Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Michael 1988 »

@Fogeltje Nu vraag je het min of meer wel aan mij, maar ik kwam niet met die suggestie dat Veolia een groot deel van zijn wagenpark gaat vervangen. Ik had het over bussen die eerst in de Veluwe reden, niet die van Limburg (ik weet zelf ook wel dat Veolia Limburg het financieel niet zo goed heeft).

@ de rest Ik dacht net ergens aan. Het maakt eigenlijk niet uit welke vervoerder er in IJsselmond komt. Of het nu Syntus, Qbuzz, Arriva of van mijn part toch die combinatie van Noot (met een andere bedrijf waarvan ik de naam even kwijt ben). Er bestaat ook nog zoiets als leasen/huren. Handelaren of leasers hebben nog wel zat tweedehandsbussen staan die ze voor een korte tijd misschien nog kunnen verhuren. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Arriva dat deed met DAV en Brabant. Daar hadden ze ook verschillende bussen tijdelijk gehuurd tot er nieuw materieel kwam. Of naar Munckhof die voor de Floriade bussen leased van Leaseplan (ex-TPG Volvo 7000A). Het ligt er juist net aan hoeveel geld de opdrachtgever er voor over heeft om die bussen te laten rijden. Misschien dat zelfs het huidige wagenpark wordt overgenomen of behouden blijft.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door fogeltje »

^Ik "vroeg" het niet aan jou, maar ik reageerde op die opmerking van je met de bedoeling aan te geven dat ik het wel eens ben wat je zegt om de reden die ik noem ;)
"Een touringcar is geen bus"
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

De wijsheid dat in Limburg nieuw materiaal moet komen komt uit het bestek aldaar. Daar in is opgenomen dat na 6 jaar het wagenpark vernieuwd zou moeten worden. Inderdaad je reinste kapitaalvernietiging.

Op 21 september mag Connexxion een nieuw bod indienen en dan half oktober hopen ze duidelijkheid te krijgen.
When you're tired of London, you're tired of life
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door BR628 »

gkw1969 schreef:Op 21 september mag Connexxion een nieuw bod indienen en dan half oktober hopen ze duidelijkheid te krijgen.
Haha, het is alleen net even andersom. De provincie hoopt dat ze het bod van Cxx kunnen betalen :lol:
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

De vraag is niet of de provincies het kunnen betalen, maar willen! Er wordt nog steeds gedacht dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten..
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Dat zal niet willen echt het probleem niet zijn. Voor IJsselmond is het budget fors opgehoogd ten opzichte van de bestaande concessie ondanks het wegvallen van de 330 en lijndelen van de 143. Kennelijk rijdt Connexxion met een forse sloot verlies op de bestaande concessie of zijn vervoerders bang voor de financiële constructie waarbij de inkomsten rechtstreeks doorgesluisd worden naar de provincie waarna ze voor busuren betaald krijgen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Het zal ook meespelen dat IJsselmond een nogal raar samengesteld gebied is. Deze concessie moet je eigenlijk uit verschillende kleine vestigingen rijden (Zeewolde, Emmeloord en Dronten en/ of Kampen), of je krijgt te maken met heel veel materieelritten. Eigenlijk kan deze concessie beter over andere concessies verdeeld worden (Almere, Veluwe, Lelystad, Midden-Overijssel en ZO-Fryslan). Daarnaast blijft het de vraag wat er met het Kamperlijntje gaat gebeuren.
Tel daarbij op dat vervoerders hun verlies en risico's niet meer kunnen dekken door het instrument van de reizigerstarieven, en het is wel duidelijk waarom deze concessie niet slaagt. Alleen willen de provincies Flevoland en Overijssel dat maar niet inzien, die gaan telkens maar door zonder echt substantieel zaken te wijzigen. Maar ja, deze concessie over andere concessies verdelen, betekent per saldo ook dat Flevoland zelf eigenlijk niets meer te doen heeft op OV-gebied, en dat zal ambtelijk en bestuurlijk niet echt het ideaalplaatje zijn.... Het geeft wel aan dat Flevoland vervoerkundig gezien niet echt een logische provincie is.
Rudolfph
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 16:17

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Rudolfph »

En dan is er ook nog een stalling in Zwartsluis...

Wat mij ter ore is gekomen: lijnen 330 én 140 worden opgeheven, routes van lijnen 143 en 147 in Dronten wordt aangepast, 143 wordt in frequentie aangepast maar blijft in ieder geval overdag als uurdienst behouden, óók tussen Lelystad en Dronten, afhankelijk van de routes van de 143 en de 147 komt er eventueel een stadslijn in Dronten om die wijken te ontsluiten die anders hun verbinding zouden verliezen, lijn 154 weet ik niets van en de stadsdienst Kampen gaat op de schop zodat ook het nieuwe station aangedaan wordt.

IJsselmond is inderdaad een lastige concessie. Afgezien van Dronten, Emmeloord en Kampen barst het van de kleine plaatsjes die voor het merendeel op Zwolle gericht zijn. 's Ochtends is er een enorme stroom scholieren en wat forenzen richting Zwolle, die in de loop van de dag weer teruggaan. Dat is ook te zien aan de dienstregeling van een aantal lijnen: kwartierdiensten in de spits in de spitsrichting, uurdiensten tussen de spitsen en 's avonds, of soms zelfs helemaal niets. Het gevolg is dat er aan het eind van de ochtendspits in Zwolle een enorm overschot aan bussen ontstaat, die allemaal als materiaalrit teruggaan naar de stallingen in de provincie. Het opdelen van IJsselmond over andere concessies gaat dit niet oplossen, omdat de vervoersstromen nu eenmaal zeer eenzijdig zijn en er dus per definitie na de ochtendspits een overschot aan bussen in Zwolle ontstaat.

Over de financiën: de reizigersopbrengsten zijn allang geen instrument meer van de vervoerder: die worden door de overheid (overheden) vastgesteld. Daarnaast is het aantal reizigers variabel, en dus zijn ook de reizigersopbrengsten variabel. Elke variabele vormt een risico voor de vervoerder, die dat risico in zijn DRU-prijs zal vertimmeren (lees: de DRU-prijs stijgt). In een gebied als IJsselmond vormt deze variabele al helemaal een risico door de veranderingen in vervoersstromen omdat de Hanzelijn geopend gaat worden in december (lees: de DRU-prijs stijgt nog meer). Daarom ben ik van mening dat de provincies er verstandig aan doen om dat risico bij de vervoerder weg te nemen en zelf opbrengstverantwoordelijk te worden, zodat er met het beschikbare geld meer DRU's ingekocht kunnen worden.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Aan de ene kant vind ik het wel apart dat de 140 wordt opgeheven. Dat is primair een scholierenlijn voor studenten uit Kampen en Dronten voor het Windesheim in Zwolle. De Hanzelijn zal de reistijd, zeker voor de scholieren uit kampen, niet gaan verkorten. Op zich is het misschien zelfs wel beter om de 143 op te heffen en de 140 te laten bestaan.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

NintendoC schreef:Aan de ene kant vind ik het wel apart dat de 140 wordt opgeheven. Dat is primair een scholierenlijn voor studenten uit Kampen en Dronten voor het Windesheim in Zwolle. De Hanzelijn zal de reistijd, zeker voor de scholieren uit kampen, niet gaan verkorten. Op zich is het misschien zelfs wel beter om de 143 op te heffen en de 140 te laten bestaan.
De Windesheim studenten hebben meestal de beschikking over een Studenten OV kaart. Het zou mij niet verbazen als de studenten uit Dronten liever 20 minuten in de trein zitten en een eindje lopen (of stadsdienst Zwolle) dan een uur boemelen met de bus. De studenten uit Kempen hebben met 2 stations in de stad (Zuid en IJsselmuiden) en buslijn 141 genoeg mogelijkheden om in Zwolle te komen.
Het laten rijden van de 143 is gunstig voor de situatie rond oost Lelystad (waar anders 154 verlegd moet worden) en de ontsluiting van Dronten. Ook houdt zo het oude stadshart van Kampen en het oude station Kampen een verbinding met de polder.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Dagren »

Ik ken zelf geen student uit Kampen die de bus neemt naar Windesheim. Vrijwel iedereen pakt gewoon de trein naar Zwolle en loopt dat laatste stukje naar school. Met de bus gaan levert op nauwelijks winst op qua tijd.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

De 140 is de enige openbaarvervoersmogelijkheid voor studenten van Windesheim. Het is de enige lijn die aansluit op de tijden van deze school. Van station naar Windesheim is zo'n 20 minuten lopen, gezien alle treinen in Zwolle tussen rond :15 en 45: komen en alles op Windesheim om :30 begint, is het overig OV niet heel erg handig. Er zijn overigens genoeg studenten uit Kampen die de 140 gebruiken, ik schat zo rond de 10-20 per rit, ik ben er zelf één van :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door fogeltje »

NintendoC schreef:De 140 is de enige openbaarvervoersmogelijkheid voor studenten van Windesheim. Het is de enige lijn die aansluit op de tijden van deze school. Van station naar Windesheim is zo'n 20 minuten lopen, gezien alle treinen in Zwolle tussen rond :15 en 45: komen en alles op Windesheim om :30 begint, is het overig OV niet heel erg handig. Er zijn overigens genoeg studenten uit Kampen die de 140 gebruiken, ik schat zo rond de 10-20 per rit, ik ben er zelf één van :)
Doen ze daar niet aan academisch kwartiertje? De meeste onderwijsinstituten zetten weliswaar :30 in de roosters maar beginnen pas :45, dan heb je met dat :15 ding genoeg tijd. Maar 20 minuten vind ik eerlijk gezegd geen loopafstand meer. Kwartier zou ik nog accepteren. Je zou als student een verzwikte knie of enkel hebben en dat pokkeneind elke ochtend moeten lopen (spreek wat dat betreft uit ervaring, niet daar specifiek, over dagelijks ver moeten lopen met een brak been omdat er geen bus in de buurt stopt).
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Dagren »

Met een verzwikte enkel zou het nog eens 20 minuten kunnen duren. Iemand met twee redelijk functionerende benen kan in tien minuutjes van het station naar de campus lopen. Als ik in de tunnel onder het station door een sigaretje draaide, was die op als ik Windesheim te zien kreeg. Sowieso is de kudde studenten die vanaf het Kamperlijntje naar Windesheim voldoende bewijs dat het haalbaar is om met een treinreis en een stukje lopen op tijd op school te zijn. Zulke kuddes Kampenaren zie je verder alleen op zondag als de kerkdiensten beginnen. :P
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

NintendoC schreef:De 140 is de enige openbaarvervoersmogelijkheid voor studenten van Windesheim. Het is de enige lijn die aansluit op de tijden van deze school. Van station naar Windesheim is zo'n 20 minuten lopen, gezien alle treinen in Zwolle tussen rond :15 en 45: komen en alles op Windesheim om :30 begint, is het overig OV niet heel erg handig. Er zijn overigens genoeg studenten uit Kampen die de 140 gebruiken, ik schat zo rond de 10-20 per rit, ik ben er zelf één van :)
Naast lijn 140 is er een halte van stadslijn 2 op 5 minuten loopafstand van Windesheim. Bovendien rijdt stadslijn 8 in de ochtendspits een paar ritten vanaf Station Zwolle naar de Campus.
In de middag is er geen directe busverbinding vanaf Windesheim naar Station Zwolle. Lijn 140 rijdt dan een andere route.
Misschien in het een optie op stadslijn 8 om te vormen tot een pendellijn in de ochtendspits en de middag tussen de westkant van Station Zwolle en de Campus. Dat is een korte route waarmee je minimaal een kwartierdienst met 1 (gelede) bus kan rijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door fogeltje »

Oh, ik was even onder de indruk dat er helemaal niets stopte bij deze vestiging. Dan zal het inderdaad wel meevallen.
"Een touringcar is geen bus"
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

De meeste passagiers op lijn 140 zijn niet afkomstig van Windesheim maar van het Greijdanus College. Tevens rijdt er 's ochtends ook de 684 vanaf Kampen richting Campus.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Michael 1988 »

Ik reageer even over dat materiaaloverschot dat ontstaat na de ochtendspits. Kan er niet zo'n situatie gecreëerd worden zoals in Waterland met de Bizzlinerbussen? Daar worden de Scania-Higer bussen alleen ingezet in de spits en voor de rest van de dag rijden ze rond als touringcar. Je hebt dan wel een overschot aan bussen, maar als je die laat stallen en exploiteren bij één (of meer) tourvervoerders gebruik je het materieel toch efficient. Zo krijg je ook in de weekend geen overschot aan bussen die ergens maar in de stalling blijven staan. Of je moet voor een groot deel gebruik maken van gewone touringcars (met chauffeur) die je alleen in de ochtendspits inhuurt voor extra ritten en de overige ritten door eigen personeel met eigen materiaal laten rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Wat het dan lastig maakt is dat je eigenlijk wel wilt dat de toegankelijkheid van het ov gewaarborgd is. Bij de Bizzliners is dat veel minder een issue.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Michael 1988 »

Ik zeg ook niet dat het perse touringcars of bussen met een hogere instap moeten worden. Maar het kunnen ook gewoon streekbussen zijn (al dan niet tweedehandsbussen).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Het nadeel van lagevloersbussen is dat je die in de daluren niet zo gemakkelijk kunt inzetten voor touringvervoer. Wel denk ik dat het goed is om in de concessie toe te staan dat bussen die alleen in de spits rijden of als reserve dienen ouder dan de rest van het materieelpark mogen zijn. Als je daar een EURO V-eis op loslaat dan heb je geen roetbrakende bussen terwijl divers EURO-III en EURO-IV materieel vrij eenvoudig aangepast kan worden. Dat zou voor een vervoerder al behoorlijk in de kosten schelen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Michael 1988 »

Ik doelde niet alleen op tourvervoer met koffers. Hier in Schijndel en mogelijk ook in andere plaatsen rijden een aantal tourvervoerders ritten voor basisscholen om te gaan schoolzwemmen. Hier heb je niet direct een touringcar voor nodig. De Fassbender bus die 's morgens op lijn 156 Schijndel - Eindhoven rijdt, rijdt in de middag ook van dat soort rondjes volgens mij in Eindhoven (heb hem iig met basisschoolleerlingen in de bus een keer op de randweg in Eindhoven gezien). Je moet creatief nadenken met dat soort dingen. Die bussen kunnen op meer dingen ingezet worden dan alleen maar vakantieritjes naar Frankrijk toe met veel koffers en tassen en weet ik veel wat nog meer meegenomen wordt. Mijn part bouwen ze aan de achterkant een trekhaak (of iig dezelfde constructie die de bussen in Luxemburg ook hebben die met aanhangwagen rijden) en een aanhangwagen voor al die koffers.

Overigens ik weet dat (basisschool)leerlingen nogal graag aan (stop)knoppen zitten, maar die kunnen ook tijdens de ritten gewoon genegeerd worden. Dat zelfde probleem heb je ook met touringcars.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Hoezo mag Connexxion een bod indienen op 21 september? Waarom mogen de andere vervoerders geen bod uitbrengen voor het komende jaar? Arriva rijdt toch nu al de Qliner, en Arriva zou best meer lijnen kunnen rijden, zeker met de bussen die ze nu in Lelystad over hebben. Arriva heeft de laatste tijd veel concessies gewonnen, en is dus vast goedkoper dan Connexxion. En waar brengt Connexxion dan een bod op uit, is de lijnvoering dan al door de provincie vastgesteld?
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Dat proleem met de vele scholieren die 's ochtens naar Zwolle rijden en 's middags terug is helemaal niet uniek voor IJsselmond. De meeste plattelandsconcessies in Nederland hebben vooral vervoer in de scholierenspitsen, en rijd verder voorsl leeg rond. Toch worden die concessies wel tegen een normale prijs gereden. Het vervoer in Overijssel is ook maar een klein deel van de concessie IJsselmond. De kostprijs van deze concessie zal dus door andere factoren zo hoog zijn. Misschien is het wel strategisch gedrag van de vervoerders. Na twee mislukkingen kunnen ze in ronde 3 nu nog meer geld vragen, tenzij de provincies nu eindelijk eens echt iets structureels wijzigen in hun bestek.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door hidihi »

Het is opzich zelf geen slecht geen concessie gebied. Het is een gebied waarin de afstanden groot zijn waarmee je minder concurentie hebt met de fiets hebt tenopzichte van dichtbevolte gebieden. Natuurlijk zijn er kleine dorpen met weinig inwoners maar er zijn ook plaatsen met +5000 inwoners. Hoewel het gebied erg versnippert is zou de concessie best uitvoerbaar zijn met redelijke subsidie als er maar redelijke eisen gesteld zouden worden. Het beste zou zijn om de buslijnen onderhands in te kopen omdat zoals terecht al gezegd wordt dat er veel concessie gebieden in de buurt zijn van Ijselmond. Bijvoorbeeld Biddinghuizen is een dorp die echt zou kunnen profiteren van onderhands aanbesteden. Je hebt redelijk dicht bij Biddinghuizen het vliegveld van lelystad waar lijn 7 eindigd. Het zou oor biddinghuizers een grote verbetering zijn als die stadsbus door kon rijden naar Biddinghuizen. Biddinghuizen ligt ook dichtbij Elburg dus je zou de spits slagen van lijn 100 naar Biddinghuyizen door kunnen rijden waardoor biddinghuizen een mooie verbinding met Zwolle krijgt. helaas zijn er strenge regels rond onderhands aanbesteden waardoor het bijna onmogelijk wordt om het zo te gaan doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten