Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Tjerk
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 05 sep 2012, 14:31

Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Tjerk »

Vandaag probeerde mijn dochter, die in het buitenland woont, met onze anonieme OVkaart met 2 Amerikaanse vrienden naar Amsterdam te reizen.
De problemen die zij tegenkwam schetst de gebruikersonvriendelijkheid van het OVkaart systeem.
Ten eerste kon zij niet de OVkaart opladen, haar creditkaart werd niet geaccepteerd, en kon dus alleen maar met munten opladen.
De stationsshop was zo onvriendelijk om te stellen dat zij niet tot de NS behoorden en haar dus niet verder konden helpen.
Dan moet je er maar achter zien te komen hoe je met vrienden verder reist, geen enkele uitleg of aanwijzing te vinden bij de automaat, alsof het allemaal erg duidelijk is hoe dat geregeld is, verschrikkelijk.
Ook de kaartjes aanschaffen voor de buitenlanders geeft dezelfde problemen, alleen muntgeld of pinpas en als je die niet hebt zoek je het maar uit.
Heel gebruikersonvriendelijk systeem en een goede reden om niet met het OV te gaan. :neg: :neg: :neg:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door deadlock »

Is hier allang besproken en klopt. Ga met je klacht naar de NS, de Consumentenbond en ROVER.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door webguy »

Credit cards doen het alleen op Schiphol en Amsterdam Centraal. Ivm kosten, beveiliging en risico's.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Ardan »

Ik vind het sowieso belachelijk dat onze kaartautomaten geen biljetten slikken... Denk dat ik maar eens een mailtje ga sturen waarom dat niet zo is, of heeft iemand hier dat al eens gedaan?
Ik loop er zelf ook vaak tegenaan, heb ik wel biljetten, maar niet genoeg muntgeld of saldo op de rekening. Moet ik dus óf verplicht iets kopen bij de Appie to go, want ze willen niet wisselen, óf 50 cent extra betalen omdat ik mijn kaartje bij het loket moet kopen. Gelukkig zijn ze bij het loket meestal wel zo vriendelijk om mijn vijfje te wisselen als ik erom vraag of dat mag.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door iljitsch »

Of die Amerikaanse banken moeten eindelijk eens fatsoenlijk meedoen met de rest van de wereld.

(Hoewel dat niet alle problemen oplost, er zijn nog zat dingen die ook in Europa niet over de grens werken, maar het meeste toch wel.)
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door zone5324bericht... »

op zich moet het voor EU-bewoners niet zo'n probleem zijn, omdat steeds meer banken elkaars passen accepteren (zoalng het meastro logo er maar bij staat) en als je zo'n pas zou hebben, moet je ook in Nederland bij de NS-automaten kunnen pinnen.
Ik heb de laatste keer in Barcelona mijn dagkaartje ook met mijn Nederlandse bankpas uit de automaat gehaald...

dat je in Nederland bij de automaten niet met briefgeld kan betalen heeft met een aantal punten te maken.
de belangrijkste voor NS is het veiligheidsaspect, zodat er minder reden is om zo'n automaat open te breken.
NS heeft deze automaten ingevoerd toen er aan de loketten nog geen toeslag werd geheven, nu aanpassen zou veel geld kosten.
Daarnaast is het steeds normaler geworden om te pinnen en de meeste Nederlanders hebben hier ook geen problemen mee.

Wat mij betreft mag NS die balietoeslag wel weghalen, omdat het aantal loketten toch al steeds minder wordt en dan mket je de mensen volgens mij niet nog meer duperen door ze nog iets extra te laten betalen...
Supermarkten mmet eeen self service kassa rekenen volgens mij ook niet meer voor afrekeken aan een bemensde kassa (zo was het in iederbij onze supermarkt... geval niet
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Geert »

Tjerk schreef:De problemen die zij tegenkwam schetst de gebruikersonvriendelijkheid van het OVkaart systeem.
Ten eerste kon zij niet de OVkaart opladen, haar creditkaart werd niet geaccepteerd, en kon dus alleen maar met munten opladen.
Voordat de ov-chipkaart er was bestond dit probleem ook al: de kaartautomaten accepteren geen creditcards (behalve op Schiphol) en geen biljetten, dus je bent aangewezen op munten of op een loket (als dat er is en geopend is). Het probleem speelt al heel lang, maar NS wil er niet in investeren - helaas.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Fles »

Nja, wat dat betreft is NS wel bij uitstek een in de middeleeuwen vastgeroest faalbedrijf natuurlijk.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Thom91 »

Als je naar de amsterdam had gereisd met alleen de NS had je ook gewoon een papieren kaartje kunnen kopen hoor..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Suus »

En op Schiphol zijn daarvoor loketten, die, ik moet toegeven, wel altijd erg veel wachtende klanten hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Geert »

Maar op Schiphol worden tenminste creditcards geaccepteerd, op andere stations niet...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Suus »

Wat het verhaal is, is dat er in Nederland zo weinig creditcards gebruikt worden dat de transactiekosten die de creditcardmaatschappijen vragen voor de NS dusdanig hoog zijn dat het niet aangeboden wordt. Er is ook al zeer lang een ongezonde marktsituatie (duopolie) met betrekking tot creditcards in Europa, de ECB hoopt dat iemand deze marktsituatie in de SEPA wil doorbreken zodat de transactiekosten door de verbeterde concurrentie zullen dalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Geert »

Allemaal leuk en aardig, maar NS kan best op een paar grote stations creditcards accepteren, ook al is dat relatief duur. Een toerist zonder pinpas kan anders alleen met muntgeld een treinkaartje kopen bij de automaat, en veel alternatieven voor de automaat zijn er niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Suus »

85% van de toeristen komen niet verder dan Schiphol en Amsterdam Centraal :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Fles »

Bee schreef:85% van de toeristen komen niet verder dan Schiphol en Amsterdam Centraal :)
Drie keer raden hoe dat komt :')
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Fles »

Bee schreef:Wat het verhaal is, is dat er in Nederland zo weinig creditcards gebruikt worden dat de transactiekosten die de creditcardmaatschappijen vragen voor de NS dusdanig hoog zijn dat het niet aangeboden wordt. Er is ook al zeer lang een ongezonde marktsituatie (duopolie) met betrekking tot creditcards in Europa, de ECB hoopt dat iemand deze marktsituatie in de SEPA wil doorbreken zodat de transactiekosten door de verbeterde concurrentie zullen dalen.

Wat een gelul. In ELK ander Europees land staat een creditcard gewoon synoniem voor Betaalgemak. Maar nee, de NS moet weer doen alsof de elfde eeuw nog bezig is. Schiet toch op met die onzin man
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door STF »

In Luxemburg kun je met een credit-card ook vrijwel nergens een treinkaartje kopen hoor Fles.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door deadlock »

STF schreef:In Luxemburg kun je met een credit-card ook vrijwel nergens een treinkaartje kopen hoor Fles.
Het probleem is de tarieven die credit card maatschappijen vragen per product. Zo is er Visa, Visa Electron en nog een stuk of vier verschillende waar je allemaal aparte contracten voor moet afsluiten. Vrij naar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door webguy »

Overigens denk ik dat er weinig mensen klagen als de NS 2 euro toeslag per creditcard kaartje vraagt...

Elk station kan credit cards accepteren - het staat alleen uit. Het is een juridisch/financieel plaatje...
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Dagren »

Fles schreef:
Bee schreef:85% van de toeristen komen niet verder dan Schiphol en Amsterdam Centraal :)
Drie keer raden hoe dat komt :')
Ze komen met het vliegtuig, dat is de enige reden waarom ze op Schiphol zijn. En de bestemming is Amsterdam, daar veranderd een chipkaart of creditcard weinig aan. Laten we niet gaan doen alsof Amerikanen opeens naar Nederland gaan om Groningen te bezoeken als ze met een creditcard een treinkaartje kunnen kopen. Die mensen willen Amsterdam, Amsterdam, Amsterdam.




Overigens begrijp ik niet echt waarom TS de stationsshop onvriendelijk noemt wanneer zij aangeven dat zij haar niet konden helpen omdat zij niet bij de NS horen.
Laatst gewijzigd door Dagren op do 06 sep 2012, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Ronald »

STF schreef:In Luxemburg kun je met een credit-card ook vrijwel nergens een treinkaartje kopen hoor Fles.
Maar daar kun je als het loket dicht is gewoon in de trein stappen en zeggen "doe mij maar een enkeltje". In Nederland heb je die keus niet. Dan MOET je het met een Maestro-kaart of een zak muntgeld met de automaat doen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door webguy »

Volgens mij kan je met een credit card wel bij een loket betalen, niet? Dan kan je namelijk legitimatie tonen, etc.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Ronald »

Ik betwijfel het, maar het zou kunnen. Maar bij het loket is de noodzaak al minder, omdat je dan gewoon contant kunt betalen (er vanuit gaande dat de toerist al wat euro's heeft). Bij een automaat is contant betalen vrijwel geen optie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Geert »

Dagren schreef:
Fles schreef:
Bee schreef:85% van de toeristen komen niet verder dan Schiphol en Amsterdam Centraal :)
Drie keer raden hoe dat komt :')
Ze komen met het vliegtuig, dat is de enige reden waarom ze op Schiphol zijn. En de bestemming is Amsterdam, daar veranderd een chipkaart of creditcard weinig aan. Laten we niet gaan doen alsof Amerikanen opeens naar Nederland gaan om Groningen te bezoeken als ze met een creditcard een treinkaartje kunnen kopen. Die mensen willen Amsterdam, Amsterdam, Amsterdam.
Ik zie anders vaak zat toeristen in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.
Het probleem is de tarieven die credit card maatschappijen vragen per product.
Creditcardtransacties zijn inderdaad relatief duur, maar NS kan altijd nog een toeslag vragen om die kosten er uit te halen. Desnoods introduceren ze maar een paar kaartautomaten per (groot) station, net zoals dat je nu ook niet bij elke automaat met muntgeld kan betalen.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Hoe koop je een kaartje als buitenlander.

Bericht door Dagren »

Geert schreef:
Dagren schreef:
Fles schreef:
Bee schreef:85% van de toeristen komen niet verder dan Schiphol en Amsterdam Centraal :)
Drie keer raden hoe dat komt :')
Ze komen met het vliegtuig, dat is de enige reden waarom ze op Schiphol zijn. En de bestemming is Amsterdam, daar veranderd een chipkaart of creditcard weinig aan. Laten we niet gaan doen alsof Amerikanen opeens naar Nederland gaan om Groningen te bezoeken als ze met een creditcard een treinkaartje kunnen kopen. Die mensen willen Amsterdam, Amsterdam, Amsterdam.
Ik zie anders vaak zat toeristen in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.
Maar zie je ook vaak Amerikanen in Utrecht, Den Haag en Rotterdam? Toeristen in het algemeen kom je zelfs in een klein stadje als Kampen tegen, maar dan zijn het vooral Duitsers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten