NS Voordeeluren niet altijd bij Syntus toegepast.

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
vdijken
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 08:59

NS Voordeeluren niet altijd bij Syntus toegepast.

Bericht door vdijken »

Als je een Dalkorting Oost-Nederland (20%) en een NS Voordeelurenkaart (40%) hebt gaat het in de volgende situatie mis:
Je reist met de bus naar een Syntusstation. Je krijgt dan 20% korting van de Dalkortingenkaart. Als je dan op de Syntustrein stapt wordt weer 20% korting berekend in plaats van de 40% van de Voordeelurenkaart. Je krijgt het geld van Syntus terug; dit is hun uitleg:

Geachte heer ..., Wij hebben uw reactie in goede orde ontvangen, waarin u aangeeft dat uw korting niet is berekend terwijl dit kortingsproduct wel op uw OV-chipkaart staat. Op de treinen van Syntus zijn een aantal landelijke en regionale OV-chipkaartproducten actief die de NS niet kent zoals Dalkorting Oost en Altijd Korting. Het is dan ook heel goed mogelijk dat u meerdere producten op uw OV-chipkaart heeft staan. Bij aanvang van uw reis wordt allereerst gekeken naar de geldigheid van het product. Reist u bijvoorbeeld in de spits dan zal nooit het Voordeelurenabonnement aangesproken worden. Zijn er meerdere producten geschikt om mee te reizen dan kiest het OV-chipkaartsysteem het product dat het hoogste op de prioriteitenlijst staat. Deze lijst en meer uitgebreide informatie is te vinden op: http://www.syntus.nl/ov-chipkaart/reize ... weten.aspx Als u binnen 35 minuten overstapt van de bus op de regionale trein (Arriva, Syntus of Veolia), checkt u niet vanzelfsprekend in met een ‘trein’-product. Het volgende gebeurt namelijk (voorbeeld met een Voordeelurenabonnement op uw OV-chipkaart): In de bus start u met reizen ‘op saldo’ omdat een Voordeelurenabonnement niet geldig is in de bus. Wanneer u dan binnen 35 minuten overstapt en incheckt voor de vervolgreis per trein van bijvoorbeeld Syntus dan reist u automatisch verder ‘op saldo’. U betaalt dan niet opnieuw het basistarief van € 0,83. U verwacht echter verder te reizen met uw Voordeelurenabonnement. Dit gebeurt niet omdat het OV-chipkaartsysteem deze overstap ziet als één en dezelfde reis en de eerst aangesproken ‘betaalwijze’ handhaaft. U ontvangt dus niet de korting waar u met het Voordeelurenabonnement recht op heeft. Dit is het geval voor de producten Voordeelurenabonnement, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Voordeel en Dal Vrij. Dit is een tijdelijke situatie. Het spijt ons zeer, dat u daarom telkens een reactie moet indienen om tóch de rechtmatige korting met u te kunnen verrekenen. Om te bekijken of er inderdaad is ingecheckt bij Syntus en u recht hebt op de korting die u nu claimt, hebben wij met uw toestemming de reis- en transactiegegevens van uw OV-chipkaart ingezien. Hieruit blijkt dat u recht hebt op deze korting, die het OV-chipkaartsysteem helaas nog niet automatisch berekent/doorrekent. Ten aanzien van deze reis krijgt u daarom € X,XX restitutie, zodat de korting alsnog met u verrekend is. Helaas is het voor ons technisch niet mogelijk bedragen te storten op de OV-chipkaart. Daarom maken wij genoemd bedrag over op het opgegeven rekeningnummer. Hiervoor hanteren wij een verwerkingstijd van ongeveer drie weken. Wij vertrouwen u hiermee van dienst te zijn geweest en u voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet Syntus Klantenservice
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS Voordeeluren niet altijd bij Syntus toegepast.

Bericht door fogeltje »

Bekend probleem, gaat bij bussen regelmatig fout als men bijvoorbeeld bij Connexxion twee regionale kortingsproducten heeft (Daluren Oost-Nederland en Daluren Noord-Brabant) maar het gaat in sommige gevallen ook fout als je reist bij een vervoerder A zonder korting of met korting en overstapt op vervoerder B en daar met andere korting verder reist. Zo had ik dat laatst tussen Veolia Limbo en Arriva Brabant. In Veolia Limburg vol tarief en bij Arriva werd mijn Brabo korting vervolgens niet toepast. Het enige wat je kunt doen is het goed in de gaten houden en het teveel betaalde geld terugvragen (altijd bij de vervoerder waar de korting toegepast had moeten worden).

In jouw geval staat je chipkaart dus op "Daluren Oost" en als je binnen 35 overstapt dan zal hij op dat product blijven staan en dat product is niet in de trein geldig.

Overigens grappig dat Syntus zegt dat het technisch niet mogelijk is het geld op de chipkaart terug te storten en ze het daarom op je bankrekening overmaken (Arriva maakt ook over). Connexxion geeft je geld juist terug als reissaldo (moet je dan opladen bij een ophaalautomaat) terwijl ik het liever op mijn bankrekening heb.

Overigens is "tijdelijk" relatief, ik loop hier al zeker anderhalf jaar of twee jaar tegenaan, toen Daluren Oost-Nederland voor het eerst werd uitgebracht (of is dat zelfs al drie jaar?).
"Een touringcar is geen bus"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: NS Voordeeluren niet altijd bij Syntus toegepast.

Bericht door midnet »

dit is een ''probleem'dat zelfs al dusdanig werd benoemd toen de regeling inging dat de nieuwe ABO's en kortings ''producten'' op de regionalen naast NS werden ingevoerd. Ik meen me te herinenren er zelfs nog mails over te hebben gehad (heb zelf weekendvrij). geldt niet enkel bij Syntus, maar bij Arriva en anderen evengoed.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS Voordeeluren niet altijd bij Syntus toegepast.

Bericht door Dagren »

Bij Connexxion willen ze het ook wel overmaken op je bankrekening als je het vermeld en het om een wat hoger bedrag gaat. Ik ken wel mensen waarbij door een foutje standaard te veel werd afgeschreven, die stuurden dan gewoon maandelijks een formuliertje op en dan was het zo veel dat men wel begreep dat zo'n bedrag op de OV-Chipkaart geen nut had voor een abonnementhouder.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS Voordeeluren niet altijd bij Syntus toegepast.

Bericht door fogeltje »

midnet schreef:dit is een ''probleem'dat zelfs al dusdanig werd benoemd toen de regeling inging dat de nieuwe ABO's en kortings ''producten'' op de regionalen naast NS werden ingevoerd. Ik meen me te herinenren er zelfs nog mails over te hebben gehad (heb zelf weekendvrij). geldt niet enkel bij Syntus, maar bij Arriva en anderen evengoed.
Was het eerst niet zo dat de regionalen het NS VDU (en wellicht ook de nieuwe abo's) eerst zelfs per definitie niet herkenden (en je met een VDU dus een kaartje moest kopen, wilde je bijvoorbeeld bij Veolia op korting reizen)?
Dagren schreef:Bij Connexxion willen ze het ook wel overmaken op je bankrekening als je het vermeld en het om een wat hoger bedrag gaat. Ik ken wel mensen waarbij door een foutje standaard te veel werd afgeschreven, die stuurden dan gewoon maandelijks een formuliertje op en dan was het zo veel dat men wel begreep dat zo'n bedrag op de OV-Chipkaart geen nut had voor een abonnementhouder.
Hmm, misschien dat ik het eens aan moet geven, maar zolang de verzoeken niet groot zijn, al dat niet gebeuren. En ik doe het gelijk als ik het constateer omdat er niet elke dag iets fout gaat (tenzij ik elke dag lijn 300 zou pakken), anders is de kans groot dat ik het vergeet. De mooiste bijschrijving op mijn bankrekening is nog wel een restitutie van 4 cent van Arriva :')
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS Voordeeluren niet altijd bij Syntus toegepast.

Bericht door Dagren »

Hahaha, vier cent. Dat ze daar een betaalopdracht voor aanmaken. _O-
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS Voordeeluren niet altijd bij Syntus toegepast.

Bericht door fogeltje »

Dagren schreef:Hahaha, vier cent. Dat ze daar een betaalopdracht voor aanmaken. _O-
Het geld is gewoon onrechtmatig van mijn chipkaart afgeschreven, dus ik sta in volste recht dat terug te vorderen en dan kunnen zij niet anders. Ze mogen me ook een gratis dagkaart opsturen, daar zeg ik ook geen nee tegen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten