Zware aanrijding trams in Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Gekko123 »

Zware aanrijding trams in Den Haag
DEN HAAG - Bij een botsing tussen twee trams in de buurt van station Hollands Spoor in Den Haag zijn dinsdagmorgen 25 gewonden gevallen.


Bron: nu.nl
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Lange_Dre »

http://regio15.nl/actueel/lijst-weergav ... twee-trams

Gaat om de 3087 en de 3067 wat opvallend is dat ze beide een botsneus hebben, wat zo op het eerste gezicht niet heeft geleid tot minder schade of de 3067 moet met een nood vaart tegen de 3087 zijn aangereden.. Ben erg benieuwd Naar de oorzaak! Sterkte voor de slachtoffers, getuigen en natuurlijk de bestuurders!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Gekko123 »

Die botsneus is er juist opgezet om de gevolgen van een aanrijding met een persoon kleiner te maken, niet die van een aanrijding met een andere tram.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door VIRM »

Gaat lekker vandaag in OV-land.
Derde brandmelder in de Schipholtunnel, trambotsing in Den Haag met gewonden, botsing tussen bus en vrachtwagen in Eindhoven met gewonden...
Beul van de blindegeleidelijn
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door htm_tram »

Wel toevallig dat op 9-11 lijn 9 en 11 zijn gebotst...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Geert »

Dat lijkt me niet :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Ardan »

Nee, maar het is wel een beetje (vergezocht) toevallig.
Maareh, wat doen Den Haag en Amsterdam verkeerd dat er daar wel met enige regelmaat wat ontspoort of botst, terwijl ik (bijna) nooit iets lees over Rotterdam en Utrecht?
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Karl »

Is dat zo? Hoe is het aantal dienstkilometers in verhouding tot elkaar?

If so, Utrecht is veel simpeler, op een enkele kruising hier en daar veel minder wissels per trambeweging? Bij Rotterdam, geen idee. Hoe zou dat te verklaren zijn, €-onderhoud per km rails?* Leeftijd van het materieel (is dit van invloed?)?

*, Een wissel is duurder in onderhoud en daarom is al verdisconteerd in de kosten per km rails?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Anne »

Bij halte Jacob Catsstraat op de vrije trambaan.
Volgens regio 15 en RTVWest zijn er zelfs 36 gewonden.
Zie ook regio15.

Door hulpverleningsvoertuigen op de rijbaan Parallelweg ook bus 18 omgeleid.

Volgens Twitterberichten waren de volgende tramomleidingen.
Tram 9 via lijn 16.
Tram 11 en 12 eerst tot Delftselaan ingekort / later tot Wouwermanstraat.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door iljitsch »

Daar had ik bijna in kunnen zitten, naar de tandarts...

Het valt me eerlijk gezegd nog reuze mee als ik de foto's zie, uit de berichtgeving zou je denken dat die achterste tram zo door kon naar de schroothoop, maar dit lijkt erop dat je met zo'n nieuwe ironman-bakkes erop er eigenlijk al bijna niks meer van ziet.

Ik vraag me overigens af of ALLE passagiers naar ziekenhuizen vervoerd zijn, en hoe lang ze op dat vervoer moesten wachten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Suus »

Er is een lege lijnbus naar het ongeluk gestuurd, alle lichtgewonden zijn met de lijnbus naar het ziekenhuis gebracht. Alle zwaargewonden zijn met een ambulance naar het ziekenhuis gestuurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door R-Flow »

Ze willen wel heel erg graag van die GTL's af hè in Den Haag? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Z2N »

Persoonlijk (als reiziger) vind ik een GTL nog erger dan een Amsterdamse blokkendoos. :Y

Maar om nou op zo'n manier van de GTL's af te komen vind ik wat overdreven..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door htm_tram »

Z2N schreef:Persoonlijk (als reiziger) vind ik een GTL nog erger dan een Amsterdamse blokkendoos. :Y

Maar om nou op zo'n manier van de GTL's af te komen vind ik wat overdreven..
Hoezo zou een GTL slechter zijn dan een blokkendoos? Ik zit liever comfortabel in een GTL dan in een schokkerige blokkendoos...
R-Flow schreef:Ze willen wel heel erg graag van die GTL's af hè in Den Haag? :mrgreen:
beetje overdreven hè? ;)

We mogen ook niet meer over een botsneus praten bij HTM maar over een "zachte" neus... Ik zou zeggen een "wegwerp" neus. Ben benieuwd naar het onderzoek. :?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Wubbo »

Ik vind vooral de plaats van het ongeluk vreemd. Kop-staart, op een vrije baan, met zo te zien een aardige snelheid (gezien het aantal slachtoffers en de materiele schade). Erg onoverzichtelijk is het daar ook niet.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door hauptbahnhof »

Gezien het weer van vandaag, hoogstwaarschijnlijk een glijpartij... :|
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Ik vind vooral de plaats van het ongeluk vreemd. Kop-staart, op een vrije baan, met zo te zien een aardige snelheid (gezien het aantal slachtoffers en de materiele schade). Erg onoverzichtelijk is het daar ook niet.
Aan de foto's te zien is het gebeurd bij de halte Jacob Catsstraat. En als de achteropkomende tram dan gaat glijden zoals hauptbahnhof al schrijft dan komt een stilstaande tram hard aan.
Zal trouwens ook wel zo z'n invloed op het aantal gewonden hebben gehad. Tijdens het in- en uitstappen houd je je over het algemeen toch net wat minder vast en val je dus stukken sneller als er precies dan een aanrijding plaatsvindt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door iljitsch »

Ik dacht dat trams toch aanzienlijk betere remsystemen hadden dan die treinen op Leiden Centraal die graag de stootblokken een kusje geven.

Er kwamen wat stortbuien naar beneden vanmorgen, maar geen bladeren ofzo. Wat zand op de rails moet dan toch voldoende zijn, zou je denken.

Overigens heb ik veel liever een GLT dan die rare trapje op, trapje af trams in Amsterdam. Ook de nieuwe RegioCitadissen zijn minder optimaal in dat opzicht, hoewel die als voordeel weer wat meer ruimte hebben (breder) en een gelijkvloerse instap.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Geert »

Ardan schreef:Nee, maar het is wel een beetje (vergezocht) toevallig.
Oh wacht, htm_tram had zijn bericht veranderd vlak voordat ik mijn bericht plaatste. Zijn eerdere bericht was iets als 'Toevallig zeg, terroristische aanslag?' :/
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door htm_tram »

Weggehaald want het was achteraf gezien niet echt netjes van mij. Mijn excuus.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door hauptbahnhof »

iljitsch schreef:Ik dacht dat trams toch aanzienlijk betere remsystemen hadden dan die treinen op Leiden Centraal die graag de stootblokken een kusje geven.

Er kwamen wat stortbuien naar beneden vanmorgen, maar geen bladeren ofzo. Wat zand op de rails moet dan toch voldoende zijn, zou je denken.

Overigens heb ik veel liever een GLT dan die rare trapje op, trapje af trams in Amsterdam. Ook de nieuwe RegioCitadissen zijn minder optimaal in dat opzicht, hoewel die als voordeel weer wat meer ruimte hebben (breder) en een gelijkvloerse instap.
Dat hebben trams ook, maar dan sta je nog steeds niet 1 2 3-stil. Ik kan je vertellen dat ik vorige week een noodstop moest maken met een Combino (prima trams qua remmen) omdat een man zomaar over de grasbaan wilde oversteken op de Churchillaan in Amsterdam. 100% remmen had weinig zin (ook al werd er zand gestrooid). Blokken overigens ook niet. Normaalgesproken sta je binnen treinlengte (in dit geval 30 meter stil). 60 meter verder stond ik nog niet stil. Die tram bleef glijden. (ik reed +/- 45 km/u). Laat staan met een ouder type tram met minder moderne remsysteem.

Het is overigens behoorlijk glad (gladder dan bij bladeren) als het begint te regenen of als het net aan het opdrogen is...

En blokkendozen zijn geen trap op/af.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Klaasje »

Daarbij kan ook worden aangetekend dat er veel meer viezigheid en vuiligheid op tramrails terecht komt dan op het gemiddelde stuk treinspoor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Meltrain »

iljitsch schreef: Overigens heb ik veel liever een GLT dan die rare trapje op, trapje af trams in Amsterdam. Ook de nieuwe RegioCitadissen zijn minder optimaal in dat opzicht, hoewel die als voordeel weer wat meer ruimte hebben (breder) en een gelijkvloerse instap.
In welk opzicht dan? :? Je hebt het over 'trapje op, trapje af', maar daar is bij de Regio-Citadis geen sprake van.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door iljitsch »

hauptbahnhof: maar het lijkt me sterk dat die achteropkomende tram 45 rijdt vlak voor een halte waar een andere tram stilstaat. De bestuurder moet vanaf HS die andere tram al voor zich gezien hebben en dus rustig aan gedaan hebben. Sowieso rijden de HTM-bestuurders erg voorzichtig, en niet erg hard.

Dit is een stuk vrije trambaan dat hoger ligt dan de de weg en met een hek erlangs. (De straat gaat omlaag om onder het treinspoor door te kunnen terwijl de tram wat omhoog gaat, paralel aan het treinspoor, om zo geen last van het kruisende verkeer te hebben.)

Klaasje: de tramsporen zijn hier dus spoorstaven op dwarsliggers, net als bij de trein. En door gebrek aan voetgangers en volgens mij ook geen begroeiing langs het spoor, kan ik me niet voorstellen dat er veel prut op de rails lag.

Nouja, we zullen ooit wel horen hoe dit kon gebeuren.

Meltrain en anderen: sorry dat ik de Amsterdamse tramvarianten niet bij naam ken. :mrgreen: Regiocitadissen hebben nog wel wat hoogteverschil binnen de tram zelf, vandaar mijn "minder optimaal".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Bericht door Suus »

De trams reden volgens mij richting HS, de deuren zijn namelijk richting de spoorlijn gericht. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten