Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Als je iets te veel hebt gedronken is het verstandig om de tram te nemen.
Maar dan wel als passagier.
Een trambestuurder heeft in Leidschendam dronken rondgereden. Hij werd uiteindelijk door een passagier tot stoppen gedwongen die op de noodknop drukte.
De bestuurder sloeg in zijn dronkenmansrit enkele haltes over. Ook reed hij volgens passagiers onverantwoordelijk door het verkeer.
De politie hield de Haagse trambestuurder van 37 op de Graaf Willem de Rijkelaan in Leidschendam aan. Op het politiebureau werd een bloedproef afgenomen en daar bleek dat hij onder invloed was.
De trambestuurder is zijn rijbewijs voorlopig kwijt. Openbaar vervoerbedrijf HTM noemt zijn gedrag onacceptabel en heeft de man geschorst. Als uit de bloedproef opnieuw blijkt dat hij inderdaad onder invloed was, wordt hij op staande voet ontslagen.
Sinds RegioCitadis op lijn 2 t heb je als passagier minder snel in de gaten of de bestuurder door rood rijdt bijvoorbeeld omdat je eigenlijk niet meer door de ruit achter de bestuurder kan kijken, tenzij je rechts voorin zit. Wie verder ook niet oplet maar met geconcentreerd een boek, krant, etc. leest of muziek luistert kan niet opletten.
Zit er trouwens niet gewoon een noodrem in de RegioCitadis, ipv een noodknop (die is meer voor gehandicapten bij problemen dacht ik)?
Meltrain schreef:Wat een enorm gedateerde foto bij dat artikel zeg.
Uit eigen ervaring weet ik dat ze het op de internetredactie nooit zo nauw nemen met die foto's. Gaat het over de A10? Dan is een bord van de A4 ook prima. Dappermarkt? Dan kan een plaatje van de Albert Kuyp best. Bezuinigingen binnen het Amsterdamse tramnet? Citadis met koeienletters RET op de zijkant geen probleem. Etc. etc.
Heb ooit een eindredacteur gehad die compleet flipte op een gegeven moment naar die gasten toe. Of ze het inzicht hadden van, en ik citeer, "een eencellige amoebe". Haha :D
htm_tram schreef:Waarom heeft de collega die afgelost werd niet ingegrepen? Waarom heeft de reiziger niet eerder ingegrepen? :?
Enig idee hoe vaak ik hier in Amsterdam meemaak dat tramconducteurs door rood of een halte voorbij rijden? Kan dan iedere keer wel op de noodknop gaan drukken maar zo werken die dingen natuurlijk niet. Je moet iemand hebben die al een tijdje in de tram zit, iemand die het daadwerkelijk opvalt, iemand die eventueel redelijk voorin zit etc. Daar gaat tijd overheen.
Wat dit soort zaken betreft is die vaste conducteur op de tram niet eens zo'n slecht idee. Je hebt standaard een team van twee man in de tram, dus kan de een ingrijpen als het fout gaat.
Overigens is het ook belangrijk waar je als passagier zit in de tram. Over het algemeen gaat de achterkant van een tram standaard door rood.
Het systeem is in Amsterdam zo dat je op alle haltes bij een stoplicht een kopteken en stopstreep hebt. Halteren doen we voor het kopteken. Hier is ook een vetaglus die de tram bij het stoplicht aanmeldt. Tussen het kopteken en stopstreep zit een massalus die de tram vrij snel wit licht geeft, maar ook heel kort. Vaak ziet de bestuurder het licht al oranje worden voordat de cabine het verkeerslicht al passeert. Als jij dan als passagier ergens middenin of achterin zit, dan zie je steeds rood licht. Dan denk je ook... Hmz, Amsterdams groen dus (of iets dergelijks).
Dat hoef je mij echt niet uit te leggen. Ik snap dat trams langer zijn dan een personenauto waardoor je een dergelijk effect kan krijgen waarbij het stoplicht halverwege (of whatever) de lengte van de tram op rood springt en passagiers achterin dat meekrijgen. Ik heb het erover dat het licht gewoon al (lang) op rood staat en een trambestuurder doodleuk optrekt of effe extra gas bij geeft terwijl er gewoon gestopt kon worden. Het zijn ook vrijwel altijd dezelfde gasten die dat doen trouwens.
Trams en bussen die de halte voorbij rijden komt ook met grote regelmaat voor. Van de week nog stond ik naar de 69 te zwaaien, ding scheurt zo de halte voorbij terwijl de chauffeur me recht aankeek. Hij was in dienst en er zaten passagiers in. Kon gelukkig toen nog naar de 2 rennen en maakte effe kort een opmerking naar de bestuurder daar dat ie een leuke collega op de 69 had werken. Hij reageerde geërgerd, niet naar mij gelukkig. Hij wist te vertellen dat hem dat ook al paar keer was overkomen de laatste tijd.
Dus tja, dat passagiers niet direct ingrijpen bij dit soort dingen snap ik wel. Het komt gewoon vaker voor, ongeacht of een bestuurder/chauffeur te veel gezopen heeft.
In Amsterdam hebben alleen de BN trams een gaspedaal *O*
R-Flow schreef: Ik heb het erover dat het licht gewoon al (lang) op rood staat en een trambestuurder doodleuk optrekt of effe extra gas bij geeft terwijl er gewoon gestopt kon worden.
Ik ben het ook niet met je eens. In mijn beleving rijden GVB bestuurders zeer correct, netter dan die van Cxx. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig dat bussen van de 21 stoppen zodra het licht van de brug over de Kostverlorenvaart begint te knipperen, normale mensen stoppen pas als de bomen beginnen te dalen. Dat kost zo'n chauffeur makkelijk 4 minuten.
Overigens zat ik recent in Den Haag in tram 9 en die stopte bij elke halte, ook langs de Nieuwe Parklaan [waar 's avonds geen mens op straat is]. Dat was al gebruikelijk bij de RR lijnen, maar nu kennelijk ook bij de gewone trams
Dan heb je bij Jan pantoffel in de tram gezeten vermoed ik. Trams in het stadsnet hoeven alleen verplicht te stoppen bij de halte met de "groene" sticker.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112... Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Nou gelukkig is dat in Amsterdam niet het geval. Stoppen doen we als er op tijd op het knopje wordt gedrukt. En als dat niet het geval is, geld voor de mensen op de halte: geen handje, geen klantje.
hauptbahnhof schreef:Nou gelukkig is dat in Amsterdam niet het geval. Stoppen doen we als er op tijd op het knopje wordt gedrukt. En als dat niet het geval is, geld voor de mensen op de halte: geen handje, geen klantje.
Deze mentaliteit is een goed voorbeeld van waar het GVB het slechte imago van heeft.
Als er mensen op een halte staan en het is de enige lijn die daar komt, dan stop je toch zeker wel als ze geen hand uitsteken? Ik bedoel, met welk ander doel dan de tram nemen staan die mensen dan te wachten op een tramhalte...
Uiteraard wordt er dan gestopt (mits die mensen te kennen geven dat ze meewillen: handhe uitsteken of de beweging maken richting de tram. Vaak genoeg staan ze maar op de halte.) Had het vooral over haltes waar er meerdere lijnen komen. En dat is over algemeen veel tramhaltes in Amsterdam.
Het komt ook niet zooo vaak voor omdat er meestal wel iemand eruit moet.
En wat is er mis met je hand uitsteken als de tram aankomt? Voor niks halteren kost kostbare tijd op bepaalde momenten.