Project: alle perrons van Nederland inklikken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door Skinkie »

Na de publicatie van de NS IFF hebben we het inmiddels voor elkaar gekregen om zelf een GTFS in elkaar te klussen. We kunnen zeggen dat we echt voor kwaliteit aan het gaan zijn, en we straks een mooiere GTFS hebben dan de NS nu heeft en aan Google opstuurt.

Buiten shapes die we jaren geleden al eens uit het NWB-Spoor hebben gevist, zijn we nu bezig met de positionering van alle perrons. Ja, we willen dat ieder perron uniek op het station komt te liggen. En zoals jullie vast al eens hebben gezien op bijvoorbeeld 9292 is dat nu nergens bekend. Het is een open data project, maar doelstelling is een CC0 bestand die in principe ook terug moet kunnen gaan naar de NS zelf. Data verbeteren doen we immers met z'n allen.

We zijn nu met z'n tweeen bezig, als je een leuke avond wil perronnetjes klikken, dan kun je even reageren, het linkje kunnen we ook wel hier neerzetten, maar de gtfs location_editor is helaas niet de snelste samenwerk tool. Hoe dan ook: vele handen maken licht werkt!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door Ardan »

Skinkie schreef:NS IFF, GTFS, NWB-Spoor, CC0 bestand, gtfs location_editor
Leuk hoor, maar mag ik ondertiteling? :D

Is dit één of ander vakjargon of ben ik nou gewoon zo dom?
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door Fles »

Ik snap er ook de tering van :N het is hier somda niet of zo :N
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door deadlock »

Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door Geert »

Korte samenvatting/vertaling:
NS heeft de ruwe dienstregelingsgegevens gepubliceerd (in IFF-bestandsformaat), waardoor je - als je een reisplanner wilt maken - niet afhankelijk bent van de NS-website. Een GTFS-bestand is een dienstregelingsbestand verrijkt met informatie over prijzen, locaties, enzovoort. Google gebruikt deze informatie voor de ov-informatie in Google Maps, maar je kunt ook zelf een reisplanner ontwikkelen op basis van deze gegevens.

Nu is het punt dat je graag op een kaart precies wilt laten zien waar een perron ligt. Je kunt dan nauwkeuriger looptijden berekenen, maar op Google Maps kan dan bijvoorbeeld ook duidelijk aangegeven worden waar NS-bussen stoppen. Alleen moet dan wel aangegeven worden waar de perrons liggen: dat moet door iemand aangeklikt worden in een kaart op de computer. De gegevens die er nu al zijn (uit het nationale wegenbestand/NWB) zijn eigenlijk niet zo goed geschikt omdat ze verouderd zijn en niet precies genoeg. De vraag is dus: wil je een of twee uurtjes meehelpen met dit project door de juiste perrons aan te klikken?

Uiteindelijk zal het bestand zelf beschikbaar worden gemaakt voor iedereen die het wil hebben. Aangezien openOV ook de dienstregelingsinformatie van de meeste bus- en trammaatschappijen heeft kan er zo een alternatief voor 9292 gemaakt worden; eentje die wel goed werkt, dynamische reisinfo heeft en eindelijk eens realistische overstaptijden geeft. Helpt allen mee!
*O*
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:dynamische reisinfo heeft
Dat heeft 9292 ook hoor, tenminste de app laat altijd keurig de vertraging van Connexxion en Arriva bussen zien en ook van treinen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door Geert »

Maar de site niet volgens mij.
Sowieso is wat concurrentie voor 9292 niet verkeerd, dat houdt ze scherp.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Maar de site niet volgens mij.
Sowieso is wat concurrentie voor 9292 niet verkeerd, dat houdt ze scherp.
Maar laten we eerlijk zijn, is dat op de site zo relevant? Die info is relevant als je onderweg bent en iedereen die kan internetten op zijn telefoon kan meestal ook die app hebben.

En dat laatste is natuurlijk gewoon waar inderdaad. Volgens mij staan er hier en daar nog steeds dubbele lijnen in bij 9292. Ik heb ze al twee keer gemeld dat lijn 25 er dubbel instaat (werd vroeger door Hermes en Arriva gereden dus in beide richtingen werd in ieder geval in de app de lijn twee keer tijdstip getoond, dat is an sich al fout natuurlijk en Hermes rijdt er niet meer op). Dan krijg je als antwoord terug "dit krijgen we zo aangeleverd". Niet even navragen bij de vervoerder of alle data wel klopt, de reiziger zal wel dom zijn en het fout hebben. :roll:
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door webguy »

Dat is inderdaad het mooie van openOV - in tegenstelling tot wat 9292 doet melden zij wel terug welke fouten er in zitten. Dat levert resultaten op - nieuwe versies van aangeleverde data hebben vaak minder fouten...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door Somoht »

fogeltje schreef:
Geert schreef:dynamische reisinfo heeft
Dat heeft 9292 ook hoor, tenminste de app laat altijd keurig de vertraging van Connexxion en Arriva bussen zien en ook van treinen.
De statische informatie bij 9292 is al dramatisch slecht, laat staan die dynamische vertrektijden. Ik zie regelmatig een bus die zogenaamd 15 minuten te vroeg is vertrokken. Bussen die niet uitvallen? 9292 kan het niet verwerken. Zomerdienstregeling? 4 dagen te vroeg ingevoerd bij 9292. Het enige waar ze goed in zijn is beloftes doen
GOVI daarentegen doet het een stuk beter, geeft accurater voorspellingen van meer vervoerders (GVB,EBS,Qbuzz, Hermes, Veolia, Arriva). Jammer genoeg maar in de helft van Nederland, de rest word voornamelijk door 9292 aangeleverd.

/disclaimer
ik heb zelf een android-app (OVinfo) gemaakt op basis van door overheden vrijgegeven data van GOVI.

Ik zal die lijn 25 in de gaten houden ;) Als het goed is deze week ook nog opendata uit SRE
larsie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 19:09
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Project: alle perrons van Nederland inklikken

Bericht door larsie »

Ik zou graag mee willen helpen.
Ik ben helemaal in voor meer openheid en ik kan vast wel een paar keer in de week een paar uurtjes de tijd vinden om mee te klikken.

Somoht schreef:ik heb zelf een android-app (OVinfo) gemaakt op basis van door overheden vrijgegeven data van GOVI.
Ik gebruik jouw app dagelijks, de enige ov-app, die ik ken, die is zoals een ov-app moet zijn! :pos:
Al helemaal sinds de update dat je in realtime trams en bussen kunt volgen *bus*

Het zou inderdaad mooi zijn als zulke informatie ook overzichtelijk beschikbaar komt voor andere vervoermiddelen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten