Betuwelijn 10 september 2012

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Michael 1988 »

Ik had gisteren niets te doen dus ik dachtzondag bij mezelf. Ik ga maar weer eens op pad. Maar wat moet je dan nemen? Ik dacht ik ga eens gek doen en neem de "Betuwelijn". Tenminste het reizigersdeel. Ik had nog nooit deze route genomen en wist ook niet van te voren wat ik ervan kon verwachten. Ik vertrok laat (10:00uur) vanuit huis naar 's-Hertogenbosch toe om van daaruit naar Tilburg te gaan.

Toen ik in 's-Hertogenbosch aankwam leek wel alsof ik er al jaren niet meer was geweest. De bouw van het kantorencomplex bij het busstation was bijvoorbeeld vergevorderd, perron 6 en 7 waren niet meer in gebruik en er was een noodperron (perron 5b) gebouwd. In 's-Hertogenbosch nam ik nog twee foto's van de trein die ik zou gaan nemen. Deze foto is gemaakt vanaf perron 4b.

Afbeelding

In Tilburg aangekomen had ik 20 minuten de tijd voor de overstap op de IC naar Den Haag. Daarom ging ik maar eens naar het busstation in de hoop unieke bussen te spotten die normaal dienst doen op lijn 450. Helaas, het werd een Jonckheere Transit die ik al ooit eerder op de foto had gezet. Maar toch om het compleet te maken even op de foto gezet samen met nog wat Veolia materieel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vijf Volvo's op één foto. Een aantal (zoveel mogelijk dezelfde soort bussen op éé'n foto) die ik vandaag niet meer kon evenaren. Wel kreeg ik vijf trolleys (al dan niet deels) op één foto, maar daar volgt verder in dit verslag meer van.

Rond 11:25 nam ik de trein richting Dordrecht, waar ik bij uitstappen meteen een foto maakte van een Spurt.

Afbeelding

Daarna ging ik richting het busstation waar ik verschillende foto's maakte van Hybride 7700's, Irisbussen, Wrights en Amba's . Daarnaast kwam ik nog twee Integro's, een Omnilink, een Citaro van RET en een Lion's City van Qbuzz tegen. Omdat ik last had van de zon moest ik van sommige bussen foto's maken bij het fietspad tussen de busstation en het spoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Net voordat ik richting de trein wou gaan lopen zag ik in de verte een bus die leek op een Omnilink. En inderdaad, na heel veel Amba's, Wrights en 7700's kwam daar ineens een Omnilink oprijden. Om heel eerlijk te zijn maakte ik deze reis om een aantal redenen. Ik wou de Irisbus GX 127 (zowel de Citybusversie als de gewone versie), de Omnilink standaard, de MB Sprinter City en de Hess trolleybussen op de foto hebben. En dat was allemaal gelukt (met hier en daar wat extra's).

Net voordat ik de stoptrein naar Gorinchem ging pakken maakte ik nog snel wat foto's. De trein stond namelijk op het punt om te vertrekken. De conductrice op onderstaande foto wou nog even poseren, maar ik had het te laat in de gaten en de foto was helaas al gemaakt. En aangezien de trein bijna wou vertrekken had ik geen nieuwe foto kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding
Met deze trein zou ik naar Gorinchem gaan.

Eenmaal in Gorinchem nam ik nog verschillende foto's van een aantal bussen. Waaronder net voor mijn vertrek richting Geldermalsen de twee stadsbussen van Gorinchem. En om heel eerlijk te zijn. Ik vind het mooie bussen. Maar eerst zag ik nog verschillende andere wagens van o.a. Arriva en Veolia.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De chauffeur van deze bus vroeg bij het uitstappen nog aan mij of hij er goed op stond. Nou ik vond van wel ;).

Vervolgens nam ik de trein richting Geldermalsen om daar de weg te vervolgen in Tiel. Eenmaal aangekomen in Geldermalsen nam ik nog snel een foto van de trein waar ik in zat en liep ik richting het busstation. Eenmaal op het busstation aangekomen werd ik licht teleurgesteld. Ik zag maar één bus. En om het nog erger te maken. Rond kwart voor 1 kwam ook nog maar ook nog maar één bus meer, een scholierenlijn. Echter kwam die bus niet opdagen. Tja dan moet je maar foto's van iets anders nemen.

Afbeelding
Mijn trein die ik nam richting Geldermalsen

Afbeelding
Een naderende IC richting Utrecht

Afbeelding

Afbeelding

Na Geldermalsen ging ik richting Tiel. Bij binnenkomst in Tiel zag ik een aantal touringcars staan en een groot festival. Ik weet niet meer hoe het festival precies heette, maar het was een soort bloemencorso. Omdat ik 50 minuten moest wachten op de vertrek van de trein richting Arnhem had ik tijd zat om alle bussen en touringcars (die ik tegenkwam en voor zover het mogelijk was) op de foto te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook reden er een paar bussen van het Rode Kruis rond als pendelbusjes.

Afbeelding
Rond 10 voor 3 nam ik deze trein richting Arnhem. Hij begon vroeg met opstarten en meende daardoor zelfs bijna dat hij al om 14:40 ging vertrekken. Maar hij draaide volgens mij warm, want we bleven nog staan tot vertrektijd volgens dienstregeling. Ik kon uitstappen in Elst en daar vervolgens de trein naar huis te nemen, maar ik dacht ik blijf zitten tot Arnhem. Daarbij kwam ook nog eens dat ik pas laat in de gaten had dat ik in Elst zat. De omroep deed het amper en ik had me niet echt verdiept in de lijn van te voren. Trouwens voor dat iemand vraagt of ik de foto op het spoor had gemaakt. Het antwoord is nee. Ik had de camera door het hekwerk bij de fietsenstalling gedaan.

Eenmaal in Arnhem aangekomen moest ik overigens nog even goed kijken hoe ik bij het busstation zou komen. Ik liep eerst verkeerd, maar bij navraag kwam ik uiteindelijk goed terecht. Ik had overigens erg veel last van het donkere station. Sommige foto's die ik maakte onder de overkapping waren mislukt (wazig). Dat maakte mij de keuze om heel snel een andere positie in te nemen. Namelijk de plek waar de bussen het busstation opdraaien. Maar eerst nog een paar foto's van onder de overkapping.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vijf trolleybussen achter elkaar. Het is moeilijk te zien, maar als je goed kijkt kun je de polen zien. Het zijn drie Berkhof's, een Hess en een Volvo. Om precies te zijn is de volgorde: Berkhof, Berkhof, Hess, Volvo, Berkhof. Nummers weet ik niet want ik had niet alle bussen op de foto staan en nadat de Volvo mij passeerde ging ik snel naar de perrons lopen om hem op de foto te proberen te zetten. Maar er stond nog een bus voor en moest heel even wachten tot dat die bus weg was. Tenminste ik wou eigenlijk toen gauw naar de trein gaan, maar zag de bus die er voor stond wegrijden en dacht gauw nog een foto maken en dan sprinten naar de trein die ik helaas net had gemist. 10 minuten later kon ik de IC naar Nijmegen pakken met een overstap op de stoptrein richting 's-Hertogenbosch. Ik kwam net zo laat thuis als wanneer ik de regelrechte trein vanuit Arnhem naar 's-Hertogenbosch pakte.

Afbeelding
Laatste foto van vandaag.

Terugkijkend op de dag had ik deels spijt van dat ik deze route geheel nam en mij niet van te voren goed voorbereidde in de dienstregeling (van zowel bussen als treinen), maar deels ook weer niet. Ik kwam bussen tegen die ik nog niet eerder zag, maar de overstappen van de treinen vond ik maar niets. In Tiel moest ik 50 minuten wachten. Wel tijd genoeg om alles op de foto te zetten, maar naar mijn mening iets te lang voor als je als forens zijnde vanaf Geldermalsen naar een dorp langs de lijn Tiel-Arnhem moest. Wat ik eigenlijk niet snap is waarom de Merwede-Lingelijn niet bijvoorbeeld doorgetrokken wordt naar Tiel of dat dat deel als regionale lijn wordt aanbesteed. Het is grotendeels enkelsporig en vanaf Geldermalsen zijn het maar 2 stations. Maar ja, er zal wel een reden voor zijn.

Meer foto's zijn hier te vinden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Daniel »

Met die 50 minuten wachten in Tiel zit je gewoon op het verkeerde halfuur, al is een minuut of 20 wachten natuurlijk ook nog erg veel.
Eigenlijk kan je stellen dat het is misgelopen toen men de kwartiersdienst tussen Utrecht en Geldermalsen is gaan vormen uit de Sprinter naar Den Bosch en die naar Tiel. Daarvoor had je vanuit Dordrecht een snelle overstap in Geldermalsen op de trein naar Tiel en in Tiel weer een snelle naar Arnhem.
Andersom gaat 't trouwens beter doordat de boel niet helemaal symmetrisch is (MLL geeft aansluiting naar Den Bosch, maar andersom juist vanuit Tiel), maar de boel is er toch wat trager op geworden. Vroeger was Dordrecht - Arnhem bv. binnendoor stopperend over de Betuwelijn nog exact even snel als met alleen maar IC's via Utrecht, dat zal tegenwoordig niet gauw meer lukken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Michael 1988 »

Ik had inderdaad de verkeerde tijd gekozen. Maar omdat ik me niet echt had verdiept/voorbereid van te voren wist ik dit niet en ging gewoon op gevoel af. Oorspronkelijk zat ik ook te twijfelen of ik niet na Geldermalsen naar huis toe zou gaan, al dan niet na Tiel. Omdat ik graag naar Dordrecht wou had ik ook die plaats gekozen als beginpunt van de reis over de Betuwelijn. Maar de overstappen over de gehele lijn zijn gewoon een ramp. Ook van trein op bus. Want sommige bussen en/of treinen vertrokken een paar minuten na of voor aankomst op de stations in Gorinchem en Geldermalsen. In Geldermalsen moest ik ook 20 minuten wachten op de trein richting Tiel. In de hele lijn kan gewoon flink wat verbeterd worden. Misschien dat de bus op sommige momenten een alternatief is, maar de overstappen kunnen beter en tussen Elst en Tiel mag van mijn part gewoon een half uurdienst worden. Tenminste als de vraag er naar is. Want de trein zat niet zo heel erg vol op de tijd dat ik er in zat, maar misschien wel in de spits.

Laat ik het kort zeggen. Ik houd gewoon niet van wachten ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Daniel »

Zoals ik al schreef, het hele probleem zit in de trein naar Tiel die een kwartier later rijdt. Daardoor sta je immers in Geldermalsen lang te wachten en mis je vervolgens in Tiel net de trein naar Arnhem.

Wat de bussen betreft: heb me er ook al eens over verbaasd dat men dat niet gerepareerd heeft in de nieuwe dienstregeling. De situatie is ontstaan door de verschoven treintijden na invoering van de kwartiersdienst, maar dus vervolgens gewoon gehandhaafd in de nieuwe dienstregeling voor de bussen. En dat terwijl je in het weekend notabene een doorgaand kaartje zou moeten kunnen kopen van Utrecht naar Dordrecht per Qliner + trein, maar die sluiten dus net niet meer op elkaar aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Milco »

Wat deed die RET-Citaro in Dordrecht? :shock: Alvast lijnverkenning (of hoe dat ook heet) voor december?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet het niet, hij viel mij ook op toen ik daar aankwam. Hij vertrok wel toen ik daar aankwam en gezien het tijdstip dat ik aankwam in Dordrecht zou je ook zo niet zeggen van, hij is een versterkingsbus. Hij kon ook geen rit hebben gedaan voor Qbuzz, want daarvan stond al één bus op de bufferzone (en aangezien alleen lijn 144 van Qbuzz in Dordrecht komt). Wie weet, misschien heb je gelijk. Maar dan lijkt het me raar dat iemand van de stadsdienst van RET dan met een eigen bus alleen naar Dordrecht komt en niet zelf mee ging in de bus van Qbuzz.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Meltrain »

Stond je toevallig in de periode 15:30 - 15:45 op station Arnhem?
Ik heb namelijk iemand op die plaats (waar de bussen het busstation in rijden) zien staan fotograferen.
Zo ja, dan was jij dat, want ik zat in bus 5210 als lijn 3 richting Burgers' Zoo die om 15:40 aankwam op station Arnhem. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door waldo79 »

Bloemencorso
Sinds wanneer worden er in de Betuwe bloemen gekweekt?
Kon het niet laten :mrgreen:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Michael 1988 »

Meltrain schreef:Stond je toevallig in de periode 15:30 - 15:45 op station Arnhem?
Ik heb namelijk iemand op die plaats (waar de bussen het busstation in rijden) zien staan fotograferen.
Zo ja, dan was jij dat, want ik zat in bus 5210 als lijn 3 richting Burgers' Zoo die om 15:40 aankwam op station Arnhem. :wink:
Ja ik stond rond die tijd op het station. Ik heb je zelfs gefotografeerd, maar de foto is een beetje mislukt (zie hieronder). Ik was net iets te vroeg met fotograferen, waardoor de bus teveel licht op zich had. Voor de rest vond ik dat een betere fotoplek dan op de plek waar de passagiers in- en/of uitstappen. ;)

Afbeelding
waldo79 schreef:
Bloemencorso
Sinds wanneer worden er in de Betuwe bloemen gekweekt?
Kon het niet laten
Dat weet ik niet, ik zag een aantal bloemenwagens/praalwagens daar staan met een aantal feesttenten, maar ik denk dat het meer te maken had met die beroemde jam uit Tiel (ben de naam even kwijt). Het had niets te maken met appelpop, want dat was de vrijdag en de zaterdag ervoor.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Michael »

Leuke foto's

Als ik in Arnhem fotografeer ga ik altijd aan de overkant tegenover het busstation staan zodat ik alle vertrekkende bussen kan fotograferen. Ook verderop bij het Willemsplein kan je wel goed fotograferen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Thom91 »

Appelpop was in Tiel dat weekend ;)
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door waldo79 »

Het was het Fruitcorsoweekend. Valt samen met Appelpop en dat levert drommen met bezoekers op :mrgreen:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Betuwelijn 10 september 2012

Bericht door Michael 1988 »

waldo79 schreef:Het was het Fruitcorsoweekend. Valt samen met Appelpop en dat levert drommen met bezoekers op :mrgreen:
Dat kan het ook zijn geweest. Op een afstand leken het meer bloemen en om geld te gaan betalen om voor een kwartier ergens binnen te zijn lijkt mij onnodig (was volgens mij iets van €22,50, maar ik kan me ook vergissen). Maar het was in ieder geval goed druk. Touringcars en Rode kruisbusjes reden redelijk af en aan en heel de straat stond vol met auto's. Er waren zelfs mensen die vroegen of ik daar mijn auto had geparkeerd. :mrgreen: Nee sorry meneer, ik ben verstandig en nam gratis de trein. :mrgreen: (al moet ik er nog wel collegegeld voor betalen)
Thom91 schreef:Appelpop was in Tiel dat weekend ;)
Ik zei al dat dat de vrijdag en de zaterdag ervoor was ;). Ik had namelijk nog de aanplakbiljetten van Syntus gezien op het station.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten