uUhm. Dan leg je een extra wissel neerMdJ schreef:uUhm. Zonder kruiswissel tussen 8 en 9 of 10-11 gaat dat niet he
Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Ik heb vandaag van een vertegenwoordiger van de NS gehoord, dat de intercity over de Hanzelijn en de IC naar via Utrecht naar Rotterdam gelijkertijd uit Zwolle vertrekken. Dat zou dan toch alleen kunnen als één van de treinen via het linkerspoor over de brug gaat.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Ze kunnen toch ook vlak na elkaar rijden?
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Of vliegende start met rijdend ontkoppelen .
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Misschien een hele vreemde gedachten, maar zou het niet handiger zijn om te proberen om (grote) bedrijven naar de Noord-Oost te halen in plaats van alle mogelijke middelen uit de kast halen om nog meer reizigers dagelijks van en naar de toch al overvolle randstad te jagen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Klinkt leuk maar dat heeft men in de jaren '70 en '80 ook al geprobeerd. Het resultaat is niet echt merkbaar. De relatie tussen economie en verplaastsingsgedrag is sowieso een erg complex fenomeen waar je moeilijk sterke invloed op kunt uitoefenen.
Overigens is de lobby vanuit Friesland niet zozeer gericht op forensen maar meer op het aantrekken van bedrijvigheid doormiddel van een goede bereikbaarheid. Dat is een beetje discutabel omdat de bereikbaarheid in de eerste plaats nooit die van de Randstad of een stad als Eindhoven kan evenaren maar ook omdat je meer nodig hebt voor bedrijvigheid dan alleen bereikbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan goed opgeleid en ervaren personeel in de sector die je wilt trekken en goede mogelijkheden om op een aantrekkelijke locatie te gaan zitten. Op veel punten scoort Friesland helaas minder goed dan andere regio's.
Overigens is de lobby vanuit Friesland niet zozeer gericht op forensen maar meer op het aantrekken van bedrijvigheid doormiddel van een goede bereikbaarheid. Dat is een beetje discutabel omdat de bereikbaarheid in de eerste plaats nooit die van de Randstad of een stad als Eindhoven kan evenaren maar ook omdat je meer nodig hebt voor bedrijvigheid dan alleen bereikbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan goed opgeleid en ervaren personeel in de sector die je wilt trekken en goede mogelijkheden om op een aantrekkelijke locatie te gaan zitten. Op veel punten scoort Friesland helaas minder goed dan andere regio's.
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Waarom zou je drie minuten opvolging aanhouden door die trage Zwolse wisselstraat wanneer je ook nul minuten opvolgtijd kunt aanhouden?Geert schreef:Ze kunnen toch ook vlak na elkaar rijden?
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Je weet toch wel dat de afstand Den Haag - Groningen minstens 2x zo lang is als de afstand Groningen - Den Haag ! Echter toen die Haagse PTT'ers toch éénmaal in Groningen e.o. waren gesetteld, wilden ze toch niet weer terug !Ennes schreef:Misschien een hele vreemde gedachten, maar zou het niet handiger zijn om te proberen om (grote) bedrijven naar de Noord-Oost te halen in plaats van alle mogelijke middelen uit de kast halen om nog meer reizigers dagelijks van en naar de toch al overvolle randstad te jagen.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Groningen is ook wel een leuke stad hoor :) Het is alleen zo verschrikkelijk ver weg
Per slot van rekening maakt het voor veel (ICT gerelateerde) diensten niet uit waar je ze aanbiedt, zolang je maar een laptop met internetaansluiting hebt. Nou Friesland kan dan wel 50 jaar achter lopen, maar WiFi hebben ze tegenwoordig
In die tijd geloofde men nog in industriepolitiek, terwijl natuurlijk de toekomst helemaal niet in de industrie zit, maar in dienstverlening.Klinkt leuk maar dat heeft men in de jaren '70 en '80 ook al geprobeerd.
Per slot van rekening maakt het voor veel (ICT gerelateerde) diensten niet uit waar je ze aanbiedt, zolang je maar een laptop met internetaansluiting hebt. Nou Friesland kan dan wel 50 jaar achter lopen, maar WiFi hebben ze tegenwoordig
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Het is niet zo dat de toekomst in de dienstverlening zit. Dat kan niet om dat de productiviteitsstijging in de dienstensector nooit de basis van de economische groei kan zijn doordat die productiviteitsstijging veel lager is dan van de industrie. Helemaal alleen op basis van industrie kan echter ook niet omdat je daarmee onvoldoende banen creëert. Een combinatie is juist een gezonde basis van de economie.
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Juist door een toename van de ICT mogelijkheden is er een wereld te winnen in de productiviteit van werknemers in de dienstensector :)
In de industrie (en landbouw) zijn de grootste slagen gemaakt. Daar wordt nauwelijks meer gewerkt voor de productie omdat machines en robots het "hand"werk hebben overgenomen, en voorzover dat er wel is wordt dat dus in China of India gedaan.
In de industrie (en landbouw) zijn de grootste slagen gemaakt. Daar wordt nauwelijks meer gewerkt voor de productie omdat machines en robots het "hand"werk hebben overgenomen, en voorzover dat er wel is wordt dat dus in China of India gedaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Je mag de ICT niet overschatten.
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Ik vraag me af of een probleem in Friesland niet is dat de stadjes zo klein zijn, met Leeuwarden net onder de 100k inwoners. Vergelijk dit met Brabant, waarvan de drie grootste steden samen meer dan een half miljoen inwoners hebben.
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Waar hij op doelt is niet eens ICT maar mechanisatie en daarnaast wordt het grootste gedeelte van de gewassen grotendeels handmatig onderhouden. Er rijden nog geen geautomatiseerde trekkers e.d.Klaasje schreef:Je mag de ICT niet overschatten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Ik had het bij ICT voornamelijk over de dienstensector. Een arts zal misschien wat sneller zijn door ICT doordat de administratie grotendeels geautomatiseerd gaat maar het onderzoeken van de patiënt wordt er niet sneller van. Al is dit slechts een voorbeeld.
In de landbouwindustrie is het inderdaad niet altijd mogelijk om productieverhoging te behalen maar in andere industriële sectoren vaak wel erg goed.
In de landbouwindustrie is het inderdaad niet altijd mogelijk om productieverhoging te behalen maar in andere industriële sectoren vaak wel erg goed.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Friesland heeft ook niet heel erg veel industrie...
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Relatief veel voedingsindustrie geloof ik: meel- en zuivelproducten zijn de vlaggenschepen geloof ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
Vergeet de Accell groep (Batavus en Koga) in Heerenveen en de scheepsbouw ook niet.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
En ze schijnen er ook nog bussen te maken *bus*menno47 schreef:Vergeet de Accell groep (Batavus en Koga) in Heerenveen en de scheepsbouw ook niet.
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
En schaatsen !greyhound schreef:En ze schijnen er ook nog bussen te maken *bus*menno47 schreef:Vergeet de Accell groep (Batavus en Koga) in Heerenveen en de scheepsbouw ook niet.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Actie voor trein die veel sneller naar randstad rijdt
De enige snelle spoorweg tussen Groningen en vooral Friesland gaat dus nog steeds door de polder!!! Dat die lijn is afgeblazen komt door de Groningse patjepeënde bestuurders die zich in Den Haag onsterfelijk belachelijk maakten met magneettreinen en anders maar een HSL die half zuid-Friesland moest omploegen... En toen werd Friesland ook kopschuw en kregen de 'Friesland splendid isolated' boys de overhand samen met de guys die vinden dat transport in de privé auto moet. Het is dus gewoon verprutst. En nu staat de enige hoop in het Groningse met de lijn naar Heerenveen op de tocht, tegenover de teveelgelduitgevers in 't Groningse die zeggen dat de Flevolijn niet door kan gaan omdat Flevoland te arm is. Hoe gek wil je het hebben?
Hoe had dat dan gemoeten? Een HSL komt achter een gewone spoorweg aan, niet er voor uit. Dus eerst een gewone 1500 Volt 160 km/u lijn aanleggen van Lelystad naar Heerenveen, stations in Kraggenburg/Urk (ontwikkelingsgebied), Emmeloord, Lemmer, st Niklaasga, en Joure. Dan Heerenveen (kopmaken, anders te duur) en langs de A7 naar Drachten, Leek en Groningen. Tunnels (Keteldiep) en stations tegelijk aanpakken met de snelweg, zo spaar je geld.
De bestaande lijn via Hoogeveen, Meppel en Zwolle opwaarderen tot 200 km/u? Gekkigheid! Wordt veel duurder dan de Flevolijn, want het is oud en bewoond land. De bochten tussen Zwolle en Meppel al gezien?
Kantelbak materieel? Nog doller. Dat moet je doen in gebied met veel laag gebergte, te laag voor basistunnels en te hoog voor rechte spoorlijnen. Het is een dure optie die de exploitatie onmogelijk zal maken.
Al deze schijnoplossingen zijn m.i. een doekje voor het bloeden en een alibi om eerdere beslissingen overeind te houden anders gezichtsverlies = erger dan domme oplossingen doorzetten...
Ontwikkelt Boeing straks een 300 zitter speciaal voor jump-up-hop-down korte afstand vluchten. Vliegen we met z'n allen van Eelde naar Schiphol in 20 minuten. Eerst om de 2 uur, daarna uurdienst. Leeuwarden schrikt zich rot en privatiseert de luchtmachtbasis, kunnen ook vliegen maar dan met stopje in Lelystad. Drente zegt Eelde was altijd al van ons.
En dan is 't huilen, hè? Sapje c.s. foeteren foei van kerosine. Start vervolging J. Wallage op vermoeden van Siemenszweef troetelpenningen.
Ockels met zijn Superbus krijgt 'n echt betonbaantje om proef te draaien en progressieve klantjes snel te verplaatsen totdat 't ding crasht op een wegwals... Waar hadden we dat meer gezien?
O ja en die Hanzelijn? Die is natuurlijk geweldig voor het bestemmingsgebied recht erachter. Dus Emmen via Coevorden en Enschede via Nijverdal. Elektrificeren dus dat lijntje en niet privaat aanbesteden anders kun je geen treinen vandaar naar de Randstad sturen. Voor Groningen en Leeuwarden helaas uit de rechte lijn, dat moet echt via de polder. Nu zie ik ook ineens mogelijkheden voor de verlenging van de Emmense lijn naar Nieuw Weerdinge (ontwikkeling) en Stadskanaal. Wordt het toch nog leuk om daar te wonen met zo'n snelle verbinding naar de Randstad.
Hoe had dat dan gemoeten? Een HSL komt achter een gewone spoorweg aan, niet er voor uit. Dus eerst een gewone 1500 Volt 160 km/u lijn aanleggen van Lelystad naar Heerenveen, stations in Kraggenburg/Urk (ontwikkelingsgebied), Emmeloord, Lemmer, st Niklaasga, en Joure. Dan Heerenveen (kopmaken, anders te duur) en langs de A7 naar Drachten, Leek en Groningen. Tunnels (Keteldiep) en stations tegelijk aanpakken met de snelweg, zo spaar je geld.
De bestaande lijn via Hoogeveen, Meppel en Zwolle opwaarderen tot 200 km/u? Gekkigheid! Wordt veel duurder dan de Flevolijn, want het is oud en bewoond land. De bochten tussen Zwolle en Meppel al gezien?
Kantelbak materieel? Nog doller. Dat moet je doen in gebied met veel laag gebergte, te laag voor basistunnels en te hoog voor rechte spoorlijnen. Het is een dure optie die de exploitatie onmogelijk zal maken.
Al deze schijnoplossingen zijn m.i. een doekje voor het bloeden en een alibi om eerdere beslissingen overeind te houden anders gezichtsverlies = erger dan domme oplossingen doorzetten...
Ontwikkelt Boeing straks een 300 zitter speciaal voor jump-up-hop-down korte afstand vluchten. Vliegen we met z'n allen van Eelde naar Schiphol in 20 minuten. Eerst om de 2 uur, daarna uurdienst. Leeuwarden schrikt zich rot en privatiseert de luchtmachtbasis, kunnen ook vliegen maar dan met stopje in Lelystad. Drente zegt Eelde was altijd al van ons.
En dan is 't huilen, hè? Sapje c.s. foeteren foei van kerosine. Start vervolging J. Wallage op vermoeden van Siemenszweef troetelpenningen.
Ockels met zijn Superbus krijgt 'n echt betonbaantje om proef te draaien en progressieve klantjes snel te verplaatsen totdat 't ding crasht op een wegwals... Waar hadden we dat meer gezien?
O ja en die Hanzelijn? Die is natuurlijk geweldig voor het bestemmingsgebied recht erachter. Dus Emmen via Coevorden en Enschede via Nijverdal. Elektrificeren dus dat lijntje en niet privaat aanbesteden anders kun je geen treinen vandaar naar de Randstad sturen. Voor Groningen en Leeuwarden helaas uit de rechte lijn, dat moet echt via de polder. Nu zie ik ook ineens mogelijkheden voor de verlenging van de Emmense lijn naar Nieuw Weerdinge (ontwikkeling) en Stadskanaal. Wordt het toch nog leuk om daar te wonen met zo'n snelle verbinding naar de Randstad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten