DAG stopt met papieren krant

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

DAG stopt met papieren krant

Bericht door Chauf21 »

DAG stopt met papieren krant
29-09-2008 | Door: DAG
Laatste editie verschijnt woensdag.
PCM Uitgevers en KPN hebben, in overleg met de directie van DAG Media, besloten om te stoppen met de papieren krant DAG. DAG zal zich verder concentreren op haar digitale kanalen; online, mobiel en narrowcasting. PCM zet de online activiteiten van DAG alleen voort. KPN en PCM blijven wel samenwerken voor de levering van content o.a. voor kpnvandaag.nl.

Het multimediale nieuwsmerk DAG is in mei 2007 gelanceerd. DAG wist zich met de krant - zeker na de restyling in februari van dit jaar - als een sterk door beeld gedreven nieuwsmedium en door de unieke distributie via Albert Heijn, goed te onderscheiden. Maar DAG heeft veel last van het feit dat in het openbaar vervoer - een voor gratis kranten belangrijke afzetkanaal - inmiddels sprake is van een verdringingsmarkt, waarin het aanbod van kranten groter is dan de vraag.

DAG is er niet in geslaagd om in de felle concurrentiestrijd met de andere gratis kranten, voldoende adverteerders aan zich te binden. Door deze moeilijke omstandigheden in de markt voor gratis kranten en met onzekere economische vooruitzichten zien PCM en KPN onvoldoende perspectief om de krant van DAG binnen afzienbare tijd winstgevend te maken. Er is dan ook voor gekozen om met de papieren krant te stoppen. PCM gaat alleen verder met de digitale nieuwsvoorziening. Het door KPN extern betrekken van (nieuws)content past in de eind 2007 aangekondigde mediastrategie van KPN.

De laatste papieren editie van DAG zal verschijnen op woensdag 1 oktober.
Bron: http://www.dag.nl/10102759/NIEUWS/Artik ... -krant.htm
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Freek »

missen ik niets aan, en het vergroot bovendien de overlevingskansen van De Pers. Totaal niet erg dus.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door webguy »

Dat het zo lang heeft geduurd :) Had het al veel eerder verwacht, maar ja, KPN heeft wel geld...
Ergste is dus nog dat er 50 mensen aan zo'n flutkrant werkten: 90% van de krant was ANP/Reuters inhoud of van 't internet afgeplukt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Vinny »

Toen ik nog in Rotterdam werkte las ik alle vier de gratis krantjes. Dat duurde ongeveer de hele treinreis :lol:

Zelf vind ik de Metro en Spits in grote mate inhoudelijk vergelijkbaar. De metro heeft een prettigere opmaak, de Spits vaak iets meer diepgang (overigens vooral in de entertainment en sportsector). Voor achtergronden bij het nieuws las ik de Pers, terwijl de DAG meer iets is voor de gein tussendoor. De 'mop van de DAG' bijvoorbeeld, ook sommige lachwekkende citaten of absurde nieuwsberichten. Hoe chagerijnig ik op maandagochtend ook was, vaak wist de DAG er wel voor te zorgen dat ik met een glimlach op mijn gezicht op mijn werk arriveerde.

Wat mij betreft kunnen ze gewoon beter fuseren en één goede degelijke gratis krant maken, met het gewone nieuws, diepgang en af en toe wat humor om de spits wat op te vrolijken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Karl »

De Dag vond ik vooral oppervlakkig, maar wel prima leesbaar. Zeker nadat de gele markering aan het begin waren verwijderd. Van de Metro lees ik vooral de Rotterdam-editie die af en toe nog stukjes over de Rotterdamse haven en Rotterdam heeft en dat vind ik dan wel aardig om te lezen. De Pers blijft - wat betreft de gratis kranten - toch wel mijn favoriet qua 'diepgang'. De Spits lees ik regelmatig, bij gebrek aan de Metro, ik vind het stuk over geld of carriere soms nog wel leuk om te lezen. Volgens mij is het ontbreken van een soort van 'special', zoals Metro en Spits dat hebben, toch wel gemis.

Spits en Metro natuurlijk ook voor de horoscopen en de stripjes. ;)
Laatst gewijzigd door Karl op ma 29 sep 2008, 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Wubbo »

Ze stoppen dus nog deze week. Dat had ik dan weer niet verwacht.

Ik vind de Dag in de loop der tijd zeker verbeterd. Die gele markering vond ik 15x niks, toen kwam ik niet eens de hele krant door omdat het me zo irriteerde. Nu ga ik er wel helemaal doorheen, en hebben ze nogal eens artikeltjes die andere kranten niet hebben. Voor nieuws lees ik de Metro, voor roddels de Spits, en als ik wil weten wat de schrijvers van de artikelen ergens van vinden lees ik de Pers. Oja, en voor de Sudoku's ;-).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Ruben »

Tegenwoordig kom ik de kranten niet zo vaak meer tegen als vroeger. Maar in mijn forenstijd las ik veel de metro, vanwege de hilarische Scribbly's die er in die tijd waren. Leuk om ze te volgen. Op het metrostation hier staat vaak een uitdeler van de spits. Kan verder vooral de pers waarderen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Thijs »

Wubbo schreef:en als ik wil weten wat de schrijvers van de artikelen ergens van vinden lees ik de Pers.
Zo subjectief is de Pers ook weer niet hoor.. ;)

Mijns inziens is de Pers een zeer goede krant, ik las em graag. Helaas hebben ze sinds enkele weken een koerswijziging ondergaan door zich meer op sociaal-economisch nieuws te richten. Erg jammer, de aantrekkelijkheid van de krant wordt voor mij aangetast.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Geert »

De Pers van voor de wijzigingen vond ik ook fijner inderdaad. Het verplaatsen van de column van Peter Middendorp vind ik ook jammer, nu sla ik hem soms over per ongeluk :(.
Verder lees ik meestal Pers en Metro tijdens mijn forensenreisjes, en als ik toevallig een Spits heb lees ik die ook door. De inhoud is vergelijkbaar met Metro, hoewel die weer een prettiger opmaak heeft (en meer spelfouten, though). DAG heb ik een paar keer geprobeerd maar ik vind 't maar niks. Gelukkig val ik niet in de doelgroep :P
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Thijs »

De column van Middendorp is ook mijn favo ding uit de Pers :D
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Daantje »

Ik lees het liefst de Metro en de Spits. De DAG vond ik nooit zo bijzonder en de lange artikelen in de Pers spreken me niet aan om even snel in de tram of trein te lezen. Ik denk niet dat ik de DAG erg zal missen, die irritante uitdeler bij metrostation Dijkzigt zeker niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Daniel »

Tja, missen zal ik de DAG ook niet echt... las 'm eigenlijk al zelden. Weet niet wat 't is met die uitdelers ervan, maar in Dordrecht zit 'n man in scootmobiel het ding uit te delen.
Nou kan 'ie er niks aan doen dat hij zich in zo'n voertuig moet verplaatsen, maar hij zou 'm allicht wat minder in de weg kunnen parkeren (de Spits-uitdelers staan ook gewoon aan de zijkant van 't pad in Dordt, zodat iedereen er fatsoenlijk langs kan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Dubbele P »

Ik lees altijd de Spits! in de bus en de Metro in de trein. De Pers en Dag las ik eigenlijk zelden tot nooit. Toch staan er in die laatste twee soms wel artikelen die wat meer diepgang hebben dan de berichten in de andere kranten. Maargoed, missen zal ik die krant ook niet ;)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Justin »

Reiziger Ddrs schreef:Tja, missen zal ik de DAG ook niet echt... las 'm eigenlijk al zelden. Weet niet wat 't is met die uitdelers ervan, maar in Dordrecht zit 'n man in scootmobiel het ding uit te delen.
In Zwijndrecht soms wel eens mensen die half in de bejaardensoos horen :').
Ik las de DAG verder niet zo heel erg, het was meer voor als ik wat te lachen wilde hebben. Lees verder liever de metro (grote Scribbly fan daardoor, heb samen met m'n vriend alle albums inmiddels)!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door mb90 »

Ik miste de uitdelers van de DAG op het Zuidplein al en nu blijkt dus waarom. Door die uitdelers las ik de krant wel af en toe, maar nooit echt veel. Ik lees vooral de Metro in de metro en de Sp!ts in de bus (als ik toevallig doordeweeks met de bus ga en er ligt er nog eentje). De Pers heb ik 1x gelezen en vond ik niet echt boeiend.

Dus morgen zeg ik dag tegen de DAG.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Jurjen »

Toen ik dit bericht las, waren de uitdelers van de DAG ook het eerste waar ik aan dacht. Komen elke dag ontbijt halen bij ons, en staan dan altijd een minuut of 5 bij de bake-off te bedenken wat ze nu willen. En elke dag werd dat weer een chocoladebroodje.... Morgen maar eens 'dag' zeggen. ;-)
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Linkerspoor »

Jammer, dag was mijn favoriet. Stonden naar verhouding veel foto's in, iets wat ik wel leuk vind.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Aking »

Jammer... was samen met Metro toch wel mn favo krantje...

Gokje voor de titel van morgen:

DagDAG
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Suus »

Volgens mij wordt dat "Laatste DAG" als ik de foto's op hun website bekijk. Vrij saai dus :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Daniel »

Inderdaad "Laatste DAG" zag ik vanmorgen ja. Voor de verandering stond nu niet alleen in Dordrecht de uitdeler middenin de doorgang, maar bleek ook die op Rotterdam Centraal uitstekend in de weg te kunnen staan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Doc Zenith »

Ik kan mij in de bus naar ASML (Veldhoven) nog een gesprek herinneren tussen een Spanjaard en een Engelsman. Ja, de Nederlandse taal is toch wel moeilijk en ff een krantje lezen 's ochtends in de bus zat er dan ook niet in, zei de een tegen de ander. Ach, zei die andere, dan moet je die ene nemen, de DAG, daar staan alleen plaatjes in en da's wel makkelijk :mrgreen:

Ik zal ém ook niet missen :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: DAG stopt met papieren krant

Bericht door Fles »

DAG is gewoon te laat in een al verzadigde markt gestapt. Kwalitatief was het stukken beter dan de Metro en de Spits. Hopelijk houdt De Pers het wel vol idd :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten