Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Ennes »

(inmiddels een iets ouder bericht van 28 augustus 2012)

‘Ontzie conducteur bij zelfdoding trein’

Hoofdconducteur luidt noodklok. Gruwelijke beelden traumatiseren treinpersoneel en zijn ‘zinloos’.


Hoofdconducteur Marcel Smit was twee jaar uit de running nadat hij voor de tiende keer een zelfmoord op het spoor had meegemaakt. Treinpersoneel moet volgens hem niet langer geconfronteerd worden met het stoffelijk overschot.

NS-personeel moet tegen zichzelf in bescherming worden genomen en niet langer – zoals voorgeschreven – naar slachtoffers gaan bij aanrijdingen met personen. Dat stelt Marcel Smit, al 35 jaar hoofdconducteur bij NS. “Onze mensen lopen zinloze psychische schade op.”

Lees verder

Bron: Metro 28-8-12
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door zone5324bericht... »

Toen ik dit verhaal afgelopen week in de krant las, was het eerst wat me er aan opviel, het verschil tussen de regels en de praktijk.

De regels zeggen, dat je een slachtoffer af moet dekken.
De praktijk wijst uit, dat de hulpdiensten die helemaal niet prettig vinden, omdat het afdekken ook negatieve gevolgen kan hebben aangaande wondverzorging of opruimwerkzaamheden...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Fles »

als er iets afgedekt wordt is er meestal niet echt veel tijd meer voor iets als "wondverzorging" :idea:

Dan is het daar een beetje te laat voor zeg maar.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door fogeltje »

Fles schreef:als er iets afgedekt wordt is er meestal niet echt veel tijd meer voor iets als "wondverzorging" :idea:

Dan is het daar een beetje te laat voor zeg maar.
Inderdaad, als je een trein kopt, dan kun je dat meestal sowieso niet meer navertellen. De meneer uit het artikel verwoordt het prima: het EHBO koffertje helpt dan ook niet meer, ook al zou de persoon nog wel in leven zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Ennes »

zone5324bericht... schreef:Toen ik dit verhaal afgelopen week in de krant las, was het eerst wat me er aan opviel, het verschil tussen de regels en de praktijk.

De regels zeggen, dat je een slachtoffer af moet dekken.
De praktijk wijst uit, dat de hulpdiensten die helemaal niet prettig vinden, omdat het afdekken ook negatieve gevolgen kan hebben aangaande wondverzorging of opruimwerkzaamheden...
Zoals Fles ook al zegt, in het geval van het afdekken van het slachtoffer is er geen reden meer tot wondverzorging, en waarom het een negatief effect zou kunnen hebben op de opruimwerkzaamheden moet je me eens uitleggen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:
zone5324bericht... schreef:Toen ik dit verhaal afgelopen week in de krant las, was het eerst wat me er aan opviel, het verschil tussen de regels en de praktijk.

De regels zeggen, dat je een slachtoffer af moet dekken.
De praktijk wijst uit, dat de hulpdiensten die helemaal niet prettig vinden, omdat het afdekken ook negatieve gevolgen kan hebben aangaande wondverzorging of opruimwerkzaamheden...
Zoals Fles ook al zegt, in het geval van het afdekken van het slachtoffer is er geen reden meer tot wondverzorging, en waarom het een negatief effect zou kunnen hebben op de opruimwerkzaamheden moet je me eens uitleggen.
Volgens het artikel zouden omstanders getraumatiseerd kunnen raken...die kijken dan maar gewoon even de andere kant op. De conducteur MOET er naar kijken als hij het moet afdekken. Als een ramptoerist erop af komt en daardoor getraumatiseerd raakt dan zou ik dat eerlijk gezegd alleen maar meer dan terecht vinden.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Ennes »

fogeltje schreef:
Ennes schreef:
zone5324bericht... schreef:Toen ik dit verhaal afgelopen week in de krant las, was het eerst wat me er aan opviel, het verschil tussen de regels en de praktijk.

De regels zeggen, dat je een slachtoffer af moet dekken.
De praktijk wijst uit, dat de hulpdiensten die helemaal niet prettig vinden, omdat het afdekken ook negatieve gevolgen kan hebben aangaande wondverzorging of opruimwerkzaamheden...
Zoals Fles ook al zegt, in het geval van het afdekken van het slachtoffer is er geen reden meer tot wondverzorging, en waarom het een negatief effect zou kunnen hebben op de opruimwerkzaamheden moet je me eens uitleggen.
Volgens het artikel zouden omstanders getraumatiseerd kunnen raken...die kijken dan maar gewoon even de andere kant op. De conducteur MOET er naar kijken als hij het moet afdekken. Als een ramptoerist erop af komt en daardoor getraumatiseerd raakt dan zou ik dat eerlijk gezegd alleen maar meer dan terecht vinden.
Je hebt ook genoeg situaties waarbij men er niet op af hoeft te komen om de gruwelijke beelden te kunnen zien, neem aanrijdingen op stations, overwegen enz. Omstanders worden er dus ook gewoon me geconfronteerd zonder het zelf op te zoeken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door iljitsch »

Komt het voor dat mensen een aanrijding met de trein overleven?

In dat geval is het natuurlijk wel prettig als er eerste hulp verleend wordt...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Vinny »

Natuurlijk komt dat voor, maar dat zijn dan meestal geen zelfmoordpogingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Daniel »

En waarschijnlijk zullen dat ook zelden frontale aanrijdingen zijn, maar meer gevallen waarin iemand tussen een vertrekkende trein en het perron valt bijvoorbeeld. Typisch gevallen waarin het EHBO-koffertje nog wel kan helpen en het lijkt me dat dat soort ongevallen ook minder traumatiserend zijn voor het personeel dan lichaamsdelen die nog aan de trein hangen na een zelfdoding.

Trouwens, is er niet ook nog een andere reden dat het personeel moet gaan kijken? Als je in het pikkedonker iets raakt op een overweg dan zal er toch echt iemand langs de trein moeten lopen om te kijken of het een mens of een op het spoor gelegde fiets was om maar eens wat te noemen. Dat is eigenlijk al van belang bij het alarmeren: voor een mens heb je een ambulance of een lijkwagen nodig, terwijl een (groot) voorwerp op het spoor veel meer schade aan de trein zelf kan opleveren waardoor je weer heel andere diensten nodig hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door R-Flow »

Als ik dit zo lees denk ik enkel dat zo'n conducteur het probleem naar iemand anders doorschuift. Totdat we alles kunnen automatiseren zal toch echt iemand geconfronteerd moeten worden met het stoffelijk overschot toch, of ligt dat anders? Die politieagent, ambulance broeder etc. zit er natuurlijk ook niet op te wachten. De eerste die erbij betrokken is is jammer genoeg de Sjaak en zal ter controle toch een kijkje moeten gaan nemen of iemand wel echt overleden is. Die confrontatie en shock hou je.

It's part of the job, om het zo maar te zeggen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef:En waarschijnlijk zullen dat ook zelden frontale aanrijdingen zijn, maar meer gevallen waarin iemand tussen een vertrekkende trein en het perron valt bijvoorbeeld. Typisch gevallen waarin het EHBO-koffertje nog wel kan helpen
Ook als het ehbo koffertje niet meer helpt (de verwondingen zijn daarvoor te ernstig) kan jou fysieke aanwezigheid/mentale steun van belang zijn. Niet voor niets leer je tijdens EHBO/BHV dat je moet proberen om slachtoffers gerust te stellen, en aangeven dat er hulp onderweg is. Ook door het praten tegen het slachtoffer kun je voorkomen dat deze buiten bewustzijn raakt. Alleen al het idee dat er iemand bij je is, scheelt al een stuk.
en het lijkt me dat dat soort ongevallen ook minder traumatiserend zijn voor het personeel dan lichaamsdelen die nog aan de trein hangen na een zelfdoding.
Je kunt niet zo zeggen dat het een meer of minder traumatiserend is voor iemand. Dat hangt echt van de omstandigheden en van de persoon af. Nadeel van gewonde mensen, ze kunnen geluid produceren dat door merg en been kan gaan. En dat geluid kan je behoorlijk lang achtervolgen (nachtmerries etc.). Ook bij een gewond iemand, kunnen er dingen aan de trein (of iets anders) bungelen, wat daar niet hoort te bungelen.
Bij dode mensen weet je dat je niks meer kunt doen. dat kan ook (hoe gek het ook klinkt) geruststellend werken.

Maar zoals ik al zei, je kunt gewoon niet zeggen wat wel/niet meer/minder traumatiserend is. Iedere situatie en persoon is anders, en iedereen gaat er op een andere manier mee om.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door R-Flow »

Ronaldussen schreef:Maar zoals ik al zei, je kunt gewoon niet zeggen wat wel/niet meer/minder traumatiserend is. Iedere situatie en persoon is anders, en iedereen gaat er op een andere manier mee om.
Klopt helemaal.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door AppleMoose »

R-Flow schreef: It's part of the job, om het zo maar te zeggen.
Nee. Dat is het niet. Als het onderdeel van je werk zou uitmaken, zou iedereen van het rijdend personeel dit meemaken.
Dat is dus niet zo. Er zijn conducteurs/machinisten die hun hele loopbaan geen enkel persoon onder trein krijgen en er zijn conducteurs.machinisten die er meerdere keren per jaar mee te maken krijgen.

Het is iets wat je kan overkomen, en waar je rekening mee moet houden als je voor dit werk kiest, maar door te zeggen dat het een onderdeel van je werk is, accepteer je het, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Net zo goed dat men niet accepteert dat rijdend personeel te maken kan krijgen met verbaal/lichamelijk geweld.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Ennes »

R-Flow schreef:Als ik dit zo lees denk ik enkel dat zo'n conducteur het probleem naar iemand anders doorschuift. Totdat we alles kunnen automatiseren zal toch echt iemand geconfronteerd moeten worden met het stoffelijk overschot toch, of ligt dat anders? Die politieagent, ambulance broeder etc. zit er natuurlijk ook niet op te wachten. De eerste die erbij betrokken is is jammer genoeg de Sjaak en zal ter controle toch een kijkje moeten gaan nemen of iemand wel echt overleden is. Die confrontatie en shock hou je.

It's part of the job, om het zo maar te zeggen.
Part of the job is het zeker niet! maar je wordt er wel mee geconfronteerd.

En het is zeker geen kwestie van afschuiven, er is bijvoorbeeld ook nog even een klein verschil tussen het kijken of iemand het heeft overleefd, of met een stuk afdekplastic tussen de lichaamsresten doorwandelen om vervolgens de grote stukken af te dekken.
Daniel schreef:En waarschijnlijk zullen dat ook zelden frontale aanrijdingen zijn, maar meer gevallen waarin iemand tussen een vertrekkende trein en het perron valt bijvoorbeeld. Typisch gevallen waarin het EHBO-koffertje nog wel kan helpen en het lijkt me dat dat soort ongevallen ook minder traumatiserend zijn voor het personeel dan lichaamsdelen die nog aan de trein hangen na een zelfdoding.

Trouwens, is er niet ook nog een andere reden dat het personeel moet gaan kijken? Als je in het pikkedonker iets raakt op een overweg dan zal er toch echt iemand langs de trein moeten lopen om te kijken of het een mens of een op het spoor gelegde fiets was om maar eens wat te noemen. Dat is eigenlijk al van belang bij het alarmeren: voor een mens heb je een ambulance of een lijkwagen nodig, terwijl een (groot) voorwerp op het spoor veel meer schade aan de trein zelf kan opleveren waardoor je weer heel andere diensten nodig hebt.
Bij een ongeval met een trein, ook al is het geen frontale aanrijding zijn de koffertjes met een paar pleisters, een snelverbandje nr2 en een rolletje hydrofielzwachtel die we aan boord hebben ook echt niet snel voldoende hoor.
En dat het jou minder traumatiserend lijkt als iemand nog blijkt te leven, terwijl de kans groot is dat hij minimaal zeer zwaar verminkt is zou kunnen. Maar neem van mij aan dat het een hele geruststelling is als gelijk blijkt dat je er niets meer aan hoeft te doen verder. (klinkt misschien hard)

Daarnaast is het natuurlijk wel zo wel zo dat er een verschil is, als je niet weet wat je hebt geraakt, of dat het daadwerkelijk zichtbaar een zelfdoding is geweest.
Als je niet weet wat je hebt geraakt, dan is het vanzelf sprekend dat je gaat schouwen, heeft de Mcn iemand midden in het spoor zien staan en die vol geraakt, dan is het wel duidelijk wat je in je melding moet doorgeven.

Daarnaast is het natuurlijk altijd heel makkelijk roepen wat wel en niet zou moeten vanaf de zijlijn, Maar ik kan je na een aantal keer toch wel vertellen, dat het heel veel impact op iemand heeft.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:Daarnaast is het natuurlijk altijd heel makkelijk roepen wat wel en niet zou moeten vanaf de zijlijn, Maar ik kan je na een aantal keer toch wel vertellen, dat het heel veel impact op iemand heeft.
Dat ontken ik ook niet hoor. En wat de impact betreft: als reiziger inmiddels twee keer een aanrijding meegemaakt waarbij ik in het meest recente geval helemaal voorin de trein zat en kon voelen dat 'ie ergens overheen reed. Kan me dus best voorstellen hoe het is om zoiets te zien, het voelen was al geen pretje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Ennes »

Dan kan je je dus waarschijnlijk ook in tegenstelling tot je vorige betoog voorstellen dat iemand het prettiger (al is dat niet het juiste woord) zou kunnen vinden om een paar onherkenbare darmen aan een trein te zien hangen als iemand in het spoor kermend aantreffen waarbij alle 2 de benen compleet afgereden zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Wubbo »

Er worden nog genoeg pogingen tot zelfdoding gedaan (en er zijn ook nog steeds ongevallen) dat je niet kan uitsluiten dat iemand nog leeft. Iemand moet dus bij het slachtoffer gaan kijken om te zien of daar met het EHBO-koffertje nog wat aan gedaan kan worden. Dat moet iemand van het treinpersoneel zijn, lijkt me. Wachten op hulp duurt te lang. Dat betekent dus toch dat een conducteur of een machinist naar het slachtoffer toe moet.

Of je het dan ook af moet dekken etc is de volgende discussie, dat lijkt me situatie-afhankelijk (veiligheid inschatten, voor jezelf en de omgeving, zoals dat bij EHBO geleerd wordt).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Er worden nog genoeg pogingen tot zelfdoding gedaan (en er zijn ook nog steeds ongevallen) dat je niet kan uitsluiten dat iemand nog leeft. Iemand moet dus bij het slachtoffer gaan kijken om te zien of daar met het EHBO-koffertje nog wat aan gedaan kan worden. Dat moet iemand van het treinpersoneel zijn, lijkt me. Wachten op hulp duurt te lang. Dat betekent dus toch dat een conducteur of een machinist naar het slachtoffer toe moet.

Of je het dan ook af moet dekken etc is de volgende discussie, dat lijkt me situatie-afhankelijk (veiligheid inschatten, voor jezelf en de omgeving, zoals dat bij EHBO geleerd wordt).
Dat ben ik helemaal met je eens, het is inderdaad per situatie afhankelijk. Wat betreft de veiligheid zijn dat sowieso de eerste punten uit het protocol. Allereerst naar de Mcn, kijken hoe hij er aan toe is, en eventueel zijn taken overnemen als hij daar niet meer toe in staat zou blijken, daarnaast de veiligheid borgen door te controleren of het gevaarsein is ontstoken en het nevenspoor is afgedekt/treinverkeer stilgelegd, en pas daarna komt de rest.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door R-Flow »

Ronaldussen schreef:Nee. Dat is het niet. Als het onderdeel van je werk zou uitmaken, zou iedereen van het rijdend personeel dit meemaken.
Dat is dus niet zo. Er zijn conducteurs/machinisten die hun hele loopbaan geen enkel persoon onder trein krijgen en er zijn conducteurs.machinisten die er meerdere keren per jaar mee te maken krijgen.

Het is iets wat je kan overkomen, en waar je rekening mee moet houden als je voor dit werk kiest, maar door te zeggen dat het een onderdeel van je werk is, accepteer je het, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Net zo goed dat men niet accepteert dat rijdend personeel te maken kan krijgen met verbaal/lichamelijk geweld.
Moet nou echt alles tot vijftig decimalen achter de komma exact uitgelegd worden? Blijkbaar. Het is "part of the job" in de zin dat iedereen op de trein het kán meemaken dat een persoon onder de trein beland. Niet dat het je per se hoeft te overkomen. Voorbereiding vanuit de NS naar haar personeel toe lijkt mij dan ook erg verstandig (als dat niet al gebeurt) aangezien er een reële kans bestaat dat je het meemaakt. Er zal toch echt iemand aan personeel moeten controleren waar de trein mee in contact is gekomen en indien van het toepassing een slachtoffer nog leeft. Dat is nou eenmaal de werkelijkheid van de situatie en dus onderdeel van het werk. Acceptatie op de manier hoe jij het neerzet heeft hier verder helemaal niks mee te maken en vind het eerlijk gezegd vreemd dat je het die draai geeft. Het gaat wel om acceptatie, of beter gezegd realisatie, dat het je er een keer mee in aanraking komt.

PS Leuk dat je verbaal/lichamelijk geweld naar voren haalt trouwens. Ik werk zelf al jaren in de horeca. Bij dat werk hoort nou eenmaal omgang met agressieve klanten. Het komt namelijk met enige regelmaat voor en is dus "part of the job". Dat wil niet zeggen dat ik zulk gedrag accepteer of tolereer. Ik accepteer wel de realiteit dat ik een keer zo'n situatie zal meemaken en mij er dus op kan voorbereiden. Dat is bij NS-personeel niet anders.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Ennes »

R-Flow schreef:
Ronaldussen schreef:Nee. Dat is het niet. Als het onderdeel van je werk zou uitmaken, zou iedereen van het rijdend personeel dit meemaken.
Dat is dus niet zo. Er zijn conducteurs/machinisten die hun hele loopbaan geen enkel persoon onder trein krijgen en er zijn conducteurs.machinisten die er meerdere keren per jaar mee te maken krijgen.

Het is iets wat je kan overkomen, en waar je rekening mee moet houden als je voor dit werk kiest, maar door te zeggen dat het een onderdeel van je werk is, accepteer je het, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Net zo goed dat men niet accepteert dat rijdend personeel te maken kan krijgen met verbaal/lichamelijk geweld.
Voorbereiding vanuit de NS naar haar personeel toe lijkt mij dan ook erg verstandig (als dat niet al gebeurt) aangezien er een reële kans bestaat dat je het meemaakt.
Je kan het mooi vertellen, maar op zo´n gebeurtenis kan je gewoonweg niet voorbereid worden.

Natuurlijk leer je hoe te handelen, en onbewust handel je ook gewoon, maar op de beelden die je te zien krijgt, kan je gewoonweg op geen enkele manier voorbereid worden, en dan zijn dat niet alleen de beelden van de stoffelijke resten, maar ook dingen zoals een fiets met een schooltas met een afscheidsbriefje tussen de snelbinders, die netjes in de berm op de standaard staat bijvoorbeeld.

Daarnaast spelen er nog veel meer zaken een rol over hoe je een dergelijke gebeurtenis ervaart, hoe zit je op dat moment zelf in je vel bijvoorbeeld. En ook al lijk je er goed op te reageren, je kan bijvoorbeeld zomaar jaren later ineens badend in het zweet wakker worden met bepaalde beelden op je netvlies.
Er zal toch echt iemand aan personeel moeten controleren waar de trein mee in contact is gekomen en indien van het toepassing een slachtoffer nog leeft. Dat is nou eenmaal de werkelijkheid van de situatie en dus onderdeel van het werk..
Ook dit is geheel afhankelijk van de situatie en locatie, als het geheel duidelijk is dat er een persoon frontaal door een trein is gekopt, dan is de kans dat zo iemand het overleefd nihil. En dan kan je jezelf ook echt de vraag stellen of het meerwaarde heeft om iemand voor het leven te traumatiseren, terwijl hij verder toch niets kan uitrichten.

Een ander verhaal is het als er onduidelijkheid bestaat over wat je hebt geraakt bijvoorbeeld, of als het op een locatie gebeurd waarbij er veel omstanders/voorbijgangers met de situatie geconfronteerd worden.

In mijn ogen kan je dus ook geen standaard regel opstellen over hoe precies te handelen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Fles »

Ronaldussen schreef:
R-Flow schreef: It's part of the job, om het zo maar te zeggen.
Nee. Dat is het niet. Als het onderdeel van je werk zou uitmaken, zou iedereen van het rijdend personeel dit meemaken.
Dat is dus niet zo. Er zijn conducteurs/machinisten die hun hele loopbaan geen enkel persoon onder trein krijgen en er zijn conducteurs.machinisten die er meerdere keren per jaar mee te maken krijgen.

Het is iets wat je kan overkomen, en waar je rekening mee moet houden als je voor dit werk kiest, maar door te zeggen dat het een onderdeel van je werk is, accepteer je het, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Net zo goed dat men niet accepteert dat rijdend personeel te maken kan krijgen met verbaal/lichamelijk geweld.
Nee. Je zit ernaast.

Wellicht is het niet zo 1:1 als eerder gesteld "Je wordt MCN/HC DUS je komt zelfmoordenaars tegen" maar het is wel degelijk part of the job dat je een serieus risico loopt om dat tegen te komen. Dat weet je ook van tevoren. Als je dat per se niet wilt kun je er altijd voor kiezen om toch niet voor zo'n baan te gaan. Dus ja, in zekere zin accepteer je het wel. Het hoort er blijkbaar gewoon bij, hoe triest ook.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Ronaldussen schreef:
R-Flow schreef: It's part of the job, om het zo maar te zeggen.
Nee. Dat is het niet. Als het onderdeel van je werk zou uitmaken, zou iedereen van het rijdend personeel dit meemaken.
Dat is dus niet zo. Er zijn conducteurs/machinisten die hun hele loopbaan geen enkel persoon onder trein krijgen en er zijn conducteurs.machinisten die er meerdere keren per jaar mee te maken krijgen.

Het is iets wat je kan overkomen, en waar je rekening mee moet houden als je voor dit werk kiest, maar door te zeggen dat het een onderdeel van je werk is, accepteer je het, en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Net zo goed dat men niet accepteert dat rijdend personeel te maken kan krijgen met verbaal/lichamelijk geweld.
Nee. Je zit ernaast.

Wellicht is het niet zo 1:1 als eerder gesteld "Je wordt MCN/HC DUS je komt zelfmoordenaars tegen" maar het is wel degelijk part of the job dat je een serieus risico loopt om dat tegen te komen. Dat weet je ook van tevoren. Als je dat per se niet wilt kun je er altijd voor kiezen om toch niet voor zo'n baan te gaan. Dus ja, in zekere zin accepteer je het wel. Het hoort er blijkbaar gewoon bij, hoe triest ook.
Het hoort er niet bij, het overkomt je als rijdend personeel zijnde, wellicht voor de een een klein nuance verschil, voor de ander hetzelfde. Maar voor mij is het toch een wezenlijk verschil!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door Vinny »

Toch denk ik dat de intentie moet zijn dat je als personeel meer mentale weerbaarheid creëert in dergelijke gevallen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ontzie conducteur bij zelfdoding trein

Bericht door AppleMoose »

Ennes schreef:
Fles schreef:
Nee. Je zit ernaast.

Wellicht is het niet zo 1:1 als eerder gesteld "Je wordt MCN/HC DUS je komt zelfmoordenaars tegen" maar het is wel degelijk part of the job dat je een serieus risico loopt om dat tegen te komen. Dat weet je ook van tevoren. Als je dat per se niet wilt kun je er altijd voor kiezen om toch niet voor zo'n baan te gaan. Dus ja, in zekere zin accepteer je het wel. Het hoort er blijkbaar gewoon bij, hoe triest ook.
Het hoort er niet bij, het overkomt je als rijdend personeel zijnde, wellicht voor de een een klein nuance verschil, voor de ander hetzelfde. Maar voor mij is het toch een wezenlijk verschil!
Precies dat dus.
Door te stellen dat het er niet bij hoort, wil nog niet zeggen dat je de realiteit niet onder ogen ziet.

@R-Flow: Door zo'n opmerking te plaatsten zonder uitleg, vraag je er gewoon om dat iedereen er een eigen invulling aan gaat geven. Wil je dat niet, geef er dan een uitleg bij hoe je zoiets bedoelt :wink:

@Vinny: Je kunt je personeel nog zo mentaal weerbaar maken als je wil, het zijn en blijven mensen. En mensen hebben (minimaal) 2 nadelen. Gevoelens en het vermogen tot herinneren van situaties. Bij beide heb je als mens niet altijd zoveel invloed op, als dat je zou willen.
Zelfs soldaten zijn niet altijd mentaal weerbaar in bepaalde situaties, en die zijn er toch echt hard en lang op getraind ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten