Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

R-Flow schreef:Het is en blijft metromaterieel en er is verder geen reden waarom dat hier ook niet kan. :roll:
Dus jij zit voor je plezier drie kwartier in een zilvermeeuw wou je zeggen.... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door TLP »

Je moet natuurlijk ook kijken naar de stationsafstand. Herinnert iemand zich de discussie over de nutteloosheid van het station Science Park met één van de voornaamste redenen dat het maar 1,5 km van Station Muiderpoort zou liggen en dat de sprinters sindsdien niet meer goed op snelheid kunnen komen op dat traject? Heeft hier precies hetzelfde mee te maken.
Voorbeeld: de stationsafstand tussen de Amsterdamse metrostations Spaklerweg en Overamstel is ± 1300 meter. Tussen deze twee stations kunnen de metro's/sneltrams goed op snelheid komen zodat er goed doorgereden kan worden en korte rijtijden gewaarborgd worden. Dat zou bij SGM niet het geval zijn, aangezien 1300 meter nog korter is dan de zojuist aangegeven 1,5 km. Ook op de rest van het netwerk zijn de stationsafstanden niet of nauwelijks groter dan 1,5 km, dus daardoor is het logisch (en maar goed ook) dat in Amsterdam normale metro's rijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Dus jij zit voor je plezier drie kwartier in een zilvermeeuw wou je zeggen.... :')
Je hebt duidelijk de verwachting dat die nog rijden tegen 2030… Ik zit vaak genoeg 45 minuten in de Combino, dus zo'n M5 zal ik ook wel overleven… :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

De combino is ook zo'n ding waar ik na een kwartier misselijk van wordt, vooral als de tram schuin over een brug door de bocht scheurt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Welke tramlijn hier maakt gebruik van een brug die schuin in een bocht gebouwd is? Verder heb ik geen last van misselijkheid in railvoertuigen. Achtbaan eventueel daargelaten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

Tip: ga achter in zitten en kijk achteruit. 8-)

Efteling ervaring voor GVB prijzen :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ruben »

R-Flow schreef:Welke tramlijn hier maakt gebruik van een brug die schuin in een bocht gebouwd is? Verder heb ik geen last van misselijkheid in railvoertuigen. Achtbaan eventueel daargelaten.
Roetersstraat, maar die attractie wordt bijna nooit gebruikt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Roetersstraat, maar die attractie wordt bijna nooit gebruikt.
Precies, dus geen een meer. :wink:
Alargule

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Alargule »

Op de Munt liggen de tramsporen in een bocht (de Munt is een brug), op alle bruggen in de Leidsestraat maken de tramsporen op de bruggen een bocht vanuit het strengelspoor in de Leidsestraat zelf, de tramsporen in de opgang naar de brug in de Plantage Middenlaan liggen in een bocht, als je vanuit de Watergraafsmeer met tram 9 naar het centrum rijdt ga je schuin omhoog, en het zou me niks verbazen als er op de bruggen in West ook de nodige tramsporen schuin liggen.

Bovenstaande situaties zijn weliswaar niet allemaal schuine sporen in bruggen zelf, maar er zijn genoeg plekken in het tramnet waar de sporen een bocht maken én naar boven/beneden gaan.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

In Vinny's verhalen zag ik meer een dramatische overpass zoals die van metro 50 voor me. Je weet wel, zwaar hellend de bocht in met flinke snelheid… Maar laten we met die bruggen in het centrum niet overdrijven. :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Schuine tramsporen maakt weinig uit. Het zijn vooral de knikjes die lastig zijn. En die heb je wel in de Leidsestraat bijvoorbeeld maar bij de Hortusbrug gaat het behoorlijk soepeltjes (plus dat lijn 9/14 ruim in de rijtijd zitten dus de meeste bestuurders rijden sowieso rustig).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

Op de Hortusbrug geldt toch ook een snelheidsbeperking? Of geldt die niet meer na de renovatie van die straat?
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ja hoor. 15 km/u.
Naar bedoelde de knikjes in de bocht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Waar hebben we het over? :')
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Over de nieuwe metro in Amsterdam. Zie topictitel :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Die gaan straks ook door de Leidsestraat? Dat kan nog leuke situaties opleveren. Hou me effe op de hoogte wanneer de eerste in dienst gaat en hoe laat, sta ik bij de Prinsengracht klaar met een camera. :mrgreen:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Neej he... Ben jij zo eentje die in de baan gaat staan met een camera? :twisted:
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Hauptbahnhof, wat is daar mis mee! :x

Maar nog even een metrobericht, heb paar dagen geleden weer een plaatje geschoten, zie hier.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Jou ken ik en je bent al eens in mn tram geweest. Plus je foto's zijn mooi. :wink:

Een vraagje trouwens: ik heb die foto van jou waar de metro van GZH naar KEN rijdt op het viaduct maar ik kan nergens grootwagennummers ontdekken?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Filmpje van AT5 geplukt: de M5 op Duivendrecht:
http://www.at5.nl/gespot/86379/testrit- ... e-m5-metro
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

fred1954 schreef:Filmpje van AT5 geplukt: de M5 op Duivendrecht:
http://www.at5.nl/gespot/86379/testrit- ... e-m5-metro
Erg onder de indruk van het design. Jammer dat we er zo lang op hebben moeten wachten alleen.

Hoop dat de CAFs ook hetzelfde grijs-rode jasje krijgen. :pos:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Natuurlijk niet. Want dan gaat GVB zomaar toch al het materieel dezelfde huisstijl geven en dat doen ze normaal niet. *O*
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door VIRM »

Het kan maar niet snel genoeg gaan!

Het was een beetje anticlimax toen ik afgelopen week op Zuid een koekblik zag voorrijden op lijn 50 naar Isolatorweg. Het werd iets minder anticlimax toen bleek dat hij gewoon werkende halte-afroep had, dus kennelijk had dit koekblikje er nog zin in. :)
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Natuurlijk niet. Want dan gaat GVB zomaar toch al het materieel dezelfde huisstijl geven en dat doen ze normaal niet. *O*
Watte?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Krijg net een tweet van GVB over de M5:
De nieuwe #GVB metro wordt flink getest. Comfortabel en veel reisinfo. Eind 2012, begin 2013 kunt u ermee reizen.

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten