geen uiterste inschrijfdatum. Kunnen reacties nog steeds ingestuurd worden? Ben ook wel benieuwd naar wanneer we de uitslag mogen verwachten! En naar het winnende idee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Suus »

Het winnende idee was een reisplannerfunctie in kaartautomaten: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... 012-144744

Eerlijk gezegd vind ik het een waardeloos idee, zeker op station Dronten 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Fles »

Waardeloze actie :x

"Winnend idee" terwijl het in Duitsland en ook in Zwitserland al jaren zo gaat. Misschien kan iemand "winnend idee" iets opperen over een wiel dat beter niet driehoekig kan zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Geert »

Bjina al die ideeën zijn de afgelopen jaren ook wel meerdere keren op OVNL voorbijgekomen :')
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door webguy »

Ik had dat idee zelfs voorgesteld bij de NS/Prorail "Battle of Concepts". Werd kijhard neergeschoten, eens kijken of ik dat juryrapport nog ergens kan vinden...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Fles »

:D Ben benieuwd ja _O-
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein

Bericht door Justin »

Nou inderdaad... ik heb het ook nog voorgesteld :')... Tsss :p. (A)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten