OVer je OV-Chipkaart #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Daniel schreef:
Daniel schreef:Ik had ook de ervaring gekregen dat Connexxion tegenwoordig best snel is, maar zit nu al wel weer een paar weken op restitutie te wachten. Al kan het zijn dat die al klaarstaat maar dat ze de mail vergeten zijn te sturen.
Ik was gewoon te ongeduldig bleek, kreeg vandaag keurig bericht dat de restitutie klaar stond.
Zou Connexxion meelezen? ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Hmm, een afhandelperiode van een week bij de RET vond ik best schappelijk. Vooral omdat het geld niet op mijn chipkaart werd teruggestuurd naar gewoon op mijn giro werd gestort.
De afhandelperiode is bij de RET inderdaad schappelijk. Alleen men had twee cijfers van mijn bankrekening verwisseld waardoor het bedrag niet kon worden bijgeschreven op mijn bankrekening.
hauptbahnhof schreef:En wat wil je dat die loketisten voor je betekenen?
Het bedrag is vandaag alsnog terplekke aan het loket bijgescheven op mijn kaart. Dus het had wel degelijk zin dat ik langs het loket ben geweest :wink: .
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Dat ze dat nog doen daar. Bij GVB hoef je er echt niet voor aan de balie te komen. Word je met een vriendelijke glimlach alsnog weggestuurd. :Y
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door waldo79 »

@Frank: ik heb geen moeite met de plaatsing van de paaltjes in Est. Als je vanuit Tl of Nm aankomt is het wel wat onhandig dat de paaltjes niet helemaal vooraan staan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

Operatie chipkaart uitgevoerd. Ik heb twee chipkaarten omdat ik twee reisproducten heb die niet samengaan op 1 kaart bij Connexxion (en laat die nu net thuis en in Nijmegen).
Op OVC1 stond: NS VDU, Daluren Oost-Nederland (DO)
Op OVC2 stond: Daluren Noord-Brabant (DNB)

Nu zijn mijn meest gebruikte producten het VDU en DNB...en die staan dus op twee kaarten. Gezien DO vandaag verliep leek het mij een mooi moment om bij de Novio balie in Nijmegen te vragen of DNB kon worden overgezet naar OVC1. Dat kon volgens de vriendelijke dame. DO werd van OVC1 verwijderd (anders zou me dat vandaag nog problemen hebben gegeven, het was t/m vandaag geldig) en DNB is overgezet, op OVC2 verwijderd en op OVC2 gezet. Nu heb ik mijn meest gebruikte producten op 1 kaart staan. Ik heb een nieuwe DO aangeschaft en op de lege OVC2 laten zetten omdat ik voorlopig nog wel eens binnen Nijmegen reis en dat product er binnen een jaar nog wel uithaal denk ik.

En pas bij thuiskomst bedacht ik me dat ik bij Arriva nog een claim open heb staan omtrent DNB op OVC2 :') Dus daar krijg ik natuurlijk maandag bericht van "beste meneer Fogeltje, er staat geen kortingsproduct op uw kaart, dus u had sowieso geen korting gekregen". Kan ik daar weer een mailtje met uitleg en uitdraaien sturen (die aantonen dat op die dag wel degelijk dat product op de kaart stond) waarin ik de situatie uitleg :') Maar goed, dat heb ik dan wel deels aan mezelf te danken :') Als ze snel waren geweest met claimafhandeling als Connexxion dan was het geen probleem geweest (en als vervoerders hun systemen op orde gehad en ik gewoon korting had gehad natuurlijk ook niet).
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Frank »

Omdat ik klaar ben met studeren moest ik vandaag de reisproducten van m'n chipkaart laten halen. Dit had ik vantevoren keurig aangegeven bij DUO.

Ik dus naar de ophaalautomaat in het dorp; bestellingen ophalen.
Poging 1: "Het verwijderen van het student weekabonnement in mislukt"
Poging 2: "Er staat geen bestelling voor u klaar"
Dan maar eens kijken of ik bij poging 1 wel goed heb gelezen. Nou ja, de kaart is een wirwar aan oude verwijderde producten en waarschijnlijk ook producten die nog wel gebruikt worden ergens ertussen. Dan maar naar het station toe. De producten stonden er inderdaad nog op; geldig tot en met 31 december 2030 oid. Bestelling ophalen dan maar weer. Zo te zien lukte dat. Even nakijken: studenten reisproduct is nu geldig tot en met 1 september 2012. Waarom tot en met? Het product zou vandaag af moeten lopen. Nou ja, het zal wel.

Zie volgende week vanzelf wel of het goedgekomen is. Anders had ik er ook niks meer aan kunnen doen. Heb al eerder dergelijke dingen meegemaakt. Meestal liep het uit op een bezoekje aan DUO en veel telefoneren met de klantenservice van de chipkaart. In die zin lijkt er vooruitgang te zijn :? . Maar de chipkaart blijft een klantonvriendelijk product.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Raymond »

Met een einddatum t/m 1 september is op zich ook nog niks mis, omdat DUO pas actie onderneemt als je op de 5e van de 1e maand waarop je geen recht meer hebt op SOV nog steeds je SOV product hebt.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Reiziger Delft »

Sinds zaterdag heb ik een dal-vrij abonnement. In het weekend al probleemloos mee gereisd; echter zag ik tot mijn schrik opeens ''vol tarief'' staan toen ik gister om 16:27 incheckte. ''Huh, de spits begint toch om 16:30?'' Ik was daar echt heilig van overtuigd, omdat je bijvoorbeeld fietsen tot 16:30 mag meenemen in de trein. (Afgelopen maanden paar keer gedaan). Toen ik het opzocht bleek echter dat de spits voor fietsen 16:30 begint en voor de nieuwe abonnementen om 16:00. Tikkeltje verwarrend dus. Helaas daardoor wel 10,50 Euro kwijt, terwijl ik prima een half uurtje eerder had kunnen reizen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Anne »

Er zitten meer verschillen tussen de spitstijden.
Ook de eind tijd van de avondspits verschilt een half uur.
En in de maanden juli en augustus is er voor de dalabonnementen wel een spits en voor de fiets niet.

Info NS bij fiets:
•U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein. Daarbij geldt als spitstijd: werkdagen van 06.30 tot 09.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur op werkdagen. Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen én in de maanden juli en augustus.
Info NS nieuwe abo's:
Daluren: vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur. Plus het hele weekend.
Spitsuren: tussen 6.30-9.00 uur en tussen 16.00-18.30 uur
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Reiziger Delft »

Nog een vraagje overigens, moet ik met een dalvrij een toeslag kopen als ik met de ICE wil reizen?

De vraagfunctie van NS Hispeed (Sophie) zegt dit:
Houders van een NS Jaarabonnement, OV-Jaarabonnement of een Jaartrajectabonnement mogen binnen Nederland reizen met ICE International en betalen geen toeslag. Overige reizigers moeten voor het reizen met ICE International wel toeslag betalen. Voor het reizen met Fyra moet altijd een toeslag betaald worden. Beide toeslagen kunt u onder andere kopen bij de NS kaartverkoopautomaat.
Maar ook dit:
Voor uw binnenlandse reis kunt u met uw OV-chipkaart ook gebruikmaken van de volgende NS Hispeed-treinen:

InterCity Brussel: zonder toeslag op het traject Amsterdam Centraal – Roosendaal
InterCity Berlijn: zonder toeslag op het traject Schiphol – Hengelo
ICE International: zonder toeslag op het traject Amsterdam – Arnhem. Studenten moeten aanvullend op hun vervoerbewijs een papieren ICE-toeslag aanschaffen.
Fyra: toeslag vereist voor hele traject
NS zegt dit bij vraag en antwoord over de nieuwe abonnementen:
Kan ik de nieuwe abonnementen ook gebruiken in de treinen van NS Hispeed?

Uw abonnement kunt u ook gebruiken voor binnenlandse reizen op InterCity Brussel, InterCity Berlijn, ICE International en met een toeslag ook op Fyra (niet op Thalys). Op de site van NS Hispeed leest u er meer over.
Maar de automatische vraagfunctie Eva zegt weer dit:
EVA zegt:U wilt met ICE International reizen en vraagt zich af of u dan een toeslagkaartje nodig heeft?
U zegt:Ja
EVA zegt:Klopt het dat het om een Dal Vrij abonnement gaat?
U zegt:Ja
EVA zegt:Reist u met ICE International dan is een toeslag verplicht naast uw reguliere vervoerbewijs. Een Toeslag ICE kunt u aanschaffen bij de NS-kaartautomaat, NS-servicebalie of Kiosk met NS Tickets & service. U kunt hiervoor ook terecht bij de internationale loketten. Voor meer informatie verwijs ik u door naar de website van ICE International.
Ja wat is het nou? :?
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Zoals ik het lees moet je WEL een toeslag kopen.
Reiziger Delft schreef:Houders van een NS Jaarabonnement, OV-Jaarabonnement of een Jaartrajectabonnement mogen binnen Nederland reizen met ICE International en betalen geen toeslag.
Geen van de drie is namelijk een dalvrij-abonnement.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Reiziger Delft »

Ja, hier hier staat nadrukkelijk dat het niet hoeft. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Als je reist op OV-Chipkaart hoef je geen toeslagskaartje te kopen, tenzij je met een studentenproduct reist.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door webguy »

Ten eerste dat is dus nieuw, en ten tweede, waarom wordt de ICE dan nog altijd als "voor deze trein is een toeslag verplicht" omgeroepen?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door ODRAIL »

Ik denk dat het bandje van het omroepbericht nog niet is aangepast :idea: :wink: .
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Reiziger Delft »

Voor de ouderwetse voordeelurenkaart is het al een tijdje zo. Koop je een kaartje dan moet je een toeslag erbij kopen, reis je op saldo hoeft het niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door reisthijs »

Beter gezegd: het is altijd al zo geweest sinds de invoering van "reizen op saldo".
Alleen loopt NS daar natuurlijk liever niet mee te koop want het is juist de bedoeling dat binnenlandse reizigers worden geweerd uit de ICE.
Die omroep zou nog veel te langer worden als ze alle uitzonderingen moeten vermelden, en het is nu al zo'n lang verhaal.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tochjo »

Reiziger Delft schreef:Toen ik het opzocht bleek echter dat de spits voor fietsen 16:30 begint en voor de nieuwe abonnementen om 16:00. Tikkeltje verwarrend dus.
Juist op verzoek van het LOCOV is voor het meenemen van een fiets een krappere definitie van spits blijven bestaan, zodat mensen makkelijker een fiets mee kunnen nemen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

fogeltje schreef:Vrijdagavond claim ingediend en reeds vandaag een mail van Connexxion dat mijn centjes klaar staan om opgehaald te worden. Ik kan zoveel klagen als ik wil (altijd terecht overigens), de Connexxion klantenservice is er stukken op vooruit gegaan in het afgelopen jaar als het gaat om restitutie in dit soort gevallen. Eerlijk is eerlijk.
En zojuist eindelijk een reactie van Arriva. Ook daar krijg ik mijn centjes terug, 1,53, precies wat ik verwacht/geclaimd had. Het feit dat ik vorige week mijn kortingsproduct heb laten overzetten op mijn andere kaart gaf gelukkig geen problemen.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Gisterochtend wilde ik op station RAI inchecken voor de metro. Het incheckgeluidje werkte wel, maar het poortje ging niet open. Na nog een paar keer proberen ging hij nog steeds niet open.
Een oplettende reiziger achter mij vertelde dat er stond 'u bent al ingecheckt' en heeft voor mij een GVB'er erbij gehaald die het poortje opende. :)

Maar wat gebeurt er bij onbemande stations bij zo'n situatie? Moet je het dan zelf maar uitzoeken?
Beul van de blindegeleidelijn
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Dan mag je er overheen klimmen, want je hoort aan de andere kant van het poortje te staan.
Serieus: Is er geen SOS-paal in de buurt bij een onbemand station?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Op alle metrostations staat een SOS-paal bij de paaltjes en op het perron.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Op alle metrostations staat een SOS-paal bij de paaltjes en op het perron.
Dus als je poortje niet opengaat terwijl je wel incheckt, hoe moet je dan de SOS-zuil bereiken? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Dan moet je de SOS-paal achter je hebben. Ze kunnen vervolgens de camerabeelden oproepen waarop te zien is dat je incheckt en dan eventueel het poortje voor je openen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door STF »

Ik ben er in zo'n situatie ook een keer overheen geklommen bij metrostation Amsterdam CS, alleen dan om er juist uit te komen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten