Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Suus »

Uit de wijzigingen van de dienstregeling van de NMBS per 10 september
Certains trains de la relation Charleroi-Sud – Erquelinnes avaient comme gare de départ ou
de destination Jeumont. Etant donné le faible taux de fréquentation sur le trajet Jeumont -
Erquelinnes, la desserte de ce tronçon est supprimée. Erquelinnes est dorénavant la gare de
départ et de destination de tous les trains circulant sur cette relation.
Vertaald:
Sommige treinen op de verbinding Charleroi-Zuid - Erquelinnes hebben Jeumont als vertrekpunt of eindbestemming. Vanwege de zeer beperkte reizigersaantallen tussen Jeumont en Erquelinnes wordt het traject verlaten. Voortaan is Erquelinnes het vertrek- en eindpunt van alle treinen op deze verbinding.
-o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Fles »

Tsja, jammer, denk ik. Ik heb die verbinding nooit kunnen meepikken, er werd altijd al uitermate sporadisch op gereden geloof ik.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door midnet »

ooit, ooit was dat gewoon de hoofdlijn naar Paris, d'é hoofdstad van de franssprekende regio, vanaf Duitsland en de enorme steden Verviers-Liëge-Namur-Charleroi, SOms werd er dan in het 1e grotere FR/SNCF gare Aulnoye gecombineerd met de D-treinen vanaf AMSterdam (nachttrein) en was er ambulante verkoop door een uitermate arrogante Fransman, die dan de hele wagon doorbrulde en ieder wakker maakte dat er koffie was te koop.
Dit korte verlenginkje is nog jarenlang op piektijden in dienst gehouden deels bekostigd door de Franse Regio Nord/Pas-de-Calais, omdat men werk voor de grote hoeveelheid Franse werkelozen tewerkestellingskansen vermoedde in naburig Belgie/Wallonie-is er nooit echt van gekomen.
Ik meen dat er nog wel een bus van de Franse mij. va regio Maubeuge af en toe rijdt-lopen/fietsen is het 2-3 km.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Busfoto.nl »

Erg toevallig, maar ik was daar 31 augustus nog, toen er een klassiek treinstel op het station van Erquelinnes stond die ik vanuit de auto op de overweg kon fotograferen.

Afbeelding

Wie overigens denkt dat er nu geen grensverkeer meer mogelijk is: Stibus onderhoudt een 20-minutendienst met Jeumont (de halte Douanes, Jeumont ligt zowat in Erquelinnes) en rijdt met gelede bussen die ook best nodig zijn.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door htm_tram »

Rails blijft wel liggen? Heb er een aantal keren met de Lourdes trein gereden. Leuk traject.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Suus »

De rails blijft zover ik weet wel liggen.

De doorgaande treinen Brussel - Parijs voor de opening van lijn 1 gingen echter niet via Jeumont maar via Quevy, dat is wel zonder kop te maken bereikbaar vanuit Brussel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Vinny »

Maakt de bedevaartstrein dan wel kop in Brussel? :shock:

Overigens denk ik dat het herinvoeren van de treindienst Mons (Bergen) - Valenciennes meer kans van slagen heeft. Dat zijn best grote steden namelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Fles »

Dat over Quévy bedoel jij?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Vinny »

Ik ken de route van de bedevaartstrein niet. Vandaar mijn vraag ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Fles »

Maar concreet, welke ritten gaan er de komende dagen nog Erquelinnes - Jeumont rijden? Maken we misschien nog kans op een afscheidsritje? :idea:

@vinny: Ik reageerde op het tweede deel van je post. Bedevaartstrein weet ik ook niks van verder :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Vinny »

Het gaat om deze spoorlijn:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_97_(Infrabel)

Natuurlijk hebben de tram-o-fielen weer een reden gevonden om een totaal achterhaald concept uit de mottenballen te halen, zodat een fatsoenlijke IC verbinding er niet meer inzit... :evil:

(er komt in plaats van een spoorlijn een trambaan waarbij reizigers op de grens ook nog eens moeten overstappen op een buurtbusje alvorens hun reis per trein voort te zetten... :evil: )
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 05 sep 2012, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Suus »

De bedevaartstrein gaat via Maastricht - Luik, ik vermoed dat het daarna via Namen en Charleroi verder gaat, dus dan moet er kop gemaakt worden in Luik.

De EC's Brussel - Parijs reden niet via Charleroi maar via Mons. In Mons komen de treinen uit Brussel in het noorden aan en de spoorlijn richting Quevy en Frankrijk vertrekt aan de zuidkant uit het station. Zou je de trein Brussel - Parijs via Charleroi hebben laten lopen, dan had er kopgemaakt moeten worden in Charleroi, omdat zowel de spoorlijn naar Erquelinnes als Brussel vanuit de westkant van Charleroi vertrekken.

Wanneer de grensovergang bij Quievrain gesloten is weet ik niet, anders zou dat ook nog een goede mogelijkheid voor een EC Parijs - Brussel zijn geweest, via Valenciennes. In Valenciennes gaan ze nu een semisneltramlijn tot Quiévrechain bouwen, die kan vrij eenvoudig tot het station van Quievrain doorgetrokken worden als Wallonië met voldoende subsidie voor de bouw over de brug komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Suus »

Treinen van Erquelinnes naar Jeumont vertrekken deze week nog alleen op werkdagen om de volgende tijden uit Erquelinnes:
5:56
7:52
9:50
10:50
12:58
16:51
17:53
18:50
Voor Jeumont zou ik wat harder moeten zoeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Stéphane »

Jongens, light het probleem niet dieper?
Jullie weten toch ook wel dat de SNCF voor elke trein die de grens over wil een torenhoge vergoeding vraagt. Ticketprijzen gaan daardood fel de hoogte in. Die bus ondervind daarvan natuurlijk geen problemen...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Suus »

Ik weet niet wat voor type treinen de SNCF inzet richting Jeumont, maar als dat de multifunctionele treinstellen met dieselmotor is had men best kunnen overleggen met de NMBS of men niet verder naar Jeumont mag rijden. Ik geloof dat de internationale dienst op lijn 75 ook naar de SNCF gaat en dat de NMBS daar stopt met hun IC.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Ronald »

Stéphane schreef:Jongens, light het probleem niet dieper?
Jullie weten toch ook wel dat de SNCF voor elke trein die de grens over wil een torenhoge vergoeding vraagt. Ticketprijzen gaan daardood fel de hoogte in. Die bus ondervind daarvan natuurlijk geen problemen...
NMBS spaart in ieder geval geen ritten uit door het grenstraject te schrappen, nu hebben de treinen (net als de rest) 20 minuten keertijd in Erquelinnes.

Ik weet niet hoe hoog de grenstarieven zijn, maar met zo'n onregelmatige dienstregeling WIL je er als spoorvervoerder natuurlijk ook niets van maken lijkt me zo...
Bee schreef: Treinen van Erquelinnes naar Jeumont vertrekken deze week nog alleen op werkdagen om de volgende tijden uit Erquelinnes:
5:56
7:52
9:50
10:50
12:58
16:51
17:53
18:50
Voor Jeumont zou ik wat harder moeten zoeken.
Terug om 6:06, 8:06, 10:06, 11:06; 13:07, 17:06 en 18:06.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Fles »

Vrijdagmiddag die van 16:51 x 17:06 pakken Ronald? :idea:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Ronald »

Jammer dat het zo kort van tevoren bekend is, anders had ik nog wel even die kant opgegaan. Maar deze week roept de arbeidsplicht...
Laatst gewijzigd door Ronald op do 06 sep 2012, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door htm_tram »

Bee schreef:De bedevaartstrein gaat via Maastricht - Luik, ik vermoed dat het daarna via Namen en Charleroi verder gaat, dus dan moet er kop gemaakt worden in Luik.
Via Maastricht, Luik, namen en Charleroi. Hij maakt geen kop op Luik omdat hij via een industrie gebied rijdt en niet via luik centraal.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Vinny »

Ah dan gaat hij dus over Seraing. Scheelt wel dat de trein dan niet over een stukje overbelast spoor gaat. 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Suus »

Nee, maar hij gaat wel praktisch door de hoogovens :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Vinny »

Dat is anders de enige route die ik op het sporenplan kan vinden: Seraing-Flemalle-Hermalle-Namur. Via Sclessin betekent kopmaken op Guillmins. Dan is er nog een vage spoortunnel die ook in Voroux uitkomt, maar dan rij je weer terug naar Vlaanderen. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Fles »

Je kan vanuit Bressoux gewoon rechtdoor vlak langs Angleur over Flemalle naar Namen. Dan kom je niet langs Guillemins Dat is de route van alle goederentreinen en denkelijk ook de lourdestrein.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Vinny »

Ah ik zie het al, dan ga je over deze spoorlijn:
https://maps.google.nl/maps?q=50.623548 ... 1&t=m&z=13
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Erquelinnes [B] - Jeumont [F] sluit per 10 september

Bericht door Meltrain »

Maar om bij Flemalle te komen, moet je dus langs het voormalige station van Seraing, om vervolgens in de buurt van Val-Saint-Lambert de Maas te kruisen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten