Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door TheKnitter »

Nu ik alvast wat plannen aan het bekijken ben en dergelijke, heb ik toch even een paar vragen.

In de zomervakantie wil ik een week of 2-3 richting Schotland. Vermoedelijk ga ik alleen, vind ik heerlijk op zijn tijd. Wel meer vakanties al alleen gedaan, en wel met plezier. Gezien ik geen zin heb om beide keren via de Kanaaltunnel te tuffen, ben ik vrijwel zeker dat ik op de heenweg een boot naar Engeland neem. Dat zal waarschijnlijk een veer naar Newcastle worden.
Terug met de Eurostar vanaf Londen.
Zelf ben ik daar niet of nauwelijks bekend. Nog nooit geweest in ieder geval ;)

Wat mij leuk lijkt, is wat ritjes met de Stoomtreinen die daar nogal wat schijnen te rijden. Tegelijkertijd treinritten te maken door prachtige omgevingen, maar ook leuke steden verkennen.

Zijn er hier mensen die tips hebben voor deze vakantie? Zoals een spoorlijn die ik écht gedaan moet hebben, een plaats, of wat dan ook?
Ik wil sowieso richting Glasgow, Edinburg, Fort William en Londen.
De trein 'The Jacobitetrain'(stoomtrein in het reguliere netwerk) is zeker een traject die ik echt moet afleggen.

Alvast bedankt
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door iljitsch »

Stoomtreinen? Wauw!

Ik heb niet zo veel advies behalve dat met de trein door de hooglanden best cool is, zeker zo'n achteraflijntje. Informeer je wel vantevoren goed over de dienstregeling, want die dingen rijden soms maar een paar keer per dag.

Heb je overwogen om rechtstreeks van/naar Schotland te vliegen? Scheelt flink tijd en met Easyjet kan je één kant op vliegen zonder extra kosten, dus bijvoorbeeld alleen terug.

Let ook op qua openingstijden, toen ik ooit in Edinburg was konden we om 7 uur 's op zaterdagavond nergens een plek vinden om te eten, alles was dicht. Hoe dat zit weet ik nog steeds niet, het was erg vreemd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Meltrain »

The Jacobite is cool, maar volgens mij ook behoorlijk aan de dure kant. Je kunt dat trajcet (Fort William - Mallaig) ook per gewone trein afleggen. Tip: wel een zitplaats reserveren, anders heb je een kans dat je moet staan. :P

Verder is de spoorlijn Inverness - Wick/Thurso aan te raden, want het is een mooie spoorlijn dwars door de Highlands en je komt ook gelijk op het noordelijkste station van Groot-Brittannië (Thurso).

Qua stoomtreinen ken ik alleen de Strathspey Railway (vanuit Aviemore aan de spoorlijn Edinburgh/Glasgow - Inverness), wat best een mooie lijn is.

Drie jaar geleden heb ik zelf een drietal verslagen gemaakt op deze site: Edinburgh, het traject Fort William - Mallaig en het traject Alness - Wick/Thurso.
Van de Strathspey Railway heb ik wel genoeg foto's, maar het verslag heb ik destijds niet meer gemaakt. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door TheKnitter »

Bedankt voor de tips!

Ik hoorde vandaag van een kennis dat Schotland (en ook Engeland) erg duur zijn in verhouding met Nederland. Klopt dat? Ik heb rond die tijd ca. €1000,- tot €1500,- te besteden voor mijn vakantie.

Vliegen scheelt inderdaad veel tijd, en heb ik al overwogen. Misschien dat ik de boot dan vallen laat, en vervang door het vliegtuig (misschien heen dan met de trein oid), maar een boottocht lijkt mij ook wel eens leuk. Het enige wat mij minder leuk lijkt is de lange vaartocht.

Ik zal na dit weekend weer even hier reageren en de tips even verder bekijken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Thom91 »

De trein is in groot britannië over het algemeen vrij duur. Vooraf boeken is een pré en kan je ook fikse 'kortingen' opleveren t.o.v. daar uit de automaat halen ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Suus »

Nachtboot kan heel prettig zijn: Je vertrekt 's avonds, kan rustig slapen en douchen in je kajuit en de volgende ochtend nog even rustig ontbijten voordat je weer aan land gaat. In het verleden op vakanties met mijn ouders een aantal keer gedaan op de routes Kiel - Göteborg, Oslo - Frederikshavn, Genua - Olbia en Bastia - Toulon en in alle gevallen heerlijk geslapen :pos:

Scotrail heeft een assortiment railpassen, wellicht is dat ook nog interessant: http://www.scotrail.co.uk/content/freed ... avelpass-0. Zijn ook op diverse boot- en busdiensten geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Z2N »

Als tip voor reizen in Schotland heb ik anders de britrail-pass: De "Freedom of Scotland"-pass kan 4 dagen binnen 8 dagen gebruikt worden voor 75 euro, en op 8 dagen binnen 15 dagen voor 100 euro (Kaart met geldigheidsgebied, het groene gedeelte). Als je die dagen echt veel kilometers maakt levert dat een flink prijsvoordeel op. :Y :pos:

Bovendien geeft die kaart ook kortingen op bepaalde stoomlijnen (lijst). _O_
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door TheKnitter »

Hmm, oké. Ga ik dat ook ff goed uitzoeken.
Ik heb ook aan een BritRail Pass (voor Engeland, Schotland en Wales) of InterRail One-Country Groot-Brittannië / GlobalPass zitten denken, of zit je dan nog aan de dure kant? Heb nog niet exact uitgezocht wat de geldigheden van genoemde passes zijn, omdat ik eerst ongeveer wil weten hoe, wat en waar. Daar krijg ik nu wel een beter beeld van.
Edit: Dat werd hier net ook aangehaald.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Geert »

Een collega van mij had deze week de veerboot naar Newcastle genomen en was daar niet zo over te spreken (onsmakelijk en duur eten aan boord, veel lawaai, etc.). For what it's worth ;-)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door iljitsch »

Ik heb een aantal jaar geleden de nachtboot van Harwich naar Hoek van Holland genomen, daar was ik heel tevreden mee. 10 jaar geleden een keer hetzelfde stuk de andere kant op en overdag, maar toen hadden ze snellere boten die het in 4 uur deden. Was wel ok, maar een beetje saai. Net alsof je de halve dag op het vliegveld zit (allemaal winkeltjes en fastfood/bars) en dan ineens ben je er zonder gevlogen te hebben. :D

Maar toch cool om een keer zonder te vliegen naar Dublin gereisd te zijn!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Geert »

Ja, die verbinding Hoek-Harwich was prima. Die heb ik ook een paar keer genomen :) (iedere keer met de snelle HSS-boot).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:Een collega van mij had deze week de veerboot naar Newcastle genomen en was daar niet zo over te spreken (onsmakelijk en duur eten aan boord, veel lawaai, etc.). For what it's worth ;-)
I agree with that. ;) Wij waren er destijds (in 2009) ook niet zo tevreden over.

Tussen Hoek van Holland en Harwich varen nu twee boten per dag: één 's middags en één 's nachts. Over die boten ben ik bijzonder goed te spreken: erg comfortabel, goede service en een leuke bar. Door zijn *ahum* nogal late vertrektijd *ahum* heb ik nog nooit aan boord van die schepen gegeten, dus over de restaurants kan ik je geen oordeel geven.

Daarnaast vaart de P&O tussen Rotterdam Europoort en Kingston-upon-Hull. Over deze verbinding ben ik ook zeer te spreken en ik ben er verschillende keren mee geweest (de laatste keer in 2010). Voor het avondeten zijn verschillende mogelijkheden waaronder een buffet en het ontbijt is ook zeer prima (English Breakfast :mrgreen: ).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Daantje »

P&O heeft ook vaak leuke aanbiedingen maar dat is wel vaak last-minute dus weet niet of dat handig is als je zekerheid wilt.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vakantie naar oa Schotland; Tips?

Bericht door Caspar »

Ik ben het met Meltrain eens dat de gewone trein die het zelfde parcours aflegt als de Jacobite net zo mooi is.
Sterker nog, het stuk na Fort William waar die stoomtrein niet rijdt, vond ik zelf nog veel spectaculairder/ruiger en leger landschap. Wat je ook kan doen is een rondje maken. Eerst de mooie route vanaf Glasgow via Inversness (wat een best aardige stad is) naar Kyle of Lochalsh treinen. Het stuk tussen Inverness en Kyle is echt bijzonder, zo'n leeg landschap heb ik verder nog nergens in Europa gezien als daar. Vanaf Kyle of Lochalsh kan je makkelijk met een bus (rijdt over de brug naar) het eiland Skye naar Ardvasar, alwaar je met een veerboot naar Mallaig kan oversteken. En van daaruit dus weer met de trein naar Fort William en richting Glasgow.
De bus en de boot rijden/varen vaker dan de trein.

Waar je wel rekening mee moet houden is het weer, toen ik er was heeft het aan 1 stuk door een hele week lang geregend. Ik heb geen enkel droog moment meegemaakt daar in die week :roll:

Een kaartje van het geheel zoals ik beschrijf:
Afbeelding
Vooral de stukken tussen Fort William- Crianlarich en Dingwall- Kyle of Lochalsh vond ik erg bijzonder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten