Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door willy84 »

Het wordt tijd dat we de burocraten in Brussel eens aanpakken! We moeten onze eigen wetten kunnen bepalen. Het is een schande dat de straf verlaagd wordt vanwege Brussel.
immer kwaliteits posts
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Stéphane »

R-Flow schreef:Dat zou betekenen dat Amsterdam een uniforme huisstijl krijgt óók binnen de metro. Art. 287 lid 5 Wet Openbaar Vervoer Regio Amsterdam bepaalt:
Met gevangenisstraf van ten hoogste twintig jaren of geldboeten van de vijfde categorie wordt gestraft: Toepassen van een uniforme dan wel consistente huisstijl binnen metronetwerk Regio Amsterdam.
Dusss...
Ik mag hopen dat dit een grapje is?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Over dit soort zaken maken we in Amsterdam geen grapjes… De metro zo inconsistent mogelijk houden is serious business. Zowel de stadsregio als GVB hebben hele afdelingen die zich daarmee bezig houden en het resultaat mag er wezen. Vorig jaar oktober zijn er nog drie gemeenteraadsleden veroordeeld tot twintig jaar celstraf omdat ze een voorstel hadden ingediend om het hele netwerk één consistente huisstijl te geven. En volkomen terecht.

:')
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ruben »

En nu weer over naar de nieuwe metro graag
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Jurre »

Momenteel passen er in de metrotunnel tussen Centraal en Amstel max. 2 stellen langs het perron. De werkzaamheden aan de perrons is al klaar voor het testbedrijf of pas voor de indienststelling?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Voor testbedrijf heb je geen lange perrons nodig lijkt mij, er stappen immers toch geen passagiers in/uit.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Vandaag rijdt stel 109/110 proefritten, zojuist reed hij over de Gaasperplaslijn in de richting van CS waarbij hij zelfs lijn 53 met bestemming toonde!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Het gaat dus in ieder geval goed, want nu rijdt ie ook over sporen die normaal in dienst zijn. :pos: :pos: :pos:
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Jep! Hauptbahnhof heb jij als GVB insider ook enig idee wanneer de wagens in dienst moeten komen? Is de planning nog steeds einde van dit jaar?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Geen idee. Ze zouden een half jaar mee proefrijden en zoals ik het begrijp gaat het voorspoedig. Dus denk het wel. Als ik iets meer weet, dan zal ik het vermelden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:Vandaag rijdt stel 109/110 proefritten, zojuist reed hij over de Gaasperplaslijn in de richting van CS waarbij hij zelfs lijn 53 met bestemming toonde!
Mooi ding hoor zo in actie!


PS Ze weten ook echt niet wat ze willen hè? Eerst die M-perfix doorvoeren op alle nieuwe borden en ook te zien op de nieuwe metro. Nu weer weg. Wat is er toch in hemelsnaam aan de hand dat ze niet gewoon een beslissing kunnen nemen en daarbij blijven?? Dat gezeik met verschillende stijlen begint nu wel hele extreme vormen aan te nemen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

Rustig nou maar hoor ;) Er is echt niemand die er wakker van ligt of er nou wel of geen M voor een metrolijn staat, behalve een paar verstokte metrofanaten. Zullen we eerst maar eens de basis in orde maken? Dus de stations afmaken die worden opgeknapt, zorgen dat het materieel eens schoon, netjes en heel is (en blijft), en dat de reizigersinformatie op orde is. Daarna wordt het wellicht tijd om eens te kijken naar een eenduidig lettertype voor stationsnaambordjes en overige futiliteiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Zelfs metronetten waar alles wel tip-top geregeld is bedienen zich van drie verschillende huisstijlen, soms door elkaar heen. Zolang de informatie klopt en functioneert is het geen probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Rustig nou maar hoor ;) Er is echt niemand die er wakker van ligt of er nou wel of geen M voor een metrolijn staat, behalve een paar verstokte metrofanaten. Zullen we eerst maar eens de basis in orde maken? Dus de stations afmaken die worden opgeknapt, zorgen dat het materieel eens schoon, netjes en heel is (en blijft), en dat de reizigersinformatie op orde is. Daarna wordt het wellicht tijd om eens te kijken naar een eenduidig lettertype voor stationsnaambordjes en overige futiliteiten.
Als die kleine en relatief zeer makkelijke zaken al niet goed uitgevoerd worden kan je de grote werkzaamheden ook wel vergeten. De onmacht om wat moois van het Amsterdamse metronet te maken zie je op elk niveau terug: van lijnkleuren die niet volledig doorgevoerd worden tot en met de halfbakken renovatie van de stations.

Het gaat mij er om dat keer op keer van alles verzonnen wordt maar halverwege de uitvoering ervan men zich telkens weer bedenkt. Kap daar gewoon eens mee, het lijkt wel een chronisch complex.
Bee schreef:Zelfs metronetten waar alles wel tip-top geregeld is bedienen zich van drie verschillende huisstijlen, soms door elkaar heen. Zolang de informatie klopt en functioneert is het geen probleem.
Er is dan ook een verschil tussen een net zoals in Parijs en die vier lijntjes die we hier hebben… :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Stockholm heeft ook drie huisstijlen die door elkaar gebruikt worden. De originele uit de jaren 50, o.a. met bordjes die in de vorm van pijlen gezaagd zijn, een nieuwe stijl van de SL uit de jaren 80 en een door Veolia ontworpen huisstijl die door de huidige exploitant MTR is overgenomen. En het kan best voorkomen dat een deel van de borden al in Veolia-huisstijl is terwijl de stationsborden nog in de SL-stijl zijn. Is het belangrijk? Nee, zolang de informatie maar klopt :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Stockholm heeft sowieso al een metronet dat twee keer zo groot is als hier en voorzover ik kan herinneren ook stukken netter en schoner. Zoals ik al zei gaat het veel verder dan alleen die bordjes; er is constant op zo'n beetje elk vlak gezeik bij de metro in Amsterdam. Bus, tram, veren, we hebben overal een stijgende lijn gezien. Alleen die metro blijft maar doorkwakkelen. Ambitie ontbreekt.

Ik hoop van harte dat de instroom van nieuwe metro's de start is van een nieuwe positieve impuls die men ook daadwerkelijk vasthoudt. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het ene heeft weinig tot niets te maken met het andere. Er zijn totaal verschillende actoren voor verantwoordelijk. Dat de metro in Amsterdam een ondergeschoven kindje is: dat ben ik met je eens, maar dat ligt denk ik ook aan het feit dat de politieke lijn jarenlang metrofoob is geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Natuurlijk wel. Het heeft alles te maken met het feit dat er geen eenduidige visie en amper overzicht/toezicht is.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Maar ja, moeten we niet beter gaan praten over die koekblik versie 2.0? I.p.v. over de verpauperde stations waar ie moet stoppen? :roll:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Als ik nu naar het resultaat kijk, vind ik de Amsterdamse toch wel een stuk mooier, vergeleken met de Hamburgse koekblik versie 3:
Afbeelding
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door robert55 »

Wat bij de aanleg van metro's altijd onderschat wordt is dat je niet alleen de investering moet doen, maar dat je ook permanent veel geld moet uitgeven aan onderhoud en vervanging. Dat zie je bij de Oostlijn: daar moet nu na ruim 30 jaar gebruik heel veel vernieuwd worden. Eigenlijk hoor je dat permanent te doen, Ik denk dat Amsterdam wat veel naar achteren heeft geschoven. Het zijn namelijk geen uitgaven waarmee je als ambtenaar of politicus kan scoren en je kan een tijd lang veel problemen verbloemen. Dit is geen typisch Amsterdamse probleem, kijk ook maar naar Londen..
Wat wel typisch Amsterdam is, is dat het metrobedrijfje binnen het gvb zo lang z'n eigen gang heeft kunnen gaan
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Daar heb je zeker gelijk in. De Oostlijn is ooit een keer aangelegd, er is ooit een keer materieel voor gekocht en vervolgens had men blijkbaar de hoop dat dat alles tot het einde der tijden mee zou gaan. Je ziet in mindere mate hetzelfde gebeuren met de Amstelveen- en Ringlijn.
hauptbahnhof schreef:Als ik nu naar het resultaat kijk, vind ik de Amsterdamse toch wel een stuk mooier, vergeleken met de Hamburgse koekblik versie 3:
Wat een lomp ding. Lijkt wel Amerikaans. :? M5 heeft een erg strak design wat mij betreft: retro en toch modern.

PS
Zo moet de M5/M6 onder R-net er uit komen te zien:
http://ov-bureaurandstad.nl/files/HFD%2 ... el%203.pdf

Ik weet het niet hoor…

Overigens is men bij R-net er van overtuigd dat de huidige levering al in de R-net huisstijl is uitgevoerd. Erg grappig als je bedenkt dat er enkel "GVB" op de zijkant staat en de kleuren uit jaren '70 komen. (Laatste alinea)
http://www.ov-bureaurandstad.nl/files/E ... 0R-net.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Eh nee, die Hamburgse versie is duidelijk ontworpen met een heldere visie.

Door het gebruik van roestvrij staal is eventuele bekladding schoon te maken zonder dat de laklaag van het voertuig beschadigd raakt en het zorgt dat de metro lichter van gewicht is.
Door het gebruik van opdeelbare eenheden kan er op stroom bespaard worden in de daluren.
Zes deuren op veertig meter treinlengte is precies goed, je hoeft nooit meer dan 4 meter te lopen voor een deur.
De reizigers wilden liever geen langsbanken, dus zijn er alleen in het midden van de bak vierzitters en bij de bakovergangen langsbanken, waardoor bovendien voldoende ruimte ontstond voor rolstoelen en kinderwagens.
Er is veel aandacht geschonken aan de draaistellen zodat ze zo stil mogelijk zijn, de geluidsproductie mag niet boven de 77 decibel uitkomen.

Absoluut geen miskoop gedaan daar in Hamburg :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Heeft verder weinig met het ontwerp van de kop en uitstraling te maken, maar goed.

Die discussie over de hoeveelheid deuren hebben we al gehad en wat mij betreft ga je daar gewoon volledig de mist in. De nieuwe Rotterdamse metro's hebben zeven deuren per zijde over een lengte van ±40 meter. Wat zie je in de parktijk? Eilandvorming bij de deuren, mensen die zitten of in het gangpad staan komen amper de metro uit. Door die dwarsbanken zie je zowel bij de nieuwe Hamburgse als Rotterdamse metro's dat het gangpad vrij smal is. Ronduit waardeloos tijdens de spits. Dat opsplitsen van metro's in de daluren doet de RET trouwens ook. Zie je 's zondags van die enkele shuttle treintjes voorbij komen van 42 meter waar men met de neuzen tegen de deuren gedrukt staat. Helemaal top! Zo'n enkele driedelige trein is eigenlijk vaak nét te kort. Dan kan je beter 2x 31 meter hebben.

Ze hebben hier in Amsterdam EINDELIJK een keer goed gekeken naar wat er nodig is in de stad, wat er bij de huidige metrotreinstellen fout gaat en daarop de M5 aangepast qua inrichting.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

Om nog hééél even terug te komen op de prefix-M: Ik vind dat hokje voor het lijnnummer zo pietepeuterig klein dat ze dat denk ik expres hebben weggelaten om grotere cijfers te kunnen gebruiken.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten