Bommen onder brug Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Ruben »

Bommen onder brug Hanzelijn

ZWOLLE - Op de bouwlocatie van de nieuwe IJsselbrug heeft ProRail aan de Zwolse kant twee vliegtuigbommen gevonden uit de Tweede Wereldoorlog.

De Explosieven Opruimingsdienst heeft gisteren onderzoek verricht bij de bouwlocatie van de Hanzelijnbrug, en komt binnen enkele dagen met een plan om de bommen zo snel en veilig mogelijk te verwijderen. Dan zal ook duidelijk worden wat de tijdelijke gevolgen zijn voor omwonenden, trein-, scheepvaart- en wegverkeer. De vindlocaties worden afgeschermd en bewaakt. De vondst van de explosieven heeft naar verwachting geen gevolg voor de opleverdatum van de brug. De tijdelijke vertraging die nu optreedt kan worden opgelost binnen de marges van de bouwplanning.

Bron: De Stentor
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Geert »

Geen gevolgen voor de bouw van de brug, maar wel voor het treinverkeer lijkt me?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Geen gevolgen voor de bouw van de brug, maar wel voor het treinverkeer lijkt me?
Voor zover ik begrepen heb niet tijdens de normale dienstregeling maar als ze gaan bergen wordt het tijdelijk stil gelegd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Aking »

Als die brug naast de al bestaande brug komt ben ik er gister zonder problemen langsgereden... en ik heb verder ook niets speciaals gezien aldaar
Wilco

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Wilco »

keleti palyaudvar schreef:Als die brug naast de al bestaande brug komt ben ik er gister zonder problemen langsgereden... en ik heb verder ook niets speciaals gezien aldaar
Vandaag Zwolle-Kampen-Zwolle zonder problemen en Zwolle-Amersfoort ook zonder problemen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door deadlock »

spoorofiel schreef:
keleti palyaudvar schreef:Als die brug naast de al bestaande brug komt ben ik er gister zonder problemen langsgereden... en ik heb verder ook niets speciaals gezien aldaar
Vandaag Zwolle-Kampen-Zwolle zonder problemen en Zwolle-Amersfoort ook zonder problemen.
Zwolle-Kampen vv komt er dan ook niet echt in de buurt ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Cookie »

Geen treinverkeer Zwolle-'t Harde tot 13.00 uur op 5 oktober

Op zondag 5 oktober rijden naar verwachting tot 13.00 uur geen treinen tussen Zwolle en 't Harde.

Bommenontmanteling
Op de bouwlocatie van de nieuwe IJsselbrug worden aan de Zwolse kant niet gesprongen explosieven geruimd. Het treinverkeer wordt hierdoor naar verwachting tot 13.00 uur stilgelegd tussen Zwolle en 't Harde.
Reisadvies
Tussen Zwolle en Amersfoort rijden tot ongeveer 13.00 uur geen Intercity's. NS adviseert reizigers tussen Zwolle en Amersfoort te reizen via Deventer. Dit betekent een extra reistijd van een half uur.
Tussen Zwolle en 't Harde rijden geen treinen maar bussen. Vanaf station 't Harde kan de treinreis weer worden hervat.

Geen melding in het reisadvies!
De ontmanteling is pas dinsdag 30 september bekend gemaakt. Hierdoor is het reisadvies in de Reisplanner voor dit traject op 5 oktober niet aangepast. Houdt u rekening met minimaal een half uur extra reistijd op het traject tussen Zwolle en Amersfoort. Raadpleeg de rubriek actuele vertrektijden en storingen voor de actuele informatie.

Bron: http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl ... 5827729947
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Daantje »

Wat nou als mensen dat bericht niet lezen en nietsvermoedend een reisadvies plannen met planner plus, een half uur vertraging oplopen en dan een GtbV indienen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Is het nou echt zoveel werk zijn die reisplanner hiervoor aan te passen?

Erg leuk ook voor mensen die ochtend van Amsterdam naar Zwolle willen, die moeten ook al omreizen via Utrecht. En wat gebeurt er met de, vanwege die werkzaamheden, extra IC's Utrecht-Amersfoort-Zwolle?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Ruben »

reisthijs schreef:En wat gebeurt er met de, vanwege die werkzaamheden, extra IC's Utrecht-Amersfoort-Zwolle?
De enige extra IC's zijn op het traject Amf - Ut, en betreffen de NoordOost delen die normaal naar Shl waren gegaan. :?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Daarom juist, ik heb het over het NoordOost-deel dat normaal uit Zwolle komt en naar Schiphol rijdt.

De reizigers waar die extra trein (normaal dus Zwolle-Schiphol, nu Zwolle-Utrecht, door de bomruimingswerkzaamheden alleen nog maar Amersfoort-Utrecht) voor was bedoeld moeten toch via Deventer omreizen en kunnen vanaf daar met de reguliere s1700 naar Utrecht.
Aan een extra trein Amf-Ut hebben die reizigers niets als ze in Amf toch al in een trein naar Utrecht zitten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Ruben »

Ah oke, het leek alsof je bedoelde dat er ook extra's tussen Zl en Amf zouden rijden.
Lijkt me verder dat deze pendels dan totaal niet rijden. Ze sluiten namelijk beide kanten op NIET aan op de t3500.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Geert »

Nou ja, niet rijden tot 13 uur dan, daarna kan er natuurlijk wel uit Zwolle gereden worden. Maar ik denk inderdaad ook niet dat die pendels dan gaan rijden, je hebt er niets aan.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Ruben »

Die nutteloze krengen hebben tot nu toe altijd gereden, dus waarom nu niet? Al is het alleen maar om het van Amf weg te hebben, je weet hoe moeilijk ze kerende treinen daar vinden. :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Geert »

Overigens komt er ook geen deel uit Den Haag, daar zijn ze ook al bezig. :lol:
Is het geen idee om de s500 tussen Amersfoort en Enschede in het pad van de s1600 te gooien? Zo heb je een mooie doorgaande treindienst Rotterdam - Enschede en een hoop overstapellende minder :) Na 13 uur kunnen die pendeltreinen alsnog ingezet worden, maar goed, dan rijden ze ook door naar het noorden en heb je er zogenaamd nog iets aan (minder overstappen).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Ruben »

Is op zich een handig idee, scheelt nóg een kerende treinserie. :pos:

Wat ook zo stom is, elke keer weer bij deze werkzaamheden, de extra IC Utrecht - Enschede wordt altijd nog op spoor 2 gezet. Zet dat ding dan gelijk op 1, zit ie voor Amf Aansluiting al kruisingsvrij. Kost je 1 omroep, en wat perroninformatie. Sinds deze werkzaamheden al 10x zijn gedaan, was dat een relatief goedkope investering geweest.
Nee, nu heb je bij minieme vertragingen van de t500 al dat je niet makkelijk kan kruisen ten oosten van Amersfoort, beetje jammer.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door dvdhoven »

reisthijs schreef:Is het nou echt zoveel werk zijn die reisplanner hiervoor aan te passen?
Kort antwoord: Ja!
De reisplanner wordt gevoed vanuit het systeem Dagplan van VPT van NS Reizigers.
Je kunt dus niet sec de Reisplanner aanpassen.
En als je in Dagplan deze treinen gaat wijzigen, dan heb je een forse klus, want ook het totale materieel moet dan worden gewijzigd. Dat lukt niet meer in zo'n kort tijdsbestek, mede in het licht dat er ook nog bergen ander werk ligt voor Dagplan.
Bovendien kan het zijn dat de voeding van de Reisplanner ook nog eens een paar dagen van te voren moet worden aangeleverd.
Het is gebruikelijk binnen NSR Logistiek dat bij dit soort korte termijnzaken er overleg met de bijsturing plaats vindt en de bijsturing dit gaat regelen.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Vinny »

In feite is dit een calamiteit. Ik vind de gang van zaken ook uiterst opmerkelijk. Ik denk dat het laatste woord hier nog niet over gezegd zal zijn; voor een geplande buitendienststelling is wel heel erg de voeten getreden met de gebruikelijke gang van zaken... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Geert »

En wat is nu precies het probleem? :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:In feite is dit een calamiteit.
Klopt, hij wordt ook gewoon als calamiteit en door de calamiteitenorganisatie afgehandeld voor zover ik weet, met als enige verandering dat er nu vantevoren wordt aangekondigd dat het gebeurt. Is wel vaker gebeurd, met name bij bomontruimingen en dringende werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Cookie »

Bommen bij Zwolle geruimd

ZWOLLE
- De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) heeft zondagochtend langs de IJssel bij Zwolle twee vliegtuigbommen onklaar gemaakt. De hele ochtend waren het treinverkeer over de rivier en het verkeer over het water gestremd.

De ruiming verliep naar omstandigheden goed, meldde een woordvoerder namens de EOD. Bij beide 500-ponders is het ontstekingsmechanisme verwijderd. De projectielen worden op een later moment elders tot ontploffing gebracht.

Tweede Wereldoorlog

De bommen zijn aan het eind van de Tweede Wereldoorlog gedropt tijdens bombardementen op de verbinding tussen Overijssel en Gelderland, meldde ProRail eerder. Ze zijn gevonden tijdens de bouw van een nieuwe spoorbrug over de IJssel.

De nieuwe brug wordt onderdeel van de nieuwe Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

Bron: http://www.nu.nl/news/1775250/10/Bommen ... ruimd.html
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door Bastiaan »

Ik heb er niks van gemerkt. Mijn huis staat nog :mrgreen:
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Bommen onder brug Hanzelijn

Bericht door dvdhoven »

Nog even aan het snuffelen geweest.
Ik kon 3 aanvallen op de spoorbrug vinden:
22-10-1944
29-11-1944
3-2-1945
Geen van deze aanvallen was erg succesvol. Bij de laatste aanval op 3-2-1945 deden ook Nederlandse Mitchell's (B25) mee, die door "eigen" Spitfires werden geëscorteerd (322 squadron).
Even ter verduidelijking van dat laatste, de Nederlandse regering in ballingschap in Londen heeft Spitfires en Mitchell's aangekocht. Deze waren bij de RAF ingedeeld in Dutch squadrons en hadden een grote oranje driehoek op de flank.

Bron: het boek Luchtgevaar door A Korthals Altes, Sijthof, Amsterdam, 1984
Dick van den Hoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten