Ik heb hier nog een GoPass liggen, die tot ergens in Oktober nog geldig is. Dus snel opmaken, waren nog 8 strippen (was de pas eerst kwijt...).
Maandag had ik mijn laatste NS Dagkaart gebruikt. Om 5:25 stond ik op station Zwijndrecht, en nam de trein van 5:32 naar Dordrecht. Iets te vroeg, maar ging ook te vroeg van huis -o-
Ik had vanaf Dordrecht de trein van 6:02 naar Eindhoven, alwaar overgestapt werd naar Maastricht. Bij Roermond in de ankers, want een IC met +28 zat voor ons In Sittard met +2 weg, wat te verwaarlozen valt. Helaas had de TRDL bedacht om de Stoptrein in Sittard achter de vertraagde IC te proppen (waar wij dus op blokafstand achter zaten), waardoor wij vanaf Sittard naar Maastricht traag mochten rijden :(
In Maastricht kwamen wij aan om 8:13; Hetgeen betekende dat ik eventjes door moest lopen naar de stoptrein naar Luik, waardoor een foto in de zon niet mogelijk was. Gelukkig zat ik al vooraan in de IRM.
Keurig op tijd vertrokken naar Luik, daar een halfuur overstap op de L-trein naar Marloie (en door naar Jemelle). In Luik eerst even buiten het station een rondje gelopen, blijf de kap magnifiek vinden, en wat plaatjes met de zon erop geklikt. Die foto's staan nog klaar om te verwerken, maar om even in de sfeer te blijven; Vrijwel dezelfde foto had ik al eerder gemaakt:
Luik-Guillemins
Vanuit Luik dus met de L-trein naar Marloie. Deze L-trein word uitgevoerd door de klassieke motorstellen. Zelf had ik treinstel 595, een ex-Sabena stel. De tweede klas heeft daar zelfs nog stoelen ipv de banken *O*
Dit is spoorlijn 43, die langs diverse kleine stationnetjes voert. Een twee-uursdienst is ook aanwezig voor de IR-m Luik-Luxemburg, maar ik nam de L-trein die ieder uur rijdt. Die sloot het beste op mijn reisplan aan, en kon ik wat langer genieten van deze prachtige omgeving waar de trein doorheen voert. De lijn voert langs stationnetjes waar je van denkt "Is DIT een station?".. Het 'perron' ligt soms nog lager als het ballastbed :')
Met +2 in Marloie aangekomen. Daar een crossplatform overstap op de L-trein naar Libramont. Deze trein start in Namen, en gaat via spoorlijn 162 via Marloie naar Libramont, alwaar de trein doorrijdt naar Aarlen. Dit betreft een twee-uursdienst vanaf Ciney naar Libramont. Vanaf Marloie rijdt deze trein 4 minuten achter de L-trein vanuit Luik naar Jemelle. In Jemelle kan weliswaar overgestapt worden, maar niet crossplatform. In Marloie wel.
Doordat er vertraging opgetreden was, had ik geen mogelijkheid om een foto te maken. De L-trein uit Luik vertrok direct weer, en wij gingen ook vrijwel direct vertrekken.
In Libramont had ik een overstap van 110 minuten :X
De L-trein Libramont-Dinant vertrekt daar rond x.55, afhankelijk van het uur. Soms op x.54, x.55, x.56 of dergelijke. Ik had op Google Maps al wat uitgevogeld, en ben op goed geluk terug gewandeld richting Marloie, spoorlijn 162. De eerste fotostek was niet bruikbaar door hoge begroeiing. Dus maar doorgewandeld om te kijken of er meer mogelijk was. En dat bleek!
Waar voorheen overal bomen stonden, waren dezen nu verwijderd en een grindpad aangelegd. Daar ben ik naar boven gelopen, en was ik nog keurig op tijd voor de IC-trein naar Luxemburg.
NMBS 511 + 512 als IC2109
In een fraai zonnetje komt IC 2109 naar Luxemburg, via Marbehan en Aarlen, aanrijden bij Libramont met +2 door werkzaamheden tussen Marloie en Libramont.
Hierna ben ik richting spoorlijn 165 gelopen, dat de lijn Libramont-Bertrix-Athus is. Daar wilde ik een MW41 op de foto zetten. Spoorlijn 165 is wel geëlektrificeerd, maar met 25kV ivm de zware goederentreinen. NMBS wil MW41 hier vervangen door de Desiro's die een 25kV installatie ingebouwd hebben.
De eerste stek was wederom niet bruikbaar, dus toen snel Libramont terug ingewandeld, naar de brug over de sporen bij het station.
NMBS 8513 arriveert als L6060 uit Dinant
Vandaag was op spoorlijn 165 en 166 (Bertrix-Dinant) een Desiro actief naast de MW41'en. Niet zo vreemd, gezien er steeds meer Desiro's in België instromen. Deze serie 85xx heeft ook 25kV installatie, dus werd vandaag ingezet op de L-trein Libramont-Dinant. De andere omlopen waren allen MW41, ook de omlopen richting Athus.
Daarna teruggewandeld naar het station.
NMBS 8513 als L6084 naar Dinant
Hier staat de trein weer omgebouwd gereed om naar Dinant te vertrekken.
Een doorkijkje in de Desiro. Opvallend is dat de informatieschermen op grote afstand nog goed te lezen zijn. De halteafroep is ook duidelijk.
Desiro
Daarna doorgereden naar Dinant met deze Desiro. In Dinant hadden wij een kleine vertraging, waardoor de overstap richting Brussel krap werd. Snel naar deze IC overgestapt, uitgevoerd door een Break. Heerlijk ongemoderniseerd, dus in de middenbak op de stoelen plaats genomen. Door de vertraging wederom geen foto.
In Brussel eten gehaald, en gewacht op mijn IC naar Nederland van 17u18. De trein van 16u18 viel uit, dus dat werd wel druk! Gangpaden vol, zelfs 1e klas.
Nog één plaatje uit Brussel:
Brussel-Zuid of Bruxelles-Midi
Maandag 27 augustus: een rondje door België
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Maandag 27 augustus: een rondje door België
leuke reportage :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Maandag 27 augustus: een rondje door België
Mooie foto's, vooral die tweede. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Maandag 27 augustus: een rondje door België
Hier ben ik het helemaal mee eens .Meltrain schreef:Mooie foto's, vooral die tweede. :D :pos:
Maar de eerste is ook erg mooi :pos: .
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten